قانون شکرگزاری چیست؟ حقایق باورنکردنی درباره معجزه شکرگزاری

مدتی پیش فیلمی در سینما اکران شد که در 8 دقیقه ابتدایی آن فقط سقف یک خانه را نشان می‌داد. بعد از گذشت چند دقیقه بلاخره کفر تماشاگران درآمد و اغلب آن‌ها سینما را ترک کردند. بعد از دقایقی دوربین پایین آمد و تصویر یک بیمار قطع نخاعی را نشان داد که روی تخت خوابیده است. هر چند این فیلم در مورد ستایش مقام جانباز بود، اما می‌توانیم از آن قانون شکرگزاری را نیز بیاموزیم. البته بهتر است بگوییم؛ معجزه شکرگزاری! از شما می‌خواهم که یک دقیقه روی تخت دراز کشیده و تصور کنید که توانایی انجام هیچ کاری را ندارید. هیچ کاری!

نمی‌توانید با پاهایتان راه بروید، دست‌هایتان را حرکت دهید و از همه مهم تر توانایی صحبت کردن را نیز ندارید. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ حتما در همان لحظات است که قدر تمام داشته‌های خود را دانسته و از صمیم دل می‌گویید: خدایا شکرت. در این مقاله قرار است درباره قانون شکرگزاری صحبت کنیم. اگر این مقاله را به صورت کامل مطالعه و به توصیه‌های آن عمل کنید؛ اتفاقات شگفت انگیزی رخ خواهد داد. در ادامه قرار است به دنبال سوالات زیر باشیم:

قانون شکرگزاری چیست؟ راز شکرگزاری چیست؟ چرا باید شکرگزار باشیم؟ رابطه بین شکرگزاری و قانون جذب چیست؟ شکرگزاری و موفقیت چه ارتباطی با هم دارند؟ چگونه شکرگزار باشیم؟ آیا معجزه شکرگزاری واقعیت دارد؟

قانون شکرگزاری چیست؟  

آشنایی با تعرف قانون شکرگزاری

اجازه دهید بحث را با یک بیت شعر زیبا و دوست داشتنی مولانا شروع کنیم:

شکر نعمت نعمتت افزون کند      کفر نعمت از کفت بیرون کند

حتما در دوران مدرسه با این بیت شعر زیبا از مولانا آشنا شده‌اید. این بیت علاوه بر زیبایی‌اش حاوی یکی از مهم ترین قوانین کیهان به نام قانون شکرگزاری است.

طبق این قانون اگر شما بابت تمامی نعمت‌هایی که دارید سپاسگزار باشید، کائنات به خواسته شما پاسخ داده و نعمت‌های بیشتری را وارد زندگی‌تان خواهد کرد.

خب یعنی چی؟ به مثال‌های زیر دقت کنید:

  • اگر بابت سلامتی خود سپاسگزار باشید، روز به روز از سلامتی بیشتری برخوردار خواهید شد.
  • اگر به خاطر شغل و درآمد خود شکرگزار خدا باشید، درآمدتان افزایش یافته و در کارتان موفق تر خواهید شد.
  • اگر به خاطر روابط خوبتان با دیگران خدا را سپاسگزاری کنید، روابط شما بهتر و بهتر خواهد شد.
  • اگر به خاطر ویژگی‌های مثبت همسرتان سپاسگزار باشید، به تدریج زندگی‌تان شیرین تر خواهد شد

این مثال‌ها را می‌توانید تا بی نهایت ادامه دهید، چون نعمت‌هایی که ما در اختیار داریم نهایت ندارد.

هنگام شکرگزاری ما به نعمت‌ها، خواسته‌ها و آرزو‌های خود توجه می‌کنیم. انسان شکرگزار با مثبت اندیشی به زندگی خود نگاه می‌کند و سپاسگزاری از داشته‌هایش او را غنی تر می‌کند. ممکن از خود بپرسید که چگونه یک شکرگزاری به ظاهر ساده اثر این چنین مهمی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید رابطه قانون جذب و قانون شکرگزاری را بررسی کنیم.

