بهترین خودتان باشید

به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید

بهترین خود بودن یعنی چه؟

سلام دوست خوب من، امیدوارم که حالتون خوب باشه و ایام به کام …

در ابتدا می خوام مفهوم بهترین خود بودن را با یه داستان بیان کنم که فکر می کنم که توی زندگی خیلی از ما به یک واقعیت تبدیل شده. من که بارها این داستان را در ذهنم مرور کردم و برای دیگران هم تعریف کردم و هر بار که دارم این کار را انجام می دهم؛ هم خوشحالم و هم تاسف می خورم. خوشحال از این که درس های خوبی می تونیم ازش بگیریم و ناراحت که متاسفانه به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است.

داستانی که خیلی شبیه روزگار ما هست:

” روزی روزگاری، حیوانات جنگل تصمیم گرفتند که برای این که بتوانند با مشکلات پیرامون خود به خوبی مقابله کنند کاری اساسی انجام دهند. پس از مشورت با هم نتیجه گرفتند که باید یک مدرسه تاسیس کنند. بعد از ساخت مدرسه یک برنامه مدون هم برای اجرا طرح ریزی شد. کلاس هایی که در این مدرسه می بایست تدریس می شد به این ترتیب بود:

دو – صعود از ارتفاعات – شنا و پرواز بود. اما برای راحتی کار همه حیوانات باید در کلاس ها شرکت می کردند. اردک در شنا عالی بود به طوری که از معلم خود هم بهتر بود، ولی در کلاس پرواز به سختی نمره قابل قبولی می گرفت. در رشته دو ضعیف بود چون خیلی آهسته می دوید و می بایست طبق نظر معلم بعد از ظهرها برای تمرین به مدرسه بیاید. در واقع به جای آن که شنا را تمرین کند که بهترین شود، به تمرین دو می پرداخت و این کار باعث شد که پاهایش شدیدا آسیب ببیند و در شنا هم دچار افت شود. و تنها کسی که نگران این افت تحصیلی بود خود اردک بود و هیچ کس به این موضوع توجهی نداشت. سیاست مدرسه به این بود که متوسط بودن در همه دروس و قبول شدن بهتر از این هست که فقط یک کار را بلد باشیم.

کم کم کلاس های جبرانی زیادی برای اردک گذاشته شد، اما اردک که شاهد ضعیف شدنش در رشته شنا بود کم کم دچار آسیب روانی شد.

سنجاب در صعود از ارتفاع فوق العاده بود، تا این که در کلاس پرواز دچار سرخوردگی عمیقی شد، چرا که معلم از او می خواست پرواز را از سطح زمین شروع کند نه از بالای درختان. او پرواز را آنقدر تمرین کرد که پاهایش دچار گرفتگی عضلانی شد و در امتحان صعود از ارتفاع که همیشه بهترین بود نمره خیلی پایینی را کسب کند و در درس دویدن هم نمره چندان جالبی نداشت.

اما عقاب در مدرسه بچه ای سرخود و بی پروا بود. در صعود از ارتفاع عالی عمل می کرد و برای رفتن به بالای درخت فقط از روش خودش استفاده می کرد و به حرف معلم های خود توجهی نداشت به همین خاطر مدام مورد تنبیه قرار می گرفت.

در پایان سال یک سفره ماهی که در درس شنا استاد بود و اندکی می توانست پرواز و صعود داشته باشد و بدود، بالاترین معدل را از آن خود کرد و به عنوان دانش آموز ممتاز از مدرسه فارغ التحصل شد. در این میان روباه حاضر نبود بچه اش را به مدرسه بفرستد. به همین خاطر آن ها را نزد یک گور کن ماهر برد تا نحوه حفر زمین و پنهان شدن در آن را به آن ها بیاموزد و خودش هم با کمک موش های صحرایی و موش خرماها شروع به تاسیس یک مدرسه موفق کردند.

تا این جا فکر می کنم مفهوم این که باید بهترین خودتان باشید را درک کرده اید. اما برای آشنایی بیشتر لازم هست که توضیحاتی بیشتر خدمت شما عرض کنم.

چرا به بهترین خودتان تبدیل نمی شوید؟

به گفته تام راث که یک روانشناس معروف هست؛ اکثر والدین و معلمان بیشتر وقت خود را روی نقاط ضعف و دروس ضعیف فرزندشان می گذارند و به جای این که روی نقاط قوت تمرکز کنند، هزینه و انرژی زیادی را صرف ضعف ها می کنند.می دانم که همین حالا این سوال در ذهنتان به وجود آمده است. پس اگر درست حدس زده باشم می توانیم به بررسی و پاسخ به این سوالات بپردازیم.

