آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی ISFJ

تیپ شخصیتی ISFJ یکی از تیپ‌های شانزده گانه در آزمون مایرز- بریگز است که قصد داریم در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این تیپ شخصیتی بدست بیاریم. آزمون MBTI  یکی از معروف ترین و کاربردی ترین تست‌ها در زمینه خود شناسی است که در خیلی از موارد به خصوص زمینه شغلی به کار می‌رود.

در این نوشته سعی شده است که این تیپ شخصیتی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بدهیم. شناخت تیپ شخصیتی باعث می‌شود که بتوانیم بهترین انتخاب‌ها را در زندگی داشته باشیم و هر چه سریع تر به اهداف و خواسته‌های خود برسیم.  در ادامه به بررسی خصوصیات تیپ شخصیتی ISFJ  می‌پردازیم و امید وارم که از خواندن این مقاله لذت ببرید.

مطالعه کنید: رسالت زندگی من چیست؟ نکاتی فوق العاده مهم و کاربردی برای کشف رسالت زندگی

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFJ

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFJ

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ بسیار وفادار و قابل اطمینان بوده و نسبت به انجام مسئولیت‌های خود دقیق و متهعد هستند. ISFJ‌ها به جزئیات توجه خاصی دارند و اگر به آن‌ها مسئولیتی واگذر شود، آن را با صبر و حوصله انجام می‌دهند. این افراد همچنین تصمیم گیرندگان خوبی هستند و سعی می‌کنند که مسئولیت کارها یا تصمیمات خود را بر عهده بگیرند. ISFJ‌ها تمایل به ایجاد نظم در خانه و حتی محیط کای خود دارند و به صورت کلی تمایل دارند که در محیط‌های سازمان یافته کار کنند و از اینکه در مکان‌هایی کار کنند که در آنجا نظم و مقررات خاصی وجود ندارد، برآشفته می‌شوند. از طرفی دیگر این اشخاص جدی و پر تلاش بوده و تمایل دارند که به دیگران کمک کنند. این افراد برای احساسات دیگران ارزش قائل هستند و دوست ندارند که با رفتارشان فردی را برنجانند. از طرفی دیگر تیپ شخصیتی ISFJ به ندرت احساست درونی خود را به دیگران نشان داده و یا اینکه درباره آن صحبت می‌کنند. ISFJ‌ها اگر قولی بدهند، به آن عمل می‌کنند و همچنین تمایل دارند که هر جا هستند، مفید واقع شوند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISFJ

● شنونده خوبی هستند
● افرادی واقع بین هستند
● اشخاصی خونگرم و مهربان هستند
● نسبت به انجام مسئولیت‌های خود تعهد دارند
● به صورت کلی در نظم دادن و سازماندهی خوب عمل می‌کنند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISFJ

● به آینده زیاد توجه ندارند
● کمتر به نیازهای خودشان توجه دارند
● علاقه ای به کسب تجربه‌های جدید ندارند
● اگر به آن‌ها انتقادی وارد شود، ناراحت می‌شوند
● اگر احساس کنند که وجودشان مفید نیست، مأیوس می‌شوند

روابط تیپ شخصیتی ISFJ با دیگران

روابط تیپ شخصیتی ISFJ با دیگران

تیپ شخصیتی ISFJ نسبت به دیگران مهربان بوده و به احساسات آن‌ها توجه دارند. این افراد تمایل دارند که همه کارها را خودشان انجام دهند و در واقع کمتر از دیگر تقاضای کمک می‌کنند ولی در مقابل تمایل زیادی دارند که به دیگران کمک کند که زندگی بهتری داشته باشند. ISFJ‌ها افرادی درون گرا بوده و معمولا ساکت و کم حرف هستند. این اشخاص ممکن است به دلیل توجه زیاد به احساسات دیگران، نتوانند از یک رابطه مخرب بیرون بیایند. این افراد از ابراز احساسات خود اجتناب می‌کنند به خصوص زمانی که احساس می‌کنند این کار ممکن است دیگران را برنجانند.

