بین علاقه یا پول کدام باید انتخاب کنم؟

علاقه یا پول، کدام بهتر است؟

کاش یک بار دیگه می تونستیم برگردیم به سال های پیش، یعنی زمانی که توی دبستان قرار بود درس انشا بنویسم. اگر معلم  این موضوع که “علاقه یا پول بهتر است” را برای انشا انتخاب می کرد، برای دل آقا معلم هم که شده می گفتیم خب معلومه باید بریم سمت علاقه و پول چیز بدی هست.

البته موضوع انشا مشابه یعنی “علم بهتر است یا ثروت” را همه ما یک بار تجربه کرده ایم. ولی فکر می کنم این سوال که از بین علاقه یا پول کدام را انتخاب کنیم را معلم های عزیر فراموش کرده باشند که برای ما بگن. البته شما را نمی دانم ولی برای ما که این موضوع پیش نیامده بود. الان سال ها از آن زمان می گذرد و در مواجهه با زندگی واقعی، وقتی این سوال را از خودمان می پرسیم که علاقه یا پول را انتخاب کنیم احساس می کنیم که یکی از سخت ترین سوالات را باید پاسخ بدیم.

نظرات دیگران برای انتخاب علاقه یا پول

علاقه یا پول کدام بهتر است؟

وقتی این سوال از افراد مختلف پرسیده می شود به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول وقتی متوجه می شوند که باید از بین این دو گزینه یعنی علاقه و بازار کار یکی از انتخاب کنند، حس می کنند که باید انرژی زیادی از مغزشان تلف شود و سعی می کنند یا با طنز یا با یه جمله مبهم یا غیر واقعی خودشان را نجات بدهند.

دسته دوم به شدت طرفدار گزینه علاقه هستند. این افراد باز به دو دسته تقسم می شوند: کسانی که این جمله را از صمیم قلب می گویند و خودشان در زندگی به این نتیجه رسیده اند و البته بهای زیادی هم داده اند یا سختی های فراوان کشیده اند. دسته دوم کسانی هستند که از صمیم قلب به این جمله اعتقاد ندارند و زمانی این جمله را به کار می برند که دوستشان برای مشورت از آن ها کمک گرفته است. مثلا از او می پرسد به نظرت توی دانشگاه رشته حقوق بخونم یا حسابداری؟ و این فرد هم که اخیرا چند فیلم انگیزشی و چندتا کتاب موفقیت خوانده با یک حس خاصی می گه خب معلومه برو دنبال علاقه ات. تو حتما موفق خواهی شد…

اما دسته سوم باز به شدت طرفدار انتخاب گزینه پول و بازار کار هستند. این افراد کسانی هستد که از لحاظ مالی کمی در مضیقه هستند و یا این که از درس و مدرسه چیزی عایدشان نشده و به همین خاطر یک دشمنی دیرینه ای با علاقه دارند. وقتی پای صحبتشان می نشینی دائم می گویند که نون توی این کاره و اگر این کار را انجام بدهی نونت توی روغنه و کلا با روغن سروکار دارند. این گونه افراد اعتقاد دارند علاقه صرفا یک کلمه دانشگاهی و اتو کشیده هست و هیچ کاربردی نداره و اگر شما پول دربیاری علاقه ای هم که شما ازش حرف می زنی خودش میاد و نیازی نیست که بری سمتش.

حالا شما بگو علاقه یا پول دوست داری؟

حالا شاید بهتر درک کنید که این سوال یه مقدار در ظاهر چالش برانگیز هست. و دشواری آن از آنجایی پیدا می شود که بخواهی با افراد مختلف مشورت کنی. وقتی در کنار هر کدام از گروه های بالا می نشینی طوری بهت مشورت می دهند که دوست داری همان لحظه یکی را انتخاب کنی ولی امان از روزی که دو نفر با دو دیدگاه مختلف به تو مشورت بدهند. وقتی به خانه می رسی از کرده خود پشیمان می شوی که چرا راه را برای خودت اینقدر سخت کردی و حالا باید چی کار کنم؟

