سئو کار چیست؟ با کارشناس سئو بیشتر آشنا شویم

حتما تاکنون به خاطر یک پرسش یا کنجکاوی که داشته‌اید؛ کلمه یا جمله‌ای را در گوگل سرچ کرده‌اید. بعد از زدن کلید enter با سایت‌های زیادی مواجه شده‌اید که در مورد موضوع مورد نظرتان اطلاعاتی را ارائه داده‌اند. آیا تا حالا از خود پرسیده‌اید که این رتبه بندی گوگل اتفاقی بوده یا طبق الگوریتم‌ها و قوانین خاصی است؟ تفاوت سایتی که در رتبه 1 صفحه اول بوده با سایتی که در رتبه 10 صفحه دوم قرار دارد، چیست؟ در اینجاست که بحث بسیار مهم سئو کار چیست، مطرح شده و می‌تواند جواب گوی سوال شما باشد. هدف ما از نگارش این مقاله این است که با شغل سئو کار یا کارشناس سئو بیشتر آشنا شویم.

در این نوشته قصد داریم به دنبال جوابی برای پرسش‌های زیر باشیم:

سئو سایت یعنی چی؟ سئو کار چیست؟ وظایف یک کارشناس سئو چیست؟ برای سئو کار حرفه‌ای شدن باید چه مهارت‌هایی را فرا گرفت؟ یادگیری مهارت سئو سایت را چگونه شروع کنیم؟

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟  

سئو چیست و سئو کار چیست؟

اگر کلمه رسالت زندگی را در گوگل سرچ کنید، مقاله زیر جزو اولین نوشته‌هایی است که مشاهده می‌کنید:

رسالت زندگی من چیست؟ نکاتی فوق العاده مهم و کاربردی برای کشف رسالت زندگی

این مقاله متعلق به سایت بهترین خود بوده که نسبت به بقیه سایت‌ها در رتبه‌ای بالا تری قرار گرفته است. به عبارت دیگر سایت بهترین خود روی کلمه کلیدی رسالت زندگی خوب عمل کرده است. با این مثال بهتر می‌توانیم به تعریف سئو پرداخته و آن را بهتر درک کنیم.

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای بهبود عملکرد سایت شما برای بازدید بیشتر و دستیابی به رتبه‌های برتر گوگل انجام می‌شود.

دقت داشته باشید که سئو یا seo کار غییر قانونی نیست و ما قوانین موتورهای جستجو را دور نمی‌زنیم. بلکه هدف سئو سایت این است که خود را با قوانین و الگوریتم‌های موتورهای جستجو (مانند گوگل) مطابقت دهیم. بعلاوه بسیاری از کارشناسان و متخصصین سئو که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند؛ سئو سایت را یک روش مطمئن و قوی برای رتبه سایت معرفی کرده‌اند.

سئو کار چیست؟ 

بعد از اینکه با تعریف سئو آشنا شدیم، باید به مهم ترین پرسش این مقاله جواب دهیم: سئو کار چیست؟ کارشناس سئو چه کاری انجام می‌دهد؟

سئو کار فردی است که با قوانین seo سایت و همچنین الگوریتم‌های گوگل آشنایی داشته و تلاش می‌کند با استفاده از آن‌ها سایت مورد نظر را به رتبه‌های برتر برساند. منابع معتبر از کارشناس تولید محتوا به عنوان فردی یاد کرده‌اند که هدف آن افزایش رتبه سایت و رساندن آن به صفحه اول است.

یک کارشناس سئو باید با کارکرد موتورهای جستجو به خوبی آشنا بوده و روش‌های بهینه سازی آموخته باشد. یکی از مهم ترین وظایف یک سئو کار، پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای سایت است. او همچنین باید بتواند تولید محتوا را طبق انتظارات گوگل استاندارد کرده و بدین طریق بتواند سایت را بهبود دهد. تمامی این کارها اعم از کار روی کلمات کلیدی و ساخت بک لینک و بهبود محتوای سایت، جزئی از برنامه ریزی سایت برای رسیدن به رتبه‌های برتر است. یکی دیگر از ابعاد مهم کاری یک کارشناس سئو، پیگیری رفتار و سلیقه مخاطبان است. بهتر است بدانید که امروزه گوگل سلیقه خود را خیلی شبیه به سلیقه مخاطبان کرده است. به همین جهت یک سئو کار حرفه‌ای باید با توجه به سلیقه مخاطبان استراتژی‌های خود را تدوین کند.

