موفقیت شغلی چیست؟ بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

رسیدن به موفقیت شغلی کار آسانی نیست. چون اگر اینطور بود، باید تعداد آدم‌های موفق بسیار بیشتر از این بود. زمانی که کمی دقیق تر می‌شویم و به صحبت‌های افراد موفق گوش می‌دهیم، آن‌ها از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی صحبت می‌کنند. در واقع آن‌ها به ما گوشزد می‌کنند که پیشرفت در حرفه و شغل سخت است، اما نشدنی نیست. در واقع هر فردی می‌تواند با توجه به میزان تلاش‌‌هایش به آن دست یابد.

هر چند که گاهی اوقات صحبت‎‌های عجیب و غریبی را می‌شنویم، مبنی بر اینکه رسیدن به موفقیت شغلی نیاز به شانس دارد! اما در واقع اینطور نیست. با نگاهی دقیق و هوشمندانه به سبک زندگی افراد موفق، می‌توان به خصوصیات مشترکی بین آن‌ها پی برد. ویژگی‌هایی که باعث شده است آن‌ها موفقیت را در تمامی زمینه‌ها تجربه کنند، مخصوصا در حوزه شغل و حرفه خودشان. در این مقاله موفقیت شغلی را بهتر خواهیم شناخت و در ادامه با عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی نیز آشنا خواهیم شد.

موفقیت شغلی چیست؟

موفقیت شغلی چیست

موفقیت به معنای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف می‌باشد و همین تعریف را می‌توان به موفقیت شغلی نیز نسبت داد. اما سؤال اینجاست که شما چه زمانی احساس می‌کنید که در شغل خود موفق هستید؟ زمانی که درآمد بالا کسب کنید؟ زمانی که یک کارآفرین باشید؟ زمانی که از کار خود لذت ببرید؟ یا زمانی که پرستیژ شغلی داشته باشید؟ یا همه موارد؟! تمامی این‌ها می‌تواند برای یک نفر موفقیت شغلی محسوب شود. اما دقت داشته باشید که با یادگیری عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی، شما به همه این موارد دست خواهید یافت.

به عبارت دیگر تمامی این‌ها مثل زنجیر به هم متصل هستند. به عنوان مثال اگر شما به کار خود علاقه داشته باشید یا بهتره بگم عاشق حرفه خود باشید، مسلما به درآمد خوبی نیز خواهید رسید. اما آیا صرف داشتن علاقه، موفقیت شغلی ما را تضمین می‌کند؟ حتما موارد زیاد دیگری نیز هستند که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اگر تاکنون از رازهای موفقیت شغلی اطلاعی نداشتید، باید آن‌ها را فرا گیرید و با رویکردی تازه در شغل خود تلاش کنید. نباید انتظار داشت که با انجام کارهای تکراری که سال‌های سال آن‌ها را انجام دادید و نتیجه‌ای کسب نکردید، نتایج متفاوتی به دست آورید. آلبرت اینشتین در جمله زیبایی می‌گوید:

حماقت یعنی کاری یکسان را بارها و بارها انجام بدهی و انتظار دستیابی به نتیجه متفاوتی را داشته باشی.

یکی از آسان ترین و کم خرج ترین کارهایی که می‌توان برای رسیدن به موفقیت انجام داد، استفاده از تجربیات دیگران است. به این دلیل که آن‌ها این راه را رفته و با آزمون و خطا به نتایج مهمی دست پیدا کرده اند. لازم نیست که ما دوباره راه آن‌ها را برویم و به قول معروف چرخ را دوباره اختراع کنیم! تنها کاری که باید انجام دهیم، عمل به توصیه‌های افراد موفق است، البته با چاشنی تلاش و صبر. این توصیه‌ها را در این مقاله با عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی، خواهیم آموخت.

12 مورد از مهم ترین عوامل مؤثر در موفقیت شغلی

شبکه سازی را یاد بگیرید

شبکه سازی یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

جالب است که بدانید حدود 50 درصد از فرصت‌های شغلی، تحت عنوان آگهی‌های استخدامی مطرح می‌شوند. این مطلب به این معنی است که 50 درصد دیگر از موقعیت‌های شغلی، به هیچ وجه آگهی نمی‌شوند. ممکن است با خود بگویید که این پارتی بازی است یا همان بند پ! اما در حقیقت این اثر شبکه سازی است و این مهارتی بوده که باید برای موفقیت شغلی یاد بگیرید.

