مهم ترین چیز‌هایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، ولی حتما باید آن‌ها را یاد بگیرید!

مهم ترین چیز‌هایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، ولی حتما باید آن‌ها را یاد بگیرید! بله تعجب نکنید، عنوان مقاله همین است که خواندید! اما اول از همه اجازه بدین براتون یک خاطره جالب رو تعریف کنم که انگیزه من برای نوشتن این مقاله شد. چند وقت پیش به یک پست طنز در یکی از شبکه‌های اجتماعی برخوردم که با خوندنش خندم گرفت.

کاریکاتور پسری بود که بالای سرش یک حباب باز شده بود و در آن حباب، یک سری فرمول‌های ریاضی و فیزیک نقش بسته بود. بعد در قسمت بالای آن پست نوشته بود که: منتظر اون روزی هستم که بتونم از این فرمول‌ها در زندگی خودم استفاده کنم! اولش کلی خندیدم ولی بعد واقعا به فکر فرو رفتم که ما واقعا در مدرسه چه چیز‌هایی یاد گرفتیم؟ باید بپذیریم که سیستم آموزش و پرورش ما در این حوزه کم کاری کرده است. خیلی از دروسی که ما در دوران مدرسه خواندیم، واقعا امروزه برامون هیچ کاربردی ندارد. به عنوان مثال همیشه از ما سوال می‌کردند که نمره ریاضیت چنده؟ اگر خوب بود که خوش به حالمون بود و فردی باهوش محسوب می‌شدیم. اما اگر در این درس نمره کم می‌گرفتیم، احتمالا از ما به عنوان یک دانش آموز تنبل و البته کمی خنگ، یاد می‌کردند!

من قصد ندارم که در این مقاله از ارزش درس‌هایی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، تاریخ و … کم کنم. اما واقعا لزومی داشت ما در تمام این سال‌ها این دروس را حفظ می‌کردیم؟ جالب انکه در آخر سال نیز با گرفتن نمره خوب و قبولی در امتحانات، بعد از یک مدتی خیلی از آن مطالب از ذهنمان پاک می‌شد.  سوال مهم دیگر اینکه آیا چیزهای مهم دیگری وجود نداشت که باید برای رسیدن به موفقیت در زندگی، آن‌ها را یاد می‌گرفتیم؟

به عنوان مثال ما در دوران مدرسه درسی به نام تاریخ داشتیم. امروزه می‌توان با یک سرچ ساده با اسامی تمامی پادشاهان و وقایع مهم تاریح آشنا شویم. اما آیا کسی به ما یاد داد که سرمایه گذاری چیست؟ هوش مالی به چه چیزی گفته می‌شود؟ رسالت زندگی من چیه؟ و خیلی سوال‌های مهم دیگر! در این مقاله قصد داریم به مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، اشاره کنیم. مهارت هایی که دارای اهمیت بسیار بیشتری از حفظ کردن فرمول‌های ریاضی در زندگی ما هستند و موفقیت یا شکست ما وابسته به آن‌هاست.

10 مورد از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

یکی از نصیحت‌هایی که همیشه از زبان بزرگتر‌‌ها شنیده‌ایم، این بوده که درس بخون تا موفق شوی! با توجه به این نصیحت گرانبها باید اینطور بگوییم که رسالت مدارس یا دانشگاه این است که موفقیت ما را حتمی کنند. اما با کمی فکر کردن و برگشتن به دوران تحصیلمان، متوجه می‌شویم که وظیفه مدارس در واقع نمره دادن و قبولی در امتحانات با حفظ کردن یک سری مطلب بوده است.  اما می‌رسیم به دانشگاه یا همون غول مرحله آخر! مرحله ای که قرار است با به پایان رساندن آن و گرفتن یک مدرک، به زندگی خوب و از همه مهم تر موفقیت شغلی دست پیدا کنیم.

اما زمانی که خوب نگاه می‌کنیم، انبوهی از فارغ التحصیلان دانشگاه را می‌بینیم که بیکار بوده و به دنبال شغل هستند. در ضمن موضوع زمانی عجیب تر می‌شود که گاهی اوقات همین افرادی که دارای مدارک لیسانس و حتی دکتری هستند، برای اشخاصی کار می‌کنند که تحصیلات به مراتب کمتری نسبت به آن‌ها دارند. اشتباه نکنید! منظورم این نیست که درس خواندن و رفتن به دانشگاه کار بدی است و منجر به یافتن شغل نمی‌شود. اما قصد دارم به این نکته اشاره کنم که برای رسیدن به موفقیت، مهارت‌های ضروری دیگری نیز وجود دارد که باید یاد بگیرید. خب دیگه بهتر است که این موارد را با هم بررسی کنیم.

خودشناسی

خودشناسی یکی از چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

کاش در دوران مدرسه درسی داشتیم به نام خودشناسی. هر شخصی باید خود را به خوبی شناخته و با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شود. بنجامین فرانکلین در مورد اهمیت خودشناسی اینطور می‌گوید:

سه چیز است که با اینکه بسیار سخت‌اند، اما ارزشمندند: فولاد، الماس و خودشناسی

اگر کسی بتواند خود را به خوبی شناخته و با استفاده از آن با علایق و استعداد‌های خود آشنا شود، بدون شک در زندگی بسیار موفق تر عمل خواهد کرد. خودشناسی نیز یکی از مهم ترین چیز‌هایی است که در مدرسه به شما نمی‌آموزند ولی حتما باید برای به دست آوردن آن تلاش کنید.