چرا سئو سایت مهم است؟  

دلایل اهمیت سئو

شاید حدود دو دهه باشد که کلماتی مانند سئو (seo) یا بهینه سازی سایت مطرح شده است. اما با این حال امروزه سایت‌های زیادی وجود داشته که به دنبال استخدام سئو کار حرفه‌ای هستند. در واقع بهتر است بگوییم که امروزه بین کسب و کارها برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل جنگ است. یکی از بهترین و مطمئن ترین روش‌ها برای پیروزی در این نبرد، به کار گیری تکنیک‌های سئو سایت است. با این تفاسیر باید ببینیم که این سئو کار کیست که همه علم دیوانه اوست؟! با ظهور پدیده اینترنت و راه اندازی موتورهای جستجو، کسب و کارهای زیادی تصمیم گرفتند که کار خود را در بستر آنلاین شروع کنند. به همین دلیل به دنبال آن مشاغل زیادی نیز به وجود آمدند که قبل از آن وجود نداشتند.

هدف اصلی این مشاغل در واقع کمک به کسب و کارها است که بیشتر و بهتر دیده شوند. به مجموعه این مهارت‌ها دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود و سئو یکی از بخش‌های آن است. به خوبی می‌دانیم که هر سایتی باید محتوایی را برای مخاطبین خود تولید کند. در مرحله بعدی باید کاری کند که این محتواها جلوی چشم مخاطبان قرار بگیرد و قدرتمند ترین روش برای دستیابی به این هدف استفاده از اصول سئو است. اما چرا برای سایت‌ها تا این اندازه مهم است که به رتبه‌های بالا در صفحه اول دست پیدا کنند؟ افرادی هم  هستند که فکر می‌کنند همین که سایت آن‌ها به صفحه نخست در نتایج دست پیدا کند، کافی است. خب اجازه دهید مثالی را که پیش  تر مطرح کردیم را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

تجربه نشان داده است که مخاطب‌ها بعد از سرچ کلمه مورد نظر خود، وارد سایت‌های اول تا سوم می‌شوند. اما کم پیش می‌آید که افراد سایت‌های بعدی را نیز مورد مطالعه قرار دهدد. فرض کنید مخاطب با سرچ کلید واژه رسالت زندگی وارد سایت بهترین خود شده و اقدام به مطالعه مقاله می‌کند. سپس وارد قسمت محصولات شده و محصول دانلودی کشف معنا و رسالت زندگی را خریداری می‌کند. پس طبق این مثال به معادله بسیار مهم زیر خواهیم رسید:

جایگاه بهتر در گوگل = افزایش فروش و کمک به شناخته شدن بیشتر برند مورد نظر

بازار کار سئو در ایران 

تا این قسمت مقاله، متوجه شدیم که سئو کار چیست و با اهمیت seo نیز آشنا شدیم. یکی دیگر از مباحث مهم بحث بازار کار سئو در ایران است. احتمالا با مطالعه قسمت قبلی متوجه شده‌اید که چقدر آینده شغلی سئو درخشان خواهد بود. طبق آمار حدود یک میلیارد سایت وجود داشته که همه آن‌ها نیاز به به یک سئو کار حرفه‌ای دارند. البته گزارش‌ها مشخص است که تعداد سایت‌ها در حال افزایش است و افراد زیادی تصمیم گرفته‌اند که وارد فضای وب شوند. با توجه به موقعیت شغلی مناسب سئو سایت، شما می‌توانید کار خود را به عنوان کارشناس سئو شروع کنید. پس متوجه می‌شویم که شغل سئو یک مهارت درآمد زا نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیاست.

یکی از مزایای مهم شغل سئو سایت امکان انجام آن به صورت دورکاری است. شما می‌توانید به صورت تمام وقت یا پاره وقت و همچنین حضوری یا غیر حضوری در این شغل فعالیت کنید. گاهی اوقات یک کسب و کار آنقدر بزرگ است که احتیاج به یک تیم سئو کار دارد. خبر خوش دیگری که در این باره وجود دارد؛ امکان کارآموزی سئو است. شرکت‌هایی هستند که تمایل دارند فردی را به عنوان کارآموز سئو به مجموعه خود دعوت کرده و به او آموزش دهند. شاید دلیل کار آن‌ها این باشد که امروزه افراد کمی هستند که در زمینه سئو مهارت کافی داشته باشند.

چگونه کارشناس سئو شویم؟

چگونه یک کارشناس سئو شویم؟

در حال حاضر رشته‌ای در دانشگاه که اقدام به یادگیری سئو کند، وجود ندارد. به همین دلیل کسی که قصد یادگیری سئو را دارد، باید خودش آستین‌ها را بالا زده و شروع کند. در این خصوص آموزشگاه‌ها و سایت‌های معتبری وجود دارند که اقدام به آموزش سئو و  پرورش سئو کار می‌کنند. از سوی دیگر سئو بیشتر تابع تجربه و عمل است تا یک سری قواعد از پیش تعیین شده. بنابراین یادگیری سئو سایت کاری تجربی بوده و باید با کار عملی در آن ماهر شوید. پس به صورت خلاص راه‌های وارد شدن به شغل سئو را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • شرکت در دوره‌های آموزش سئو که توسط مؤسسه‌های آموزشی برگزار می‌شود.
  • استفاده از منابعی مانند Moz.com که به صورت تخصصی اقدام به آموزش سئو می‌کنند.
  • شروع فعالیت به کارآموز سئو در شرکت‌هایی که نیاز به سئو کار دارند.
  • یکی دیگر از روش‌هایی که توسط سئو کار‌های حرفه‌ای توصیه می‌شود؛ کار کردن بر روی وب سایت شخصی خودشان است. به این صورت که شما ابتدا یک وب سایت برای خود راه اندازی می‌کنید (مثلا با وردپرس). در مرحله بعد باید سعی کنید هر آنچه را که از راه آموزش یا تجربه می‌آموزید را در سایت خود پیاده کنید.

