سوال یکی از فارغ التحصیلان جویای کار

سوال یکی از دانشجویان فارغ التحصیل جویای کار
سلام؛ چند ماهی است که فارغ التحصیل یکی از رشته های مهندسی هستم. راستش دوران دانشجویی بیشتر درس می خوندم و زیاد اهل کسب و کار نبودم. تمام امیدم به این بود که با معدل بالا و یه رزومه خوب بتونم جایگاه شغلی نسبتا خوبی برای خودم پیدا کنم. الان که جویای کارهستم و در به در دنبال شغل می گردم می بینم که کار بیرون با آن چیزی که فکر می کردم خیلی فرق داره. چند جا رزومه پر کردم که حتی تماس هم نگرفتن که بیام برای مصاحبه . احساس سردرگمی دارم، نمی دونم باید چه کار کنم؟ میشه لطفا راهنمایی کنید.

سلام خدمت شما دوست عزیز
شما تنها نفری نیستید که با این مسئله مواجه هستید. بسیار افرادی بودند که قبل شما با این مسئله مواجه بودند و در آینده هم به همین صورت خواهد بود. متاسفانه سیستم دانشگاهی، افراد را تک بعدی تربیت می کند که معمولا همین یک بعد هم برای بیرون زیاد مناسب نیست. این را از این جهت خدمت شما عرض می کنم که خودم فردی دانشگاهی بودم که هم در دانشگاه دولتی و هم غیر دولتی تحصیل کرده ام و با مدرک فوق لیسانس فارغ التحصیل شدم و می توانم محیط دانشگاه را به خوبی درک کنم.

اگر شما در مقطع دبیرستان تحصیل می کردید و قرار بود به شما توصیه ای کنم این بود که حتما در کنار تحصیل، یک کار مورد علاقه ات را انجام بده و سعی کن در آن کار مهارت پیدا کنید. البته نیازی نبود روزی 8 ساعت کار کنید و تنها با روزی یک ساعت بعد از گذشت 5 تا 6 سال شما به یک متخصص تبدیل می شدید که الان می توانستید به راحتی کار مورد علاقه خودت را انجام بدهی و کسب درآمد داشته باشید.

اما هر چه بود گذشت و هنوز دیر نشده. مرحله اول شما باید حداقل یک ماه را به تفکر و خودشناسی و مطالعه بپردازی. شاید برایتان این سوال مطرح باشد که من وقت ندارم و هر چه سریعتر می خوام کسب درآمد داشته باشم. اگه این طور هست پس این داستان را بخون.

روزی دوتا هیزم شکن به جنگل می روند و بنا می گذارند که تا غروب کار کنند و بعد هیزم های خود را برای فروش به شهر ببرند و کسب درآمد کنند. هیزم شکن اول شروع به تیز کردن تبر خود می کند. هیزم شکن دوم بلافاصله شروع به قطع درختان می کند و با تمسخر به دوستش می گوید شما داری وقتت را تلف می کنی، بهتر نیست دست به کار شوی، چون ما تا شب وقت کافی نداریم. دو ساعت گذشت و هیزم شکن تبر خود را به خوبی تیز کرد اما حتی یک هیزم هم نداشت. هیزم شکن دیگر که کارش را زودتر شروع کرده بود حداقل 5 شاخه درخت قطع کرده بود. اما در پایان روز هیزم شکنی که تبر خود را تیز کرده بود و برای آن وقت کافی صرف کرده بود دوبرابر دوستش هیزم قطع کرده بود.

داستان بالا در زندگی ما خیلی تکرار می شود. افرادی که حتی حاظرنیستند یک هفته برای خود و اهداف خود وقت صرف کنند و حتی چند کتاب بخوانند و علاقه خود را کشف کنند، سال ها عقب می مانند و از این شاخه به این شاخه می پرند و فقط وقت خود را تلف می کنند. اما افرادی که خودشان را کشف کرده اند یک یا نهایتا چند شغل عوض می کنند و بعد از دو تا سه سال روی ریل موفقیت قرار می گیرند.

دوست عزیز؛ اگر باز نگران هستی می توانی یک شغل پاره وقت انتخاب کنی که فرصت کافی داشته باشی مدتی روی خودت، علاقه و استعدادت وقت بگذاری و آموزش ببینی. هدف این وب سایت و شبکه های اجتماعی مربوط به این وب سایت این هست که بتوانیم افراد را از سردرگمی شغلی، نارضایتی شغلی بیرون بیاوریم و بتوانند شغلی را انتخاب کنند که صبح زود از شوق آن بیدار شوند.

توصیه می کنم که از محتوای سایت بهترین خود و کتاب های موفقیت فردی بهره ببرید و هر روز روی خود کار کنید. توصیه دوم این هست که حتما روی یک تخصص که متناسب با علاقه و استعداد شماست تمرکز کنید و به خوبی یاد بگیرید. الان ما در زمانی به سر می بریم که نیاز به متخصص داریم نه افرادی که به پهنای دریا اطلاعات دارند ولی هیچ کدام را نمی توانند به خوبی انجام بدهند. این افراد هیچ وقت به جایی نمی رسند مگر این که به اطلاعات خود در یک زمینه خاص عمق بدهند.

به طور خلاصه با مطالعه و تحقیق سعی کن مهارت های فردی خودت را افزایش دهی مثلا سیستم باورها، نگرش و … در مرحله دوم روی تخصص خودت کار کن و برنامه داشته باش که جزو بهترین متخصص های زمینه خودت شوی و سوم این که مهارت های ارتباطی خودت را مثل مذاکره، متقاعد سازی، ارتباطات موثر را بهبود ببخشی. وقتی این سه ضلع مثلث کامل شد با چاشنی گذشت زمان شما به یک فرد بسیار موفق تبدیل خواهی شد که می توانی به راحتی از کار خود لذت ببرید و درآمد خوبی هم داشته باشی.
در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید می توانید از بخش مشاوره خصوصی بیشتر با ما در تماس باشید و مشکل خود را ریشه ای حل کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.