هدف از زندگی چیست؟ چرا به دنیا آمده‌ایم؟

هدف از زندگی چیست و برای چه به دنیا آمده‌ایم؟

هدف از زندگی چیست ؟ چند وقتی بود که داشتم این سوال را فراموش می‌کردم و مثل اغلب مردم برای خودم زندگی می‌کردم. کارهای روتین روزانه را انجام می‌دادم، وقتی از دفتر کارم به منزل برمی‌گشتم غذایی می‌خوردم، کمی تلوزیون نگاه می‌کردم و بعد راحت خوابم می‌برد. تفاوت عمده‌ای که این روزهای تقریبا تکرای با هم داشتند این بود که بعد از خروج از محل کار یک روز برای خرید پنیر وچندتا تخم مرغ به فروشگاه می‌رفتم، روز بعد باید نان می‌خریدم و روزی برای تفریح به جایی می‌رفتیم؛ یعنی همان چیزی که اغلب مردم انجام می‌دهند و در یک زندگی تکراری می‌افتند.

در واقع همان طور که در کتاب ثروت درون نیز گفتم، زندگی اغلب انسان‌ها به این صورت زیر خلاصه می‌شود:

اگر از بالا به بسیاری از انسانهای روی کرۀ زمین نگاه کنیم، احساس می‌کنیم که کل زندگی آنها از زمان تولد تا وفات در چند چیز خلاصه می‌شود.خوردن،خوابیدن و همزمان رشد جسمانی، رفتن به مدرسه، رفتن به سرکار، ازدواج، بچه‌دارشدن، بزرگ‌کردن بچه‌ها، فرستادن بچه‌ها به مدرسه، ازدواج بچه‌ها، بچه‌دار شدن بچه‌ها و سپس نسل به نسل این روند تکرار می‌شود.  درواقع یک خط سیر افقی به همین صورت تکرار می‌شود.  به همین خاطر ما به یک حرکت عمودی و روبه بالا هم‌ نیاز داریم، یعنی اینکه ما کی هستیم؟ برای چه به این دنیا آمده‌ایم؟ هدف از زندگی چیست و باید چه‌کاری انجام دهیم؟ سؤالاتی ازاین‌دست به ما روش پرواز کردن را یاد می‌دهد. جملۀ زیبایی است که می‌گوید: ما صرفاً به این دنیا اضافه نشده‌ایم، بلکه باید چیزی به دنیا اضافه کنیم. دکتر فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا می‌گوید اگر زندگی رنج بردن است، پس برای زنده‌بودن باید معنایی در رنج بردن پیدا کرد. بنابراین داشتن رسالت زندگی به ما کمک می‌کند که معنا را پیدا کنیم تا حتی در رنج‌های زندگی نیز به کمک ما بیاید و بداند که برای چه آفریده‌شده‌ایم.

اما انگار چند روزی هست که دوباره این آتش زیر خاکستر روشن شده و سخت به این فکر افتاده‌ام که هدف از زندگی چیست و برای چه به دنیا آمده‌ایم؟ شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که تقریبا به هر منبعی که مراجعه می‌کنید انتهای صحبتش درباره هدف از زندگی چیزی هست که زیاد قانع‌کننده نیست و معمولا یک سوال پرقدرت همه ساختار ذهنی‌مان را به هم می‌ریزد و این سوال این هست که خب بعدش چی؟ یعنی همش همین؟  به‌عنوان‌مثال متفکری می‌گوید هدف از زندگی این هست که به دیگران خدمت کنیم. خب بسیار زیباست و مدتی با این هدف زندگی می‌کنم اما انگار ته دلمان قرص نیست. یعنی ما آفریده شدیم که به همدیگر خدمت کنیم و بعدش نابود شویم یا این‌که کل هدف خلقت ما در کمک به دیگران هست؟

 دیگران درباره هدف از زندگی چه می‌گویند؟

وقتی‌که افکار و نظرات متفکرین را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که نظرات آن‌ها درباره هدف از زندگی به دودسته بزرگ تقسیم می‌شود:

دسته اول کسانی هستند که به‌طورکلی هدف از زندگی  و عصاره خلقت ما را در یک سطح خوبی قرار می‌دهند مثل این‌که دنیا را جای بهتری برای زیستن کنیم، دل دیگران را به دست بیاوریم، به دیگران شادی ببخشیم و یا برخی دیگر لذت بردن را هدف اصلی بشر می‌دانند… این بسیار عالی هست و می‌تواند انگیزه‌ای برای زندگی کردن باشد. این‌گونه هدف‌ها ملموس هست و می‌توان آن را ساده‌ لمس کرد.

برخی از این سخنان را می‌توانید در فیلم و عکس‌های زیر مشاهده کنید:


هدف زندگی تصویر دوم

عشق تنها هدفی هست که می‌تواند ارضا کنند روح آدمی باشد. کریستی ماری شلدون

هدف از زندگی تصویر سوم

هدف از زندگی دوست داشتن حقیقی هست. لومینیتا ساویز

هدف از زندگی تصویر چهارم

هدف از زندگی این هست که دنیا را جای بهتری برای زندگی کنیم.

هدف از زندگی تصویر اول

هدف واقعی زندگی شاد بودن هست. دالایی لاما

اما ازآنجایی‌که خواسته‌های انسان نامحدود هست شاید این گزینه در اعماق قلب برخی افراد کافی به نظر نرسد و این احساس به وجود بیاید که آیا من به دنیا آمده‌ام تا فقط دیگران را شاد کنم و دنیا را بهتر کنم و بعد از دنیا بروم؟  یعنی این دستگاه باشکوه خلقت فقط برای این ساخته‌شده که جمعی انسان دور هم باشند و به هم دیگر کمک کنند  و همدیگر را شاد کنند و دنیا را برای افراد بعد از خود بهتر کنند و تمام؟

البته منظور این نیست که شادی یا بهتر کردن دنیا برای دیگران در نظر گرفته نمی‌شود بلکه احتمال می‌رود یک هدف بالاتر باشد که این موضوعات را بتوان زیر سایه آن قرار داد. وقتی این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم افرادی دیگر این سوال که هدف از زندگی  چیست را یک پله بالاتربرده‌اند. این افراد اعتقاد دارند که باید هدف زندگی را درجایی بالاتر جست. در اینجا مطالبی همچون عشق متعالی و … مطرح می‌شود و هدفی جز این برای انسان متصور نیستند.حال مشکلی که وجود دارد این هست که افراد این دودسته گاها درک درستی از دسته دیگر ندارند. این موضوع را در قالب یک مثال خدمت شما عرض می‌کنم.

چند وقت پیش فردی شنیده بود که هدف انسان‌ها عشق ورزیدن هست. وقتی متوجه این موضوع شد که افراد بزرگ هدف نهایی را عشق ورزیدن و عاشق شدن را توصیه می‌کنند اعتراض کرد که این امکان‌پذیر نیست و اگر من بخواهم به هر کس عشق بورزم آدم‌ها شاید جنبه لازم را نداشته باشند و پر رو شوند و بخواهند سو استفاده کنند. یا این‌که من نمی‌توانم به تمام ارباب‌رجوع‌هایم که در اداره هستند عشق بورزم و به آن‌ها لبخند بزنم.

خب، این نتیجه این هست که فرد درک درستی از مفهوم عشق ندارد و عشق را محدود به لبخند زدن به تمام انسان‌ها می‌کند. درصورتی‌که عشق مراتبی دارد که در سخنان بزرگان هست. مثلا عشق به معبود و عشق به انسان‌ها به این معنا که آن‌ها را قضاوت نکنیم، با آن‌ها رفتار مناسب و همراه با احترام داشته باشیم، سیاه‌وسفید در نظر ما فرقی نداشته باشد و عشق ورزیدن ما محدود به جغرافیا نباشد. آیا می‌توانی به همان اندازه که برای ارباب‌رجوعی که فامیلت هست، کار دیگران را هم  انجام دهی؟ آیا می‌توانی برای یک انسان از نژاد دیگر با رنگ پوست سیاه، یا زرد ارزش و احترام قائل باشی و در کنار او بنشینی؟ پس عشق را نمی‌توان محدود به لبخند زدن به همه دانست هرچند که این هم بخشی از عشق ورزیدن هست.

حال قضیه را برعکس می‌کنیم؛ اگر به یک عارف و فردی که در اوج هست مثلا مولانا بگوییم که هدف نهایی خلقت این هست که فقط دنیا را برای انسان‌های نسل‌های بعد جای زیباتری کنیم آیا می‌تواند این را به‌عنوان آرمان نهایی انسان قرار دهد؟

طبیعتا این افراد آرمان‌های بلندتری دارند و هرچند این موضوع را می‌پسندند اما به ساده‌انگاری ما لبخند می‌زنند. آن‌ها چیزهایی درک کرده‌اند که دسته اول نمی‌توانند درک کنند.

بنابراین می‌توان گفت انسان‌ها هدف از زندگی را به‌اندازه وسعت فکرشان درک می‌دهند.

به این مثال‌ها توجه کنید:

یک مورچه به‌احتمال‌زیاد خداوند را به‌اندازه یک مورچه خیلی، خیلی بزرگ همراه با دوشاخک تصور می‌کند.

کودک یک‌ساله بزرگ‌ترین فردی که در ذهنش دارد و او را می‌تواند به‌عنوان منبع قدرت نگاه کند به‌احتمال‌زیاد مادرش هست، چون مادرش هست که به او غذا و آب می‌دهد، گریه‌های او را آرام می‌کند، لباسش را عوض می‌کند، او را از خطرات محافظت می‌کند و … بنابراین در وسعت فکری این کودک در این حد هست که مادر او قدرتمندترین چیزی هست که وجود دارد.