حالا باید چی کار کنیم؟ بالاخره علاقه یا پول؟

انتخاب پول یا علاقه

دوست خوب من، می دونی مشکل از کجا شروع می شه؟ از اون جایی که ما دوست داریم به مسائل و مشکلات زندگی صفر و یک یا همان سیاه و سفید نگاه کنیم. این کار هم از نظر علمی دلیل داره. چون مغز ما دوست نداره زیاد بین دو تصمیم معطل بمونه چون در این صورت باید انرژی زیادی مصرف کنه و این با ساختار مغز جور در نمیاد. حالا فهمیدید که چرا برخی افراد به شدت روی علاقه و برخی به شدت روی پول و بازار کار توصیه می کنند. چون حوصله فکر کردن و تجزیه و تحلیل را ندارند.

بیایم کمی واقع بینانه نگاه کنیم. شاید چند درصد بسیار کمی باشند که در دنیا صرفا و صرفا با علاقه به جاهای بالا رسیدند ولی باز هم اگر ریز شویم می بینیم که همان افراد هم چه بسا در اول کاری انجام می دادند که دوست نداشته و بعد که اندکی پول نصیب آن ها شده توانستند با همان حداقل پول و بر اساس اشتیاق سوزان و علاقه زیاد و با تلاش و سختی فراوان به موفقیت های بزرگی برسند که احتمالا داستان آن ها هم در کتاب ها خوانده باشید.

الان فکر نکنید که من منظورم این هست که علاقه فایده ای ندارد و در انتها به یک جمع بندی می رسیم. قرار شد واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم و فعلا با استثناها و داستان های افراد خیلی خاص کاری نداشته باشیم و ببینیم برای زندگی روزمره خودمان باید چی کار کنیم.

چند تا نکته مهم برای تصمیم گیری بین علاقه و پول

واقعیت این هست که هر فردی باید نیازهای اولیه اش شامل خوراک، سرپناه و … تامین باشد تا بتواند به علاقه خودش بپردازد. شما فردی تصور کنید که چند روز هست که گرسنه هست و در خیابان زندگی می کند. از طرفی او علاقه زیادی به طراحی صنعتی دارد. او باید چه کاری انجام دهد؟ آیا باید چند هفته دنبال کار مورد علاقه خود بگردد؟ خیر او باید حتی اگر لازم هست در یک رستوران کار کند تا حداقل نیازهای خود را برطرف کند و بعد به علاقه اش فکر کند.

اگر باز هم از استثناها عبور کنیم، خوشبختانه اکثریت افراد جامعه حداقل نیازهای گفته شده را دارند. یعنی یک مسکن شخصی یا اجاره ای دارند و گرنه باید چند میلیون نفر در خیابان زندگی می کردند. و از طوری نیست که از چند روز را گرسنه بمانند. و اگر بهتر بخواهیم بگوییم حداقل پولی هم دارند که با آن زندگی خودشان را بچرخانند.

در این شرایط هر چند هم که شما فکر کنید سخت است ولی باز می توان حداقل در رخت خواب به علاقه خود قکر کنم. حداقل کسی نمی تواند مانع فکر کردن شما شود به جز خودتان. پس از من سخت ترین شرایط را مثال زدم که بهانه برطرف شود. شما یک انسان هستید و بالاخره باید برای علاقه خود هم وقت بگذارید. بیایم برای اینکه زیاد تئوری صحبت نکنیم چندتا مثال عملی بررسی کنیم.

