چگونه لذت از مطالعه را تجربه کنیم؟

همیشه در سال‎‌هایی که به مدرسه می‌رفتم و حتی در دوران دانشگاه، درس خواندن من در اکثر مواقع شب امتحانی بود. البته این موضوع فقط در مورد من صدق نمی‌کرد و خیلی از افراد این چنین بودن. خب دلیل این کار را میشه به عوامل مختلفی نسبت داد. اما یکی از مهم ترین دلیل‌هایی که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم، عدم لذت از مطالعه است. زمانی که انسان از انجام کاری لذت می‌برد، آن را با شور و اشتیاق خاصی انجام می‌دهد. این بحث فقط مختص به افرادی نمی‌شود که هیچ علاقه ای به خواندن کتاب ندارند.

برای خود من بارها اتفاق افتاده است که با شور و شوق خاصی وارد کتابخانه شده و یک کتاب می‌خرم. اما بعد از اینکه چند صفحه از آن را می‌خوانم، به کلی آن را کنار می‌گذارم. جالب است که بدانید طبق آمار، سرانه مطالعه در ایران 12.5 دقیقه در روز است! این آمار برای کشوری که قصد پیشرفت دارد بسیار نگران کننده می‌باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رتبه نخست برای بیشترین زمان مطالعه در بین مردم، متعلق به کشور فنلاند می‌باشد. مانند هر مشکل دیگری این مورد نیز با انجام روش‌هایی قابل حل است. به همین جهت تصمیم گرفتم که مقاله ای بنویسم که با خواندن آن بتوانیم طعم لذت از مطالعه را بچشیم. در این نوشته سعی کردم که با ارائه روش‌هایی، عاشق مطالعه شده و از کتاب خواندن خسته نشویم.

چگونه از مطالعه لذت ببریم؟

هنگام مطالعه تمرکز خود را حفظ کنید

تمرکز یکی از راه‌های کسب لذت از مطالعه

زمانی لذت از مطالعه را تجربه می‌کنیم که در هنگام خواندن کتاب تمرکز خود را بالا ببریم. شاید شما نیز تجربه کرده اید، زمانی که هنگام مطالعه به کلمات و مفهوم آن‌ها متمرکز می‌شوید، علاقه به مطالعه به خودی خود به وجود می‌آید. در این حالت شما احساس خوبی را از مطالعه خواهید داشت. به این دلیل که در آن لحظه احساس می‌کنید که مشغول یادگیری هستید و از زمان خود به نحو مطلوب استفاده می‌کنید. برای رسیدن به این هدف باید سعی کنید که قدرت تمرکز را یاد گرفته و آن را در مدت مطالعه خود حفظ کنید. حتما تجربه کرده اید هنگامی که قصد خواندن یک کتاب را دارید، تمرکز شما به راحتی به هم می‌ریزد. به عبارت دیگر هنگام شروع خط اول، انواع و اقسام فکرها به ذهن شما خطور می‌کند. از شیر مرغ گرفته تا جون آدمیزاد! یادگیری تمرکز به شما کمک می‌کند که بر ذهن خود مسلط شوید.

همیشه از کم شروع کنید

ضرب المثلی معروفی وجود دارد که می‌گوید: سنگ بزرگ نشانه نزدن است! البته اینکه این جمله همیشه و در همه مواقع درست است یا نه، جای بحث و گفتگو دارد. اما در مورد بحث ما که مروبط به کتابخوانی است، صدق می‌کند. شخصی را در نظر بگیرید که هیچ علاقه ای به مطالعه ندارد. اما به یک باره تصمیم می‌گیرد که خواندن کتاب را نیز در برنامه روزانه خود بگنجاند. برای این کار یک کتاب قطور هزار صفحه ای را برای مطالعه انتخاب می‌کند. به نظرتون آیا می‌تواند با علاقه آن کتاب را تا انتها بخواند؟ به این منظور سعی کنید که ابتدا از کتاب‌های کم قطر و کوچک استفاده کنید. اگر توانستید آن‌ها را به طور کامل تمام کنید، سپس مطالعه کتاب‌های سنگین تر را شروع کنید.

