کشف هدف زندگی با 5 سوال اساسی و تامل برانگیز

کشف هدف زندگی مهمه؟

دقت کردین اون موقع هایی که از همه چیز خسته شدید یا توی یه کار شکست خوردید یا این که در مراسم وفات کسی شرکت می کنید چه افکاری سراغتون میاد؟ معمولا بعد از کلی کلنجار رفتن و فکرهای جور وا جور یه فکر عمیق میاد سراغتون و اون هم اینه که اصلا هدف از زندگی چیه و من برای چی به این دنیا اومدم؟ 

معمولا با افزایش سن این سوال بیشتر سراغ افراد میاد و عمق بیشتری پیدا می کنه. شاید به نظر نیاد و فکر کنیم که اون فرد مشغول کارهای روزمره هست ولی احتمالا هفته ای چند بار این سوال مهم از ذهنش می گذره.

راستی! شما چی فکر می کنید؟ چقدر در پی کشف هدف زندگی خودتون بودید و برای کشف هدف زندگی خودتون تلاش کردید؟ به نظرتون ارزشش داره که برای رسیدن به اون تلاش کنیم؟ 

کشف هدف زندگی یک شبه اتفاق نمی افتد.

یه نکته مهم اینه که باید به خودمون فرصت بدیم، زمان بدیم تا بتونیم بفهمیم که کی هستیم؟ اصلا رسالت فردی ما چیه؟ این که ما انتظار داشته باشیم با مطالعه یک کتاب و در طول یک روز زندگی ما دگرگون بشه یه خیال باطله اما اگه استمرار داشته باشه خیلی بهمون کمک می کنه. از طرفی اگر فکر کنیم که با گذر زمان خود به خود ما هدف زندگیمون را کشف می کنیم باز زهی خیال باطل. چه بسا افراد مسنی که هنوز خود را نشناختن و نمی دونن که رسالت و هدفشون از زندگی چی بوده. بنابراین یه فرمول کلی هست:

گذر زمان + مطالعه و تفکر عمیق = خودشناسی و کشف هدف زندگی

خب حالا ازتون می خوام که بدون این که عجله کنید به هر کدام از این سوال ها ساعت ها فکر کنید و حتی اون را روی یک برگه کاغذ بنویسید. فکر نکنید که امتحان کنکور دارید و باید در کوتاه ترین زمان بهش جواب بدین. اینجا قضیه برعکسه، یعنی هر چه زمان بیشتری روی پاسخ دادن به سوالات بگذارید نمره بهتری برای کشف هدف زندگی خودتون می گیرید.

اگه همه پول دنیا را داشتین چی می کردین؟

سوال جذابی می تونه باشه اما برخی افراد باهاش مخالف هستن. می گن مگه میشه که ما این قدر پول داشته باشیم. ای بابا، گفتم فرض کنید، چون می خوایم با این سوالات بیایم خودمون را محک بزنیم. هر چه این سوال براتون باور پذیرتر باشه بهتر می تونید نتیجه بگیرید. بنابراین پاسخ های شما نشان دهنده بخشی از رسالت زندگی شما می شه. بنابراین اگه پول زیادی داشتین چه مهارتی یاد می گرفتین؟ کجا می رفتین؟ برای چی خرج می کردین؟ شاید بگی می رفتم دور دنیا را می گشتم. خواهش می کنم عمیق تر فکر کنید. خب بعد از 5 سال دور دنیا هم تمام می شد اون موقع چی کار می کردی؟

به چی افتخار می کنید؟

گاهی وقت ها آدم از ته دل به کاری که انجام داده افتخار می کنه و یه حس غرور بهش دست می ده. بیشتر کی، کجا و توی چه نوع کارهایی این احساس به شما دست می ده؟ آیا می تونی اون کار را روی برگه بنویسی؟ کجاها هست که احساس می کنی انسان باارزشی هستی؟ باز یادآوری می کنم که عجله نکنید و به خودتون فرصت فکر کردن بدید.

بعد از مرگ در مورد شما چی می گن؟

این سوال یکی از مهم ترین سوالاتی هست که می تونه باعث کشف هدف زندگی بشه. بنابراین فکر کنید که در مراسم وفات خودتون شرکت کردید و هیچ کس شما را نمی بینه. مردم در مورد شما چی می گن. 

یه بار این سوال را از کسی پرسیدم و اون فرد گفت به نظر من اصلا مهم نیست که دیگران در مورد من چی می گن، من هر جور که خودم تشخیص بدم زندگی می کنم. اگه شما هم این فکر دارید باید بگم که حرف کاملا درستی هست اما هدف ما از این سوال چیز دیگه ای هست. ما می خوایم بدونیم در طول زندگی خود چه شخصیتی داشته ایم؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم در مورد ما قضاوت می شه و البته نیازی هم نیست که بخوایم به تمام قضاوت ها پاسخ بدیم اما واقعیت این هست که مردم مثل آینه رفتار می کنن. اگه اشکالی در رفتار ما باشه و چندین سال از ده ها نفر شنیدیم باید اصلاحش کنیم. 

بنابراین وقتی تصور می کنیم که در مراسم وفات خودمون شرکت کردیم به این معنا نیست که ما الان دار فانی را وداع گفته ایم و مردم هر چی بگن اشکال نداره، بلکه ما می خوایم شخصیت خودمون را بهتر بشناسیم تا بهتر بتونیم برای آینده زندگی خودمون تصمیم بگیریم.

دوست داری چه ارزش و خدمتی انجام بدی؟

اگه به شما هیچ حقوقی نمی دادن اون موقع دوست داشتی به چه کاری مشغول باشی؟ فرض کن شما در اردوگاهی اسیر شده اید و اون جا کارهای مختلفی وجود داشت و از شما می خواستن هر کاری که خودت دوست داری انجام بدی اما باید اون کار رایگان باشه در این صورت شما چه کاری انجام می دادی؟ مثلا به دیگران آموزش می دادی؟ نقاشی می کشیدی؟ و در کل چه نیازی را برطرف می کردی؟

چه افرادی در دایره علاقه تو هستند؟

اگه قرار باشه شما خدمتی انجام بدی، آن را برای چه نوع افرادی انجام می دادی؟ اون گروه چه خصوصیت و یژگی هایی داشتن؟ وقتی گروه مورد نظر خودت را پیدا می کنی یعنی بخشی از شخصیت تو در بین اون هاست. هر چی که می تونی اون افراد را دقیق تر توصیف کن. با این کار در واقع خودت را توصیف می کنی.

بنابراین برای کشف هدف زندگی باید به این سوالات و سوالات مشابه با صبر و حوصله جواب بدی. باید سعی کنی هفته ای چند بار ذهن خودت را درگیرشون کنی شاید اولش برات سخت باشه اما این سختی می تونی سرعت رسیدن شما به هدفتون را چند برابر کنه.

2 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    با سلام پس از پاسخ دادن به پنج تا سؤال بعدش چیکار کنیم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام محمدرضا
      این سوالات به شما شناخت میده و می تونید بفهمید که چه افکاری و باورهایی داری اما اگه می خواید به صورت کامل این موارد را بررسی کنید و بدونید با این سوالات چه کار باید کرد کتاب ثروت درون را که در بخش محصولات سایت هست بهت پیشنهاد می کنم که تهیه و بخونی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.