افزایش عزت نفس با چند گام ساده

از کجا بدونیم عزت نفس بالایی داریم؟

زمانی که کودک بودیم هر کدام از ما یک قلک داشتیم که پول خوردهای خودمان را با شادی زیاد در آن می ریختیم. هر چه تعداد سکه های درون این قلک بیشتر می شد شادی بالاتر را حس می کردیم. به نظرم عزت نفس هم مثل یک قلک هست که هر روز باید سکه ای از جنس عزت نفس در آن بیاندارید وگرنه ممکن است با برداشت های زیاد، عزت نفس ما کم شود. شاید برایتان این سوال مطرح شده باشد که مگر ما می توانیم باعث کاهش عزت نفس خود شویم؟ متاسفانه پاسخ بلی هست.

زمانی که ما کاری غیر اخلاقی انجام می دهیم؛ حتی اگر کسی متوجه رفتار ما نشود، می تواند به شدت روی عزت نفس ما تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال اگر زباله ای در خیابان خلوت و تاریک پرت کنید، این پیغام به ناخودآگاه شما منتقل می شود که شما فردی ارزشمند نیستید. یا برعکس اگر پشت یک چراغ راهنمای قرمز در یک چهار راه خلوت توقف کنید، این پیغام به ناخودآگاه شما منتقل می شود که شما فردی هستید که در همه حال به قانون احترام می گذارید و بنابراین شما یک فرد ارزشمند هستید و باعث شارژ قلک عزت نفس شما می شود.

زمانی که با مفهوم عزت نفس آشنا می شوید شاید باورتان نشود که چقدر مهم است و چه نقش کلیدی در زندگی ما بازی می کند. با افزایش عزت نفس احساس سبکی و حس فوق العاده ای را تجربه می کنید. قبلا در یک نوشته جداگانه درباره تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس صحبت کردم که خوب است اول آن را مطالعه کنید تا دید بهتری کسب کنید.

تست عزت نفس با پاسخ به سوالات زیر

با پاسخ صادقانه به پرسش های زیر می توانید متوجه شوید که عزت نفس شما در چه وضعیتی هست:
آیا خودتان را با همین ویژگی هایی که دارید پذیرفته اید و دوست دارید؟
اگر موفقیتی کسب کنید خودتان را لایق آن می دانید؟
آیا می توانید محل تولد خود را به راحتی به دیگران بگویید؟
آیا پشت سر دیگران حرف می زنید(غیبت) یا بلعکس از دیگران تعریف می کنید؟
اگر قصد دارید مثلا یک لباس یا خودرو مورد علاقه خود بخرید حرف دیگران برای شما چقدر مهم است؟
آیا لایق شادی هستید؟
به چه اندازه اشتباهات خودت را می پذیری؟
آیا می توانید قاطعانه تصمیم بگیرید و به دیگران نه بگویید؟
این سوالات را پاسخ دهید و حتی می توانید برای خودتان این نمونه سوالات بسازید و به آن پاسخ دهید. به عنوان مثال افرادی که عزت نفس بالایی دارند خود را دوست دارند و لایق ثروت، شادی و موفقیت می دانند. در زیر راه کارهایی برای افزایش عزت نفس می آوردم.

افزایش عزت نفس با تغییرات ظاهری

فردی که خودش را دوست داشته باشد در پیدا و نهان به وضعیت ظاهری خود رسیدگی می کند. حتی زمانی تنها هست یک فرد ژولیده با لباس های لکه دار نیست. این فرد متوجه هست که شاید کسی الان او را نبیند اما ناخودآگاه او همیشه همراه اوست و در حال ثبت اوست. حالا شاید متوجه شوید که چرا برخی اوقات خود را لایق موفقیت نمی دانید. چون ناخودآگاه شما به شما پیغام می دهد که یک انسان با موهای به هم ریخته و اتاق شلخته چه ربطی به موفقیت دارد؟ و در نتیجه شما احساس خود کم بینی پیدا می کنید.

مدام از دیگران انتقاد نکنید

باید بپذیریم که ما و دیگران داری نقاط قوت و ضعفی هستند. بنابراین اگر بخواهیم هر روز از افراد انتقاد کنیم ضربه بزرگی به عزت نفس خود وارد کرده ایم. افرادی که عزت نفس بالایی دارند به خوبی متوجه این موضوع شده اند که انتقاد می تواند عزت نفس را بسیار کاهش دهد. حتی شاید خود شما هم تست کرده باشید که برخی اوقات که به شدت از دیگران انتقاد کرده ایم در ابتدا حال خوبی داشتیم و احساس غرور می کردیم، اما بعد از گذشت روزها متوجه می شویم که عزت نفس ما یا همان خود ارزشمندی ما کاهش یافته است.