فروش

یکی دیگر از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، مهارت فروش است. شما هر شغلی را که در آینده بخواهید به دست آورید، باید با مهارت فروش آشنا باشید. هر فردی که شغلی دارد، یک فروشنده است. یک مغازه دار جنسش را می‌فروشد و یک برنامه نویس مهارتش را.

مذاکره

مذاکره از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

اینکه شما دارای مهارتی باشید برای رسیدن به موفقیت لازم بوده، ولی کافی نمی‌باشد. مهارت مذاکره همیشه مورد نیاز شماست، ولی متأسفانه این مورد نیز از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، به شمار می‌رود. اگر فروشنده هستید باید بتوانید با مشتری به صورت منطقی و اصولی صحبت کنید. اگر پدر یا مادر هستید نیز به مهارت مذاکره برای تأثیر گذاری بر روی فرزندتان، احتیاج خواهید داشت. بنابراین برای یاد گرفتن این مهارت نیز باید وقت بگذارید.

مدیریت زمان

یکی دیگر از چیزهایی که در مدرسه نمی‌آموزیم، مدیریت زمان است. هیچگاه به ما نگفتند که از 24 ساعتی که در شبانه روز داریم، چطور استفاده کنیم. به نظر می‌رسد که امروزه یاد گرفتن مدیریت زمان خیلی بیشتر از حفظ کردن فرمول‌های فیزیک برایمان اهمیت دارد. چارلز داروین می‌گوید:

آنکه جرات دارد یک ساعت از وقتش را هدر دهد، هنوز ارزش زندگی‌اش را درک نکرده است

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

خب پسرم درست را خوب بخون که بعدا بتونی یک جایی استخدام شوی و درآمد داشته باشی. این یکی از نصیحت‌هایی است که از دوران مدرسه در ذهن ما به یادگار مانده است، چه به صورت خودآگاه و چه نا خودآگاه. متأسفانه هنر سرمایه گذاری و بهتره بگم هوش مالی، از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، به شمار می‌رود. هیچ گاه به ما نگفتند که چگونه باید با پول یا سرمایه خود رفتار کنیم. چقدر پس انداز کنیم؟ و یا چگونه سرمایه گذاری کنیم؟ خب اشکال نداره هنوزم دیر نشده و شما می‌توانید از همین امروز این مهارت را یاد بگیرید.

ارتباطات

امروزه شرایط به طور کلی فرق کرده و دیگر لازم نیست که برای دیدن شخصی به خانه‌اش برویم! می‌توان با یک تماس اینترنتی با یک فردی کیلومترها با ما فاصله دارد، صحبت کنیم. آیا در مدرسه به ما هنر ارتباطات و یا معاشرت را آموختند؟ انسان موجودی اجتماعی بوده و نیاز غریزی و همیشگی به ارتباط با دیگران دارد. اما کیفیت چگونگی برقرار کردن این ارتباطات، آموختنی است. چه بسیار افرادی که دارای تحصیلات عالیه بوده اما ارتباطات از نقاط ضعف آن‌ها به شمار می‌رود. ارتباطات نیز یکی دیگر از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، به شمار رفته و باید برای یادگیری آن تلاش کنید.

کار گروهی

کار گروهی - چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

هر چه بیشتر به سمت جلو حرکت می‌کنیم، کار گروهی ارزش بیشتری پیدا می‌کند تا فعالیت‌های انفرادی. امروزه سازمان‌ها نقش کار تیمی را بسیار با ارزش دانسته و تلاش می‌کنند که از آن برای پیش برد اهداف خود استفاده کنند. کار به صورت گروهی باعث می‌شود کارها با سرعت بیشتری انجام شده و بدین صورت بهره وری هم افزایش می‌یابد. شاید با خودتان فکر کنید که کار تیمی نیاز به یاد گرفتن ندارد. اما زمانی که وارد یک تیم می‌شوید، ممکن است با انواع چالش‌ها و اختلاف نظرها مواجه شوید. در این صورت اگر نتوانبد با دیگر افراد رابطه خوب برقرار کنید، دچار مشکل خواهید شد.

حل مسأله

یکی دیگز از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، مهارت حل مسأله است. همه ما در زندگی با انواع چالش‌ها و مشکلات مواجه می‌شویم که خیلی از آن‌ها غیر منتظره می‌باشند. بهترین و معقول‌ترین راه در این مواقع این است ما با استفاده از مهارت حل مسأله بتوانیم آن شرایط را به بهترین شیوه مدیریت کنیم.