چند تا مثال برای برای انتخاب علاقه یا پول

برخی از سوالات شما: من نیاز های اولیه را دارم ولی می خواهم توی رشته گرافیک که خیلی هم بهش علاقه دارم به جای خوبی برسم و فرد موفقی باشم و از طرفی به پول نیاز دارم که بتوانم مستقل زندگی کنم و هر چه سریع تر یک خودرو هم داشته باشم. نمی توانم صبر کنم که بعد از ده سال کار روی علاقه به نتیجه برسم. الان به من پیشنهاد دادند که در یک فروشگاه زنجیره ای کار کنم و حقوق خوبی هم بهم می دهند که می تونم دوسال دیگه یه ماشین هم برای خودم بخرم. حالا شما بگو کدام انتخاب کنم؟

پاسخ: باید یک تفاوت بین علاقه و اشتیاق سوزان قائل شد. ما می توانیم به چیزهای متفاوتی علاقه مند باشیم، مثلا آبیاری گل های خانگی و بازی با کودکان. اما آیا اشتیاق سوزان هم داریم؟ در واقع اشتیاق سوزان محدود به یک یا دو مورد هست. اگر شما به بازی کردن با کودکان اشتیاق سوزان داشتید به فکر یک مهدکودک بودید و آن را برای راه اندازی آن هر کاری لازم بود انجام می دادید.

نکته اول این که احتمالا شما به کار خود صرفا علاقه دارید. و دوم باید ببیند که برای رسیدن به عشق و علاقه سوزان خود قرار هست چه چیزی را فدا کنید. التبه مطمئن باشید که بعدا مزد زحمات خود را چندین برابر دریافت می کنید و از زندگی لذت می برید که ارزش زیادی دارد. در واقع نکته کلیدی در جمله زیر است که:

این شما هستید که تصمیم می گیرید با چه حداقل هایی زندگی کنید اما به اشتیاق سوزان خود پایبند باشید.

شاید فردی استاندارد و حداقل زندگی برای او بدست آوردن یک مسکن شخصی و یک خودرو و پس انداز چند میلیون تومانی باشد و بعد به این فکر بیافتد که از بین علاقه یا پول، علاقه را انتخاب کند. اما برخی فقط با داشتن یک لقمه نان و یک سرپناه و مبلغی پول برای خرید کتاب و آموزش به اشتیاق سوزان خود پایبند بمانند.

این که من یا فرد دیگری بخواهد یک سقف مشخص برای شما تعیین کند زیاد کارایی ندارد و شما با تفکر عمیق و خودشناسی و همچنین با تعیین رسالت زندگی خود باید به روشنی بدانید که از زندگی چه می خواهید؟ در چه نقطه ای برای شما یک شروع خواهد بود؟ حاضر هستید چه چیزی را فدا کنید؟ یا چه بهایی را بپردازید؟

بعد از طی این مراحل شما می توانید بدانید که از بین علاقه یا پول کدام برای شما مهم تر است؟ شاید پیچیدن نسخه برای فردی که تو باید علاقه یا پول انتخاب کنی زیاد جالب نباشد. بنابراین آیا شما حاضری با حداقل دارایی به علاقه ات بپردازی و چند سال بعد برای همیشه از زندگی لذت ببری؟ البته در مسیر علاقه روش کار هم بیاموزی و بازار کار هم خوب بشناسی و گرنه علاقه شما بعد از چند سال تبدیل چیز بی احساس در زندگی شما می شود.

جان و مخلص کلام چی هست؟

نتیجه کل بحث این شد که اول ما باید یک حداقل هایی داشته باشیم یعنی نیازهایی که زندگی برای ما آنقدر سخت خواهد شد که شاید زنده نمانیم مثل خوراک و سرپناه و … بعد از این مرحله برای هر فردی تصمیم به انتخاب بین علاقه یا پول متفاوت هست؛ یکی می خواهد اول چند سال را به کار غیر مورد علاقه خود  بپردازد تا بعد از پول دار شدن به اشتیاق و علاقه خود بپردازد و برخی هم در اولین فرصت و با کمترین امکانات شروع به کار کردن روی علاقه خود می کنند.

به نظر این جانب دسته دوم که با حداقل ها می سازند و کار روی علاقه خود شروع می کنند موفق تر و زندگی شادتری را در طول عمر خود تجربه می کنند. به شرطی که راه رسم آن را بدانند و در علاقه خود را در مسیر درست همرا با آموزش دیدن به جریان بیاندازد. طبق تجربه خودم این گونه افراد اگر مسیر را درست طی کنند بعد از حداکثر 5 سال در کار خود موفق خواهند بود.

