شناخت خود با کمک مشکلات

کشف خواسته ها در مشکلات

یه روز ظهر که داری بر می گردی سمت خونه احساس می کنی هوا به شدت گرم شده و آفتاب مثل ذره بین بالای سرت هست. تا خونه ده دقیقه می شه پیاده روی کرد و رسید اما چند قدم که برمی داریی احساس می کنی که فایده نداره و باید خودت را به یه ماشین برسونی.

وقتی سوار ماشین می شی و هوای خنک کولر بهت می خوره کلی کیف می کنی و یه دفعه به ذهنت می رسه که باید برای خودت یه ماشین دست و پا کنی. تا زمانی که هوا خوب بود، یا پیاده از سر کار می اومدی یا با ماشین دوستت. اما امروز هوا خوب نبود و از طرفی ماشین رفیقت هم خراب شده.

چند روز بعد هم کمی پیاده و کمی سواره خودت را به خونه می رسونی اما احساس می کنی که فایده نداره و باید بری و یه ماشین بخری. چرا تا قبل از این زیاد حس نمی کردی که نیاز  به ماشین داری؟ چند تا مثال از این مورد داری که منجر به یک خواسته شده؟

توی کل زندگی همینه. تا زمانی که همه چیز باب میل هست معمولا دوست نداریم که کاری انجام بدیم و اصلا خواسته ای به ذهنمون نمی رسه که بخوایم. توی همین موارد هست که شناخت خود به بهترین شکل انجام می شه.

 شناخت خود در مشکلات

برای شناخت خود راه های زیادی هست اما اگه بخواید یه کم عمیق تر خودتون و خواسته هاتون را بیشتر و بهتر بشناسید باید در سختی ها و مشکلات کمی دقت کنید. از خودتون بپرسید که چی می خوام؟ اگه اوضاع چطوری بود بهتر بود؟ اگه چه چیزی داشتم به این مشکل بر نمی خوردم؟ ممکنه خواسته شما مادی باشه و غیر مادی. اگه احساس می کنید زیاد با افراد درگیر می شید و ناراحتی برای شما به وجود می یاد این نشون دهنده اینکه که شما باید مهارت ارتباطی خودتون را تقویت کنید. اگه کم رویی مشکلات زیادی برای شما به وجود آورده، به جای فرار از اون و سرزنش خود باید بدونید که شما نیاز به عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری دارید.

خب، طبیعی هست که هیچ کس توی یه اتاق تنها خجالت نمی کشه، دعوا نمی کنه و مشکل خاصی براش به وجود نمیاد اما زمانی که حرکت می کنیم ممکن است این مشکلات به وجود بیاد.

اگه دوست دارید یه خودشناسی واقعی و عمیق از خودتون داشته باشید باید در مشکلات با خودتون خلوت کنید و نقاط ضعف خودتون را شناسایی کنید. یه دوستی داشتم که می گفت: تا شما دیکته ننویسی هیچ اشتباهی هم نداری. در واقع منظورشون این بود که در بطن کار هست که اشتباهات به وجود میاد و همین اشتباهات هست که به ما میگه که کی هسیتم.

قانون تضاد به ما کمک می کنه

آفرینش خلقت به نحوی بوده که همیشه تضاد بوده و همین تضادها و باعث پیشرفت انسان ها شده. بزرگترین تکنولوژی ها تا کوچکترین چیزهایی که به وجود اومده به خاطر این بوده که انسان به یک تضاد برخورده و برای این که مشکلش رفع بشه دست به ساخت اون زده.

حالا برای شناخت خود هم می تونیم از این قانون استفاده زیاد کنیم. شاید تا حالا توی مشکلات به افکارتون دقت نکردید اما از این به بعد فکر کنید که واقعا شما کی هستید؟ زمانی که متوجه ابعاد شخصیت خود شدید می تونید روی خودتون و خواسته تون کار کنید و به دستش بیارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.