شغل تولید محتوا چیست؟ آشنایی با مهارت های کارشناس تولید محتوا

اگر عبارات مشاغل پردرآمد یا مهارت‌های پولساز را در اینترنت جستجو کنید، بدون شک شغل تولید محتوا یکی از آن‌هاست. امروزه کسب و کارهای زیادی در حال کوچ کردن از فضای سنتی به فضای آنلاین هستند. از این رو تولید محتوا به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب و کار اینترنتی، تبدیل شده است. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند که یک فرصت خوب برای کسانی فراهم شود که به دنبال کسب درآمد از تولید محتوا هستند. بنابراین اگه بتونید به یک تولید کننده محتوای حرفه ای تبدیل بشوید می تونید درآمد خوبی هم داشته باشید.

اگر قصد دارید این مقاله را مطالعه کنید، احتمالا به دنبال جواب سؤال‌هایی هستید مانند: تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ شغل تولید محتوا چیست؟ مهارت‌های مهم برای ورود به شغل تولید محتوا چیست؟ وظایف کارشناس تولید محتوا کدامند؟ کسب درآمد از تولید محتوا چه مزایایی دارد؟ هدف این مقاله مطرح کردن جواب‌هایی برای این پرسش‌هاست.

تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟   

اجازه دهید بحث را با خود کلمه محتوا شروع کرده و از آن یک تعریف داشته باشیم. محتوا به هرگونه اطلاعات قابل درک و با فرمت‌های گوناگونی مانند متن، عکس، ویدئو و صوت گفته شده که با هدف مشخصی و برای مخاطبین خاصی تولید می‌شود. اگر کمی به این جمله فکر کنیم، متوجه می‌شویم که بشر از سالیان دور مشغول تولید و دریافت محتوا بوده است. همین روزنامه که البته تا چند سال پیش محبوب تر بود، به نوعی یک محتوای متنی است. اگر مشغول تماشای یک سریال در تلوزیون هستید، در واقع یک محتوای ویدئویی را می‌بینید. همچنین شنیدن صدای رادیو نیز که یک محتوای صوتی است.

اما امروزه تولید محتوا بیشتر با فضاهای آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال عجین شده است. اگر با سرچ در گوگل وارد یک سایت شده و با یک متن مواجه می‌شوید، آن را یک کارشناس تولید محتوا نوشته است. اگر در سایت آپارات یا شبکه اجتماعی یوتیوب یا اینستاگرام یک کلیپ می‌بینید، باز هم مشغول تماشای یک محتوا هستید.

چرا محتوا مهم است؟   

اگر از تمامی کسب و کارهای موفق آنلاین بپرسید که یکی از مهم ترین دلایل موفقیت خود را فاش کنند، آن‌ها به تولید محتوای خوب اشاره خواهند کرد. اگر یک فرد بخواهد که وارد فضای آنلاین شده و کسب درآمد کند، نیاز به سایت یا شبکه‌های اجتماعی دارد. اما شما باید همواره با مخاطبان خود در ارتباط باشید و تولید محتوا تنها راه شما برای ایجاد ارتباط است. شما با محتوا کاری می‌کنید که اگر شخصی بخواهد در هر موقع از شبانه روز با خدمات شما آشنا شود، مشکلی نداشته باشد. محتوا پاشنه آشیل هر کسب و کاری است، در حقیقت شما با تولید محتوا به مخاطبان خود می‌گویید که حرفی برای گفتن دارید.

شما با تولید محتوا کاری می‌کنید که مخاطبان به شما اعتماد کرده و محصولات یا خدمات شما را انتخاب کنند. تولید محتوا می‌تواند مخاطبی را که فقط با قصد آشنایی با محصولات شما آمده است را ترغیب به خرید کند. تمامی این موارد باعث شده است که نیاز به تولید محتوا امروزه بیشتر از هر زمان دیگری حس شود. این اهمیت تا جایی است که بیل گیتس در مورد ضرورت محتوا گفته است:

محتوا پادشاه است

کارشناس تولید محتوا کیست؟  

با شرح این مقدمات که البته گفتن آن‌ها ضروری بود، گمان کنم با شغل تولید محتوا آشنا شده باشید. یک تولید کننده محتوا یا کارشناس تولید محتوا وظیفه جمع آوری و تولید اطلاعات را در رسانه‌های دیجیتال دارد. یک تولید کننده محتوا می‌تواند کارهای مختلفی مانند نگارش پست وبلاگ، تولید ویدئو، نوشتن کتاب الکترونیکی، طراحی اینفوگرافیک، تولید پادکست را انجام دهد. دقت کنید که هر کسب و کاری با توجه به استراتژی‌های کسب و کار خود، برای تولید محتوا اقدام می‌کند.