اما توصیه ای دارم برای دسته اول یعنی کسانی که اعتقاد دارند اول باید پول دربیاورند. سوال من این هست که آیا مطمئن هستید که بعد از 5 سال و پول درآوردند حوصله و اشتیاق سوزان خود را دارید؟ آیا بعد از پول در آوردن و وارد یک مسیر شدن حاضری کار خود را رها کنی و به اشتیاق خود بپردازی؟ به این سوالات خوب فکر کن و اگر پاسخ شما مثبت هست کارتان را شروع کنید و بعد اشتیاق خود را از سر بگیرید. امیدوارم توانسته باشم به ابهام شما پاسخ داده باشم که بین علاقه یا پول یکی را انتخاب کنید. نظر، سوال و پیشنهاد خودتان را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

47 نظرات
  1. بیتا می گوید

    سلام من نگران هستم که مشکلات مالی داشته باشم برای همین سعی میکنم شغل ناخن کاری رو برای آیندم انتخاب کنم اما علاقه چندانی ندارم من به هنر نقاشی و طراحی چهره علاقه دارم اما پول درآوردن از این علاقه کار بسیار دشواریه

  2. علیرضا می گوید

    با سلام من مدتها بود که فکر میکردم به هیچ چیزی علاقه یا خلاصه استعداد ندارم تا اینکه فهمیدم بله من ب شدت روانشناسی رو دوست دارم و دوست دارم به مردم کمک کنم از طرفی خانواده من نیز میگن برم رشته آموزش ابتدایی چون درآمدش فلانه من با احترام به معلمان از معلمی خوشم نمیاد و ی دوگانه ای توی ذهنم ب وجود اومده؟تموم کردم دبیرستان رو از شاخه علوم انسانی ؟نظر شما چیه استاد

  3. مسعود می گوید

    سلام
    واقعا ممنونم
    امیدوارم همیشه سلامت و تندرست باشید
    خیلی کمکم کردید
    به نظرم به قول شما علاقه در کنار هدف و برنامه ریزی خیلی بهتره
    تا اینکه تک بعدی فقط بگیم پول
    ۲۰ خط آخر مطالب آب پاکی رو روی دست هرکسی می‌ریزه

    ممنون. خدا خیرتون بده

  4. The flash می گوید

    سلام . من دانش آموز رشته انسانی هستم و امسال کنکور دارم و خیلی به رشته جغرافیا علاقه دارم و هر جا پرسیدم و تحقیق کردم بهم میگن بازار کار نداره و آخرش بی پولیه ، به هیچ رشته دیگه ای هم تو شاخه انسانی علاقه ندارم .
    الان تو بلاتکلیفی موندم .

  5. می گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون .من دانش آموز پایه نهم هستم و امسال باید انتخاب رشته کنم درسم هم قویه مشکلی ندارم.شغلی که واقعا بهش علاقه دارم ،تدریس روانشناسی در رشته انسانی هست که البته درآمد زیادی نداره اما شغلی که هم درآمد خیلی خوبی داره هم یجورایی بعد روانشناسی شاید دوسش داشته باشم دندانپزشکی در رشته تجربی هست. مشکل مالی هم نداریم .بنظر شما بهترین انتخاب چیه؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      باید جنبه های دیگه ای از شما هم بدونم تا بتونم راهنمایتون کنم. می تونید در جلسه مشاروه رزرو کنید.
      با پیام به واتساپ به شماره زیر شرایط مشاوره برای شما ارسال میشه
      09171094149

  6. محمد می گوید

    رفتم‌و بهم گفتن استعداد و تواناییش رو داری و من هم علاقه دارم اگر دانشگاه بازیگری بخونم موفق میشم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام محمد
      برای موفق شدن نباید دنبال یک عامل باشیم. موفقیت داشتن علاقه و استعداد و تلاش مدام، نظم و برنامه ریزی و داشتن روحیه امید و …. هست. اگه شما داشته باشید چرا که نه، حتما موفق خواهید شد.