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFJ در محیط کار

تیپ شخصیتی ISFJ در محیط کار به جزئیات توجه زیادی دارد و وجود نظم و ساختار سازمان یافته برای آن‌ها اولویت دارد. این تیپ شخصیتی معمولا تمایل ندارند که به دیگران دستور بدهند، ولی به صورت کلی این افراد می‌توانند همکاری خوبی با دیگران داشته باشند. ISFJ‌ها قدری کمال گرا هستند و به همین دلیل دوست دارند که کارشان همیشه بی عیب و نقص باشد. یکی از نقاط قوت این اشخاص در محیط کار، مسئولیت پذیری بالای این افراد است. آن‌ها معمولا در کار خود تمرکز خوبی دارند و سعی می‌کنند که وظایف خود را به درستی و با اصول مشخص انجام دهند و به این ترتیب اخلاق کاری بالایی در این افراد دیده می‌شود. یکی از نقاط ضعف این تیپ شخصیتی که باید آن را اصلاح کنند، این است که معمولا از ایده‌ها یا روش‌های جدید استقبال نمی‌کنند و تمایل دارند که کارها را به همان روش قدیمی انجام دهند.

تیپ شخصیتی ISFJ چه مشاغلی را دوست دارند

حوزه پزشکی و درمان

این مشاغل به تیپ شخصیتی ISFJ این امکان را می‌دهد که به دیگران کمک کرده و همچین معمولا این مشاغل در محیط‌هایی سازمان یافته وجود دارند و این دقیقا همان چیزی است که این تیپ شخصیتی به آن نیاز دارند. بنابراین به این اشخاص می‌توان مشاغل زیر را پیشنهاد داد:
پزشک، دندانپزشک، چشم پزشک، پرستار و فیزیوتراپ

مشاغل حوزه خدمات اجتماعی و آموزش

این مشاغل به ISFJ‌ها این امکان را می‌دهد که به دیگران کمک کرده که زندگی بهتری داشته باشند و همچنین به آن‌ها آموزش دهند. بنابراین به این تیپ شخصیتی مشاغل زیر را نیز می‌توان پیشنهاد داد:
معلم دبستان، مدیر مدرسه، مدد کار اجتماعی، مربی مهد کورد و کتابدار

مشاغل حوزه خدمات

مشاغلی که در این حوزه قرار می‌گیرد به تیپ شخصیتی ISFJ این امکان را می‌دهد که با دیگران ارتباط داشته باشند و این خصوصیت می‌تواند رضایت شغلی را در بین آن‌ها افزایش دهد. بنابراین مشاغل زیر نیز می‌تواند برای این اشخاص جالب باشد:
منشی، مسئول دفتر، خدمات به مشتریان، دفتردار و مسئول بایگانی

مشاغل حوزه خلاق و فنی

این مشاغل به ISFJ‌ها این امکان را می‌دهد که بصورت انفرادی کار کنند. به این دلیل که این اشخاص معمولا تمایل دارند که در تنهایی کار کرده و کسی مزاحمشان نشود. مانند مشاغل زیر:
طراح داخلی، برقکار، جوهر ساز، نقاش و موسیقی دان

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی ISFJ

● جیمی کارتر: رئیس جمهور آمریکا
● مادر ترزا: راهبه و مبلغ مذهبی کاتولیک
● مایکل کین: بازیگر انگلیسی
● سلنا گومز: خواننده و بازیگر آمریکایی
● آلفرد لرد تنیسون: شاعر انگلیسی
● جرج مارشال: وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ

● سعی کنید که انعطاف پذیری بیشتری در زندگی داشته باشید
● از ابراز کردن احساسات خود ترس نداشته باشید و در مواقع لزوم این کار را انجام دهید
● اگر با اشخاصی بی مسئولیت یا بی لیاقت ارتباط دارید، سعی کنید که از آن رابطه بیرون بیایید
● دقت داشته باشید که زندگی هیچگاه بدون اشتباه نیست، بنابراین سعی کنید که به جای فرار از اشتباه کردن از آن درس بگیرید

آزمون MBTI  کمک زیادی به ما می‌کند که دید بهتری نسبت به زوایای مختلف شخصیتی خود داشته باشیم. با انجام این تست، می‌توانید متوجه شوید چه تفاوت های شاخصی با دیگران دارید.
یکی دیگر از نکاتی که در مورد علم شخصیت شناسی وجود دارد، این است که ما به این وسیله می‌توانیم به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم. در اینصورت باید از نقاط قوت خود در جهت رسیدن به موفقیت استفاده کنیم و سعی کنیم که روز به روز آن را بهبود ببخشیم و از سوی دیگر نیز باید تلاش کنیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.