بررسی رابطه قانون جذب و قانون شکرگزاری   

طبق قانون جذب اگر انسان به چیزی توجه کند، آن را جذب کرده و وارد زندگی خود خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که فکر شما منفی باشد یا مثبت؛ قانون جذب کار خود را خواهد کرد. در این قانون آمده است که هر انرژی، انرژی مشابه خود را جذب می‌کند. پس زمانی که شما در حال فکر کردن به چیری هستید، در واقع ارتعاشی را به جهان هستی ارسال می‌کنید و سپس کائنات، بیشتر از آن را وارد زندگی شما خواهد کرد. خب حالا قانون شکرگزاری این وسط کارش چیه؟ انسان در زمان شکرگزاری در بهترین حالات زندگی خود است و فقط به جنبه‌های مثبت هر اتفاق توجه می‌کند. زمانی که شما به داشته‌های خود توجه می‌کنید؛ جهان هستی بیشتر از آن را وارد زندگی شما خواهد کرد. پس اجازه دهید لپ کلام را به صورت زیر خلاصه کنیم:

زمانی که شما از یک نعمت سپاسگزاری می‌کنید، با این کار حس مثبت در خود ایجاد می‌کنید. در ادامه با ارتعاش آن حس مثبت به جهان هستی، کائنات آن نعمت را بیشتر وارد زندگی شما خواهد کرد.

مراقب آن روی سکه باشید!   

باید مراقب باشید، چون قانون شکرگزاری یک روی دیگر نیز دارد و آن قانون ناسپاسی است. همانطور که گفتیم اگر بابت نعمتی سپاسگزار باشید، بیشتر از آن را وارد زندگی خود خواهید کرد. اما دقت داشته باشید که اگر از نداشتن چیزی گله و شکایت کنید، بیشتر از آن را از دست خواهید داد. در حقیقت زمانی که شما به جای داشته‌ها، به نداشته‌های خود فکر می‌کنید، کائنات به این ارتعاش شما پاسخ می‌دهد. نکته مهمی که در اینجا می‌توان برداشت کرد این است که خداوند جهان هستی را به شکلی آفریده است که هر انسانی می‌تواند سرنوشت خود را تعیین کند. به دنبال ثروت هستید یا فقر؟ به دنبال سلامتی هستید یا بیماری؟ به دنبال خوشبختی هستید یا بدختی؟ همه چیز به شما و ارتعاشات شما بستگی دارد.

آیا معجزه شکرگزای موضوع جدیدی است؟  

سپاسگزاری از منظر قرآن

تا کنون کتاب‌های بسیاری در مورد قانون جذب و شکرگزاری نوشت شده است. همچنین سخنران‌های معروف زیادی درباره آن صحبت کرده‌اند. اما باید بدانیم که خداوند در قرآن به معجزه شرگزاری اشاره کرده است. خداوند در آیه 7 سوره ابراهیم گفته است که:

اگر واقعا سپاسگزاری کنید، البته نعمت شما را افزون خواهیم کرد و اگر ناسپاسی کنید عذاب من بسیار سخت است

بدیهی است که خداوند در این آیه به هر دو روی سکه قانون شکرگزاری اشاره کرده است. ابتدا در مورد معجزه شکرگزاری صحبت می‌کند و سپس درباره قانون ناسپاسی اخطار می‌دهد. همچنین امام صادق قانون شرگزاری را اینگونه بیان می‌کنند:

شکرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است

آشنایی با آثار شکرگزاری  

فزونی نعمت‌ها   

افزایش نعمت مهم ترین اثر معجزه شکرگزاری بوده که خیلی از افراد از آن بی اطلاع هستند. با شکرگزاری می‌توانید هر آن چیزی را که خواهان رسیدن به آن هستید را به دست آورید. باید دقت کنیم که با شکرگزاری شما با یک تیر هزاران  نشانه را هدف گذاری کرده و می‌زنید. به دنبال چه چیزی هستید؟ پول، خونه، ماشین، روابط، محبوبیت، موفقیت، سلامتی و هزاران چیز دیگر که شمردن آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. برای رسیدن به تمامی این اهداف می‌توانید از قانون شکرگزاری استفاده کرده و نعمت‌های بشتری را وارد زندگی‌تان کنید.