  7. محمد می گوید

    سلام من به بازیگری علاقه دارم و میخوام دانشگاه بازیگری بخونم اما خانواده میگن برو حسابددری رو عدامه بده ولی من به حسابداری علاقه ندارم میگن پول حسابداری خوبه اما بازیگری نه و اگر این همه تلاش کنی و به جایی نرسی باید چکار کنی ؟ چکار کنم ؟ لطفا راهنمایی کنین

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام محمد
      اگه توانایی بازیگری در تو هست حتما از یک فرد با تجربه که در زمینه بازیگری کار کرده که معمولا در خانه های تئاتر هر شهر وجود داره کمک بگیر که از تو تست بگیره و ببینه که می تونی موفق بشی و اگر این طور بود می تونی با خانواده مجدد مشورت کنی.

  8. مهدی می گوید

    سلام
    من به الکترونیک و مهندسی هوا فضا علاقه دارم ولی این شغل ها جای رشد داره اخه من دیدم خیلی ها تا کلاس پنجم درس خواندند ولی الان خیلی موفق پولدارند همین املاکی محلمون ماهی چنصد میلیون در میاره به نظر شما به طرف علاقم برم یا که برم دنبال پول و ترک تحصیل کنم لطفا رهنمایی کنید خیلی برام مهمه

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ببینید، هر کس توی زندگی یه چیزی براش مهمه و در قبال اون یه چیزی از دست میده یا بهتره بگم کنار میذاره و چیز دیگه ای به دست میاره. بنابراین به جای نگاه کردن به ارزش های دیگران از خوتان بپرسید مهم ترین اولویت زندگی من چیست؟ آیا می تونم الان پول دربیارم و بعد درس بخونم و یا اگه الان درس بخونم می تونم بعدا پول در بیارم؟
      بحثش مفصله و اگه تمايل دارید می تونید در جلسات مشاوره شرکت کنید.

  9. ... می گوید

    سلام من دانش اموز 12 تجربی ام قبلا به پزشکی علاقه داشتم اما الان علتقه اس تو خودم احساس نمیکنم و توی نقاشی هم یه خورده استعداد دارم پس هی به سرم میزنه که برم طراحی لباس بخونم اما حس میکنم تو ایران بازار کار نداره الان چند ماه به کنکور نمونده و من هر وقت شروع میکنم برا کنکور تحربی بخونم هعی این ایوه طراحی لباس میاد تو ذهنم انگار یکی میگه این(طراحی لباس) علاقته الکی وقتتو صزف نکن و اینجور چیزا چیکار کنم خانواده و فامیل از من حداقل انتظا پرستاری دارن چون درسم قبلا خوب بوده اما الان بیخیال درس شدم

  10. عابدین می گوید

    سلام . چهل و شش سالم هست. این مطالب هایی که نوشتید خیلی خوب بود. به منم مربوط میشه.
    تا به حال دنبال کار مورد علاقه ام نبودم . و همیشه زجر می کشیدم. ولی توان مالی من خوب شده .
    میخوام شغلم رو عوض کنم . به کار فنی خیلی علاقه دارم. استعدادم بالاست. کار فعلی من با شرایط سنی من الان سازگار نیست . به نظر شما شغلم رو تغییر بدم بهتره؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      با توجه به مواردی که فرمودید بهتره به کار مورد علاقه خود برسید البه اگه می خواید به صورت تخصصی تر بررسی بشه نیاز هست که جلسه مشاوره رزرو کنید. می تونید به واتساپ شماره زیر پیام بدید.
      09171094149

  11. کاوه می گوید

    سلام…
    میخواستم بگم من واقعا لذت بردم از این مقاله چون همه چیز رو کاملا منطقی و به دور از احساسات کورکورانه بیان کرده…
    واقعا به من کمک کرد …
    ممنون