اگر شما بتوانید شبکه سازی را به خوبی یاد بگیرید، نه تنها پیشنهاد‌های کاری زیادی برایتان مهیا می‌شود، بلکه کارهایتان نیز زودتر انجام می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید که شما با استفاده از شبکه سازی با کارمند یک بانک و یا یک مغازه دار آشنا شده اید، آیا کارتان زودتر پیش نخواهد رفت؟ دقت کنید که شبکه سازی به هیچ وجه کار غیر اخلاقی نیست. در واقع شما با انجام این کار دایره روابط خود را وسیع تر می‌کنید.

به کار تیمی علاقه نشان دهید

حتما شنیده اید که یک دست صدا ندارد! بله این جمله به نوعی می‌خواهد اهمیت کار تیمی را به ما یادآوری کند. بزارید خیالتان را راحت کنم. اگر در یک شرکت یا یک اداره مشغول به کار هستید، انجام کار گروهی می‌تواند تصویر خوبی را از شما در ذهن کارفرما بر جای بگذارد. نباید زمانی که همکارانتان در حال همفکری و مشورت با یکدیگر هستند، شما در لاک خود فرو روید.

یکی از فواید کار گروهی این است که شما می‌توانید روابط خودتان را با آن‌ها بهتر کرده و مطالب جدیدی نیز یاد بگیرید. البته اگر مثل من دارای شخصیت درون گرایی هستید، کار تیمی کمی سخت است. اما باید بدانید که بدون شک کار گروهی یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی است.

در کارهایتان نظم داشته باشید

نظم - عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

داشتن نظم نه تنها یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی است، بلکه در دیگر جنبه‌های زندگی نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. امام علی (ع) در آخرین لحظات عمرشان فرمودند:

شما را به پرهیزگاری و نظم در کارها سفارش می‌کنم

متوجه می‌شویم که داشتن نظم آنقدر مهم است که امام علی اهیمت آن را در آخرین لحظات عمرشان بیان کرده اند. نظم باید در تمامی جنبه‌های زندگی تان وجود داشته باشد. چه در زمینه شغلی و چه در زمینه زندگی خصوصی. به طور حتم هیچ کارفرمایی دوست ندارد که شما هر روز با تأخیر به محل کار خود برسید.

علاقه خود را پیدا کرده اید؟

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی، پیدا کردن علاقه سوزان است. البته منظورم در اینجا آن حس رمانتیک به جنس مخالف و یا عشق و عاشقی نیست، بلکه مقصود من علاقه شغلی است. شاید افرادی را بشناسید که صبح‌ها زودتر از اینکه ساعت به صدا در بیاید، از خواب بیدار شده و به محل کار خود می‌روند. یا فردی که ساعت از دو نصفه شب نیز گذشته و او مشغول کامل کردن نقشه ساختمانی اش است. یا یک برنامه نویس که کل شب را بیدار مانده که کد نویسی برنامه خود را به طور کامل انجام دهد. این‌ها همگی نمونه علاقه به شغل است.

آیا تاکنون اشتیاق سوزان خودتان را پیدا کرده اید؟ به ورزش علاقه دارید یا درس؟ از طراحی کردن خوشتان میاد یا سرو کله زدن با کد‌های پیچیده کامپیوتری؟ تحقیق در مورد موفقیت شغلی ثابت کرده است که افراد موفق عاشق کار خودشان هستند و این علاقه در تمام طول عمرشان ادامه دارد.

شیک پوش باشید

شیک پوشی از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

درست است که سعدی می‌فرماید:

تن آدمی شریفست به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

من هم با نظر شما موافقم، اما شرایط در دنیای امروز متفاوت شده است. چه بخواهیم قبول کنیم و چه نخواهیم، شیک پوشی یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی است. از جذب بیشتر مشتری بگیرید تا پیدا کردن موقعیت‌های شغلی جدید و همچنین موفقیت در بازاریابی. اجازه دهید یک مثال بزنم. فرض کنید که شما یک هایپر مارکت بزرگ دارید و دو شخص بازاریاب از طرف دو شرکت متفاوت، برای معرفی محصولاتشان به شما مراجعه می‌کنند. یکی از این دو بازاریاب لباس شیک پوشیده و بسیار مرتب است ولی دیگری با یک لباس نامناسب و موهای ژولیده. شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

همواره تلاش کنید

باید همواره برای رسیدن به موفقیت شغلی تلاش کنید. این تلاش کردن می‌تواند بهبود مهارت‌ها باشد، یا شرکت در دوره‌های آموزشی. افراد زیادی هستند که با شور و اشتیاق یک حوزه را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند، اما زمانی که با چالش‌های آن شغل آشنا می‌شوند، جا می‌زنند. اگر در کسب موفقیت شغلی شکست خوردید، ناامید نشوید. جمله معروفی است که می‌گوید:

تنها به چیز‌هایی میرسی که برایش تلاش کردی، نه چیز‌هایی که آرزوش رو کردی

یکی از کارهایی که باعث می‌شود شما همواره تلاش کنید، این است که اهداف خود را به صورت هوشمندانه طراحی کنید. هدفی که در شما ایجاد انگیزه نکند، شما را وادار به تلاش نخواهد کرد. همه انسان‌ها به صورت یکسان این شرایط را دارند که به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند، اما تعداد افراد موفق کم است. یکی از مهم ترین دلایل این است که اشخاص موفق تلاش خود را هیچ گاه متوقف نکردند، حتی زمانی که شرایط بسیارسختی را تجربه می‌کردند.