ایجاد حس مثبت اندیشی

حس مثبت اندیشی؛ یک نمونه از معجزه شکرگزاری

زمانی که شما به نعمت‌ها و داشته‌های خود تمرکز می‌کنید، به مرور ذهن مثبت اندیشی پیدا خواهید کرد. در حقیقت شما برای ذهن خود یک خط کش تعریف کرده‌اید که نباید از آن تجاوز کند و آن خط کش تمرکز به داشته‌ها است.  نکته جالب این است که حس مثبت اندیشی باعث شکرگزاری می‌شود، چون فقط نیمه پر لیوان را می‌بینید. از طرف دیگر یکی از نتایج شکرگزای ایجاد حس خوب است که باعث مثبت اندیشی می‌شود. پس شکرگزاری و مثبت اندیشی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

معرفی انواع شکرگزاری  

شکرگزاری بابت نعمت‌ها   

اولین و مهم ترین بُعد سپاسگزاری از خداوند، شکرگزاری بابت نعمت‌هایی است که در اختیار ما قرار داده دارد. خیال نکنید که نعمت فقط مربوط به داشتن خونه، ماشین و به صورت کلی چیز‌های مادی است. اگر الان مشغول نفس کشیدن هستید، اگر تمامی اعضای بدنتان به خوبی کار می‌کنند، اگر رابطه خوبی با همسرتان دارید و میلیون‌ها چیز دیگر، همگی این‌ها می‌توانند بهانه‌ای برای انجام شکرگزاری باشند. البته افرادی که معجزه شکرگزاری را از نزدیک لمس کرده‌اند، به مرور بابت همه چیز شکرگزار می‌شوند. حتی مواردی که الان شاید برای ما خنده دار بوده یا نباشند. مثلا سپاسگزاری از خورشید بابت گرما و نوری که دارد. یا سپاسگزاری هنگام بیدار شدن از خواب برای اینکه یک روز دیگر را شروع کرده‌اید.

شکرگزاری بابت خواسته‌ها و آرزوها  

تأثیر سپاسگزاری در رسیدن به خواسته‌ها و آرزوها

می‌توانید برای خواسته‌ها، اهداف و آرزوهای خودتان از خداوند سپاسگزاری نمایید. هر فردی بنا به شخصیت متفاوتی که دارد، دارای اهداف و آرزوهای منحصر به فردی است. می‌توانید یک لیست تهیه کرده و اهدافتان را در آن یادداشت کنید. هر موقع که نیاز به شکرگزاری داشتید، نگاهی به آن لیست انداخته و بابت آن‌ها از خداوند شکرگزاری کنید.

چگونه شکرگزاری را انجام دهیم؟    

تهیه یک دفترچه شکرگزاری  

برای شکرگزاری روزانه بهتر است که یک دفترچه شکرگزاری برای خود تهیه کرده و سپاسگزاری‌های خود را در آن بنویسید. حتی می‌توانید در پیام رسان سروش یک کانال برای خودتان ایجاد کرده و یادداشت‌های خود را در آن بنویسید. در این حالت می‌توانید به آسانی به نوشته‌های خود دسترسی داشته باشید.