آیا نباید برای دروس ضعیف فرزندم یا هر نقطه ضعفی که خودم دارم وقت بگذارم؟

پاسخ این سوال مفصل هست و یکی از اهداف و بخش های مهم وب سایت بهترین خود هم همین هست که به این سوال پاسخ دهد. اما اگر بخواهم به صورت کوتاه جواب دهم به این صورت هست که هر فردی دارای یک استعداد و ویژگی خاصی هست که باید شناخته شود ( البته قصد ما هم این هست که در این باره در وب سایت بهترین خود کامل صحبت کنیم) خب حالا که استعدادهای خود را شناخت می تواند 20 درصد روی نقاط ضعف و 80 درصد روی نقاط قوت خود تمرکز داشته باشد تا به بهترین خودتان تبدیل شود.

شما مثل اثر انگشت منحصر به فرد هستید.

اعتقاد دارم که همه ما جزیی از پازل دنیا هستیم. بنابراین دنیا بدون ما و با وجود ما باید تفاوت داشته باشد. این مثال خوبی است که بگویم شما در ارکستر دنیا باید بهترین نوازنده باشید تا دنیا بتواند شبیه به یک ارکستر مهیج باشد. در ابتدا باید پیدا کنید که کدام ساز را باید بنوازید و بعد از آن تلاش کنید که بهترین نوازنده باشید. اگر تصمیم گرفته اید که به بهترین خودتان تبدیل شوید قدم در راهی گذاشته اید که هر لحظه از آن که جلوتر می روید احساس رضایت و شادی درونی و عمیقی پیدا می کنید و زیبایی این راه در این هست که راه پایانی ندارد و شما تا آخر عمرتان در حال تکامل و لذت بردن هستید.

چه مراحلی باید طی کرد تا به بهترین خودتان تبدیل شوید؟

خودشناسی: شاید مهمترین کاری که باید در طول زندگی انجام دهیم خودشناسی باشد. این که ما کی هستیم و از کجا آمده ایم. نقطه قوت و ضعف ما چیست و در چه کارهایی توانمندی بیشتری داریم. علاقه ما کجاست؟ کجا حس بهتری داریم و …. اگر این مرحله به خوبی انجام شود در آینده با یک احساس و انرژی بالا به زندگی و علاقه خود می پردازید.

 

کشف رسالت فردی: حال که خودمان را شناختیم باید بدانیم قراره در این دنیا چه اثری بگذاریم و چه کاری انجام دهیم. بسیاری از افراد تا آخر عمر خود درک نمی کنند که باید چه کاری در دنیا انجام دهند. شاید رسالت شما این باشد که بهترین معلم، مهندس، خواننده و … باشید تا پازل دنیا تکمیل شود. اما باید از درون از کاری که انجام می دهید لذت ببرید. پرفسور حسابی هیچ وقت یک خواننده معروف نمی توانست شود و اسم خود را به یادگار بگذارد ولی او مهندس نابغه بود. استاد شهرام ناظری هیچ وقت نمی توانست در ورزش قهرمان شود و یا یک وزنه 300 کیلو را بالا ببرد ولی او توانست تبدیل به یک فرد ناب در موسیقی سنتی شود. کافیست نابغه ها را در اطراف خود جستجو کنید تا مثال های زیادی از این گونه افراد بیابید. شما در کدام زمینه می خواهید بهترین خودتان شوید؟

 

هدفگذاری موثر: یکی از شرایطی که شما را به بهترین خودتان تبدیل می کند این هست که هدفگذاری موثر داشته باشید. این که برنامه ای متناسب با خود داشته باشیم تا بتوانیم در راه رسید ن به آن تلاش کنیم.

 

بهبود فردی: باید همواره روی افکار و نتایج خود کار کنیم تا بهترین نتیجه بگیریم. فردی که قرار است به بهترین خود تبدیل شود هیچ گاه از رشد تکامل دست بر نمی دارد و تلاش می کند هر روز و هر هر لحظه خود را بهبود ببخشد.

 

شروع شغل مورد علاقه: چند مرحله قبل که ذکر شد، نیاز همه انسان های هست که تلاش می کنند به بهترین خود تبدیل شوند. اما مگر می توان در زندگی روزمره شغلی انتخاب کرد که خلاف روحیاتتان باشد. شاید مثالی که می توان ذکر کرد به این صورت باشد که شما ترمز دستی ماشین را بالا کشیده اید و مرتب روی گاز فشار می دهید. دیری نمی گذرد که موتور ماشین از کار می افتد. در واقع فردی که مراحل بالا را طی کرده باید شغلی متناسب با روحیات خود انتخاب کند تا بتواند در رسالت زندگی، به بهترین خودتان تبدیل شود.

 

2 نظرات
  1. محمود می گوید

    من حدود 40 ساله ام. فعالیت های بسیار را انجام داده ام هر چند معمولا در یک راستا بوده اند. اما مشکلی که دارم هنوز خودم را پیدا نکرده ام. مقاله شما بسیار کمکم کرد. سپاسگزارم.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      موفق و بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.