بنابراین می‌توان اینطور گفت که شغل تولید محتوا دارای حوزه‌های گوناگونی است. بنابراین برای آشنایی با دیگر جنبه‌های آن به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • شخصی که مشغول نوشتن مقاله برای یک سایت است، به عنوان تولید کننده محتوا شناخته می‌شود.
  • فردی که با استفاده از نرم افزار فتوشپاپ عکس و لوگوهای جذابی را طراحی می‌کند نیز به نوعی در شغل تواید محتوا مشغول به کار است.
  • کسی که صدای خوبی دارد و برای کسب و کارها پادکست تولید می‌کند نیز یک تولید کننده محتوا است.
  • اگر کسی را می‌بینید که در پیج اینستاگرام یا کانال یوتیوب خود مشغول بازگذای ویدئو است نیز در حال کسب درآمد از تولید محتوا است.

با مثال‌های ذکر شده با جنبه‌های مختلف شغل تولید محتوا آشنا شدید. اما هدف اصلی این مقاله معرفی شغل کارشناس تولید محتوای متنی است.

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟   

  • نگارس یک محتوای با کیفیت و مورد رضایت مخاطبان
  • ایده یابی برای تولید محتوا
  • بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو
  • به روزرسانی محتواهای قدیمی

مهارت‌های لازم برای ورود به شغل تولید محتوا   

تسلط به ادبیات فارسی و اصول نویسندگی   

تسلط به اصول نویسندگی یکی از مهارت‌های شغل تولید محتوا 

یکی از مهم ترین مهارت‌ها برای شروع شغل تولید محتوا آشنایی با ادبیات و زبان فارسی است. هر چند این مهارتی است که با آن بزرگ شده‌ایم، اما اگر قصد دارید یک تولید کننده محتوا شوید، باید برای آن بیشتر وقت بگذارید. از سوی دیگر شما باید با اصول نویسندگی آشنا باشید و بتوانید محتواهای جذابی را بنویسید. در این صورت است که مخاطب محتوای شما را تا انتها و با علاقه دنبال خواهد کرد.

توانایی تایپ سریع   

اگر قصد دارید با کار تولید محتوا به کسب درآمد بپردازید، کیبورد یا صفحه کلید یکی از دوستان صمیمی شما خواهد بود. باید توانایی کار کردن سریع را به آن داشته باشید. چون در این صورت خواهید توانست مدت زمان نوشتن محتوای خود را کاهش دهید.

آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی     

یک مقاله هر چقدر هم که جذاب نوشته شده باشد، اگر بدون عکس باشد، چشم مخاطب را خسته می‌کند. اگر قصد دارید در شغل تولید محتوا موفق شوید، سعی کنید که کار با نرم افزار فتوشاپ را یاد بگیرید. معمولا مخاطبین از خواندن مقاله‌هایی که داری عکس‌های جذاب باشند، بیشتر استقبال می‌کنند.

آشنایی با زبان انگلیسی

آشنایی با زبان انگلیسی یکی از مهارت‌های لازم برای ورود به شغل تولید محتوا

منظورم از آشنایی با زبان انگلیسی این نیست که متون خارجی را به زبان فارسی برگردانید. با فراگیری زبان این توانایی را خواهید داشت که از محتواهای دسته اول دنیا برای نوشتن محتوای خود استفاده کنید. اگر بتوانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید،  یک سرو گردن از دیگر همکاران خود بالاتر خواهید بود. البته این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که اگر زبان انگلیسی خود را قوی کنید، خواهید توانست با تولید محتوا برای سایت‌های خارجی، کسب درآمد دلاری داشته باشید.

کار با نرم افزارهای آفیس

نرم افزارهای مجموعه آفیس مثل آچار فرانسه است و در خیلی از موارد می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان کارشناس تولید محتوا یکی از مهارت‌های شغلی که باید به همراه داشته باشید، کار با نرم افزارهای آفیس است.

تسلط به سیستم مدیریت محتوا

یکی از مهارت‌هایی که باید در کنار آموزش تولید محتوا یاد بگیرید، کار با سیستم‌های مدیریت محتوا است. امروزه وردپرس (wordpress) محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان بوده و سایت‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند. البته گاهی اوقات کارفرما فقط از شما مقاله می‌خواهد و کار بارگذاری را به شما نمی‌دهند. اما گاهی اوقات نیز باید خودتان مقاله را در سایت بارگذاری کنید و به همین جهت باید با وردپرس آشنا باشید.

یادگیری مهارت تولید محتوا

در کنار تمامی این موارد شما باید مهارت تولید محتوا را یاد بگیرید. در این خصوص می‌توانید از مطالب رایگان موجود در دنیای گوگل یا از دوره‌های آموزشی استفاده کنید. یک تولید کننده محتوا باید با کلمات کلیدی و نحوه پیدا کردن آن‌ها، بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا، کار با لینک‌های خاری و داخلی و خیلی چیز دیگه آشنا باشد.

جستجوی حرفه‌ای در گوگل

جستجوی حرفه‌ای در گوگل؛ یکی از مهارت‌های لازم در شغل تولید محتوا

آیا می‌دانستید همین جستجوهای معمولی که گاهی اوقات در گوگل انجام می‌دهید، خود یک مهارت است؟ هدف از جستجوی حرفه‌ای این است که سریع تر گوگل را متوجه منظور خود کرده تا نتایج دقیق تری را به شما نشان دهد.