  12. Aida می گوید

    سلام من دانش آموز سال دهم انسانی هستم و به خاطر شغل تربیت معلم به این رشته وارد شدم و خب راستش معیار اصلی من همیشه پول بوده ولی تازگی برای من پیش اومده که ایا واقعا میخوام این رشته برم چون درامدشم اونقدر بالا نیست ولی خانواده ام بهم گفتن به این رشته برم چون مزایا زیادی داره خب خوبم هست ولی خب من میخوام شغلی برم که درامدش زیاد باشه این اشتباهه یعنی؟چون علایق من اونقدر امکان اینو نداره که بهشون برسم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام آیدا، دو سبک از زندگی شغلی وجود داره، اول کارمندی و بعد کار آزاد که ویژگی ها هر کدومش کاملا مشخصه و نیازی به گفتن نداره. اگه فکر می کنی با سبک کارمندی راحت نیستی می تونی کاری دیگه را انتخاب کنی که دوست داری و چالش ها و البته مزایایی که داره هم با هم بپذیری.

  13. علی می گوید

    با سلام درود خدمت شما
    من یک پسر ۱۶ سالم که رشته ریاضی می خونم و عاشق علم کامپیوتر و برنامه نویسی هستم ولی می ترسم نتونم درآمد خوبی داشته باشم همش تو این فکرم که رشته مو تجربی کنم
    نمی دونم واقعا چیکار کنم البته به پزشکی هم علاقه دارم ولی به برنامه نویسی خیلی بیشتر علاقه دارم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام علی
      چرا فکر می کنی درآمد خوب حتما در یک رشته خاص هست؟ توی هر رشته ای آدم های ثروتمند و همچنین آدم های با درآمد کم هستند. مهم اینه که شما به چه رشته و حرفه ای علاقه داری. اگه علاقه ات را دنبال کنی راهش را پیدا می کنی. توصیه می کنم افرادی را پیدا کن که در رشته مورد علاقه شما به درآمد رسیدن تا به باور مثبت برسی.

  14. ایوب می گوید

    سلام من ایوب عبدالهی دانش آموز سال نهم هستم چیزی هم نمونده برا انتخاب رشته من خیلی به پلیس یگانه ویژه در راستای نوپو علاقه دارم ولی به خاطر وضع بد مالیمون پدرم میگه برو رشتهٔ تجربی برای پزشکی ولی هرچی می‌خوام که شغل پلیسی رو از ذهنم پاک کنم نمیتونم
    میشه راهنماییم کنید🌺🌺🌺

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام ایوب
      اگه عاشق این کار هستی برای مراحل استخدام اقدام کن. چون با تلاشی که انجام می دی می تونی به یه پلیس موفق تبدیل بشی.

  15. Sina.S می گوید

    با سلام
    بنده بین رشته ژنتیک و روانشناسی مردد هستم.
    تحقیق کردم روانشناسی بازار کار بهتری داره ولی علاقه من کمتره در مقابل بازار کار ژنتیک ضعیفه ولی علاقه من زیاده
    نظر شما رو خوشحال میشم بدونم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام سینا
      اگه واقعا عاشق رشته ژنتیک هستی انتخابش کن. چون می تونی سالها بدون خستگی تلاش کنی و نوآوری داشته باشی.

  16. فاطمه می گوید

    سلام
    من به شدت به نویسندگی علاقه دارم و دلم میخواد نویسنده بزرگی بشم ، بنده کلاس نهم هستم و امسال باید انتخاب رشته کنم . پدر و مادرم میگن برو تجربی بعدم اگر نتونستی دکتر شی معلم بشو کنارش علاقه‌ات هم ادامه بده .
    راستش من فک میکنم معلم شدن خیلی شغل خوبی هست خودم هم بی میل بهش نیستم اما واقعا به نویسندگی یه علاقه دیگه‌ای دارم .
    حالا مشکل اینجا هست که اگر بخام نویسنده بشم باید برم رشته انسانی و من درس عربیم به شدت ضعیفه و نمیتونم انسانی رو انتخاب کنم اما از طرف دیگه درس های ریاضی و علومم خیلی خوبه .
    واقعا نمیدونم چیکار کنم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم .

