کسب و کار اینترنتی چیست + بررسی مزایا و معایب آن

اگر شما قصد خواندن این مقاله را دارید، احتمالا به دنبال یافتن جواب سؤالات ذهنتان هستید. مانند اینکه: کسب و کار اینترنتی چیست؟ مزایا و معایب مشاغل اینترنتی کدامند؟ انواع کسب و کار اینترنتی شامل چه مواردی هستند؟ در این مقاله به تمامی این سؤالات پاسخ داده خواهد شد و شما را به این دنیای هیجان انگیز آشنا خواهیم کرد. اگر مانند من علاقه زیادی به سرچ در گوگل دارید، حتما تا‌کنون به کلمه کسب و کار اینترنتی برخورد کرده اید. و شاید همیشه قصد داشتید که در مورد این مشاغل و فرصت‌های درآمد زایی آن‌ها اطلاعاتی به دست آورید. بدون شک امروزه اینترنت یکی از بهترین راه‌های درآمد زایی است که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. طبق آمار کسب و کار‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش هستند.

هیچ گاه نمی‌توان آینده را به طور کامل پیش بینی کرد. و شاید چندین سال قبل به فکر کسی خطور نمی‌کرد که یک شخصی در خانه اش بنشیند و به کار فروش اجناس مشغول باشد. یا اینکه ما با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر، وسیله مورد نیاز خودمون را به صورت آنلاین از یک سایت بخریم و آن را به راحتی تحویل بگیریم. این‌ها مزایایی هستند که به لطف اینترنت ایجاد شده و باعث شده است که کارها ساده تر شوند. انسان همیشه به دنبال سادگی است، به همین دلیل بشر توانست ماشین و هواپیما را اختراع کند. یکی از جهش‌های علمی در جهان همین اختراع اینترنت بوده که توانسته است بسیاری از کارها را برای ما راحت و لذت بخش کند. اما در کنار این همه حسن که اینترنت برای ما به همراه داشته است، چرا از آن کسب درآمد نکنیم؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست

کسب و کار اینترنتی به هر نوع فعالیت در فضای آنلاین گفته می‌شود. البته چون کلمه کسب و کار نیز به کار رفته است، باید انتظار دریافت پول را در قبال انجام آن فعالیت‌ها داشته باشیم. اما منظور از فعالیت چیست؟ در همین دنیای کسب و کار سنتی یا بازار، ما شاهد دو نوع فعالیت اقتصادی هستیم: فروش اجناس و ارائه خدمات. به عنوان مثال یک فروشگاه هایپر مارکت که در حوزه فروش فعالیت می‌کند. و در نوع دیگر یک مغازه خشکشویی را در نظر بگیرید که جنسی نمی‌فروشد، اما در قبال ارائه خدماتی از شما پول دریافت می‌کند.

در دنیای کسب و کار اینترنتی نیز ما با دو گونه فعالیت (فروش و ارائه خدمات) مواجه هستیم. سایت‌هایی هستند که برای استفاده از محصولات یا محتواهای تولید شده توسط آن‌ها، نیاز است که حق اشتراک تهیه کنید. اما بسیاری از سایت‌های دیگر نیز وجود دارند که خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند و از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند. به دلیل فراگیر شدن اینترنت، بسیاری از کسب و کارها تصمیم گرفتند که کار خود را در فضای آنلاین شروع کنند. اما چرا اینترنتی کردن مشاغل امروزه برای صاحبین کسب و کار‌ها تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است که به این جمله مهم از بیل گیتس دقت کنید:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنه روزگار حذف خواهید شد

واقعیت بزرگ این است که بسیاری از مشاغلی که امروزه حضوری فعال دارند، ممکن است در آینده وجود نداشته باشند. چرا؟ به لطف همین اینترنت وفضاهای آنلاین! همانطور که گفته شد، انسان همیشه علاقه به راحت کردن کارها داشته است و امروزه به لطف اینترنت تا حدی به این خواسته خود رسیده است. اگر بخواهم یک مثال ساده بزنم که همه شما باهاش آشنایی دارید، کم رنگ شدن نقش آژانس های تلفنی است. پس چه شما صاحب کسب و کاری هستد و چه به دنبال ایجاد یک کسب و کار برای خود هستید، باید به فضای آنلاین توجه داشته باشید.

کسب و کار اینترنتی را با کسب درآمد از اینترنت اشتباه نگیرید

دقت داشته باشید که کسب و کار اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت متفاوت است. برای اینکه شما از دنیای وسیع اینترنت درآمد کسب کنید، راه‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید به صورت فریلنسر (دورکاری) از شرکت‌های مختلف پروژه بگیرید و در ازای انجام آن‌ها پول دریافت کنید. یا می‌توانید به صورت آنلاین تدریس کنید و یا مشاوره دهید.

