تاثیر فوق العاده تمرین ذهنی در موفقیت

تمرین ذهنی چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه توی یه دوره از زندگیتون بخواهید وزن کم کنید. بذار یه مثال برای شما بیارم : یکی از دوستان می گفت برای لاغر شدنم تلاش زیادی کردم. از داروها، رژیم ها و ورزشهای زیادی استفاده کردم اما نتیجه ای که ندیدم هیچ احساس می کردم روز به روز دارم چاق تر می شم یه حسی بهم می گفت تلاشت بی فایده هست. دیگه داشتم کم میاوردم و اعصابم به هم ریخته بود. از هر چی رژیم لاغری بود حالم به هم می خورد از بس رژیم های مختلف امتحان کرده بودم اما نتیجه نگرفته بودم.

 یه روز یکی از دوستانم را دیدم و توی صحبتامون بحث به اضافه وزن من رسید. بهم گفت تو مشکل اصلی ذهنت هست باید اون را تغییر بدی. گفت تا زمانی که فکر کنی نمی تونی لاغر بشی هیچ تغییری نمی کنی تو باید قبل از هر کاری اول خودت بخواهی و قبول داشته باشی که می تونی لاغر بشی.

باید تصویر سازی ذهنی و تمرین ذهنی انجام بدی توی ذهنت تصویری از لاغر شدن خودت بسازی. وقتی داشت این حرفا بهم می زد برام خنده دار بود ولی چیزی بهش نگفتم به خودم گفتم من اینقدر داروهای گرون قیمت خوردم، این قدر رژیم لاغری گرفتم، اینقدر ورزش کردم تغییری نکردم حالا میخام با تمرین ذهنی لاغر بشم.

تا اینکه یه روز از این شرایط دیگه واقعا خسته شده  بودم یکدفعه به فکر حرف دوستم افتادم با خودم گفتم من که راههای زیادی امتحان کردم ضرری که نداره اینم امتحان می کنم. مطالعه ام توی این زمینه زیاد کردم یه مدت تمرینات ذهنی همراه با اون رژیم و ورزشی که دکتر گفته بود انجام دادم تا اینکه بعد از ده روز کم کم تاثیر اون را روی بدن احساس کردم و واقعا وزن کم تر شد. از اون روز به بعد کلا راه و روش زندگی من تغییر کرد و اون را تبدیل به عادت کردم.

این را باید حتما بگم که این جوری نیست که فقط دراز بکشیم و توی رویاهامون غرق بشیم و بگیم که همین کار برای موفق شدن کافیه. البته در کنار تمرین ذهنی تلاش هم لازمه.

این یک مثال بود که تمرین ذهنی تونست تاثیر خودش را بگذاره ولی در همه کارها می تونیم به خوبی از تمرین ذهنی استفاده کنیم. مثلا برای یادگیری رانندگی یا هر کار کوچک و بزرگ دیگه.

چطور تمرین ذهنی انجام دهیم؟

فرض کنید قراره در سمیناری شرکت کنید و کلی هم استرس دارید برای اینکه خودتون را آماده کنید می تونید تمرین ذهنی زیر انجام دهید:

در محیطی ساکت و آرام چشمان خود را ببندید تصور کنید وارد سالن سمینار شدید حضار روی صندلی نشسته اند شما به طرف میز و صندلی که در بالای سالن برای شما قرار داره می روید. صندلی را کنار می کشید روی آن می نشینید گوشه میز شما یه بطری آب با یه لیوان هست، صدای برگه های روی میز که باد کولر به آن می خورد در آن سالن ساکت به گوش می رسد.

نفستان در سینه حبس شده چند نفس عمیق بکشید حالا همین طور توی تمرین ذهنی که دارید انجام میدید به صورت فرضی لپ تاپ تان روشن می کنید. چند لحظه ای صبر کنید که همه شرکت کنندگان وارد سالن شوند سالن کمی تاریک هست و در گوشه و کنار سالن نور گوشی شرکت کنندگان داخل سالن به چشم می خورد بعضیا هم با کنار دستیشان صحبت می کنند.

با اولین جمله شما سکوتی مطلق سالن را در برمی گیرد، همه حضار چشم به شما دوخته اند.

