سفری از دنیای بیرون به درون

یک نکته از یک کارگاه آموزشی

سلام خدمت شما دوست عزیز

چند روز پیش برای سخنرانی در یک کارگاه آموزشی دعوت شده بودم. قبل و بعد از صحبت، سوالاتی از طرف برخی از دوستان شرکت کننده پرسیده می شد که ظاهر نشان دهنده این بود یک مشکل در دنیای بیرون وجود دارد که اجازه نمی دهد کارشان را به خوبی انجام دهند. چون از این دست سوالات زیاد پرسیده شده بود، بهانه ای شد که این مطلب را در وب سایت بیاورم.

به نظر می رسد چیزی که ما بیشتر به آن علاقه مندیم این هست که به دنیای بیرون توجه کنیم. مثلا فردی می پرسید چند ماه از انتخاب واحد پایان نامه من گذشته ولی نمی تونم شروع کنم. گفتم برای چی شروع نمی کنید و پاسخ دادن به خاطر مشکلات زندگی… گفتم خب تا کی مشکلات زندگی ادامه دارد؟ و با لبخندی پاسخ دادند برای همیشه و من هم گفتم پس شما هیچ وقت نمی توانید از پایان نامه خودتون دفاع کنید و فارغ التحصیل شوید. 

علت اصلی ماجرا چی بود؟ 

از آنجایی که می دانستم علت در جایی دیگری هست شروع به چند سوال کردم. بعد پاسخ اصلی را شنیدم. ایشان می گفت می دانم که مشکلات هست و اما راستش چیزی که اجازه نمی ده این هست که می ترسم شروع کنم.

گفتم الان درست شد. بنابراین مشکلات زندگی و غیرو درسته که وجود داره اما اون چیزی که مانع از شروع کار شما شده همین علت درونی یعنی ترس هست. ترس از این که بعد از چندین ماه دوری از دانشگاه و درس، اگر مجدد بخوام برگردم چه چیزی به من خواهند گفت؟ آیا مرا اخراج خواهند کرد؟ آیا سرزنشم خواهند کرد؟ آیا باید شهریه زیادی پرداخت کنم؟ 

آفت گفتگوی درونی 

شاید شنیده باشید که مشت نمونه خروار هست. این مورد یکی از هزاران موردی هست که در زندگی ما با عنوان های دیگری دارد تکرار می شود. ابتدا گفتگوی درونی داریم. گفتگوی درونی تبدیل به ترس کوچکی می شود. این ترس یک گفتگوی دیگری به وجود می آورد و مجدد ترس بزرگتری شکل می گیرد و این چرخه اینقدر ادامه پیدا می کند که بدن ما به جای اقدام قفل می کند.

بنابراین هروقت در چرخه گفتگوی درونی افتادید از همان اول آن را متوقف کنید. شاید بپرسید که چطوری؟ بهترین روش اقدام کردن هست حتی به اندازه یک قدم کوچک، این باعث می شود این حلقه قوی نشود و شکسته شود.

اگر آن دانشجو به جای پرداختن به گفتگوی درونی قدم کوچکی بر می داشت، همین عامل باعث انگیزه و پیشرفتش می شد. بنابراین همین نکته ساده در زندگی خودتان پیاده کنید و اجازه ندهید که گفتگوی درونی شما را بترساند و ترس شما را قوی کند و از اهدافتان دور کند.

بنابراین باید ابتدا وارد دنیای درون بشویم و آن را درست کنیم و بعد از دنیای بیرون بگوییم. اگر دنیای درون را درست کنیم، آنگاه مشکلات دنیای بیرون خیلی ساده تر حل خواهد شد.

نتیجه رعایت کردن این مورد این هست که احساس خوبی پیدا خواهید کرد و اجازه نمی دهید که ترس ها بیش از حد بر شما غلبه کنند. شما هم از تجربیاتتان برای ما و دیگر دوستان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

موفق و بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.