راهکارهای مهم و کاربردی برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق

تجربه یک مصاحبه شغلی موفق یکی از لذت بخش ترین و مهم ترین خواسته‌های افراد جویای کار است. به این دلیل که موفق بودن در مصاحبه کاری است که باعث می‌شود شما شغل مورد نظر خود را به دست آورده و مشغول به کار شوید. البته این تمام ماجرا نیست و دلایل دیگری به غیر از استخدام شدن نیز وجود دارد که باعث می‌شود شما احساس خوبی داشته باشید. در واقع تجربه اینکه مدیر آن مجموعه شما را از بین تعداد زیادی اشخاص دیگر انتخاب کرده است، به شما احساس غرور دست می‌دهد.

اولین باری که برای مصاحبه شغلی به یک شرکت خصوصی رفتم را خوب یادمه. من آن روز در آن مصاحبه کاری موفق شدم و قرار شد که دو روز آینده به سر کار بروم. البته خوشحالی من به غیر از به دست آوردن آن شغل، دلایل دیگری نیز داشت. طبق حرفی که مدیر آن مجموعه بهم گفت، تا قبل از شما افراد زیادی برای مصاحبه آمده بودند و من شما را انتخاب کردم. البته یک وقت فکر نکنید که من خیلی آدم خوشتیپ یا خوش قیافه ای هستم و یا اینکه شخص مهمی من را به آن شرکت معرفی کرده بود. من آن روز یک سری نکاتی را رعایت کردم و در واقع دلیل موفقیت من نیز همین بود.

به نظر من مصاحبه شغلی مثل یک مسابقه جودو است. هر ورزشکار باید سالیان سال به سختی تمرین کند. زمانی که زمان مسابقه فرا می‌رسد، آن جودوکار باید هر آنچه که در طول این سال‌ها یاد گرفته است را به نمایش بگذارد. داشتن یک مصاحبه شغلی نیز اینگونه است. شما زمان محدودی در اختیار دارید و باید در همین مدت نظر کارفرما را به خود جلب کنید. اگر شما نیز فکر می‌کنید، داشتن یک مصاحبه شغلی موفق فقط منوط به داشتن یک رزومه است، باید بگوییم که در اشتباه هستید. عوامل یا فاکتورهای زیادی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در مصاحبه شغلی شما اثرات زیادی داشته باشند. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

چگونه در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

وقت شناس باشید

وقت شناسی از عوامل مؤثر در داشتن یک مصاحبه شغلی موفق

هیچ چیزی بد‌تر از این نیست که وقت شناس نباشید و دیر به مصاحبه کاری خود برسید. جمله معروفی است که میگه: از این صبحونه معلومه نهار چی داریم! توضیح اینکه وقتی شما در اولین دیدارتان دیر به محل قرار می‌رسید، تصویر بدی از شما در ذهن طرف مقابل شکل می‌گیرد. و او احساس می‌کند که بعد از استخدامتان، باید هر روز شما را برای دیر آمدن به محل کار، جریمه کند! بنابراین سعی کنید که همیشه پنج دقیقه قبل از زمان هماهنگی، در محل قرار حضور داشته باشد.

از کلمات درست استفاده کنید

یکی از سؤالات رایج در مصاحبه شغلی، این است که: چرا شرکت ما را برای استخدام شدن انتخاب کردید؟ شما نیز در جواب آن‌ها می‌گویید که شرکت شما جای خیلی خوبی است و یا اینکه حقوق مناسبی را پرداخت می‌کنید. هنگام جواب دادن به این سؤال باید دقت لازم را داشته باشید، به این دلیل که ممکن است شما را فردی فرصت طلب (البته از نوع منفی) ارزیابی کنند. بنابراین بهتر است به جای تعریف از مزایای شرکت، به توانایی‌های خودتان توجه کنید. مثلا می‌توانبد به آن‌ها بگویید که من احساس می‌کنم که استعداد و توانایی‌های من در این مجموعه بهتر شکوفا خواهد شد.

اطلاعات خود را قبل از مصاحبه شغلی افزایش دهید

تجربه یک مصاحبه شغلی موفق با افزایش اطلاعات

برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق باید حتما درباره آن مجموعه اطلاعاتی داشته باشید. این کار دو مزیت برای شما دارد. اول اینکه اعتماد به نفس شما با انجام این کار افزایش می‌یابد. دوم آنکه شخصی که مشغول مصاحبه با شما است، حس خوبی نسبت به شما دارد. به این دلیل که شما درباره آن شرکت اطلاعات خوبی دارید.

به عنوان مثال شما می‌دانید که آن مجموعه از جه زمانی شروع به فعالیت کرده و یا اینکه چه چشم اندازهایی در آینده دارد. این کار شما را به عنوان یک فرد مسئولیت پذیر معرفی کرده و در ضمن نیازی به معرفی دوباره شرکت از سوی شخص مصاحبه کننده وجود ندارد. در این صورت شما وقت بیشتری برای صحبت کردن و متقاعد کردن آن‌ها دارید.