این تمرین ذهنی را تا جایی انجام دهید که سمینار شما به پایان رسد. اما زمانی که چشمانتان را باز می کنید می بینید همین طور که روی تختتان دراز کشیده اید قلبتان تند، تند می زند گویی که می خواهد از سینه یتان بیرون بزند، دستانتان سرد شده، بدنتان عرق کرده، این نشان دهنده این است که خوب تصویر سازی ذهنی را انجام داده اید. هر چقدر بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرید و بیشتر حسش کنید یعنی اینکه شما تصویر سازی بهتری انجام داده اید. البته شما متناسب با هدفی که دارید می تونید تصویر سازی متناسب با اون را در ذهنتون انجام بدید. مهم این هست که با جزئیات و به صورت کاملا واقعی در ذهنتون انجامش بدید به طوری که حتی در همان حال هم تاثیرش را روی بدنتان حس کنید. مثل برای تمرین جلسه سخنرانی شما بعد شروع در همان حال در درونتان ترس را حس کردید درصورتی که شما در خانه بودید.

وقتی از آرنولد شوارتزنگر یا همان بدنساز معروف می پرسن چطوری عضلات شما این قدر قوی و پر حجم هست، او در جواب میگه:

 زمانی که در حال تمرین بودم و وزنه ها را با فشار جابه جا می کردم دائما در فکرم این را تصور می کردم که الان بازوهایم به حدی بزرگ شده اند که کل فضای اتاق را اشغال کرده است و یک بازوی غول آسا را تجسم می کردم.

تمرین ذهنی به شما کمک می کنه که وقتی در شرایط حقیقی قرار می گیرد آن مکان برای شما مکانی آشنا باشه و این باعث می شه که از ترس و اضطراب شما کم کنه. در نتیجه درصد موفقیت شما بالا تر می رود.

شاید هنوز بعضی ها به این مورد شک داشته باشن ولی باید بگم که این تمرین ذهنی کاملا علمی و اثبات شده است. یک دلیل ساده هست: شما همین الان یک لواشک ترش را تصور کنید که از جلد درمیارید و توی دهنتان می گذارید. چرا دهان شما آب افتاد با وجود این که هیچ لواشکی هم وجود نداشت و این یعنی تاثیر ذهن روی جسم.

خب، حالا این تمرین ذهنی را می تونید برای رژیم گرفتن، ترس از ارتفاع، سخنرانی یا هر چیز دیگه ای امتحان کنید و نتیجه فوق العاده اون را ببینید. هر قدر موقع تصویرسازی ذهنی تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشید اثر بیشتری روی ذهنتان دارد.

زمان مناسب برای تمرین ذهنی

زمان مناسب برای تمرین ذهنی بستگی به خود شخص داره هر زمان که فکر می کنید تمرکز بیشتری دارید آن زمان برای تصویر سازی ذهنی مناسب هست.  معمولا  پیشنهاد می شود شبها قبل از خواب زمانی که به رختخواب می روید و صبح زمانی که از خواب بیدار می شوید انجام شود. چون معمولا هم محیط آرام تر هست و هم ذهن شما آمادگی بهتری نسبت به طول روز داره.

برایان تریسی: می توانید باورهای خود را برای تمرین ذهنی بهبود بخشید. مثل، «من بی نظیر هستم، من از زمانم به بهترین نحو استفاده می کنم و….» فرامینی که به طور مثبت استفاده می شوند، کم کم روی رفتارهای خارجی شما تاثیر می گذارد.

بهترین مکان برای تمرین ذهنی

تمرین ذهنی باید در محیطی کاملا ساکت و آرام با تمرکز کامل انجام بشه. البته تمرین و تکرار مکرر فراموش نکنید چون نباید توقع داشته باشید بعد از چند بار تمرین به نتیجه برسید ولی این قول را به شما میدم بعد از اینکه یه مدت این تمرین را انجام دادید خودتون آن چنان بهش عادت می کنید که مشتاقانه سراغش می روید.

شما از هر فرصتی می توانید برای این تکنیک استفاده کنید هر کاری که انجام می دهید با تمرکز تمام روی همون کار باشه.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه گاهی اوقات توی فضای مجازی آن چنان غرق می شیم که اگه مادرمون صدامون بزنه بگه بیا برای شام متوجه نمی شیم، یا فرزندمون کنارمونه باهامون صحبت میکنه اما اصلا متوجهش نیستیم. که البته این اصلا چیزی خوبی نیست من می خواهم بگم با تمرین زیاد برای تمرین ذهنی طوری درونش غرق بشید که کاملا حسش کنید و بشه جزیی از زندگیتون. اگه بتونید روی همه کارای زندگیتون خوب تمرکز کنید اون موقع هست که خودتون شاهد پیشرفت خودتون هستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.