شغل مناسب من کدام است؟

شغل مناسب من چیست؟ بهترین شغل برای من کدام است؟ چگونه شغل مورد علاقه خود را پیدا کنم؟ برای پیدا کردن شغل ایده آلم باید به چه فاکتورهایی توجه کنم؟ اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال جواب سؤالات فوق هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دقیقا پارسال بود که برای یک شرکت خصوصی رزومه فرستادم که بتوانم در آنجا مشغول به کار بشم. خلاصه بعد از انجام مصاحبه حضوری قرار بر این شد که چهارشنبه اولین روز کاریم را در آن شرکت شروع کنم. روز اول خیلی پر انرژی و با انگیزه بودم. در ذهنم خودم را در جایگاه‌های شغلی بالاتری تصور می‌کردم که قرار است در آینده ای نه چندان دور آن‌ها را تصاحب کنم. اما یک هفته نگذشته بود که احساس کردم این شغل را دوست ندارم. راستش را بخواهید هر روز به محض بیدار شدن از خواب انگار کل غم‌های دنیا بر سرم نازل شده است! زمانی که سر کارم بودم، یک چشمم مدام به ساعت بود که کی از اینجا خلاص میشم. حدودا پنج ماه گذشت که خودم را راضی کردم که باید از آن شغل استعفا بدم و برم سراغ شغل مورد علاقه خودم.
پیدا کردن شغل مناسب و مورد علاقه همیشه یکی از دغدغه‌های ذهنی من بوده است. بنابراین تصمیم گرفتم که یک مقاله در این باره بنویسم و به این موضوع بپردازم که چه عواملی برای پیدا کردن شغل مناسب من مهم است.

راه های پیدا کردن شغل مناسب من

توجه به علاقه

پیدا کردن علاقه یکی از راه های کشف شغل مناسب من

همیشه وقتی کسی ازم سوال می‌پرسد که به نظرت شغل مناسب من چیست، اولین توصیه من به آن شخص این است که به علاقه‌هایش توجه داشته باشد. برای پی بردن به اهمیت این موضوع کافی است که عصر جمعه و همچنین شب سیزده فروردین را به یاد آورید. من خودم به شخصه افراد زیادی را دیده ام که به شدت از اینکه قرار است دوباره از فردا کار خود را شروع کنند، ناراحت هستند. بدون شک یکی از مهم ترین عوامل نداشتن علاقه به کار یا رشته تحصیلی خود است که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی می‌شود. مطمئن باشید که اگر شخصی به کار و حرفه خود علاقه سوزان داشته باشد، لحظه شماری می‌کند که فردا زودتر از راه برسد. البته دو موضوع مهم در مورد علاقه وجود دارد که بهتون میگم.
● علاقه همیشه آن چیزی نیست که فکر می‌کنیم. شاید کمی تعجب کنید ولی این موضوع کاملا حقیقت دارد. اگر اجازه دهید یک بار دیگه از خودم براتون بگم. سه سال پیش احساس کردم که به خوشنویسی علاقه دارم و به همین دلیل در یک مؤسسه آموزش خط ثبت نام کرد. بعد از اینکه ترم یک را گذراندم، احساس کردم که آنقدری که فکر می‌کردم به این حرفه علاقه ندارم. بنابراین همیشه در عمل مشخص می‌شود که آیا واقعا به چیزی علاقه دارید یا خیر؟ کمی فکر کنید آیا شما هم همچین تجربه ای داشته اید؟
● ما انسان‌ها صفر و یک نیستیم. یعنی اینکه ممکن است به حوزه‌های مختلفی علاقه داشته باشیم، اما درصد علاقه‌هامون با هم فرق داشته باشد. مثلا ممکن است من به تولید محتوا 60 درصد علاقه داشته باشم و به برنامه نویسی 30 درصد.
البته پیدا کردن علاقه هم دارای روش‌هایی است که حتما در یک مقاله مجزا به آن خواهم پرداخت. استیو جابز جمله قشنگی در مورد علاقه به شغل دارد که در پایان این بخش به آن اشاره خواهم کرد.