وظایف یک سئو کار چیست؟

  • بررسی کامل سئو محتوا
  • جستجو برای پیدا کردن کلمات کلیدی قوی برای کسب ترافیک بیشتر برای سایت
  • بهبود تجربه کاربری از نزدیک کردن ویژگی‌های سایت به سلیقه مخاطبان
  • ایجاد بک لینک (لینک‌های ارجاع دهنده به سایت)
  • آنالیز رقبا و تلاش برای بهتر کردن سایت
  • یافتن نقاط ضعف سایت و تلاش برای بهبود آن‌ها
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • چک کردن و تصحیح لینک‌های خارجیو داخلی
  • بررسی و بهبود url
  • بهینه سازی کدها
  • بهینه کردن سرعت سایت
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و داشتن شناخت کافی از آن‌ها

مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس سئو

مهارت‌های یک سئو کار چیست؟

  • آشنایی و تسلط کامل به سئو داخلی و سئو خارجی
  • ساخت بک لینک مورد نیاز برای سایت
  • آشنایی کامل با الگوریتم‌های گوگل
  • آشنایی با استراتژی و بازاریابی محتوا
  • تسلط به زبان‌های برنامه نویسی html،scss و php
  • کار با نرم افزارهای مدیریت داده
  • تسلط به نرم افزار استخراج و تحلیل داده (گوگل آنالیتیکس)

در ضن داشتن مهارت‌های زیر شما را به یک سئو کار حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد:

  • توانایی مدیریت زمان
  • توانایی انجام کار گروهی
  • به روز بودن نگه داشتن اطلاعات خود
  • مهارت تفکر انتقادی
  • مهارت تحلیل کردن
  • مطالعه مستمر و مداوم
  • فراگیری زبان انگلیسی به منظور مطالعه منابع خارجی
  • دقت و تمرکز بالا هنگام انجام کار

چالش اصلی یک سئو کار چیست؟

بدیهی است که هر شغلی مزایا و چالش‌های خاص خودش را دارد. در این قسمت نیز سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که چالش اصلی و مهم یک سئو کار چیست؟ جواب این است که گوگل مدام الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد و چالش یک کارشناس سئو از اینجا شروع می‌شود. به دلیل تغییرات مداوم استانداردهای موتورهای جستجو، یک سئو کار باید همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارد. به عبارت دیگر ممکن است یک کارشناس سئو شب بخوابد و صبح با تغییر الگوریتم‌های گوگل بیدار شود! به همین دلیل یکی از مهارت‌هایی که در بالا گفته شد، توانایی به روز نگه داشتن است. یک سئو کار باید مهارت زبان انگلیسی خود را بالا برده و بتواند با مطالعه، اطلاعات خود را بهبود دهد.

رابطه عمیق بین سئو سایت و تولید محتوا

رابطه تولید محتوا با سئو چیست؟

به قول یکی از دوستانم که متخصص دیجیتال مارکتینگ بوده، محتوا بال راست سئو است. معمولا افرادی که در زمینه تولید محتوا کار می‌کنند، با سئو نیز آشنایی دارند. از سوی دیگر افراد سئو کار نیز باید با محتوا نویسی آشنایی داشته و بتوانند محتوای سایت را بهبود دهند. در مجموع اگر بتوانید توانایی‌های خود را در دو حوزه تولید محتوا و سئو اثبات کنید؛ پیشرفت زیادی خواهید کرد.

سخن آخر

به صورت خلاصه در پاسخ به سوال سئو کار چیست، باید بگوییم که کار آن افزایش ترافیک سایت است. شغل سئو ساده نیست و گاهی اوقات پیچیده شده و نیاز به تمرکز دارد. ولی شما می‌توانید با کسب مهارت بهینه سازی سایت، خود را به عنوان یک کارشناس سئو تثبیت کنید. همانطور که اشاره شد، منابع زیادی وجود دارد که بتوانید از آن‌ها برای یادگیری استفاده کنید. کسب و کارهای زیادی هستند که به خدمات سئو نیاز داشته و همین عامل باعث افزایش حقوق سئو کار می‌شود. اگر بتوانید سئو سایت را فرا بگیرید؛ سایت‌های زیادی وجود داشته که چشم انتظار همکاری با شما هستند.

آیا تاکنون تجربه یادگیری یا فعالیت به عنوان کارشناس سئو را داشته‌اید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات بیان کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.