برای کودک چهارساله پدر چیزی هست که قدرتمندتر از او نیست، چون نیاز مادی او را تامین می‌کند، برایش دوچرخه و عروسک می‌خرد، اندامی بزرگ‌تر از خودش دارد و…. وقتی با پدرش راه می‌رود می‌تواند جلو بچه‌های دیگر غرور داشته باشد که این پدر من هست و کسی  به قدرت او نمی‌رسد.

پس انسان‌ها در یک سلسله مراتب فکری هستند و خیلی سخت هست که بخواهند پله‌های بالاتر از خودشان را درک کنند مگر این‌که به مرحله بعد بروند و به همین خاطر هست که صد‌ها آرمان نهایی برای هدف نهایی زندگی متصور شده‌ است.

حال هدف زندگی چه هست؟

 با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد بحث کمی روشن‌تر می‌شود. این سوال که هدف از زندگی چیست را می‌توان به این صورت تفسیر کرد و کمی اندیشه  به همراه تصویرسازی ذهنی لازم هست.

فرض کنید نردبانی از جنس نور وجود دارد که یک سمت آن جلو پای شما و سمت دیگر آن در بی‌نهایت و به سمت آسمان کشیده شده است. ما در ابتدا فقط صد پله یعنی تا قبل از ورد به ابرها می‌بینیم و مابقی پله‌ها را نمی‌توانیم ببینیم اما افرادی هستند که بالای ابرها در پله صد و هفتم، دویستم، هزار و پانصدم و … هستند. در این حالت چه باید ‌کرد و چگونه بدانیم که هدف از زندگی چیست؟ آیا باید پله‌های بالای ابرها را کاملا انکار کرد؟ آیا باید پله‌های پایین‌تر را بی‌ارزش دانست؟

هدف از زندگی چیستبیاییم یک موضوع دیگر را هم مطرح کنیم تا بحث تکمیل‌تر شود. من اعتقاد دارم که ما قطره‌ای هستیم از یک دریا که دوباره باید به آن بازگردیم یعنی چیزی شبیه ایجاد باران در طبیعت. یک قطره آب داخل دریا را در نظر بگیریم. این قطره تبخیر می‌شود در هوا پراکنده می‌شود. کمی احساس سردرگمی می‌کند و با وزش یک نسیم کوچک جابه‌جا می‌شود. این قطره قصه ما سپس سرد می‌شود و به قطره آب تبدیل می‌شود و با قطره‌های دیگر به رودخانه می‌رسد، آنجا دوباره مسیر پرفرازونشیب رودخانه را طی می‌کند، گاهی به سنگی برخورد می‌کند و گاهی نرم و راحت مسیر را طی می‌کند و نهایتا به همان جایگاه اصلی خود یعنی دریا می‌رسد.

این دریا را افرادی خدا، افرادی منبع قدرت بی‌نهایت و هر فردی چیزی می‌نامد. حال برمی‌گردیم به مثال نردبان. ببینید حقیقت این هست که ما در جایگاهی که هستیم نمی‌توانیم کل مسیر هدف از زندگی را درک کنیم اما خوشبختانه می‌توانیم از نردبان بالا برویم و مرحله بعد را درک کنیم.

سوالی که شاید برایتان به وجود آمده باشد این هست که بالاخره چی می‌خوای بگی؟ اگر بخواهم یک پاسخ کلی به شما بدهم این هست که هدف از زندگی رسیدن به منبع اصلی و یا پیوستن به آن هست. خب این یعنی چه و چه فایده دارد؟

کاری که ما انجام دادیم این بود که یک پیوند بین افراد بالای نردبان و پایین نردبان برقرار کردیم. در این مدل افراد بی‌قرار و سردرگم نیستند و می‌دانند که باید از نردبان ترقی بالا بروند و در هر مرحله آن را درک کنند و به مراحل فوق‌العاده‌تر صعود کنند.

شاید دوباره سروکله همان سوال ابتدایی پیدا شود که بگوید خب که چی؟ یعنی ما به این دنیا آمده‌ایم که سختی‌ها را تحمل کنیم و تلاش کنیم تا به یک منبع بزرگ برسیم؟ این رسیدن برای من چه فایده دارد؟

به نظر می‌رسد جهان طوری طراحی شده که ما باید صبر کنیم و تکامل خود را طی کنیم و پله به پله بالا بیایم تا بتوانیم به بهترین خودمان تبدیل شویم. زمانی که به پله بالاتر رسیدیم خودمان به درک بزرگ‌تر، احساس بهتر و … می‌رسیم و دلیل و پرسش‌های قبلی برایمان پیش پا افتاده می‌شود.

به‌صورت عملی چه باید کرد؟

این‌که بدانیم هدف از زندگی چیست خوب است اما این‌که بخواهیم یک‌شبه به قله برسیم به ما آسیب می‌زند. ما نمی‌دانیم که رسیدن به منبع رحمت و عشق چه حسی دارد ما نمی‌دانیم که در بی‌نهایت‌ها چه خبر هست که اگر به آن برسیم تمام سوالات برایمان ساده و کم‌رنگ می‌شود اما یک کار را باید خوب انجام دهیم تا به پله‌های بعدی صعود کنیم.

این جمله زیبا از بزرگی هست که لحظه‌به‌لحظه باید به آن اندیشید

به آنچه می‌دانی عمل کن تا خداوند آنچه را که نمی‌دانی به تو بیاموزد.

به این جمله فکر کنیم و این سوال را از خودمان بپرسیم که به چند درصد دانسته‌هایمان در طول شبانه‌روز عمل می‌کنیم؟

  • کیست که نداند احترام خوب هست، آیا به دیگران احترام می‌گذاریم؟
  • کیست که نداند راستی خوب هست، آیا با دیگران صادق هستیم؟
  • کیست که نداند رعایت حقوق دیگران خوب هست، آیا اهل رعایت حقوق دیگران هستیم؟
  • کیست که نداند شکرگزاری خوب هست، آیا شکرگزار همین چیزی که داریم هرچند کوچک هستیم؟
  • و….

گاهی وقت‌ها برای این که یکی از دانسته‌هایمان را به مرحله عمل دربیاوریم و در ما نهادینه شود شاید نیاز به چندماه یا چند سال باشد. هرکدام از این دانسته‌ها و عمل به آن ما را به جایگاه بالاتری می‌رساند و چیزهای جدیدتری به ما آموخته می‌شود که باعث می‌شود ما سیر صعودی خود را تکمیل کنیم. سیر صعودی که شاید در ابتدای راه و حتی وسط راه ابهامات زیادی برایمان داشته باشد اما چون روح ما بی‌نهایت را طلب می‌کند دنیا طوری طراحی‌شده که ما به بی‌نهایت ببرد. پس هدف رسیدن به مکانی خاص نیست، هدف رسیدن به یک جایگاه خاص نیست، هدف از زندگی انجام یک کار خاص نیست که هر وقت تمام شد ما دیگر بایستیم و نگاه کنیم چون در این صورت روح ما آزرده می‌شود و توقف را دوست ندارد. هدف رفتن به‌سوی بی‌نهایت هست تا روح و روان ما همواره در آرامش باشد.

پس کاری که ما در این دنیا انجام می‌دهیم این هست که با نگاهی به بی‌نهایت و محو شدن در دریای پرعظمت الهی مراحل عملی را یک‌به‌یک طی کنیم. حال که هدف به هدفی والا نگاه می‌کنیم یکی از مراحل شاد کردن دیگران است، یکی از مراحل دیگر بهتر کردن دنیا، خدمت به دیگران و …  تمام این اهداف در زیر یک سایه یک هدف متعالی‌تر قرار می‌گیرند. همان طور که گفتم شاید مراحل بالای خودمان را فعلا درک نکنیم، شاید درکی از رفتن به سوی بینهایت نداشته باشیم اما اگر قدم‌‌هایمان را محکم برداریم و چند مرحله بالاتر را درک کنیم سوالات دیگر کم رنگ‌تر می‌شود.

اما چند نکته …

دوست عزیز، بحث‌های فلسفی و عرفانی همیشه مورد تفکر و تأمل بوده و بر اساس دلایلی که ذکر کردم نظرات مختلفی هم به وجود آورده است و بحث هدف از زندگی نیز یکی از آن‌هاست. زمانی که شروع به نوشتن این مقاله کردم به این فکر می‌کردم که چطور بتوانم یکی از عمیق‌ترین بحث‌های زندگی که کتاب‌ها درباره آن نوشته‌شده و سال‌ها درباره آن صحبت شده  را در قالب یک مقاله یک‌صفحه‌ای طوری عنوان کنم که مخاطب من موضوع را تا حدی لمس کند و پیچیدگی هم نداشته باشد. به همین خاطر بعد از کلنجار رفتن با خود تصمیم گرفتم که این موضوع را بنویسم و این مقاله بازبماند تا هم شما بتوانید نظر خودتان را عنوان کنید تا به یک بحث خوب تبدیل شود و هم خودم با مطالعات بیشتری که خواهم داشت مجدد به این مقاله اضافه و آن را آپدیت کنم و از طرفی بهانه‌ و سرنخی باشد برای علاقه‌مندانی که در این زمینه دوست دارند مطالعه کنند.