همانطور که ملاحظه کردید، راه‌های کسب درآمد از اینترت گوناگون است و در یک مقاله جداگانه به صورت مفصل به آن‌ها خواهم پرداخت. در این مقاله ما در مورد گونه ای از کسب درآمد از اینترنت صحبت می‌کنیم که شما صاحب کسب و کار خود هستید. شما در سایت خود و یا در پیج اینستاگرام، اقدام به فروش محصولات یا ارائه خدمات کرده و از این راه کسب درآمد می‌کنید.

بررسی مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

مزایای کسب و کار اینترنتی زیاد است و سعی می‌کنیم که در این مقاله به مهم ترین آن‌ها اشاره کنیم. همچنین در ادامه به معایب آن نیز اشاره خواهد شد.

مزایای کسب و کار اینترنتی

● شروع با سرمایه کم

سرمایه کم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

فرض کنید شخصی قصد تأسیس یک فروشگاه لوازم ورزشی را در بازار سنتی دارد. این فرد چه هزینه‌هایی را باید متقبل شود؟ اجاره مغازه، مالیات و اجناس. حالا اگر همین شخص یک فروشگاه اینترنتی را برای فروش لوازم ورزشی داشته باشد، نیازی نیست که اجاره و دیگر هزینه‌ها را متقبل شود. تنها کار این است که شما یک فروشگاه اینترنتی با وردپرس برای خود بسازید و در آن شروع به فروش اجناس خود کنید. در اینجا شما می‌توانید با تعدادی لوازم ورزشی کار خود را شروع کنید و در صورت نیاز اجناس لازم را سفارش دهید.

روش های بازاریابی با کیفیت

کسب و کارهای اینترنتی هزینه‌های بازاریابی به مراتب کمتری نسبت به مشاغل غیر اینترنتی دارند. در بسیاری از مواقع این مشاغل تبلیغاتی را انجام می‌دهند که با وجود هزینه‌های زیاد بازخورد کمی دارند. اما شما در کسب و کار اینترنتی می‌توانید با روش‌هایی مانند تبلیغات کلیکی، ریپورتاژ آگهی و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ نتیجه بیشتری بگیرید.

امکان دسترسی مشتریان به محصولات در هر زمان

اگر شما صاحب یک مغازه باشید، مشتریان فقط در صورتی می‌توانند به محصولات شما دسترسی پیدا کنند که به شما مراجعه کنند. اما در کسب و کار اینترنتی اینطور نیست و مشتری در هر زمان و مکان و تنها با داشتن یک گوشی موبایل، می‌تواند به محصولات شما دسترسی داشته باشد.

صرفه جویی در زمان

صرفه جویی در زمان با کسب و کار انترنتی

در کسب و کارهای سنتی شما باید حتما در محل کار خود حضور داشته باشید. و از سوی دیگر مقداری از زمان شما به صدور فاکتور و همچین کارهای حسابداری اختصاص می‌یابد. اما در کسب و کار سنتی شما می‌توانید از منزل کارهای خود را انجام داده و همچنین بسیاری از فعالیت‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود.

دستیابی به مشتریان فراتر از مرزهای زمانی و مکانی

اگر شما دارای یک کسب و کار سنتی در تهران هستید، آیا یک نفر از مشهد برای خرید یک لباس به شهر شما می‌آید؟ سؤال دیگر آیا یک نفر این قابلیت را خواهد داشت در زمانی که مغازه شما بسته است، از اجناس شما دیدار کند؟ جواب هر دو سؤال منفی است. اما در کسب و کار اینترنی شما قادر خواهید بود که به مشتریانی دست پیدا کنید که در شهرهای دیگر بوده و هر موقع تمایل داشتند به اجناس شما دسترسی داشته باشند.

مدیریت همزمان چندین کسب و کار اینترنتی

در کسب و کار سنتی مدیریت یک فروشگاه یا مغازه به خودی خود سخت است، چه برسد به اینکه بخواهید شعبه‌های خود را افزایش دهید. در کسب و کار اینترنتی به دلیل سهولت در مدیریت مشتری و فرآیند فروش، شما قادر خواهید بود که سایت دیگری نیز برای خود راه اندازی کنید.

حذف واسطه‌ها

در کسب و کار سنتی، اجناس تا رسیدن به دست مشتری به دست چندین واسطه می‌رسد. اما در کسب و کار سنتی این واسطه‌ها به حداقل رسیده و شما قادر خواهید بود اجناس را با قیمت بهتری به دست مشتری برسانید.

معایب کسب و کار اینترنتی

مشتریان به سادگی اعتماد نمی‌کنند

در کسب و کار سنتی خریدار و فروشنده با یکدیگر به صورت حضوری ملاقات کرده و به این طریق مشتری با اطمینان بیشتری خرید می‌کند. اما در این نوع کسب و کار ممکن است خریدار در ابتدا نتواند به سایت و اجناس موجود درآن اعتماد کند. اما خوشبختانه اگر شما بتوانید استاندارهای لازم برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را به دست آورید و با محتواب خوب آن را به رتبه‌های بالا بیاورید، مشتریان به شما اعتماد خواهند کرد. بدیهی است که ارائه اجناس با کیفیت به خریدار، اهمیت زیادی در جذب مشتری دارد.