سئو محتوا

در مورد هر کلید واژه‌ای، چند هزار مقاله در گوگل وجود دارد. این بدان معناست که امروزه افراد زیادی به تولید محتوا روی آورده‌اند. بدین منظور گوگل برای ارزیابی و نمره دادن به کیفیت محتواها، از خط کش سئو استفاده می‌کند. سئو در واقع شامل الگوریتم‌هایی است که گوگل با استفاده از آن‌، محتواها را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین‌ها را در صفحات برتر خود نمایش می‌دهد. اگر بخواهید یک محتوای سئو شده تقدیم کارفرما کنید، باید با محیط وردپرس آشنا باشید.

بازار کار شغل تولید محتوا و کسب درآمد از آن    

به عنوان یک تولید کننده محتوا بازار کار بسیار بکر و خوبی را در پیش روی خود دارید. همانطور که اشاره شد تمامی کسب و کارها برای بقای خود نیاز به تولید محتوا دارند. از این رو یک فرصت خوب برای کسانی فراهم شده است که قصد دارند به عنوان یک کارشناس در شغل تولید محتوا فعالیت کنند. برای کسب درآمد از تولید محتوا روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • امروزه شرکت‌های زیادی به دنبال استخدام یک نفر برای بخش تولید محتوای خود هستند و شما می‌توانید جذب این شرکت‌ها شوید.
  • یکی از مزایای شغل تولید محتوا امکان دورکاری و آزادکاری برای انجام آن است. امروزه تعداد زیادی فریلنسر‌ تولید محتوا وجود دارد که از طریق انجام پروژه‌های تولید محتوا، کسب درآمد می‌کنند.
  • شما می‌توانید یک سایت برای خود راه اندازی کرده و با تولید محتوا در آن به کسب درآمد بپردازید. اگر بتوانید با محتوای خوب خود را به مخاطبین ثابت کنید، گرفتن تبلیغات یکی منبع درآمد خوب برای شما خواهد شد.

سرمایه‌های لازم برای ورود به شغل تولید محتوا

سرمایه‌های لازم برای ورود به شغل تولید محتوا

یکی از نکات قابل توجه در مورد شغل تولید محتوا این است که برای شروع این کار به سرمایه زیادی نیاز ندارید. شما برای ورود به این کار فقط به چند چیز نیاز دارید از جمله:

  • آموزش تولید محتوا که باید برای آن وقت بگذارید.
  • یک دستگاه کامپیوتر یا لپ تاپ که بتوانید متن‌های خود را در آن تایپ کرده و تحویل مشتری دهید.
  • وقت آزاد برای انجام پروژه‌های کاری
  • و در نهایت داشتن علاقه که بتواند موتور شما را در طول مسیر روشن نگاه دارد.

همین و تمام!

چند نکته برای موفقیت در شغل تولید محتوا

  • درست است که باید محتوای خود را برای سئو کرده و گوگل را از خود راضی کنید . اما به یاد داشته باشید که رضایت گوگل در گرو رضایت مخاطب است و شما باید همزمان به هر دو توجه داشته باشید. در واقع محتوایی بنویسید که مخاطب از خواندن آن لذت ببرد و همچنین با استانداردهای گوگل نیز مطابق داشته باشد.
  • یکی از ارکان موفقیت در شغل تولید محتوا الگو گرفتن از محتواهای خوب است. سعی کنید که مقالات پر بازدید را بررسی کرده و با استخوان بندی مقاله و همچنین نحوه نگارش آن‌ها توجه کنید.
  • اگر می‌خواهید به عنوان کارشناس تولید محتوا قلم شیوا و روانی داشته باشید، مطالعه را فراموش نکنید. خواندن کتاب‌های تخصصی، مقالات گوناگون یا رمان می‌تواند نوشته‌های شما را پخته تر کند.
  • برای موفقیت در شغل تولید محتوا مهم تر از هر چیزی تمرین کردن است. سعی کنید بعد از اینکه با مهارت تولید محتوا آشنا شدید، روزانه حداقل یک مقاله بنویسید. مهم نیست که کیفیت کار شما به چه میزان است، بلکه شما با این کار به مرور مهارت نویسندگی خود را تقویت می‌کنید.
  • تولید کردن محتواهای یونیک و غیر کپی است که از شما یک کارشناس تولید محتوای تمام عیار خواهد ساخت. به همین جهت به هیچ عنوان مقالات دیگران را عینا کپی نکنید، چون در این صورت به محتوای خود آسیب می‌رسانید.

اگر به دنبال یک حرفه هستید که با انجام آن هیچ گاه دغدغه درآمد نداشته باشید، شغل تولید محتوا یکی از بهترین‌هاست. همانطور که اشاره شد بسیاری از سایت‌ها به دنبال محتوا هستند و شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. اگر با خواندن این مقاله علاقه پیدا کردید که به عنوان یک تولید کننده محتوا مشغول به کار شوید، اولین قدم را برای یادگیری آن بردارید. اما اگر هنوز سردرگم هستید و نمی‌دانید که عاشق چه شغلی هستید، فیلم ورود به شغل رویایی را تماشا کنید.

آیا تاکنون به عنوان یک تولید کننده محتوا مشغول به کار بوده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.