86 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام به مطرح کننده این مقاله و همه نظر دهنده های محترم وقتی در حال خواندن مقاله بودم انگار نتیجه گیری خودم از زندگی را داشتم مرور میکردم ولی الان در حال یک نتیجه گیری دیگر هستم برای اینکه به آرامش برسید شاید این نتیجه گیری من تأثیر گذار باشه:
    باید قبول کنید که درک ما از دنیا و زندگی محدود هستش و سیستم عصبی و مغزی ما در حال حاضر با این همه پیشرفت علمی هنوز توان درک کل جهان هستی نداره. هدف از زندگی چیست؟ این سوال ما نباید از خودمان بکنیم این سوال باید از سازنده خودمان بکنیم. سازنده ما در دنیای بصری پدر و مادر ما هستند و در دنیای متافیزیک آنچه عقل سلیم به آن می رسد پروردگار عالم هستش. پدر و مادر گرامی اگر برای بوجود آوردن شما برنامه ای داشتند؟! که خوش بحال شما و گرنه خودتان باید برنامه ای برای زنده ماندن و زندگی کردن خودتان بریزید. اما چگونه این سوال ما از پروردگار خودمان بپرسیم. اگر اعتقاد مذهبی داشته باشید و به پیامبران را واسطه بین خدا و مردمان بدانیم. پس بدنبال جواب مان باید در داخل کتابهای مقدس به دنبال این جواب بگردیم. با توجه به تحقیقی که خودم کردم هدف کتابهای مقدس کمال انسان است کمالی که بصورت جسمانی و روانی در طی زندگی بصورت کسب مهارت های ارزنده در زندگی و استفاده از استعدادهایی که در وجود شما قرار داده شده است.
    اما می دونید که خیلی ها با این جواب راضی نمی شوند شاید یکی از سوالهایی که مطرح می کنند چرا بعضی ها در دنیا بصورت معلول بدنیا می آیند و هیچ لذتی از زندگی و سیر کمال ندارند چرا خداوند اگر انسان ها را دوست دارد اجازه می دهد بصورت معلول بدنیا بیایند یا در زندگی معلول شوند؟ (البته می دونم خیلی های شما در دلتان مگید که شاید علت انسانی داشته باشه) بنابراین می بینید کلی سوال پیش میاد که جواب دادنش واقعا مشکل می کنه اما به نظرم باید چشمها را شست و طوری دیگر نگاه کرد. بنده فکر می کنم در بوجود آمدن جهان هستی و کل موجودات با توجه به نظمی که وجود دارد سازنده ای وجود دارد (امیدوارم سوال نکنید کجاست و جنسش چیه هستش!) حالا هدفش چه بوده من نمی دونم اما این سازنده که اسمش را خداوند نام نهادیم در بقیه مراحل نقشی نداره و نظاره گر آزادی اختیاری است که در ما برخلاف موجودات و حیوانات دیگر قرار داده است. با این تفکر حالا چه اعتقاد به سازنده این دنیا داشته باشید و چه نداشته باشید خود شما پس از رسیدن به مرحله خودشناسی باید هدفی برای زندگی خودتان بوجود بیارید و بصورتی زندگی کنید که در این مسیر زندگی بازنده نباشید. بقول فیلسوف یونانی اپیکور برای زندگی کردن باید دو هدف را در نظر بگیرید 1- دوری از درد 2- لذت بردن از آن در حد متعارف و عقلانی
    البته گفتنی ها بسیار است که نیاز به فضایی دیگر دارد. امیدوارم همگی سربلند و سلامت و با عزت نفس باشید.

  2. اسم می گوید

    با درود
    آزاد زندگی کنید و از حصار و چهار چوب دوری کنید، اگر توانایی کمک به همنوع را ندارید. اما میتوانید بی آزار باشید.
    و برای اینکه از مرگ نهراسید آنرا به عنوان یک حقیقت بپذیرید. و تنها در حال زندگی کنید.

  3. خردمند می گوید

    درود بر شما و همراهان شما
    علم ثابت کرده است که تمام منظومه های کهکشانی عمر معینی دارند و در حال دور شدن از هم هستند که در نهایت به ماده ی تاریک تبدیل میشوند.
    و به احتمال زیاد نسل انسان تا آنجا ادامه نیابد که نابودی هستی را ببیند. و تنها با یک برخورد شهابی منقرض شود.
    در بهترین حالت ما بتوانیم نسل خود را به درازای عمر خورشید حفظ کنیم . و اگر هم توانایی کوچ از زمین را پیدا کنیم باز هم کل هستی فنا پذیر است. در یک کلمه انتهای سفر نسل انسان بسیار دردناک است.
    همه ی ما تقریبا از نیستی و نابودی در مقصد واقف هستیم. شاید عمده دلیل میل زنده ماندن حفظ نسل و تولید مثل و انتقال ژنها باشد . اما در آخر این تکرار پایان می پذیرد.
    الانه دانشمندان به فکر کوچ از زمین هستند و میخواهند که بشر را در کرات دیگر ساکن کنند و امید دارند که روزی انسان در خارج از منظومه ی شمسی سکنی بگیرند. به نظر من راه به جایی نمیبرند چونکه اگرهم از منظومه ی شمسی خارج شوند . مطمنا هیچگاه ، هیچگاه نمی تواند از کهکشان راه شیری خارج شوند . و دانشمندان تخمین زده اند که روزی کهکشان ما با کهکشان همسایه برخورد میکند . در اینجا هم یعنی پودر شدن ژنها و از بین رفتن بشر . بشر چون صاحب هوش هستیم میخواهیم خود را در ابهام غوطه ور کنیم تا که اصل ماجرا را فراموش کنیم، هدف بنده گفتن نظر شخصی ام بود که احساس می کنم به حقیقت نزدیک است .و قصد دیدن نیمه ی خالی را ندارم.
    ما فنا پذیر هستیم و چون از حقیقت مرگ هراس داریم تکرار زندگی را بعد از مرگ پذیرفته ایم،
    بنده قصد دارم که با پذیرفتن حقیقت مرگ راحتر زندگی کنم نه اینکه با متوصل شدن به خرافات و اوهام با شک زندگی کنم .
    من آمده ام که بمیرم اما قبل از مردن مسیر راببینم ، و همنوعانم را درک کنم، طعم عاطفه را بچشم. و به خود ثابت کنم که راه درست را رفته ام و در نهایت به آغوش مرگ بروم . و دیگر هیچ

  4. MARIA می گوید

    ممنون از نظراتتون کسانی که به بالای پله های نردبان رسیدند چرا نگفتند هدف چییه ؟

  5. ناصر می گوید

    به نظر من این دنیا قطعاً هدفمنده واینهای که تو مقاله خوندیم جزئی از هدف هاش است ولی الان که ما اینها رو می‌خونیم میگیم که مثلاً چی بشه مثلاً کمک به دیگران بعدش میگیم کمک کردیم به دیگران که چی بشه یا شاد زندگی کردن یا عشق به دیگران که چی بشه
    کمک به خودت تا مرحله بعد کمک به دیگران
    عشق به خودت بعد به دیگران
    باید اینها رو انجام بدیم تا درهای جدید به روی ما باز بشه بعدبدونیم که چی میشه

  6. فاطمه رضایی می گوید

    دنیا یه آرایشگاهه، داماد عروس و انتخاب کرد و پسندید و میخواد براش عروسی بگیره و یک عمر باهاش زندگی کنه، قبل از جشن عروس رو می‌فرسته آرایشگاه تا زیباتر شه، البته داماد ک از قبل عروس و دیده و پسندیده و میخواد باهاش زندگی کنه پس اصلا این جشنه و این آرایشه قبل از جشنه برای چیه؟؟؟؟!!!!!!!
    پی نوشت: حالا این انتخاب خود عروسه ک از امکانات اون آرایشگاه استفاده کنه و زیباتر بیاد بیرون یا بگه من همینم که هستم تغییری نکنه یا حتی انتخاب کنه که ظاهرشو خراب کنه و بیرون بیاد …

    1. رضا گلستانی می گوید

      نکته قشنگی بود اما به نظر من مهمترین آرایش مربوط به روح انسان ک در ابتدا ساده است و ما با اعمالمون اون رو آرایش میکنیم در انتها یا بهتر میشه یا بدتر

  7. بنیاد بیگ امیری می گوید

    هروقت به این سوال فکر میکنم یاد آیه از قرآنکریم به یادم میاید که است وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛(ذاریات، آیه 56) یعنی گفته ما جن و انس را برای عبادت کردن آفریدم پس خداوند مارا آفریده تا عبادتش کنیم اما‌چرا مگر خداوند متعال نیازی برای عبادت کردن مان دارد، نخیر پس شاید امتحانیست که نتیجه اش زنده گی ابدی در بهشت باشد مگر زنده گی‌ابدی خیلی لذت بخشه نمیدانم واقعا نمیدانم ما مسلمانا به خدا اعتقاد داریم پس حتما حکمتیست که از درک بشر بزرگ تر است همینقدر‌و بس بی خیال این موضوعات حالا که زنده گی میکنیم کوشش کنیم خوش باشیم و دلیل خوشی دیگران شویم محبت کنیم و محبت شویم و ازباهم بودن لذت ببریم و تکیه دل همدیگر باشیم نرجیم و نرجانیم و عاشقانه و صمیمانه عبادت خالق خود کنیم و همه چیز را بسپاریم به او مطمعنا بدون دلیل خلق نشدیم و اشرف مخلوقات برگزیده نشدیم شاید درک این موضوع از وسعت فکر ما بزرگ تر باشد و هرقدر بیشتر فکر کنیم بیشتر آزرده خاطر خواهیم شد.

  8. بنده می گوید

    میدونید چیه هر نظری که یا اعتقادی که از دهن انسان بیان میشه مختص زمینه یعنی فقط قابل باور برای انسانِ مثل این میمونه که داری با خودت صحبت میکنی.