انجام شکرگزاری روزانه

انجام شکرگزاری روزانه

جهت دستیابی به معجزه شکرگزاری بهتر است سپاسگزاری را هر روز و به محض بیدار شدن از خواب انجام دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد که روز خود را با مثبت اندیشی شروع کنید. به این صورت شما یک روز فوق العاده را تجربه خواهید کرد. می‌توانید بعد از بیدار شدن از خواب، شکرگزاری را به صورت زیر انجام دهید:

خدایا شکرت بابت اینکه …….. چون ………

به عنوان مثال:

  • خدایا شکرت که روز دیگری نیز به من فرصت زندگی کردن داده‌ای، چون می‌توانم باری دیگر از زندگی لذت ببرم.
  • خدایا شکرت که من بدنی سالم و تندرست دارم، چون می‌توانم با سلامتی و لذت کارهایم را انجام دهم.
  • خدایا شکرت که من امروز به سرکار می‌روم، چون می‌توانم به دیگران خدمت کنم و کسب درآمد داشته باشم.

می‌توانید برنامه ثابت داشته باشید و هر روز صبح 10 مورد از موهبت‌های خود را یادداشت کنید. در ضمن سعی کنید که هر روز موارد جدیدی را به لیست خود اضافه کنید.

نکاتی که باید به یاد داشته باشید:

نکته اول

سعی کنید هنگام شکرگزاری فقط روی یک بُعد (مثلا پول و درآمد) تمرکز نکنید. در این خصوص در هنگام شکرگزاری می‌توانید ابعاد دیگری را نیز مورد توجه قرار دهید:
شغل و درآمد، روابط با دیگران، سلامتی، رشد فردی، اهداف و آرزوها، معنویت، کشف استعداد‌ها و علایقتان، تفریح و سرگرمی

نکته دوم

همانطور که گفته شد یکی دیگر از ابعاد شکرگزاری این است که سپاسگزار اهداف و آرزوهایتان باشید. بنابراین لازم است که آرزوها و اهداف خود را دقیق و با جزئیات کامل در دفترچه شکرگزاری خود یادداشت کنید. به عنوان مثال:

  • من تا یک سال دیگر یک عدد ماشین پژو پارس صفر سفید رنگ برای خود می‌خرم.
  • من علاقه دارم که تا یک سال دیگر درآمد خودم را 5 برابر کنم.

نکته سوم

هنگامی که مشغول نوشتن آرزوها و خواسته‌های خود هستید، ممکن است دچار شک و تردید شوید. در اینجا بهترین کار یادآوری نعمت‌هایی است که خداوند به شما هدیه داده است. به عنوان مثال اولین هدفی را که در قسمت قبلی بررسی کردیم را در نظر بگیرید.

اگر با خود گفتید که من نمی‌توانم تا یک سال دیگر پژو پارس بخرم می‌توانید در کنار آن بنویسید که:

خداوند به من یک عدد ماشین پراید (موتور سیکلت یا دوچرخه) را ارزانی داشته است. پس این بار هم می‌توانم به آن خواسته دست پیدا کنم.

نکته چهارم

شرط اثر گزاری قانون شکرگزاری داشتن حس خوب است. هر چقدر هنگام سپاسگزاری حس بهتری داشته باشید، مسلما نتایج بهتری را نیز خواهید گرفت. مثلا به دو نمونه زیر دقت کنید:

خدایا شکرت که از دست این امتحانم راحت شدیم!

خدایا شکرت که این برج توانستم قسط‌هایم را بدهم، خدا کنه ماه بعد کم نیارم!

  • مشخص است که در این دو مورد شخص از صمیم دل و با حس خوب سپاسگزاری نمی‌کند. دقت داشته باشید که هنگام شکرگزاری آنقدر از خوشحالی و سپاسگزاری لبریز شوید که انگار بهترین اتفاق ممکن برای شما رخ داده است. شاید در روزهای اول حس شما به اندازه کافی خوب نباشد. اما آنقدر این کار را تکرار کنید که بهترین حس ممکن را هنگام شکرگزاری از خود ارتعاش دهید.