استیو جابز:
تنها راه انجام کارهای بزرگ دنیا، انجام دادن کاری است که دوست دارید. اگر هنوز موفق نشده اید که آنرا پیدا کنید به جستجوی تان ادامه دهید

مهارت های خودتان را بشناسید

افزایش مهارت یکی از راه های کشف شغل مناسب من

در ادامه مقاله شغل مناسب من چیست، باید به مهارت و یادگیری آن نیز توجه داشته باشیم. اگر شخصی بتواند یک کاری را به خوبی انجاد دهد، می‌توان گفت که آن شخص در آن کار دارای مهارت است. قبل از هر چیز اجازه دهید در مرود یک تراژدی صحبت کنم که در جامعه ما دیده می‌شود و آن تراژدی جالب و در عین حال خنده دار این است که کارجویان از نبود کار گله می‌کنند و کارفرماها از نبود نیروی کار! جواب حل این معما کلمه مهارت است. یک کارفرما دنبال شخصی می‌گردد که مهارت داشته باشد و بتواند برای آن شرکت یا سازمان مفید واقع شود. بنابراین بعد از اینکه علاقه خود را پیدا کردید، مرحله بعدی کسب مهارت است. دقت کنید که مهارت انتها ندارد و شما هر چقدر نیز در انجام یک کار توانایی داشته باشید، باز هم نیاز به آموزش و تمرین دارید. دقت کنید که اگر می‌خواهید پیشنهاد‌های کاری بهتری را دریافت کنید و رزومه خود را قوی تر سازید، باید برای قوی تر کردن مهارت‌های خود برنامه ریزی داشته باشید. دو نکته در مورد مهارت وجود دارد که خدمتتون عرض می‌کنم.
● داشتن استعداد می‌تواند یادگیری مهارت را برای شما راحت تر کند. به عنوان مثال فردی که در برنامه نویسی استعداد دارد، زودتر می‌تواند آن مهارت را یاد بگیرد نسبت به کسی که دارای استعداد کمتری است.
● لطفا برای کسب مهارت بهانه نیاورید. منظورم این است که نگویید که برای آموزش دیدن وقت ندارم و یا اینکه هزینه کلاس‌ها زیاد است. اگر همین الان کلمه آموزش تایپ ده انگشتی را در گوگل سرچ کنید، تعداد زیادی سایت وجود دارد به شما رایگان آموزش می‌دهند. بنابراین از این فرصت بزرگ برای یادگیری و کسب مهارت استفاده کنید و رویای خود را برای به دست آوردن شغل مناسب به واقعیت تبدیل کنید.

مطالعه کنید:

نیاز بازار کار را فراموش نکنید

خوب هنوز به انتهای راه نرسیدیم و باید به یک نکته دیگر نیز توجه کافی داشته باشیم و در این صورت است که می‌توانیم شغل مناسب خود را پیدا کنیم. آن عامل سوم نیز بازار کار است. فرض کنید که شما به شغلی علاقه دارید و مهارت آن را نیز به خوبی کسب کرده اید. اگر بازار کار به آن مهارت و یا شغل نیاز نداشته باشد، چگونه قادر خواهید بود که از آن کسب درآمد کنید؟ با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی شاهد این هستیم که بعضی از مشاغل اهمیت و کارایی خود را از دست می‌دهند و جای خود را به مشاغل دیگر می‌دهند. یک مثال ساده که حتما با آن آشنایی دارید کم شدن نقش تاکسی تلفنی‌ها و افزایش تقاضا برای استفاده از تاکسی‌های آنلاین می‌باشد. راستش را بخواهید یکی از عواملی که باعث شد که شغل تولید محتوا را شروع کنم این بود که تقاضای زیادی برای آن در بازار کار وجود دارد. در اینجا می‌خواهم یکی از کارهایی که خودم همیشه انجام می‌دهم و خیلی در موفقیت من نقش داشته است را برایتان بازگو کنم.
من همیشه عادت دارم که در اینترنت به دنبال مشاغلی باشم که دارای درآمد زیادی بوده و بازار کار به آن نیاز فراون دارد و شغل تولید محتوا نیز یکی از همین مشاغل است. البته مراقب باشید که آن دو عامل قبلی را نیز فراموش نکنید.

در این مقاله به دنبال جواب این سوال بودیم که شغل مناسب من چیست و به سه راهکار نیز اشاره کردیم که می‌تواند شما را برای پیدا کردن آن یاری کند. دقت کنید که هر سه این موارد مهم است و در واقع نقطه اشتراک این سه عامل شغل مناسب و ایده آل شماست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.