    همین الان این نوشته بالا هم فقط یه نظره اصلا واقعیت نداره یا درست نیست. ( و نوشته خودمم)
    اصلا بحث داشتن دلایل برا زندگی کردن نیست.
    هدفی نیست راه تا ته بازه این منم که میخوام بسته ببینیشم، حالا دلیل بیارم برا خودم آی فلان شد آی اون شد.
    این سوالو نه من نه شما نه فرستاده های خدا نمیدونن فقط خودش میدونه.
    هیچ چیز پایان نداره
    همه چیز در دنیا باهم تناقص داره.
    هیچ چیز منطقی نیست.
    با عرض معذرت فقط به عنوان یک نظر بی ارزش اینو میگم : فلسفه داره با کلمات بازی میکنه و روانشناسی داره با روان بازی میکنه و ادیان غیر از *اسلام واقعی دارن فقط از احساسات و فهم انسان ها سواستفاده میکنن.
    ما فکر میکنیم یه چیزایی درباره ی دنیا میدونیم ولی نمیدونیم یا اگر میدونیم چه مقامی اون رو بر روی زمین به عنوان دونستن درست قبول کرده و قطعا دانسته هامون خیلی ناچیزه.
    در کل خیلی صحبت هست ولی بعضی فکتا مثل قرص میمونه یه روشنایی رو تو دلمون ایجاد میکنه بعد دوباره ناپدید میشه و باز به حال قبلی برمیگردیم و میگیم هدف زندگی چیه.
    اینجوری بگم هیچکس تو دنیا جواب سوالتون رو نمیدونه و جملاتی که پایین گفتم رو جلوش خدا بزارید چون تنها پاسخیه که تو این دنیا دریافت میکنیم.
    هدف زندگیم چیه ….
    چرا غذا میخورم…..
    چرا میتونم راه برم….
    چرا باید تلاش کنم…..
    چرا باید بخوابم……
    چرا باید زنده بمونم…..
    احساسات معنای اصلیش چیه…..
    دنیا از چه الگویی پیروی میکنه…..
    حقیقت چیه…..
    برا سوالاتی که خودتونم دارید استفاده کنید کار باحالیه. ☝️
    امیدوارم این دنیارو بی ارزش تر از چیزی که هست ندونید چون ممکنه خدایی نکرده اتفاق بدی براتون بیفته.

    1. . می گوید

      خوب اینطوریه پس هم چی بی معنیه دیگه

  9. Mr nobody می گوید

    یا شاید هم فقط یه سری موجوداتیم که اتفاقی تکامل پیدا کردیم و هیچ هدف خاصی نداریم. شاید برای همینم خیلیا تا آخر عمر سردرگمن و نمیدونن چرا به وجود اومدن وسعی میکنن با دلیل تراشیدن و پیدا کردن یه هدف که بهش بچسبن از این حقیقت که زندگی پوچی دارن فرار کنن.

  10. وحید می گوید

    سلام .
    مقاله و نظرات رو خوندم
    هم مقاله و هم نظرات برگرفته و رنگ گرفته از اعتقادات دینی ، مضامین ادبی و عرفانی هست …
    هدف زندگی “بقا” هست
    و چون “مرگ” خط پایانی بر مطالبه بقا هست ، این تضاد های اعتقادی بوجود میاد
    برای حل این بنبست بنظرم اعتقاد به ادامه بقا در خارج از جسم لازمه
    پس شد سه تا واژه
    ۱_ بقا ۲_ مرگ ۳_ بقا پس از مرگ
    اولی و دومی ملموس هست
    و سومی رازآلود هست و دسترسی بهش نیست ( دنیای پس از مرگ )
    برای همین عقل بشری همینقدر جواب داده :
    تو که میمیری
    بیا و ذره ای از خودت رو در این جهان با تولید مثل باقی بزار و سعی کن بهترین شرایط رو برای نسل بعد خودت بسازی
    تا همین جاش خیلی ها شکست میخورن و نمیتونن خودشون ب چیزایی ک میخوان برسن و بقای با کیفیتی داشته باشن و اکثرا نسل بعدشون هم تحفع ای نخواهند شد.
    اما اونجایی جالب میشه ک دقیق بشیم رو آدمایی ک به این بقای با کیفیت رسیدن
    و ببینیم آیا انسانی که به این مرتبه رسیده آیا ارضا شده یا نه
    و عموما میبینیم ک مرحله بعد از این در نوع دوستی بروز میکنه
    یعنی اول خودت به بقای با کیفیت برس و سپس سعی کن دیگران رو به بقای با کیفیت برسونی …
    بنظرم در طی عمر کوتاه انسانی اگه بتونی به این دوتا هدف دست پیدا کنی هیچ وقت دچار پوچی و افسردگی نمیشی و سوالات بی پایان و سنگین نمیکنی در باره ی چیزاهایی ک لمسی ازشون نداریم مثل دنیای بعد از مرگ و روح و خدا و …

  11. مهسا می گوید

    درود
    نظر شخصی من روزی که انسان بفهمه هدفش چیه نسل خودش رو نابود میکنه ذهن انسان اگر محدود به چیزی باشه روز مرگش میشه روز افسردگی و شاید خودکشی خدا بینهایت و ناشناخته است و ما تکه ای از خدا

  12. حسین خادمی می گوید

    خیلی وقت‌ها به هدف از زندگی فکر کردم.
    اکثر جواب‌هایی که توی ذهنم پیدا شد بوی شهادت می‌داد.
    اصلا بچه مذهبی نیستم، نماز هم نمی‌خوانم ولی نمیدونم چرا به این جواب زیاد میرسم.

  13. محمد خدابنده می گوید

    سلام واقعا این مطلب با بقیه مطالبی که در نت وجود داره فرق داشت و ساده تر بود بینش و نگرش و طرز بیانش
    سوالم اینه که به چه دلیلی به خاطر چی اصلا خلق شدیم که اینکار هارو انجام بدیم؟
    درسته این دنیا جنبه آزمایشی داره و نتیجه اعمالمون و در دنیای اخروی و آخرت میبینیم ولی اصلا برا چه خلق شدیم که در نهایت به بهشت یاا جهنم برویم چرا دنیا بوجود آمد که محل آزمایشی باشید بای یک زندگی ابدی؟ چرا خلق شدیم که زندگی ابدی داشه باشیم؟؟

    1. یه بنده خدا می گوید

      دقیقآ سوال منم همینه چرا

      1. محمد می گوید

        عرض ادب و احترام دارم خدمت همه دوستان عزیز
        گرچه من نیز جواب این سوال را نمی‌دانم ولی یکسری مطالبی را می‌دانم که اینجا به اشتراک می‌گذارم شاید دوستی توانست راحت تر این راه را بپیماید
        ببینید دوستان، چندین هورمون در مغز ما به عنوان پیام‌رسان عصبی کار می‌کنند که به اندازه بودن و یا کمی بیشتر بودن این هورمون ها احساس بسیار خوبی به انسان می‌دهد و در انسان ایجاد انگیزه می‌کند برای انجام کاری و یا رسیدن به هدفی، منتها بحث جالب اینجاست که این هورمون ها که سروتونین و دوپامین و اندورفین و گابا نام دارند، بیشتر باعث سرگرم شدن انسان می‌شوند و انسان را از مطرح کردن سوال اصلی دور می‌کنند، در واقع انسان های افسرده که در مغزشان، این هورمون ها به اندازه کافی وجود ندارد، بیشتر به این سوال فکر می‌کنند که هدف از زندگی چیست ولی از نظر من این افسردگی به همراه کنجکاوی زیاد می‌تواند تا حد زیادی انسان را در راستای پیدا کردن جواب این سوال اساسی جلو ببرد.
        قطعا برای جواب دادن به این سوال اساسی، ما نیاز به یک نورولوژیست و یا همان متخصص مغز و اعصاب داریم به همراه یک فیلسوف و یک روانشناس قدرتمند و همچنین یک فیزیکدان، در واقع ترکیبی از علوم مغز و اعصاب و روانشناسی و فلسفه و فیزیکدان می‌تواند تا حد زیادی پرده از جواب این معما بردارد، تا زمانیکه ما مفاهیمی چون زمان را درک نکنیم، ضمیر ناخودآگاه را درک نکنیم، ژنتیک را نشناسیم، هورمون های مغزی را بلد نباشیم و یا حتی اگر همه موارد را بدانیم ولی فلسفه ندانیم که چگونه از برآیند آن نتیجه بگیریم، قطعا پیدا کردن جواب سخت است

    2. محمد می گوید

      ملاقات خدا!!!! چه خوبه که حداقل ملاقات بهتری داشته باشیم!!

  14. در جستجوی خوشبختی می گوید

    سلام دمتون گرم^^
    خیلی مطالب کاربردی و خفن بود
    در وهله اول راهنمایی های بینظیری در این زمینه شده بود ان شاءاللّه عاقبت بخیر بشید و بترکونیددددد⚡

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ممنون از انرژی خوبی که به ما می دید.

  15. نازنین می گوید

    سلام، ممنونم که از وقتی که برای نوشتن این مطلب انجام دادید اما من هنوز هم چرا هایی تو ذهنم دارم که به آشفته بودنم دامن میزنن.
    اصلا چرا باید از این پله ها بالا بریم؟
    چرا باید به کمال برسیم؟
    همه اینها برای بهتر زیستنه اما ما روزی قراره که چشم هامون و ببندیم و از این دنیا بریم. پس چه فایده؟
    ما که از اول قراره بود توی اون دنیا باشیم پس فایده این چند سال زندگی توی این دنیا چیه؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام نازنین
      سوالات خوبی هست اما به همین اندازه هم نیاز هست که خیلی دربارش صحبت بشه. توصیه می کنم اگه علاقه دارید کتاب های فلسفی و عرفانی مطالعه کنید. از کتاب های ساده تر شروع کنید تا دل زده نشوید. انشاا… که به پاسخ سوالاتتون برسید.