خود را به روز نگه دارید

خود ر ابه روز نگه دارید - عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

به عقیده کارشناسان ما تاکنون چندین دوره تاریخی را پشت سرگذاشته ایم. اما نام این دوره که هم اکنون در آن زندگی می‌کنیم، عصر اطلاعات نام دارد. فردی می‌تواند در زندگی به موفقیت دست پیدا کند که بیشتر از دیگران اطلاعات داشته باشد و بتواند از دانسته‌های خود به نحو مطلوب استفاده کند. در این دوره ما هر روز توسط اطلاعات زیادی بمباران می‌شویم که وجود رسانه‌های اجتماعی باعث تشدید آن شده است.

اما اکثر این اطلاعات بی فایده بوده و نباید به آن‌ها توجه کرد. در واقع ما باید به آن اطلاعاتی توجه کنیم که مهارت‌های شغلی ما را افزایش دهد. یک برنامه نویس باید همواره از اطلاعات جدید در حوزه کاریش آگاه شود و همینطور یک حسابدار و یک مهندس. اگر می‌خواهید درآمد و ثروت خود را افزایش دهید، باید از شیوه‌های جدید سرمایه گذاری و کسب درآمد اطلاع پیدا کنید.

از منطقه امن خود خارج شوید

یکی از رازهای موفقیت شغلی، خروج از منطقه امن است. اینکه همیشه و هر روز بر حسب عادت یک سری کارهایی را انجام دهید، شما را به موفقیت شغلی نمی‌رساند. سعی کنید که هر روز خودتان را با چالش‌های جدیدی محک بزنید. اگر از سخنرانی در جمع هراس دارید، کلاس فن بیان بروید. تصمیم بگیرید و یک مسیر سرمایه گذاری برای پول‌هاتون که سال‌هاست تو بانک خوابیده، پیدا کنید.

یکی از مهم ترین عواملی که ما را از ورود به منطقه امن باز می‌دارد، ترس است که در وجودمان رخنه کرده است. بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی، خارج شدن از منطقه راحتی است. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، بدون شک اتفاقات خوبی برایتان رخ خواهد داد. یک کارفرما از اینکه کارمندش مدام خود را به چالش می‌کشد، بسیار راضی خواهد بود و بدون شک این یکی از عوامل مؤثر در موفقیت شما خواهد بود.

به یادگیری تهعد داشته باشید

تعهد با یادگیری از عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

اهمیت به یادگیری یکی از باید‌ها در موفقیت در کسب و کار است. علم و تکنولوژی با سرعت باور نکردنی در حال رشد است و به نظر می‌رسد که به زودی هوش مصنوعی کل جهان را خواهد گرفت. وظیفه شما به عنوان یک فرد شاغل این است که یادگیری را فراموش نکنید. به نظر می‌رسد که جامعه شغلی از مدرک گرایی به سمت تخصص گرایی در حال تغییر است . کسی که در کاری تخصص داشته باشد، موقعیت‌های شغلی خوبی را نیز به دست خواهد آورد.

اما به دست آوردن این تخصص نیاز به یادگیری دارد و باید برای آن زمان صرف شود. اگر هر روز در کار خود مطالعه نکنید، از رقبای خود عقب خواهید ماند. دقت کنید که همه ما نیاز به یادگیری دو نوع مهارت نرم و سخت داریم. مهارت نرم آن‌هایی هستند که باعث می‌شود ما بتوانیم روابط بهتری را با دیگران برقرار کنیم، مانند یادگیری فن مذاکره. مهارت سخت نیز به آن‌هایی اطلاق می‌شود که مربوط به حوزه و شغل مورد نظرتان است. مانند یادگیری تولید محتوا در بحث دیجیتال مارکتینگ.

فن بیان خود را بهبود دهید

زبان یکی از مهم ترین وسیله‌هایی است که خداوند برای برقراری ارتباط به ما عنایت کرده است. اما افراد مختلف از این وسیله به نحو‌های گوناگون بهره می‌برند. شاید شما نیز افرادی را دیده باشید که با طرز صحبت کردنشان، دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. فروشنده ای که مشتری را ترغیب به خرید می‌کند و یا فرد دیگری که همیشه کارهایش با سرعت انجام می‌شود.