سؤال بپرسید

یکی از مؤثر ترین راه‌ها برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق، انجام پرسش از سوی شما است. سعی کنید خودتان را فردی کنجکاو و علاقه مند به آن شرکت نشان دهید. در ضمن هر سؤالی را نیز نباید از شخص مصاحبه کننده بپرسید، مثلا اینکه شما متولد چه سالی هستید! پرسیدن سؤالات هوشمند خود تأثیر زیادی در قبول شدن شما در مصاحبه کاری دارد. به عنوان مثال می‌توانید از شخص مصاحبه کنند اینطور بپرسید: شرکت شما چه چشم اندازهایی در آینده دارد؟ با چه افراد یا شرکت‌هایی مشغول به فعالیت هستید؟

توضیحات دقیق ارائه دهید

توضیحات دقیق- داشتن یک مصاحبه شغلی موفق

دقت داشته باشید که مصاحبه شغلی چیزی فراتر از شرح خط به خط رزومه شماست. یعنی اینکه اگر شخص مصاحبه کنند، قصد داشت شما را صرفا از روی رزومه مورد بررسی قرار دهد، دیگر نیازی به آمدن شما نبود. شما در جلسه مصاحبه شغلی باید توضیحاتی دقیق ارائه دهید و خودتان را به صورت جزئی تر معرفی کنید. اینکه متولد چه سالی هستید و یا اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده اید، همگی روی میز شخص مصاحبه کننده آماده است. شما می‌توانید درباره تجربیات خود در شغل‌های قبلی که داشته‌اید و یا ویژگی‌های شخصیتی خود، صحبت کنید.

با لباس و ظاهر مناسب به مصاحبه بروید

حاضر شدن در مصاحبه کاری با لباس و ظاهر مناسب اهمیت بالایی دارد. نه به این دلیل که فکر کنید، کسی شما را به خاطر خوش تیپ بودنتان استخدام کند. بلکه پوشش مناسب نشانه اعتماد به نفس و همچنین جدیت و حرفه ای بودن شما در کارتان است. البته این صرفا بدین معنا نیست که اگر شما با یک شلوار لی و یک لباس آستین کوتاه در مصاحبه حاضر شوید، شانسی در قبول شدن ندارید. اما پوشیدن کت و شلوار که در محیط‌های کاری رسمی تر است، برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق مناسب تر به نظر می‎‌رسد.

ایده‌های کاربردی بیان کنید

ایده های کاربردی بیان کنید - راه های داشتن یک مصاحبه شغلی موفق

به نظر من با رعایت این نکته مهم، شما شانس قبولی بیشتری برای استخدام پیدا خواهید کرد. فرض کنید که مشغول صحبت با شخص مصاحبه کننده هستید و او به شما می‌گوید که ما در شرکت، بازدهی کارکنان کم است. اگر شما در این زمان، یک یا چند ایده را جهت افزایش بازدهی کارکنان مطرح کنید، ذهنیت بسیار خوبی از شما در ذهن طرف مقابل شکل می‌گیرد.

در واقع با انجام این کار، او شما را به عنوان فردی در نظر می‌گیرد که قادر به انجام کارهای تأثیر گذار زیادی است. لازم نیست که حتما ایده‌های بسیار ناب مطرح کنید. همین که شخص مصاحبه کنند متوجه شود که شما نسبت به مشکلات و چالش‌های احتمالی شرکت بی تفاوت نیستید، نمره مثبتی را برای شما لحاظ خواهد کرد.

مشکلات و ابهامات خود را هم زمان مطرح کنید

این مورد شاید کمی عجیب باشد، اما رعایت آن برای شما الزامی است. منظور این است که شما باید یک زمانی را در نظر بگیرید و در آن موقع تمامی اشکالات و ابهامات خود را مطرح کنید. به عنوان مثال شما به شخص کارفرما مسئله ناکافی بودن حقوق را مطرح می‌کنید. و زمانی که این مسئله را حل کردید، به سراغ حل مشکل نداشتن بیمه می‌روید. بهترین کار این است که در زمان معین به شخص کارفرما بگویید که من چند تا مشکل و دغدغه دارم و سپس یکی یکی آن‌ها را مطرج کنید.

از لحظه ورود خود را آماده کنید

آمده کردن خود از لحظه ورود برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق

شاید کمتر به این مسئله دقت کرده باشید، اما شما به محض ورود به شرکت برای مصاحبه کاری، زیر ذره بین هستید. یعنی اینکه شما فقط نباید تمام تمرکز خود را بر شخص مصاحبه کننده بگذارید. ممکن است مدیر آن شرکت به منشی و یا حتی آبدارچی، گفته باشد که حرکات شما را زیر نظر بگیرند. طرز نشستن، نحوه صحبت کردن شما با بقیه کارمندان آن شرکت در مصاحبه شغلی موفق شما اهمیت زیادی دارد.

یک علاقه مشترک بین خود و کارفرما پیدا کنید

خب رسیدیم به یکی از مهم ترین بخش‌های داشتن یک مصاحبه شغلی موفق، که خودم ازش نتیجه گرفتم. پس خوب دقت کنید. در هنگام مصاحبه شغلی، سعی کنید علاقه مشترکی را بین خود و کارفرما پیدا کنید. چند سال پیش برای مصاحبه شغلی به یک شرکت بیمه رفتم و سپس با مدیر آن مجموعه مشغول صحبت شدیم.

در این بین متوجه شدم که آن کارفرما نیز مثل من علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های موفقیت دارد. بنابراین بعد از پیدا کردن این زمینه مشترک، چند دقیقه ای را با شور و اشتیاق در این باره صحبت کردیم و مصاحبه کاری نیز خیلی خوب پیش رفت. پس حتما در بین صحبت‌هایتان با شخص مصاحبه کنند، زمینه‌ای مشترکی را که هر دو به آن علاقه دارید را پیدا کنید.

نتیجه گیری

پیدا کردن شغل و کسب درآمد یکی از مهم ترین جنبه‌های زندگی هر انسانی است. در این خصوص باید یاد بگیریم که در مصاحبه کاری به شکل خوبی ظاهر شده و توجه کرفرما را به خود جلب کنیم. این نکته را نیز بدانید که برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق، خودتان باشید نه شخصی دیگر. مطمئن باشید که با افزایش مهارت‌هایتان و همچنین رعایت این نکات، یک مصاحبه کاری خوبی را تجربه خواهید کرد. اگر مورد دیگری را نیز می‌شناسید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.