  16. گمنام می گوید

    سلام
    خب همه اینایی که گفتید درست خب
    ما اومدیم به این دنیا درس خوندیم به دیگران محبت کردیم دیگران رو شاد کردیم همه کارای خوب رو انجام دادیم و پله ترقی رو رفتیم بالا خب بعدش من شدم یه ادم موفق و خوشحال و شاد ولی این به چه دردع من میخوره منی که یه روز قراره مثه بقیع برم زیرع یع خرمن خاک خب وقتی از دنیا رفتم بعدش چی میشع؟؟؟؟؟
    من بع اون دنیا و آخرت اعتقاد دارما از برزخ و …..میدونم
    ولی من حرفم اینه که ما چرا باید اون دنیا پاسخگو کارامون باشیم چرا مارو بی هدف خلق کردن اون دنیا برای چیه اصن ما بر چه اساسی خلق شدیم با اینکه ما بهترین خلق خدا هستیم و خدا برای خلق ما به خودش احسنت گفت ولی چرا به وجود اومدیم دلیلش چیع چرا باید زندگی کنیم
    پیامبران ما هم زندگی کردن ولی تهش چیشد اصن دنیا برا چیه چیه چرا همچی تو رویا نشد و……
    واقعا چرا ما باید دلیل زنده بودنمون رو ندونیم
    چرا باید بچه دار بشیم که چی بشع؟؟؟
    ………

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      به نظرم مقاله را تا پایان مطالعه نکرده باشی. این که هدف شادی هست، این که هدف لذت هست و … که در ابتدا ذکر شده صرفا نظر برخی از افراد موفق بوده که می تونه درست یا غلط باشه اما دیدگاهی عمیق تر را در پایان همین مقاله ذکر کردم که می تونه تا حدی قانع کننده تر باشه. البته میشه ساعت ها دربارش صحبت کرد که شاید در کامنت ها و یا در این مقاله نشود این کار را کرد.

  17. nobody می گوید

    سلام خسته نباشید
    من خیلی وقته که یه سوال تو ذهنم شکل گرفته
    مگه نمیگن خدا اونقدر بزرگ هست که ذهن ما نمیتونه بزرگی خدا رو درک کنه و کهکشان ها و آسمان ها اندازه ای نقطه برای خدا هم نیست پس چرا برای خدا اهمیت داره که ما تو این زمین چی کار میکنیم؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      این یک خطای ذهن انسان هست که فکر می کنه هر چیزی که از نظر فیزیکی کوچک باشه بی اهمیت هست و هر چیزی که بزرگ باشه اهمیت داره. اما روش کار خدا این طور نیست که مثلا چیزهای ریز مثل یک مورچه در دل یک جنگل را نبینه، چون اون هم خالق کهکشان بوده و هم همان مورچه. پس این مغز ماست که فکر می کنه هر چیز ریز بی اهمیت هست و هر چیز درشت با اهمیت.

  18. علی می گوید

    سلام من چند وقتیه مثل همه کسایی که این متن رو خوندن این سوال که هدف از زندگی چیه برام پیش اومده
    من ۱۵ سال دارم و کلاس دهمم و از همون کلاس اول همیشه سرم تو کتاب و درس بوده و فقط یه انسان تک بعدی …
    همه من رو تحسین میکنند و خودمم از درس خوندن و حل مسائل خوشم میاد ولی خب درس خوندن که نمیتونه هدف باشه شغل خوب که نمیشه هدف باشه شاد بودن که نمیتونه هدف باشه بهشت رفتن که نمیتونه هدف باشه و خیلی ها میگن رسیدن به خدا هدفه ولی برای من ۱۵ ساله با اینکه به خدا پیامبر امامان اعتقاد دارم و به اصول دین پایبندم قابل درک نیست خب روح ما از همون اول پیش خدا بوده دلیل این رفت و برگشت چیه احساس میکنم خیلی چیزا بی هدف و چرت هستن مثلا خدا به ما گفته به نامحرم نگاه نکنید و …
    ولی در قرآن میفرماید پاداش مردان مومن زنان بهشتی است و …

    خب چرا در دنیا این چیزها حرامه ولی در بهشت پاداش حساب میشه؟
    این چیز بیخودی نیست؟

    مدت زیادی میشه که معنی خیلی چیزها رو نمیفهمم ولی نمیشه تا اخر عمر خودمون رو به نفهمی بزنیم.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام علی
      این که در این سن به دنبال رسالت و هدف زندگی ات هستی قابل تحسین هست و این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیافتد و نیاز به زمان دارد اما به مطالعه و تحقیق زودتر بهش خواهی رسید. من در جزییات مسائل دینی تخصصی ندارم و می تونید از اهلش بپرسید اما در باره نکته آخر که گفتید چرا کار در این دنیا حرامه ولی در آخرت پاداش داره را با مثالی خدمتتون عرض می کنم: ببینید، شما توی همین دنیا هم اگه بخواید به هدفی برسید باید برخی از کارها را انجام ندیدن و برخی از کارها را انجام بدیدن. به عنوان مثال فردی که می خواد توی المپیاد ریاضی نفر اول بشه باید مثلا یک سال کارهایی که دیگران انجام می دن مثل فیلم دیدن های زیاد، گشتن در گوشی همراه، تفریحات، و مسافرت را انجام نده و یا به خودش حرام کنه تا پاداشش را بگیره و این چیزی دور از ذهن نیست. البته این یک مثال بود و در باره این موضوع و هدف زندگی میشه صدها ساعت صحبت کرد که فک نمی کنم اینجا مناسب برای توضیحات زیاد باشه.

  19. محمد امین می گوید

    استاد امشب برات دعا کردم.

  20. بهرام امداد می گوید

    عشق منی تو جگرررر ..چه میدانی تو از فردا چه میدانم من از امروز همین یک لحظه را دریاب که فردا قصه اش فرداس

  21. N i M a می گوید

    مقاله جالبی بود لذت بوردم ازش خسته نباشی♥
    من خیلی انسان کنجکاوی هستم هم درمورد وجود انسان ها و هدفاش در این دنیا و اون دنیا
    و نظرم اینه
    هر انسان یه استعداد داره یا عاشق یسری چیزاس که باید اونو کشف کنه که البته کار زیاد اسونی نیست
    و اون کارو انجام بده تا احساس رضایت داشته باشه انسان ها برای بقا زندگی میکنند هدف از زندگی ادامه دادن بقاس یه جورایی
    هرکی خوبی کنه در این دنیا به خودش خوبی میکنه و هرکی بدی کنه به خودش بدی میکنه یه جورایی
    پس اگه لذت ببری از زندگی بهتره یا رنج بکشی؟

  22. N i M a می گوید

    مقاله جالبی بود لذت بوردم ازش خسته نباشی♥
    من خیلی انسان کنجکاوی هستم هم درمورد وجود انسان ها و هدفاش در این دنیا و اون دنیا
    و نظرم اینه
    هر انسان یه استعداد داره یا عاشق یسری چیزاس که باید اونو کشف کنه که البته کار زیاد اسونی نیست
    و اون کارو انجام بده تا احساس رضایت داشته باشه انسان ها برای بقا زندگی میکنند هدف از زندگی ادامه دادن بقاس یه جورایی
    هرکی خوبی کنه در این دنیا به خودش خوبی میکنه و هرکی بدی کنه به خودش بدی میکنه یه جورایی
    پس اگه لذت ببری از زندگی بهتره یا رنج بکشی؟

  23. معصومه جعفری می گوید

    من فکر میکنم که به این دنیا اومدم تا اون ارزشی که انسان ها نزد خدا دارن برسم مقام انسان نزد خدا بالا هست
    این دنیا گذران و تلاش برای زندگی بی پایان در روز معاد و قیامت هست
    یه سری قوانین و راهنمایی هستن که خدا به وسیله قرآن و پیامبران و امامان در اختیار ما قرار داده
    که توی اون کمک به دیگران ،همدلی ،مهربانی و …
    مفید باشیم برای این دنیا و آخرت
    و تو قرآن گفته شده از ما پرسیده میشه برای به این دنیا آمدن و ما خودمان قبول کردیم به این دنیا بیاییم و سرنوشتمون را با سختی های نشون میدن اما حتما یه چیزی هست که قبول کردیم به این دنیا بیاییم

  24. S.n می گوید

    سلام
    خوب من بازم نمیفهمم
    تهش که چی
    یعنی ما اومدیم تا برای بقیه یه ابزار باشیم
    خودمون چی
    خدا چرا مارو خلق کرده
    چه راهنمایی ای برامون گذاشته تا خودمون سر نخو بگیریم دستمونو تا اخرش برسیم
    وقتی تو اوج سردرگمی از خودت میپرسی من اصلا چرا اومدم به این دنیا
    چه جوابی برای خودم دارم؟
    درحالی که حتی هیچ هدف خاصی هم ندارم
    یعنی همینجور باید سر کنم و منتظر چیزی باشم که حتی نمیدونم چیه؟
    قصد توهین ندارم
    فقط خیلی آشفتم
    ممنون میشم حداقل یکم راهنماییم کنید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ممنون از نظرتون
      همان طوری که گفتم بحثش خیلی زیاده و کاملا طبیعی هست که این سوالات به ذهنتون برسه. چون هزاران سال هست که فلاسفه روی این قضیه نظرهای متفاوتی دارند و اگر مثل یک مسئله ریاضی خیلی شفاف حل می شد که دیگر کار تمام بود. در متن سعی شده که به صورت خیلی مختصر و خلاصه تا حدی بتونم پاسخ سوال را بدم و نیاز هست متن را عمیقا و بدون عجله و با تقکر مطالعه کنی و البته شاید در اینجا نشه مسئله را کامل توضیح بدم. توصیه می کنم اگر علاقه مند هستید شروع به مطالعه کتاب هایی در این زمینه کنید. امیدوارم که در این راه بتونید تا حدی پاسخ سوال خودتان را با مطالعه بیشتر بگیرید.

  25. نرگس می گوید

    سلام
    ممنون از بابت مقالتون
    فقط برای من ی سوالی پیش اومد اینکه چرا با وجود اینکه ما همه مخلوقات یک خالق و از یک جنس هستیم چرا اینهمه تفاوت داریم ( مثلا اینکه بعضی ها میتوانند خوب باشند و معنای زندگی را درک کنند بعضی ها هم نه ….)