ارتباط موثر با دیگران داشته باشید

افرادی که ارتباط موثری با دیگران برقرار می کنند و یک رابطه سالم دارند، از درون احساس رضایت می کنند که در نتیجه آن افزایش عزت نفس هست. اگر در برقراری ارتباطات موفق نبوده اید شاید باید آموزش ببینید و فکر نکنید که شما به صورت ژنیتیکی نمی توانید ارتباطات داشته باشید. با مطالعه و تفکر درباره خودتان و آموزش و تمرین می توانید ارتباطات خوبی داشته باشید و این کمک زیادی به افزایش عزت نفس شما می کند.

افزایش عزت نفس با رفتار قاطعانه

معمولا وقتی از رفتار قاطعانه و نه گفتن صحبت می شود، در تصور مردم این تجسم می شود که مثل یک رییس خشن پشت میز خود بنشینیم و نه بگوییم. باید در نظر داشته باشیم که این یک هنر هست که چگونه نه گفتن و رفتار قاطعانه موثری داشته باشیم. فرض کنید صمیمی ترین دوست شما که تا به حال کمک های زیادی هم به شما کرده است از شما تقاضای 2 میلیون تومان پول کرده است و شما به هر دلیل مثلا نیاز خودتان نمی خواهید که به او پول قرض دهید.

رفتار بیشتر مردم این گونه هست که با یک لبخند مصنوعی به او پول قرض می دهند ولی از درون می سوزند که چرا این کار را انجام دادند و حالا خودشان باید چی کار کنند. هفته ها خودشان را سرزنش می کنند و مدام از قلک عزت نفس خود برداشت می کنند و احساس می کنند که فردی بدبخت و خجالتی هستند.

رفتار دوم این هست که به محض تمام شدن جمله دوستمان به او بگوییم ” نه، متاسفانه نمی تونم به شما کمک کنم”. این رفتار هم جالب نیست و با هنر نه گفتن فاصله دارد. پس باید چکار کرد؟ باید رفتاری بین رفتار اول و دوم را برگزینیم. مثلا دوست شما می گویید: داردی 2 میلیون به من قرض بدی؟ شما  در مرحله اول باید به این نتیجه رسیده باشید که به هر دلیل قرار نیست که پول قرض بدهی و تصمیم خود را گرفته اید.

در مرحله دوم با لبخند از او سوال می کنید که خب چه خبره نکنه می خوای بری اون ور آب. (البته توجه داشته باشید که این یک مثال است و شما باید شرایط را درک کنید، شاید مادرش در بیمارستان است و در این حالت شما نباید شوخی کنید). مرحله سوم باید تاکید کنید که خودم یک کار فوری داشتم و باید پول دم دستم باشه و حالا که نمی تونم خودم این کار را برات انجام بدم شاید بتونم کمکتون کنم که از دیگران قرض کنید و چند راه حل دیگر هم به او پیشنهاد می دهید.

خب داشت یادمان می رفت که داشتیم در باره افزایش عزت نفس صحبت می کردیم. در کل خواستم این را بگم که با رفتار قاطعانه و صحیح قلک عزت نفس ما پر می شود.

درست هدفگذاری کنید

یک مورد پنهان وجود دارد که عزت نفس شما را می تواند بسیار کاهش دهد و خیلی از افراد از آن خبر ندارند. به یاد داشته باشید که اگر خارج از توانمندی های خود هدفگذاری کنید و به آن نرسید عزت نفس شما یک درجه کاهش پیدا می کند و شما خودتان را یک فرد غیر لایق می دانید. ممکن است از نظر دیگران شما بسیار پیشرفت کرده باشید اما از آنجایی که سطح توقع شما از خودتان بیشتر بوده، مدام خودتان را سرزنش کنید. بنابراین هدفگذاری کنید که زیاد دور از انتظار و خارج از حد و توانمندی شما نباشد. البته اگر هدفگذاری صحیح داشته باشید و به خواسته خودتان برسید منجر به افزایش عزت نفس شما می شود.

خودتان را بیشتر بشناسید

من که عاشق این مرحله هستم. هر چه خودم، اهدافم، رسالت و ارزش های زندگی خودم را بیشتر درک می کنم احساس می کنم عزت نفس بیشتر ی پیدا کرده ام. کافیست شما هم امتحان کنید و روی این موارد وقت کافی بگذارید. در این باره می توانید مقالات زیر را مطالع کنید.

با انجام همین کارهای ساده و باز تاکید می کنم انجام و عمل به آن ها می توانید تاثیر فوق العاده ای روی عزت نفس خود بگذارید. اگر راه کارهای دیگری نیز سراغ دارید که از آن نتیجه گرفته اید می توانید در پایین همین صفحه با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید.

2 نظرات
  1. Milad می گوید

    مرسی استاد خیلی دوست داریم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      متشکرم از شما 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.