از سیستم پاداش دهی استفاده کنید

سیستم پاداش دهی - کسب لذت از مطالعه

این مورد یکی از بهترین روش‌ها برای کسب لذت از مطالعه می‌باشد. سیستم پاداش دهی به این صورت می‎‌باشد که شما در قبال انجام کاری، برای خود یک جایزه در نظر می‌گیرید. یک بازاریاب را در نظر بگیرید. معمولا برای ویزیتورها سقف فروش تعیین می‌کنند. به عنوان مثال اگر او بتواند تا پنج میلیون تومان سفارش بگیرید، علاوه بر حقوق ماهیانه اش، پاداش نیز به او تعلق خواهد گرفت. به این منظور او برای رسیدن به این جایزه، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر انسان دارای شخصیتی است که از دست دادن فرصت‌ها، او را ناراحت می‌کند. شما می‌توانید از این فرصت در جهت بهبود فرآیند مطالعه خود استفاده کنید. می‌توانید به خودتان اینطور بگویید که اگر یک ساعت مطالعه مفید انجام دهم، یک ربع کار مورد علاقه خود را نیز انجام خواهم داد. آن کار می‌تواند نوشیدن یک نسکافه در هنگام تماشای تلوزیون و یا زنگ زدن به یک دوست صمیمی باشد.

از سر اجبار مطالعه نکنید

به یاد داشته باشید که لازم نیست شما هر کتابی را مطالعه کنید. یکی از مهم ترین دلایلی که ما لذت از مطالعه را تجربه نمی‌کنیم، این است که به زور مطالعه می‌کنیم. خیلی از اوقات پیش می‌آید که ما یک کتابی را خریده و شروع به مطالعه آن می‌کنیم. اما بعد از خواندن چند صفحه احساس می‌کنیم که واقعا برای ما جذاب نیست و یا اینکه به درد ما نمی‌خورد. به این منظور هر گاه احساس کردید که مطالعه آن کتاب برایتان جذاب یا مفید نیست، به راحتی آن را کنار گذاشته و به دنبال یک کتاب بهتر بروید. برای جلوگیری از اتلاف وقت، می‌توانید با سرچ در گوگل با بهترین کتاب‌ها در حوزه مورد علاقه تان آشنا شوید. با انجام این کار احتمال کمتری برای کنار گذاشتن آن وجود دارد به این دلیل که شما می‌دانید این کتاب را یکی از معروف ترین نویسندگان در جهان نوشته است.

به چه موضوعاتی علاقه دارید؟

پیدا کردن علاقه از روش‌های لذت از مطالعه

بدیهی است که همه ما جذب موضوعات و حوزه‌هایی می‌شویم که برای ما جذاب هستند. گمون نکنم بتوان شخصی را پیدا کرد که به همه حوزه‌ها به یک میزان علاقه داشته باشد. به عنوان مثال یکی از دروس مورد علاقه من در دبیرستان، ریاضی بوده است . اما همیشه از درس‌هایی مثل عربی یا تاریخ فراری بوده ام. چه قدر خوب می‌شود که هر فردی علاقه خود را کشف کرده و در مورد آن به مطالعه بپردازد. اگر به یک موضوعی علاقه داشته باشید به طور خودکار لذت از مطالعه را تجربه خواهید کرد. در ضمن نباید از قدرت تمرکز نیز غافل شوید. به این دلیل که حواس پرتی حتی هنگام مطالعه کتاب مورد علاقه تان نیز به سراغ شما خواهد آمد.