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام نرگس
      تصورش را بکن که در یک دنیایی باشیم که چیز یک دست باشه و هیچ تفاوتی نباشه. به نظرت میشه زندگی کرد. میشه در دنیایی باشیم که همه کارگر یا همه دکتر باشن؟ میشه همه گل ها رز یا شقایق باشن. زیبایی در همین تفاوت هاست. هر کس نقطه قوت خودش را داره که باید پیداش کنه نه اینکه بخواد شبیه دیگران بشه و حسرت بخوره. پیدا کردن معنای زندگی هم از بدو تولد با کسی نیست. باید مطالعه براش مطالعه، برنامه ریزی و تلاش کرد.

  26. رضا می گوید

    من اصن میگم اوکی راه بینهایت تهش چی؟ من چرا تو این راهم؟ کی منو گذاشته چرا گذاشته؟ دارم حس میکنم هممون ابزاریم من ب همه چیز هم اعتقاد دارم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام رضا
      احساس می کنم مطالب را یه کم با عجله و با پیشفرض های قبلی ذهنی خودت خواندی. یک بار دیگه مطالب را با تفکر مرور کن و نکته این هست که ما قرار نیست از الان اون ته بی نهایت را بدونیم چون تهی نداره و به کار ما هم نمیاد. زیبایی مسیر این هست که تو ساخته می شی و وقتی یه پله بالاتر رفتی حکمت پله قبلی را می دونی و سوالات قبلی خودت برات حل میشه.

  27. امیر می گوید

    سلام
    مطالب خوب بود در حد 5درصد قانع کننده بود آیدی تلگرام یا اینستا اگه دارید استاد همینجا بگید یا به ایمیل من ارسال کنید ممنون میشم استاد

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام امیر
      توی اینستا عبارت behtarinekhod را سرچ کنید.

  28. علیرضا وحیدی می گوید

    با تقدیم سلام ، مقاله شما بسیار مفید، ارزشمند ،عملیاتی و راهگشا بود ، این مقاله نشان میداد که اول باید به خودمان نگاه کنیم و ببینیم پله چندم نردبان هستیم ،در رنج و سختی خور و خواب و گرفتاریهای حسرت ، ناامیدی و حسادتها وبد بینی ها هستیم ویا در ذوق شادی توان هوشیار بودن ذهن ، و بقول کسی اول ببینیم حال دلمان چطور است (چون ازدریچه دلمان است که جهان رامی بینیم) و باید به چه دانسته های رفتاری و گفتاریمان که عمل نمی کنیم بپردازیم تا شاد شویم ، تابتوانیم تازه به پله های نزدیک ابرها برسیم.

  29. زهرا می گوید

    خیلی زیبا و دلنشین بود متنتون .. ممنون

  30. سجاد محمدزکی می گوید

    به نظرم زندگی یعنی حل کردن مشکلات و احساس غرور کردن از حل مشکلات خود و دیگران،در زندگی چیزی جز این نیست

  31. Ehsan می گوید

    بنظر من هدف انسان باید دو ویژگی داشته باشد:
    ۱.با توجه به روحیه جاه طلبی و بینهایت طلبی‌اش سازگار باشد
    ۲.بتواند ما را به کمال برساند
    حالا همه میدونیم که در دنیا هیچ چیز بینهایت نیست؛ نه آینده کاری (اینکه چیکاره میخوایم بشیم و خیلی ها هم این سوال رو از ما میپرسن)، نه پول، نه خانواده، نه حتی جسممون که هر روز بهش میرسیم و ورزش میکنیم. اما منظور من این نیست که غذا نخوریم و به خودمون نرسیم، نه منظور من اینه که اینها اهداف فرعی هستن و به دنیا محدودن، هدف اصلی باید نا محدود باشه و این هدف تنها آخرت هستش که هم بینهایت و نامحدود(چون قراره جاویدان دورنش زندگی کنیم). پس در نتیجه هدف ما رسیدن به آخرته منظورم خداونده، خداوند همون منبع ماست و ما از آنه او هستیم و خداوند سرپرست ماست که به ما روح و جسم عطا کرده که همه اینها از تنفسیر این آیه سرچشمه میگیره:
    انا لِللّه و انا الیه راجعون (ما برای خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم)

  32. المیرا می گوید

    ممکنه نظرم یه کم با بقیه متفاوت باشه اما من بازم میگم
    به نظرم هدف از زندگی خیلی پیچیده تر از شعار های قشنگه کتابا هست از یه طرف آدما خیلی دوست دارن داخل هر چیزی دنبال معنا بگردن کسی چه میدونه شاید زندگی و وجود داشتن هیچچ هدفی نداره اما چونکه ما آدما عاشق معناییم نمی تونیم اینو درک کنیم در کل دو تا احتمال وجود داره یا هدفی در کار نیست و ما کلمه (هدف زندگی) رو ساختیم تا خودمون رو خوشحال کنیم یا واقعا یه هدف وجود داره اما چیزی که از نظر من قطعیه اینه که اگه هدفی وجود داره مصلما خیلییی پیچیده تر از اینه که بشه اونو توی یه جمله یا حتی یه کتاب ۱۰۰۰ صفحه ای خلاصه کرد.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      متشکرم از نظرتون

  33. حسین می گوید

    سلام بسیار زیبا بیان کردید من هم چند کلامی از درون بیان میکنم همینطور که می دانیم جهان خاکی در حال تغییر تبدیل وترخیص است مثل یک دانه یک جنین ویا یک سلول اما ما جز کوچک از عقل کل هستیم وذره ای می دانیم که نمیدانیم پس با انجام عمل هایی که فکر می کنیم می دانیم به تکامل بعدی کمک وهمیاری میشود پس ان کنید که فرمان است انجام عمل رفتن ورسیدن است ما نا خواسته به طرف مقصدی می رویم به انچه عقل کل میگوید از زبان پیامبران شمارا به مقصد می رساند به نظر من خداوند GPS مسیر یاب مثل کتاب مقدس ، کلام الله راداده که مبدا ومقصد را بدانیم ودر چاه های عمیق که از جهنم بدتر است نیفتیم حال خودمان میدانیم مرسی اقا عالی هستی

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام حسین
      تشکر از شما که نظرتون را برامون نوشتید.

      1. میثم می گوید

        سلام ممنون مقاله از بهترین مقاله هایی که خوندم بود و همچنین از نظرات کاربران هم خیلی یاد گرفتم

  34. داود گرگانی می گوید

    به نظر من هدف زندگی شاید به قول نوشابه پپسی این باشه:در لحضه زندگی کن
    یعنی در تموم احضات زندگیت سعی کن لذتت رو ببری چه کمک کردن له دیگران باشه چه کمک کردن به خونوادت ولی برای یه آدم پوچ و سردرگم اینه اول باید به خودش کمک کنه بعد به دیگران باید اول آدم مستقل و متکی به خودش باشه که همون خودکفا میشه تا به یه جایی برسه که احساس رضایت کنه بعد به دیگران

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ممنون از نظرتون

  35. سعید می گوید

    به نظر من هدف زندگی یک سوال برخواسته از عقل حسابگره ودنیا رو نمیشه با عقل حسابگر بررسی کرد،ولی اگه با عینک دل ببینید دنیا محل تجربه کردن وافزایش درک وشعوره بعدش رو چون درک نکردم از توضیحش عاجزم،

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام سعید
      بله، ما بخشی از هدف نهایی را می بینیم و هر چه رشد کنیم می توانیم قدم های بعدی را با وضوح بیشتری ببینیم.

  36. احمد رحیمی هلری می گوید

    سلام
    خدا قوت
    ممنونم که این مطالب مفید و ارزشمند را در اختیار دیگران قرار میدهید
    به نظر من همانطور که نمیشه احساس واقعی و کامل از لذت یا رنج بردن را از طریق گفتن ویا حتی نمایش تصاویر و فیلم های مستند و حقیقی به طور کامل بیان کنیم و هر کس درک و برداشت و حس شخصی و منحصر به خودش را دارد هدف را هم نمیشه به طور واضح و شفاف آنطور که ما درک میکنیم به دیگران منتقل کنیم بلکه هر کس خودش باید آنرا پیدا و دنبال کند البته همان گونه که میشود احساسات کلی را انتقال بدهیم اهداف کلی را هم میتوان از یکدیگر آموخت وبرای پیدا کردن هدف شخصی از آن استفاده کرد

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      تشکر از نظر ارزشمندتون

  37. ابراهیم گوزلی می گوید

    سلام خیلی ممنون بابت کار ارزشمندتون.

    زیبایی نوشته هایه شما به ساده بودن در حین داشتن محتوای قوی هستش.

    من هم بعد از چهل سال دوندگی و تحصیلات در اینجا و انجا تازه دارم میفهمم که باید دوباره هدف داشته باشم تا بتونم زندگی کنم ولی این سری نمیخوام هدفم کوچک باشه تا اینکه بعد بدست اوردنش احساس پوچی کنم. تازه میفهمم من باید این مسیر رو طی میکردمم و دچار رنج و افسردگی میشدم تا اینکه بتونم به هدفی والاتر فکر کنم.