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام فاطمه
      توصیه می کنم هدفت را درگیر فرایندهای دست و پاگیر مدرسه نکن. نوسنده شدن به این نیست که انسانی بخونی یا تجربی و یا … من خودم ریاضی خوندم و دوتا کتاب و ده ها مقاله نوشتم. لطفا ذوق خودت را کور نکن. می تونی زندگی نویسنده های بزرگ را هم مطالعه کنی و هر روز یک ساعت برای نوسنده شدن وقت بگذاری و بعد از مدتی خواهی دید که چقدر می تونی عالی بنویسی.

  17. علی.......... می گوید

    سلام من یک سال میشه ک خدمت سربازی رو تموم کردم از نظر مالی هم خوب نیستم ب تراشکاری علاقه دارم حالا دو دل موندم طرف علاقم برم چند سال با درامد کم تجربه کسب کنم
    یا برم دنبال کاری ک پول بیشری دارد ولی ب هرکاری فک میکنم باز تراشکاری میاد ب ذهنم کلا موندم چکاری کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام علی
      اگه به اندازه گذران امور زندگی درآمد داری و شرایطتت خیلی سخت نیست می تونی به همان کار مورد علاقه خودت بپردازی چون زودتر از کارهای دیگه پیشرفت می کنی و به درآمد خوب می رسی ولی اگه این طور نیست سعی کن شغلی داشته باشه که به حداقل درآمد برسی و بعد بری سراغ تراشکاری

  18. مهدی می گوید

    من به هنر علاقه داشتم ولی دارم تجربی می خونم هر وقت هم حس کردم علاقه ندارم خودمو گول میرنم و این رشته رو واسه خودم جذاب نشون میدم این جوری میشه راحت زندگی کرد توی 35 سالگی میرم هنر میخونم

  19. مهدی می گوید

    من به هنر علاقه دارم ولی میرم تجربی حوصله دودل بودنو ندارم

  20. علی می گوید

    سلام من دانش آموز رشته ریاضی سال دهمم
    من به باریستا بودن علاقه شدیدی دارم
    همیشه فک میکردم استعداد خیلی خوبی تو این کار دارم
    ولی
    ولی بابام عضو هیات علمیه یعنی استاد دانشگاهه و فکر میکنه که زندگی یعنی درس خوندن و نمیزاره که من برم پی علاقم
    الان من باید چیکار کنم
    در ضمن دانش آموز ضعیفی هم نیستم و کارم تو درس خوبه
    بیزحمت جوابتون رو ایمیل کنید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام علی
      می تونید در کنار درستان این کار هم انجام دهید. وقتی در این کار حرفه ای شدید و بعد از چند سال علاقه خودتان را حفظ کردید پدر شما هم راهی برایتان پیدا خواهد کرد.

  21. ۱۲۳۴ می گوید

    سلام
    مقاله ی به درد بخوری بود اما من داخل هیچ دسته ای نبودم

  22. ۱۲۳۴ می گوید

    سلام من داخل هیچ دسته ای نبودم !!!!!!
    کمک

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      اگه برای انتخاب و پیدا کردن علاقه مشکل داری توصیه می کنم فیلم آموزشی زیر را تهیه و ببینید. روی لینک زیر کلیک کن
      کشف علاقه واقعی

  23. ......... می گوید

    سلام من سال اول دبیرستان رشته تجربی هستم ولی به هنر خیلی علاقه دارم من حتی در آزمون هنرستان نمونه هم شرکت کردم و قبول شدم ولی به خاطر اینکه معدلم بالا بود اومدم تجربی الان نظرم اینه که من در رشته تجربی تحصیل کنم و همینطور کتاب های رشته نقاشی رو بخونم و دوست دارم تا بتونم برای کنکور هنر رتبه خوبی بیارم ولی بین دو راهی موندم که واقعا چی کار کنم من خیلی دوست دارم که شاغل باشم و به کارم علاقه داشته باشم و خب مسلما پول هم به اندازه خودش مهمه اما نمیدونم رشته ای که دوست دارم آینده ای داره یا نه ؟! اصلا دنبال علاقم برم یا پول؟!
    ممنون از توضیحات بسیار مفیدتون💕