به اهمیت مطالعه توجه داشته باشید

لازم به ذکر است که همیشه مبحث علاقه نباید ملاک ما برای مطالعه باشد. شرایطی وجود دارد که ما باید مطالعه کنیم، حتی اگر عاشق آن موضوع یا کتاب نباشیم. همانطور که براتون مثال زدم، من از درس ریاضی خوشم میومد ولی از عربی نه. اما من برای قبول شدن در امتحانات باید به این دو درس مسلط می‌شدم. اگر به موضوعی علاقه ندارید سعی کنید دلایل اهمیت آن را به خود یادآوری کنید. اگر به زندگی افراد موفق دقت داشته باشید، از توجه آن‌ها به مطالعه آگاه خواهید شد. در حقیقت در دنیای امروزه مطالعه نه تنها یک انتخاب بلکه یک باید برای رسیدن به موفقیت است. جمله معروفی در مورد اهمیت کتابخوانی وجود دارد که می‌گوید:

مسأله این نیست که خرید کتاب چقدر گرون تموم میشه، مسأله اینه که اگر کتاب نخونی چقدر برات گرون تموم میشه

کارت عضویت کتابخانه تهیه کنید

تهیه کارت عضویت در کتابخانه یکی از را‌های مؤثر در کسب لذت از مطالعه

یکی از بهانه‌هایی که افراد معمولا از مطالعه طفره می‌روند، قیمت بالای کتاب‌ها است. در این مواقع یکی از بهترین کارها عضویت در یک کتابخانه است. در این صورت شما می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه خود را به صورت امانت تحویل گرفته و لذت از مطالعه را تجربه کنید. از سوی دیگر بعضی از مطالب وجود دارند که ما در کوتاه مدت به آن‌ها نیاز داریم، مانند انجام یک تحقیق دانشگاهی. در این صورت نیاز نیست که شما حتما به یک کتاب فروشی رفته و خرید کنید. می‌توانید پس از عضویت در کتابخانه مطالعات خود را انجام داده و در پایان آن‌ها را تحویل دهید. با انجام این کار دیگر بهانه ای برای طفره رفتن از مطالعه نخواهید داشت

یک فضای مخصوص برای مطالعه در نظر بگیرید

ایجاد حواس پرتی یکی از عوامل مهم عدم لذت از مطالعه می‌باشد. یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از پرت شدن حواس و افزایش تمرکز، اختصاص دادن فضایی برای مطالعه باشد. این فضا می‌تواند گوشته ای اتاقتان و یا کتابخانه باشد. بعد از اینکه مکانی را برای مطالعه خود انتخاب کردید، مغز نسبت به آن مکان شرطی می‌شود. یعنی اینکه به مرور یاد می‌گیرد که قرارگیری در آن فضا مساوی است با مطالعه کردن. در این صورت ذهن شما به صورت خودکار برای مطالعه آماده شده و به آن تمرکز می‌کند. زمانی که دقت و توجه شما نسبت به مطالعه زیاد می‌شود، لذت از مطالعه را تجربه خواهید کرد.

کتاب تنها گزینه برای مطالعه نسیت

راه‌های کسب لذت از مطالعه

زمانی که از مطالعه و لذت از آن صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط به کتاب‌های فیزیکی نمی‌باشد. انواع مختلفی از روش‌ها وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید، لذت از مطالعه را تجربه کنید. می‌توانید به راحتی و با سرچ در گوگل به سایت‌های زیادی دسترسی پیدا کنید که درباره موضوع مورد علاقه شما تولید محتوا کرده اند. به عنوان مثال اگر به مطالعه در حوزه‌های موفقیت، انگیزشی و کسب و کار علاقه دارید، سایت بهترین خود برای شماست. در ضمن امروزه کتاب‌های الکترونیکی بسیاری وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های مخصوصی تهیه کنید. در این صورت شما همیشه کتابی همراه خود دارید که همه جا قابل استفاده می‌باشد.

لذت از مطالعه حس بسیار خوبی است و زمانی که به آن دست پیدا کردید، با هیچ چیز دیگری معاوضه نخواهید کرد. امید واریم که با مطالعه روش‌های افزایش لذت از مطالعه، یک گام به موفقیت نزدیک تر شوید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.