    راهی که برام پیشنهاده اینه که وصل بشم به ادمها و اونها را همان طوری که هستن قبول کنم و بصورت درونی وبیرونی احترام بگذارم همزمان خودم رو همون طوری که هستم قبول کنم و شکر کنم. این کار برام سخته چون من همیشه به صورت اگاهانه و نااگاهانه همه را با منطق خودم قضاوت میکردم غافل از اینکه منطق یک چیزه نسبی هستش. بهم گفته شده هر کسی که بتونی بهش وصل بشی میشه چراغی برای طی کردن این مسیر بی نهایت. دیگه این بستگی داره به همت خودم. وصل بیشتر چراغ بیشتر. در واقع اهنمای من شماها هستید. البته دنبال ابزاری هستم که بتونم این کار رو انجامش بدم. همین که دارم این کامنت و میگذارم قدمی هست در این چون من همش میخوندم و میرفتم. با تشکر

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام ابراهیم
      ممنونم که برامون نظرت را گفتی
      امیدوارم که با پیدا کردن رسالت زندگی ات به آرزوهات برسی و آرامش را تجربه کنی

  38. ملیکا می گوید

    سلام. در سایتی می خوندم که برای پیدا کردن رسالت خود در زندگی باید یک کاغذ سفید و مداد برداریم و شروع کنیم به نوشتن. اونقدر وقت بذاریم و بنویسیم که جمله ای مارو تکون بده و اشک ما سرازیر بشه… صد تا جمله با معنی و بی معنی نوشتم ولی هیچ کدوم منو تکون نداد. چیزی که آرومم کنه و بگم این رسالت منه… توش عشق و کمک به دیگران و کسب خصوصیات خوب و… بود. خسته شدم و گفتم در مورد هدف زندگی دنبال مطالب بیشتری بگردم که با این سایت مواجه شدم،با خوندن مقاله گفتم شاید همه اینها به نوعی هدف زندگی من هستن و شاید باید بیشتر و بهتر عمل کنم تا هدفی تکان دهنده پیدا کنم که مسیر کلی منو برای ادامه مسیر و زندگی مشخص کنه.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام ملیکا خانم
      خوشحالم که به دنبال رسالت زندگی خودتان هستید. فقط یادمان باشد در مسیر کشف رسالت دچار کامل گرایی نشویم و همزمان اقدام عملی هم داشته باشیم و تا حدی در کنار تفکر تجربه هم داشته باشیم.

  39. N.K می گوید

    من هنوز قانع نشدم… این فکرا جدیدا افتاده تو سرم و واقعا داره عذابم میده… هدف از افرینش چی بوده؟ از کجا اومدیم؟ برای چی اومدیم؟خدا گفته جن و انس رو خلق نکردم جز برای عبادت و بندگی. همین؟! این هدف اصلیه…؟ من عاشق خدام نمیخوام کفر بگم. ففط میگم خدا که به ما و عبادت ما اصلا نیازی نداره…. این فکرا داره دیوونه ام میکنه…. میشه یکی خیلی ساده کمکم کنه؟ من درمورد کمال و این جور چیزا زیاد شنیدم… لطفا به زبون ساده تر بگید میخوام قانع شم… ارامش ندارم یه چند وقته

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      کسی که در وادی طلب و رفتن به سوی حقیقت گام برمی دارد طبیعی هست که سرگشته و حیران باشد. به قول حافظ: “کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها” بنابراین خودتان را سرزنش نکنید چرا که بسیاری از انسان ها خیلی راحت دارند به زندگی روزمره خودشان ادامه می دهند ولی شما در اولین قدم ها را در مسیر دانش و فهم برداشتید و این بسیار شیرین تر از در ساحل ندانستن اما آرامش داشتن هست.
      در باره سوال شما باید بگم که همان طوری که در انتهای بحث گفتم مطلب بسیار زیاد هست و ناچارا باید حرفم را خلاصه کنم. نکته دیگه این که خدا را انسان گونه تصور نکنیم که محتاج عبادت ماست بلکه اگر بخواهم مثال ناقصی در حد فهم انسانی بزنیم (که شاید صحیح نباشد اما گاهی چاره ای نیست) این هست که خداوند مثل آینه اعمال ما را بازتاب می کند به سوی خودمان. البته مسلما منظورم اعمال ظاهری نیست و در واقع عبادتی که آگاهانه و از اعماق قلب باشد. با این تفسیر مشخص می شود که کار خوب نتیجه خوب دارد و کار بد نتیجه بد. گاهی ممکن است در این دنیا نتایج را ببینیم و شاید برخی هم در دنیای دیگر. بنابراین عبادت خالصانه برای رشد ما موثر است. آیا درخت می تواند بگوید من سرم را در سایه فرو می برم و نیازی به خورشید ندارم؟ آیا به خورشید آسیبی زده شد؟ خورشید می تابد و رحمتش را بر همه می گستراند. ما هم با عبادت زیر نور خورشید حق می رویم تا از آفتابش بهره بگیریم. چرا بهره بگیریم؟ چون ما می خواهیم رشد کنیم؟ چرا رشد کنیم؟ چون ما نامحدودیم و هیچ چیر محدود نمی تواند ما را ساکت کند و به آرامش برساند. ما نمی دانیم که ته ته ته این کمال کجاست و بهتر است بگویم ته و انتهایی ندارد ولی باید جلو و جلو برویم و از این رشد، آرامش، کمال، لذت ببریم و باز جلو برویم و در هر مرحله که جلو می رویم دلیل کارمان برایمان قانع کننده تر خواهد شد و این یعنی ایمان. یعنی این که شاید در اول ندانیم ولی با همین وضعیت و با همین نااگاهی بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم.
      امیدوارم براتون اندکی مفید واقع شده باشه.

  40. مجتبی می گوید

    استاد کسانی که مجال حتی ورق زدن یک کتاب ندارند یا مریض یا سنگدل یا فقیر و…هستند در کجای نردبان هستند.یا قاتل و بد سرپرست و…هستند

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      برخی از کارها هست که ما باید انجام دهید تا بتوانیم به سمت کمال خودمان هدایت شویم. به نظرم اگر کمی فکر کنیم می توانیم در هر شرایطی چند صفحه کتاب مفیدی بخوانیم و رشد کنیم. انسان ها در هر شرایطی که باشند در رحمت الهی هستند و این ما هستیم که به خودمان برچسب می زنیم و مهم تر این که سال های زیادی حتی تا آخر عمر این برچسب ها را با خودمان حمل می کنیم. مثلا من بد سرپرست بودم، من بی اعتماد به نفسم و ….
      البته که شرایط همه انسان ها با هم برابر نیست و هر کدام در جایی هستند اما مهم میزان رشد هست. فرض کنید کسی در یک خانواده ای به دنیا می آید که شرایط آن ده درجه زیر صفر هست و تا پایان عمر تلاش می کند و نهایتا به صفر یا یک می رسد. این فرد ده درجه رشد کرده است و به سمت کمال گام برداشته و کسی هم هست که در خانواده ای به دنیا می آید که موفق بوده و از عدد 100 شروع به رشد می کند و نهایتا به صد و پنج می رسد. پس می توانیم بگوییم که این فرد تنها 5 درجه رشد داشته است هر چند که شاید در نگاه دیگران نفر دوم موفق تر باشد. اما همین که ما امیدوارانه به سمت رشد حرکت می کنیم بسیار باارزش هست.

  41. مجتبی می گوید

    سلام.خیلی ممنون از مطالب آموزنده.ولی بیسوادها چطور؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام آقا مجتبی
      رسالت و هدف داشتن در زندگی و زیستن انسان گونه محدود به تحصیلات دانشگاهی نیست و هر کس در این دنیا می تواند به اندازه که می خواهد از معرف الهی و رفتن به سمت کمال استفاده کند.

  42. مجتبی می گوید

    سلام.خیلی ممنون از مطالب آموزنده.

  43. بهرامی می گوید

    سلام .
    خیلی خوب بود .
    ساده ، روان ، خودمانی ، استفاده از جمله های عالی .
    یک سوال:
    میخواستم بدونم این جمله که ازش استفاده کردید از کیه؟اگه به دونسته هات عمل کنی خدا ندونسته هاتو بهت یاد میده؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ممنون از شما
      این جمله از آیت ا… بهجت هست.

  44. Hamid می گوید

    باسلام از مقاله شما لذت برم . بنده هم چند سالی هست که به صورت گاه مداوم و گاه مقطعی به دنبال این مطلب ارزشمند یعنی هدف از خلقت بوده ام.
    دراین بین مطالبی آموختم که کمی به من آرامش داد.
    از جمله این مسئله که هدف خداوند از خلقت ما چه بوده است؟ که پاسخ آن بسیار ساده و قانع کننده بود اینکه خداوند صفات زیادی دارد که یکی از آنها خالق بودن است و به صورت مستمر این عمل ادامه دارد که اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازیم از جمله تنوع خلقت و همچنین گسترش کیهان و نظریات کوانتومی به صحت این مطلب پی خواهیم برد به همین سادگی خداوند خالق است و در حال خلق کردن. حال مسئله بعدی که چرا خداوند ما را خلق کرده است؟(چرایی خلقت) که این مطلب هم پاسخ دارد: به این خاطر که خداوند فیاض است و از سر لطف و رحمتش ما را از هیچ آفریده (به واقع به این کلمه یعنی هیچ دقت کنید انسان برای خلق کردن نیاز به متریال اولیه که در طبیعت یافت می شود دارد ولی خداوند در ابتدای خلقت چه ؟) و به ما فرصت حیات که بزرگترین نوع رحمت و فیض عام است را عطا کرده و این هم در قالب برترین خلقت و یا همان اشرف مخلوقات بودن انسانی که می تواند به واسطه ی اختیارش در طول عمر خود دست به هر کاری بزند(درست و یا غلط) قدرتی که به واقع به هیچ یک از مخلوقات دیگر خود نداده است چون اگر ذره ای در این کیهان برای لحظه ای از مدار خود خارج شود و بخواهد از نظم موجود پیروی نکند در لحظه ویک آن نابودی در انتظار اوست ولی انسان می تواند بارها خطا کرده از مسیر درست خارج شده و دوباره به مسیر اصلی باز گردد ویا توبه از خطا کند ؛ که امثال آن در تاریخ به وفور یافت می شود و گاها هم افرادی پیدا می شوند که تا پایان عمر خویش به مسیر درست یا غلط خود پایبند هستند و عالمی را دگرگون می سازند همانند رهبران بزرگ که آن هم در تاریخ امثال آن به وفور یافت می شوند.
    در اینجا به دو مطلب پاسخ داده شد هدف و چرایی خداوند از خلقت ما. حال در این بین ما نیز باید برای خود هدفی والا متصور شویم ودر طول حیات خود به آن پایبند باشیم هدفی که در راستای هدف خالق از خلقت باشد یعنی رسیدن به رشد و کمال اخلاقی و تلاش برای به ثمر رساندن آن نهال تا به درختی تنومند تبدیل شده که حاصل و میوه آن عشق است و در ادامه درک این مطلب که: ( عشق به هرچیزی می تواند مارا به خداوند برساند به شرط آنکه پاک بماند) و با ماده آلوده نشود و مورد معامله قرار نگیرد. این کلمه زیبا و پر معنی یعنی (عشق) که درک آن نیاز به تلاش فراوان دارد با دوست داشتن های واقعی و اصیل شروع می شود یعنی محبت کردن به دیگران بدون هیچ چشم داشت و توقعی از وی برای جبران آن محبت و خوبی. مسئله ای که درک آن برای ما انسان های امروزه کمی سخت به نظر میرسد؛ مایی که سعی داریم همه چیز را با پول و مادیات مورد معامله و معاوظه قرار دهیم.
    امیدوارم اطلاعات اندک بنده که به واقع خلاصه کردن آن در قالب چند بند نمی گنجد برای دوست داران راه حقیقت ارزشمند باشد.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      با سلام
      تشکر از نظر مفید و ارزشمند شما و وقتی که برای نوشتن دیدگاه خود گذاشتید.