کارآفرینی

کارآفرینی از چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

خود من اصلا یادم نمیاد که در دوران مدرسه از زبان هیچ معلمی شنیده باشم که من می‌توانم به جای کار کردن برای دیگران، تبدیل به یک کارآفرین شوم. آیا درسی به نام کارآفرینی داشته‌ایم که لااقل با مفهوم این لغت آشنا شویم؟ اگر به خوبی آن دوران را به یاد آوریم، همیشه صحبت از کارمندی بوده است. امروزه جوان‌های زیادی را می‌بینیم که با داشتن مدارک دانشگاهی به دنبال استخدام شدن هستند. مگر یک کشور تا چقدر ظرفیت استخدام کردن دارد؟ مگر کشور به کارآفرین نیاز ندارد؟ انسان‌های موفقی که ما می‌شناسیم مانند بیل گیتس، مارک زاکربرگ و استیو جابز همه به نوعی کارآفرین بوده اند. کمی با خودتان خلوت کرده و به خوبی فکر کنید. شاید شما هم پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین را داشته باشید.

تصمیم گیری

ما هر روز که از خواب بلند می‌شویم، به صورت مداوم در حال تصمیم گیری هستیم تا زمانی که شب دوباره به رختخواب می‌رویم. تصمیم گیری از مسائل ساده‌ای مانند انتخاب بین مطالعه و تلوزیون شروع می‌شود تا مسائل حیاتی‌تر مانند انتخاب رشته دانشگاهی. تصمیم گیری واقعا یک مهارت بسیار مهم است که در زندگی به صورت مداوم به آن نیاز پیدا می‌کنیم. اما مهارت تصمیم گیری نیز از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، تلقی می‌شود. اگر نتوانید بین چند گزینه که همگی دارای مزایایی هستند، بهترین را انتخاب کنید، همیشه سردرگم و ناراحت هستید. بنابراین هر چه زودتر این مهارت مهم را یاد بگیرید.

تفکر خلاق

تفکر خلاق از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

تمامی انسان‌هایی را که در شغل خود موفق هستند، دارای یک ویژگی مشترک بوده و آن نیز تفکر خلاق است. تفکر خلاق به معنی داشتن اندیشه خلاقانه و ایده‌های نو است که می‌تواند یک شخص عادی را از یک فرد موفق جدا کند. کاش در دوران مدرسه درسی داشتیم که به ما یاد می‌داد، چگونه خلاق و ایده پرداز باشیم. بنابراین یکی دیگر از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، تفکر خلاق است که باید هر چه زودتر آن را یاد بگیرید.

نه گفتن

یکی دیگر از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، هنر نه گفتن است. این مورد دارای اهمیت زیادی است، چقدر افراد بی شماری که دچار مشکلات زیادی در زندگی خود شدند، به این دلیل که توانایی نه گفتن را نداشتند. اگر خیلی سال پیش توانایی نه گفتن را می‌آموختیم، بدون شک خیلی از اشتباهات را انجام نمی‌دادیم.

تخصص گرایی

تخصص گرای - چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند

دیگر چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند و بسیار اهمیت دارد، بحث تخصص گرایی است. برای پی بردن به این موضوع کافی است کمی به دوران مدرسه بازگردیم. آن جایی که از همه بچه‌ها توقع داشتند که در همه درس‌های خود عالی باشند. به نظر شما این توقع کمی بیجا نبود؟ مگر غیر از این است که ما 9 نوع هوش داریم و هر کسی در یکی یا چند مورد از این انواع هوش، قدرتمند عمل می‌کند؟ اگر در دوران مدرسه به ما کمک می‌کردند که به جای همه چیز دان بودن، کمی تخصص گرا باشیم، امروزه افراد زیادی از شغلشان رضایت داشتند.

برند سازی شخصی

اما می‌رسیم به یکی دیگر از مهم ترین چیزهایی که در مدرسه به شما نمی‌آموزند، یعنی برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ. همانطور که یک کسب و کار می‌تواند برند شود، یک انسان نیز این توانایی را دارد که بر روی برند سازی خودش کار کند. پرسونال برندینگ به این معنی است که شما می‌توانید با یادگیری مهارت‌های مهم و همچنین کار بر روی نقاط قوت خود، به بهترین خودتان تبدیل شوید. امروزه بحث برند سازی شخصی بسیار اهمیت پیدا کرده است و دلیل آن نیز رقابت زیادی است که بین کسب و کارها و افراد شاغل وجود دارد.

نتیجه گیری

گذراندن دوران مدرسه یکی از مراحلی است که هر فردی آن را طی می‌کند. اما مهم تر از طی کردن این مراحل، این است که ما در این سال‌ها چه چیزهایی یاد می‌گیریم. به نظر می‌رسد که دانسته‌های ما در طول این سال‌ها نخواهد توانست نقش زیادی را در موفقیت ما ایفا کند. به عبارت دیگر مهارت‌های دیگری برای رسیدن به موفقیت وجود دارد که باید آن‌ها را در مدرسه زندگی و به صورت خودآموز یاد بگیریم! امید وارم که از خواندن این مقاله استفاده کرده باشید و هر چه زودتر برای یادگیری این مهارت‌های ضروری اقدام کنید. آیا مهارت‌های دیگری نیز می‌شناسید که در مدرسه به شما یاد ندادند و امروزه بسیار به آن نیاز دارید؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.