تا مدت‌ها قبل فکر می‌کردم که این یک هدیه الهی است که خداوند درون بعضی از انسان‌ها قرار داده است. اما بعدا متوجه شدم که این مهارت قابل یادگیری است و امروزه آن را با نام فن بیان می‌شناسیم. می‌توانید این مهارت را به صورت خودآموز و در اینترنت به صورت رایگان یاد بگیرید و یا اینکه در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. بدون شک یاد گرفتن فن بیان، یکی از عوامل مؤثر در موفقیت است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری از مهم ترین عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی

بهتر است این قسمت را با یک جمله از برایان تریسی شروع کنیم:

هیچ کس مسئول شکست ما نیست به جز خودمان

انسان می‌تواند از خیلی از مسئولیت‌های خود شانه خالی کند و دلیل شکست‌های خود را به گردن خانواده یا جامعه بیندازد. اما مطمئن باشید که عواقب مسئولیت ناپذیری در انتظار شما خواهد بود و راه فراری از آن نیست. اگر به زندگی افراد موفق نگاهی دقیق داشته باشید، متوجه خواهید شد که آن‌ها مسئولیت صد در صد زندگی خود را به عهده گرفته اند. اگر بتوانید خود را فردی مسئولیت پذیر کنید، بدون شک موفقیت‌های زیادی را تجربه خواهید کرد.

اگر در زندگی شکست را تجربه کردید، باید وقت بگذارید و تمامی اتفاق‌هایی که باعث شکست شده است را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله بعدی باید آن‌ها را به طور دقیق یادداشت کرده و سعی کنید که آن‌ها را تکرار نکنید. مسئولیت پذیری باعث می‌شود که احساس لذت بیشتری از زندگی خود داشته باشید و همچنین آرامش را نیز تجربه خواهید کرد.

از انتقاد ناراحت نشوید

ناراحت شدن از انتقاد چیز عجیبی نیست. همه ما از شنیدن انتقاد یا سرزنش ناراحت می‌شویم و دلیل این امر نیز در فرآیند مغز ما نهفته است. مغز ما به گونه ای تمایل یافته است که به موارد منفی واکنش نشان می‌دهد. به این دلیل که می‌خواهد ما را از مواجه شدن با هرگونه خطر یا ناراحتی نجات دهد. اما این نکته را باید بدانید که شنیدن انتقاد و عصبانی نشدن در برابر آن، می‌تواند به رشد شما کمک زیادی بکند. البته نباید به هر انتقادی گوش داد. در واقع کار بعضی از افراد صرفا کوچک کردن شما بوده و دلیل آن نیز می‌تواند از حسادت باشد. سخن ما در مورد این افراد نیست، بلکه اشخاص زیادی هستند که از سر دلسوزی و با انتقاد سازنده به سمت شما می‌آیند.

در این حال شما نه تنها نباید عصبانی شوید، بلکه باید از آن‌ها ممنون نیز باشید. به این دلیل که آن‌ها به صورت رایگان عیب شما را بهتون میگن. گاهی اوقات برطرف کردن یک عیب می‌تواند ما را تا اندازه زیادی به سمت موفقیت حرکت دهد. اگر یک فروشنده هستید، به انتقادات و پیشنهادات مشتری‌هایتان خوب گوش دهید. چرا که با عمل کردن به خواسته‌هایشان می‌توانید آن‌ها را به مشتری ثابت خود تبدیل کنید. بدون شک پذیرفتن انتقادها یکی از عوامل مؤثر در موفقیت افراد می‌باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد موفقیت شغلی صحبت کردیم و یاد گرفتیم که موفق شدن کار آسانی نیست. تمامی انسان‌های موفق با تلاش و عمل به آموزه‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، به موفقیت رسیده اند. به یاد داشته باشید که در مسیر رسیدن به موفقیت راحتی و لذت وجود ندارد. هر چند ممکن است گاهی به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کنیم و از آن‌ها لذت ببریم. اما دقت کنید که در این مسیر ممکن است بارها با چالش‌های سخت و غیر جذاب روبرو شوید.

شما مانند یک جنگجو هستید که باید برای رسیدن به موفقیت شغلی، همواره تلاش کنید و هرگز تسلیم نشوید. امیدوارم از راهکارهای موفقیت شغلی که اشاره شد، در جهت رشد و پیشرفت خود استفاده کنید. آیا در کنار عوامل مؤثر بر موفقیت شغلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، موارد دیگری نیز می‌شناسید؟ لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.