  45. رضا می گوید

    با تشکر فراوان از تهیه مطالب درج شده در سایت که هدایت گر واقعی هست .

  46. Mehdi می گوید

    خیلی مقاله جامع و خوبی بود واقعا ممنونم از وقتی که گذاشتید و اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار دادید…من خیلی به هدف زندگی فکر کردم و سالهاست درگیرشم و واقعا تابحال نتونستم خودمو قانع کنم.. و یک سوال دیگری هم ذهنمو مشغول کرده که یکمی متفاوته..نه اینکه هدف زندگی چیه بلکه هدف از خلقت چیه!؟ یعنی خدایی که همه بهش اعتقاد دارن چرا باید انسان و این عالم رو خلق کنه؟ واقعا هدفش چیه.. اینکه بگیم خدایی وجود نداره واقعا غیر ممکنه و به نظر من یک طرز تفکر ابتداییه…یعنی این همه نظم و دقت مگه میشه اتفاقی باشه و خود به خود به وجود اومده باشه..پس خدایی هست اما اینکه چرا مارو افریده رو درک نمیکنم و واقعا نداشتن جوابی برای این سوال زندگی رو برام یکمی پوچ و بی معنی کرده

  47. فائزه می گوید

    من 18 سالمه.سردرگم بودم…از اینکه کی ام؟ چی ام؟ برای چی اینجام؟ هدف زندگیم چیه؟ خیلی از سایتارو گشتم ولی چیزایی ک مطرح شده بودن قانعم نکرد. خیلی ممنون از شما. کامل و جامع بود. مرسی از چراغی که برای من روشن کردین

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      تشکر از شما
      امیدوارم موفق باشید.

  48. مهرجو می گوید

    ممنونم بسیار مقاله ی خوبی بود.

  49. اریمس می گوید

    از بین همه مطالب…. این مقاله ادم و قانع میکنه که شادباشی… کمک کنی… دنیارو بهتر کنی…. خیلی عالی بود مرسی

  50. علی اکبر می گوید

    سلام.ببخشید میخواستم بپرسم اگر بالخره روزی میمیریم پس تلاش بیهوده یا لذت بردن از چیزی چه فایده ای دارد.با تشکر.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      پاسخ شما تا حدودی در مقاله فوق پاسخ داده شد. ما در یک خط سیر هستیم و زندگی هم بخش کوتاهی از این خط سیر هست. چه تصور کنیم زندگی پس از مرگ هست و چه تصور کنیم نیست لذت بردن از زندگی بهتر از رنج آفریدن برای خود هست. در واقع شما به نحوی پاسخ سوال خود را داده اید. به این جمله خود دقت کنید ” لذت بردن چه فایده ای دارد ” خود لذت بردن فایده هست. و اگر نیست تصور شما از فایده چیست؟ البته همان طور که در مقاله فوق صحبت شد هدف نهایی از زندگی صرفا و تماما لذت بردن نیست بلکه لذت بردن می تواند محرکی برای حرکت به سمت بالاتر باشد و ما یک مسافر هستیم که رفته رفته داریم از گذرگاه ها عبور می کنیم و به یک مقصد نزدیک می شویم. این که آن مقصد کجاست و چی هست شاید نیاز به بحث های زیاد دارد اما با طی کردن هر پله میسر برایمان روشن تر خواهد شد.
      نکته پایانی این هست که احتمالا شما فقط عکس نوشته ها را مطالعه کرده اید. این عکس نوشته ها سخنان برخی افراد موفق هست و نمی تواند صد در صد هدف نهایی ما روشن کند که در متن مقاله نیز درباره آن صحبت شده است. بنابراین توصیه می کنم که یک بار دیگر متن مقاله را مرور بفرمایید.

  51. علیرضا حاتمی می گوید

    درود و عرض ادب
    واقعا عالی بود بی نهایت سپاسگذارم

  52. لیلا می گوید

    سلام
    من یادم نیست دنبال چی میگشتم که به سایت شما برخوردم، و خب متاسفانه یا خوشبختانه چیزی که این روزها زیاد هست، سایتهایی با محتوای توسعه فردی و امثالهم…
    ولی خب مطالب شما قانعم کردم که باز بهش مراجعه کنم و خوندن این مقاله برام خیلی جالب بود. به نوعی درک و استنباطی که من در این لحظه از ” زندگی” دارم رو به بیان شیوایی مطرح کردید.
    و چقدر خوبه که مقاله رو باز گذاشتید تا بعدها چیزی اضافه یا اصلاح بشه، چون خاصیت آدمی همین هست و یکی از مصادیق “بهترین خود بودن” همین “صلب نبودن” و سعه ی صدره…
    خیلی مذهبی نیستم ولی خب شبهای قدر دوست دارم بیشتر “تامل” کنم تا دعا… و این مقاله حس خوبی بهم داد.
    ممنونم

  53. وحیدمرادی می گوید

    سلام ببخشیدچراوقتی آدم تصمیم میگیره باهمه خوب باشه وصادق امامتآسفانه ازت سواستفاده میکنن

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      در پاسخ به سوال شما چند نکته وجود دارد هر چند که نیاز به یک جلسه چند ساعته هست تا بحث تکمیل شود.
      یکی از قوانین دنیای مادی قانون تضاد هست. در واقع ما با دانستن ناخواسته های زندگی متوجه می شویم که چه می خواهیم و به دنبال آن می رویم. با این تضاد به وجود آمده باید متوجه شویم که:
      آیا ما تعریف درستی از صادق بودن داریم؟
      آیا رفتار ما باعث می شود دیگران تحریک شوند که از ما سو استفاده کنند؟
      آیا نیاز رفتار جدیدی هست که گاهی اوقات نه بگویم و یا قاطعانه عمل کنیم؟
      و…
      اما نکته دیگر این که اگر ما باور داشته باشیم که صادق بودن برابر با سو استفاده کردن هست ناخودآگاه به افرادی بر می خوریم که از ما سو استفاده می کنند. و متاسفانه ما فقط همین افراد را می بینیم و مجدد همین باور در ما تقویت می شود و باز اوضاع بدتر خواهد شد. نتیجه این که ما در مرتبه اول باید تعریف درستی از صادق بودن داشته باشیم و وقتی با دیگران صادق هستیم سعی کنیم افرادی را ببینیم که بسیار از ما راضی هستند، تشکر می کنند و … در این صورت اتفاقی که می افتد این هست که باورهای مثبتی در شما ایجاد می شود و وقتی باور مثبتی در شما ایجاد شود کم کم افرادی که سو استفاده می کنند از زندگی شما کم و کمتر خواهند شد.

  54. محسن می گوید

    با سلام بسیار عالی و تاثیر گذار مثل همیشه
    یه ‍یشنهاد داشتم اگر امکانش هست هفته ای یک شب بصورت زنده درباره یک موضوع خاص صحبت کنید فک کنم تاثیر گذاریش بیشتر باشه تا دوستان هم بصورت زنده سوالات خودشون رو مطرح کنند . از سایت آپارات یا توییچ یا … + نرم افزار obs برا لایو زنده میشه استفاده کرد .
    تشکر

  55. سیما می گوید

    شما بسیار عالی هستید
    در این زمانه کمتر کسی در این موارد صحبت میکنه و میتونه روح تشنه ما ادمیان رو سیراب کنه
    من به شخصه مدت بسیار زیادی است که به دنبال کشف رسالت خود بودم و نمیدونستم باید چطور پیدا کنم
    تا اینکه با سایت شما اشنا شدم و پس از مدتی کتاب ثروت درون رو تهیه کردم و در حال مطالعه اون هستم تا انشالله بتونم رسالت خودم رو کشف کنم
    واقعا باورم نمیشد افرادی مثل شما باشن که دغدغه ذهنی شون زندگی روزمره ادمی نباشه
    ادامه بدید به این مسیر امیدوارم خدا حامی شما باشه و موفق باشید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ممنون از انرژی خوب شما
      امیدوارم موفق و بهترین خودتان باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.