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      چرا فکر می کنید یا باید پول را انتخاب کنید و یا علاقه؟ مگه هر دوتاش نمیشه باهم باشه؟ اگه شما علاقه واقعی یعنی اشتیاق برای کاری که می خوای انجام دهی داشته باشی پول هم خود به خود میاد. می تونی نمونه هایی پیدا کنید که در رشته هنر بودن و با تمرکز و عشق انجامش دادن و به درآمد بالا رسیدن(این تکلیف را به خودت واگذار می کنم که این آدم ها که زیاد هم هستند را پیدا کنی) وقتی این کار را انجام بدی باورت میشه که فقط پزشکی نیست که پول داره بلکه هم پزشک پولدار داریم و هم پزشکی که به قول خودش هزینه اجاره مطبش هم نداره!! بنابراین فکر توست که مشخص می کنه در آینده از رشته خودت ثروت بسازی یا خیر.

  24. محمد می گوید

    سلام.دوست دارم برم.اما خانوادم احتمالا نذارن.اگه دست خودم باشه همین الان میرم

  25. ممد می گوید

    سلام.من دانش آموز کنکوری تجربی هستم و همیشه خودم رو یه مهندس مکانیک میدیدم اما وارد تجربی شدم.روزی که تجربی رو انتخاب کردم خیلی گریه کردم و الان که کنکوری شدم حالم خیلی خرابه.دانش آموز تیزهوشانی هستم و وضعیت درسی خوبی دارم اما… .آخه شنیدم سخت ترین کار دنیا کار دوست نداشنتیه

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام دوست عزیر
      اگر به مکانیک علاقه دارید و البته فرمودید که تیزهوشان هم هستید چرا کنکور ریاضی شرکت نمی کنید که به علاقه اصلی خودتون برسید؟

  26. متین می گوید

    مرسی واقعا توضیحاتون کامل بود و به درد من خورد

  27. مهدی می گوید

    عالیییی بود. واقعا ممنونم از شما.
    خدا خیرتون بده 🙏

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      با تشکر از شما و انرژی خوبی که به ما می دهید.

  28. sara می گوید

    سلام میخوام به اونایی که مثل چند سال پیش من تو این موقعیتن بگم علاقه علاقه علاقه…
    البته اگر بقول نویسنده واقعا علاقه آتشین دارن من این حرفو همینجوری و شعاری نمیگم باتموم وجودم حس کردم چقدر دردناکه حسرت کشیدن واسه چیزی که میمیری براش ولی نمیتونی حتی بری سمتش خیلی سخته بشینی از دور فقط نگاه کنی انگار که دست و پاتو بسته باشن هرکیم میگه میتونی درکنار یه رشته چیزی که علاقه داریو بخونی اشتباه محض میکنه چون واقعا نمیشه! حتی اگه هم بشه انقدر کم میتونی وقت بذاری که هر روز بیشتر و بیشتر تشنه میشی زجر میکشی و ذره ذره آب میشی 🙁 اون آدما جاب ما نیستن بفهمن چی میکشیم نکنین این کارو با خودتون اینکارو نکنین دنیا ارزش اینو نداره چیزی که دوسش داری به پول بفروشی زندگی خیلی کوتاه تر از این حرفاست…
    چند روز دیگه شمع 19 سالگیمو فوت میکنم ولی روحم خیلی پیره خیلیییی

    1. محمدرضا می گوید

      دقیقا
      من الان رشته تجربی هستم
      ولی عاشق برنامه نویسیم
      انگار دست و پام رو بستن
      نمی‌دونم چیکار کنم😢

  29. محمد جواد می گوید

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      تشکر از شما
      موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.