نکته پنجم

به یاد داشته باشید که انسان می‌تواند در هنگام بروز مشکلات نیز خداوند را سپاسگزاری کند. مثلا اگر در شغل خود با چالش روبرو می‌شوید، هنگام سپاسگزاری اینطوری بگویید که:

  • درست است که من در شغلم با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوم، اما از خداوند سپاسگزارم. چون این موضوع من کمک می‌کند که هر روز در شغلم بیشتر رشد کنم.

نکته ششم

سپاسگزاری باید در قلب، زبان و عمل شما نمایان باشد. شکرگزاری قلبی یعنی اینکه شما از صمیم قلب از آن نعمت رضایت داشته باشید و خداوند را سپاسگزاری کنید. سپاسگزاری زبانی یعنی اینکه کلمه خدایا شکرت را همیشه و با حس خوب زمزمه کنید. در شکرگزاری عملی نیز ما باید از نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است در مسیر درست استفاده کنیم.

شکرگزاری، پایه ثابت برنامه روزانه افراد موفق   

با مطالعه زندگینامه افراد موفق متوجه می‌شوید که تمرین شکرگزاری یکی از پایه ثابت‌ها در برنامه ریزی روزانه آنهاست. چون آن‌ها به خوبی از قدرت شکرگزاری آگاه بوده و سعی می‌کنند که از آن بیشترین نفع را ببرند. بعضی از آن‌ها دعای شکرگزاری روزانه دارند، برخی فایل صوتی گوش می‌دهند و عده دیگر نیز کلیپ شکرگزای تماشا می‌کنند. شما نیز می‌توانید از این موارد استفاده کرده و معجزه سپاسگزاری را در زندگی خود وارد کنید.

  • برای آشنایی کامل با قانون شکرگزاری و معجرات آن، پیشنهاد می‌کنم که کتاب شرگزاری راندا برن را تهیه کنید. این کتاب به دو صورت متنی و صوتی تهیه شده است که می‌توانید از هر دو استفاده کنید.

شکرگزاری یکی از قدرتمند ترین و آسان ترین روشها برای رسیدن به خواسته‌ها و اهدافتان است. امروزه افراد موفق زیادی وجود دارند که به دفعات به رابطه بین شکرگزاری و موفقیت تأکید کرده‌اند. هر زمانی که برای نعمتی سپاسگزاری کنید، خداوند آن را بیشتر وارد زندگیتان خواهد کرد. اما دقت داشته باشید از شکرگزاری برای خواسته‌های خود استفاده کنید، نه جذب ناخواسته‌ها (قانون ناسپاسی). داشتن حس خوب یکی از فاکتورهای مهم در اثرگزاری قانون شکرگزاری است که باید به آن توجه کرد. اگر بتوانید سپاسگزاری را آنقدر انجام دهید که وارد ضمیر ناخود اگاهتان شود، معجزه شکرگزاری را خواهید دید. آن موقع است که به جایگاه رفیع شکرگزار دست پیدا خواهید کرد.

تا چه میزان به تأثیر قانون شکرگزاری اطمینان دارید؟ آیا تاکنون از قدرت شکرگزاری برای رسدن به خواسته‌ها و اهداف خود استفاده کرده‌اید؟ لطفا در قسمت نطرات با ما در میان بگذارید.

1 نظر
  1. صبا قبادی می گوید

    وقتی در حال شکرگزاری هستیم در اصل روی حس مثبت حودمون تکیه کردیم و پر از ارتعاشات مثبت هستیم که میتونیم روی زندگیمون تسلط داشته باشیم ب نظر من این بهترین تاثیریه که شکرگزاری رو زندگی ما داره و احتمالا به خاطر این موضوعه که تا این اندازه حتی تو سایت هایی مثل فرچون و دانشگاه کسب و کار به این موضوع پرداخته شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.