تکنیک خودشناسی فوق‌العاده برای شناخت بهتر خود

حدود 5 ساعت بود که در حال کنجکاوی توی گوشی جدیدم بودم.” اِ… چه جالب با این امکان می‌تونم برنامه روزانم را مدیریت کنم. راستی با این تنظیمات عکس‌های با کیفیت‌تری می‌تونم بگیرم. راستی چه مشخصات فنی بالایی هم داره و…” هر چه که نامفهوم بود را از اینترنت پیدا کردم و الان دیگه بهش تسلط داشتم.

یک دفعه به خودم آمدم. راستی من خودم را بیشتر می‌شناسم یا تلفن همراهم؟ احساس کردم خودی که سال‌هاست از عمر آن می‌گذرد را خیلی کمتر از تلفنم، ماشین سواری که قراره سه ماه دیگر داشته باشم و… می‌شناسم.

می‌دانم که شما که در حال مطالعه این‌گونه مطالب هستید در راه رسیدن به خودشناسی هستید اما می‌دانیم که  خودشناسی چی هست و اصلا چرا باید خودشان را بشناسند؟

در وب سایت بهترین خود مقالات زیادی برای شناخت خود ذکر شده و تکنیک خودشناسی و راه‌های شناخت از خود نیز عنوان شده است اما در این مقاله یک روش جالب توضیح خواهم داد که اگر به صورت عملی انجام شود می‌توانید به درک متفاوت‌تری از خود برسید.

وقتی شما تکنیک خودشناسی را انجام دادید به شفافیت خواهید رسید و علت انجام برخی از رفتارهای خود را پیدا می‌کنید، اگر لازم باشد آن را برطرف می‌کنید و اگر نکته خوبی در وجودتان پیدا کردید آن را تقویت می‌کنید و این شما را رفته رفته به بهترین خودتان تبدیل می‌کند.

تکنیک خودشناسی که انجام می‌دهیم چه هست؟

طبق معمول یک جای خلوت انتخاب کنید، کاغذ و خودکارتان را بردارید و پنج ویژگی خودتان که خیلی بارز هست را بنویسید. احتمالا مغز شما همین الان عقب نشینی کرده و می‌گوید این روش‌ها جواب نمی‌دهد. لطفا از مغزتان تشکر کنید و کارتان را دنبال کنید.

این پنج ویژگی که می‌نویسید لزوما نباید ویژگی‌های خوب یا بد شما باشند بلکه هر نوع ویژگی که خودتان احساس می‌کنید برجسته هست بنویسید چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید. لطفا با خودتان رو راست باشید. برای این که باز به نتیجه بهتری دست پیدا کنید لازم هست این پنج ویژگی را اولویت بندی کنید تا این تکنیک خودشناسی بهتر جواب دهد.

آیا لیست شما آماده شد و پنج ویژگی خوتان را نوشتید؟ من که انجام دادم شما هم انجام داده‌اید و یا در پایان همین مقاله انجام خواهید داد. بسیار خوب.

حال باید کمی با دیگران ارتباط برقرار کنی. قابل توجه افراد خجول. این کار برای رفع خجولی هم مفید هست. 🙂 حال 4 نفر را پیدا کنید (اگر 5 نفر هم شد که چه بهتر). این افراد باید کسانی باشند که مدت تقریبا زیادی با شما بودند و شما را بهتر از افراد غریبه می‌شناسند و با شما هم رودربایسی نداشته باشند و نخواهند بیش از حد از شما تعریف کنند.

بدون این که این افراد را غافلگیر کنید، کمی با آن‌ها خوش و بش کنید و طبق معمول درباره  وضعیت آب و هوا یا هر چیز دیگر صحبت کنید و بعد از او خواهش کنید که 5 ویژگی شما را چه خوب و چه بد به شما بگوید و شما حتما یادداشت کنید چون لازم داریم.

البته راه ساده‌تر استفاده از فضای مجازی هست و دوستتون می‌تونه راحت‌تر از طریق پیامک یا چت آنلاین برای شما این پنج ویژگی را ارسال کند. بعد از این که مثلا 5 نفر نظر دادند شما 25 نظر از دیگران دریافت کرده‌اید و این یک گنجی هست که بسیار می‌توانید از آن استفاده کنید. البته لازم به ذکر هست که همان‌طوری که در مقاله صوتی “ چگونه ترس از حرف مردم را کنار بگذاریم ” توضیح دادم نیازی نیست که ما زندگی خودمان را رها کنیم و به خاطر حرف دیگران هر کاری انجام دهید. اما این مورد فرق می‌کند و یک تکنیک خوشناسی هست که برای درک بهتر از خودمان لازم داریم.

حال نظرات را نگاه کنید و احتمالا نقاط مشترکی خواهید دید که می‌توانید آن را یکی کنید. مثلا ممکن است این 25 نظر تبدیل به 12 نظر متفاوت در باره ما شود. حال به لیست خود نگاه کنید، آیا آن چیزی که خودتان نوشتید با نظرات دیگران یکی بود؟ آیا نقطه مشترکی داشت؟ نظرات متفاوت نسبت به نظر خودتان کدامند؟

در عمل اتفاقی که می‌افتد و من خودم انجام دادم این هست که برخی ویژگی‌هایی به شما خواهند گفت که بسیار تعجب خواهید کرد. یعنی من از نظر دیگران این ویژگی دارم؟ اگر خوب باشد که باید آن را تقویت کنید و چه بسا که جز استعداد شما باشد و گاهی هم نامطلوب هست. کمی توی ذوقتان خواهد خورد اما اگر از این نظرات استقبال کنید و آن را برطرف یا مدیریت کنید متوجه سرعت پیشرفت خودتان خواهید شد.

مثلا گاهی اوقات شما کارهایی انجام می‌دهید که به نظرتان بسیار ساده هست و حتی به آن فکر هم نمی‌کنید اما در این تکنیک خودشناسی متوجه خواهید شد که چقدر دیگران این ویژگی شما را تحسین می‌کنند. یا مثلا یکی از دوستان این کار را انجام داد و 4 نفر به او گفته بودند که بیش از حد حرف می‌زند در صورتی که او می‌گفت بعد از 38 سال زندگی فکر نمی‌کردم که آنقدر پرحرف باشم که دیگران به صورت مشترک این نظر راجع به من بگویند.

نتیجه بحث این شد که اول خودتان ویژگی‌های خود را لیست کنید و از چند نفر بخواهید 5 ویژگی شما را ذکر کنند. آن ویژگی‌ها را با لیست خودتان مقایسه کنید. نقاط قوت و ضعف خودتان را بشناسید و سعی کنید آن‌ها را برای پیشبرد اهدافتان استفاده کنید.

شما فکر می‌کنید که چه ویژگی‌هایی دارید؟ آیا این کار تکنیک را انجام داده‌اید؟ چه نتیجه‌ای گرفتید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.