قطع شدن اینترنت

همانطور که در جریان هستید، در کشور عزیزمان گاهی اوقات اختلال‌هایی در اینترنت به وجود می‌آید که ممکن است در کار شما مشکل به وجود بیاید. البته این مورد آنقدر اهمیت ندارد به بخواهید ذهنتان را زیاد به آن مشغول کنید.

نداشتن اطمینان از امنیت سایت هنگام پرداخت

با توجه به اینکه بعضی از افراد سودجو (بهتره بگیم شغل شریف هکر!) در هنگام پرداخت‌های اینترنتی، ممکن است به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند. به همین دلیل شما به عنوان کسی که صاحب کسب و کار اینترنتی هستید، باید سعی کنید که با ایجاد روش‌هایی امن، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید که البته با سپردن کار به متخصص می تونید در یک فضای امن به کار خود ادامه دهید.

معرفی انواع کسب و کار اینترنتی

انواع کسب درآمد اینترنتی

راه اندازی سایت برای فروش کالا‌

رایج ترین روش برای اینکه شما کسب و کار خود را در فضای آنلاین ایجاد کنید، فروش و عرضه انواع کالاها است. اگر شما صاحب یک کسب و کار سنتی هستید، می‌توانید شعبه بعدی خود را در فضای آنلاین ایجاد کرده و فروش خود را بیشتر کنید. یا می‌توانید به صورت مستقیم محصولاتی را در سایت خود بارگزاری کرده و اقدام به فروش آن‌ها کنید. به عنوان مثال بعضی از افراد اقدام به فروش لوازم ورزش در فروشگاه اینترنتی خود می‌کنند. در حال حاضر سایت آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتی در جهان است. البته در اینجا منظور ما فقط سایت نیست و بسیاری از افراد همین کار را در تلگرام و اینستاگرام هم انجام می‌دهند.

راه اندازی یک سایت برای ارائه خدمات

سایت‌های دیگری نیز هستند که با ارائه خدمات به کاربران خود کسب درآمد می‌کنند. به عنوان مثال سایت معروف آپارات این امکان را فراهم می‌کند که فیلم‌های خود را در آن بارگزاری کنند. یا سایت‌های دیگری که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید نرم افزارهای مورد نیاز خود را دانلود کنید.

راه اندازی یک سایت برای ارائه خدمات آموزشی

سایت‌های زیادی هستند که با تولید محتوا‌های مفید و کاربردی، برای کاربران خود خوراک فکری تولید می‌کنند. بعضی از سایت‌ها هستند که با گرفتن حق اشتراک سالانه از کاربران خود، به آن‌‍‌ها اجازه می‌دهند که از تمامی محتوا‌ها استفاده کنند. بعضی دیگر نیز از گرفتن تبلیغات برای خود ایجاد درآمد می‌کنند. همچنین بعضی از سایت‌هایی که در حوزه آموزش کار می‌کنند، در کنار تولید محتواهای رایگان، اقدام به فروش پکیج‌های آموزشی نیز می‌کنند. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، نباید تولید محتوای رایگان را در سایت خود فراموش کنید.

بار دیگر به این نکته اشاره می‌کنم که ذهنتان را فقط به سایت محدود نکنید. در حال حاضر افراد زیادی هستند که از طریق یک کانال تلگرام یا یک پیج اینستاگرام، در حال آموزش به دیگران هستند. این اشخاص به مرور که به تعداد زیادی بازدید کننده دست پیدا می‌کنند، با گرفتن تبلیغات به درآمد‌های خوبی می‌رسند. اما دقت کنید که اگر قصد دارید در این حوزه موفق شوید، باید به دو نکته توجه کنید. اول اینکه باید به آن چیزی که آموزش می‌دهید، تسلط زیادی داشته باشید. دوم اینکه فن بیان بسیار مهم است و می‌تواند اشخاص را به آموزش‌های شما علاقه‌مند کند. پس حتما برای نحوه صحبت کردن یا فن بیان خود زمان بگذارید.

نتیجه گیری

طبق آمارهای رسمی، بسیاری از مشاغلی که امروزه وجود دارند تا چندین سال آینده از بین خواهند رفت. بدون شک با پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی شاهد تغییرات زیادی در آینده خواهیم بود. بسیاری از کارها که امروزه به صورت سنتی انجام می‌شوند، در سال‌های پیش رو اینترنتی خواهند شد. تغییر بخشی از زندگی است و کسی می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند که خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

امروزه استفاده از فضاهای آنلاین به یکی از کارهای روزمره ما تبدیل شده است. خیلی از افراد از فضاهای مجازی به عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند و به جز هدر دادن زمان و پول، چیزی عاید آن‌ها نخواهد شد. اما شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و با راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، به درآمد دست پیدا کنید.

1 نظر
  1. حمید رضا می گوید

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.