آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP یکی از تیپ‌های شانزده گانه در آزمون مایرز-بریگز است که قصد داریم در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این تیپ شخصیتی بدست بیاریم. آزمون MBTI  یکی از معروف ترین و کاربردی ترین تست‌ها در زمینه خود شناسی است که در خیلی از موارد به خصوص زمینه شغلی به کار می‌رود.

در این نوشته سعی شده است که این تیپ شخصیتی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بدهیم. شناخت تیپ شخصیتی باعث می‌شود که بتوانیم بهترین انتخاب‌ها را در زندگی داشته باشیم و هر چه سریع تر به اهداف و خواسته‌های خود برسیم.  در ادامه به بررسی خصوصیات تیپ شخصیتی ENFP  می‌پردازیم و امید وارم که از خواندن این مقاله لذت ببری.

خصوصیات تیپ شخصیتی ENFP

خصوصیات تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP افرادی خلاق و با شور و اشتیاق بوده و همچنین از ارائه ایده‌های جدید استقبال می‌کنند. این اشخاص اهل معاشرت با دیگران بوده و دوست دارند که مستقل باشند. ENFP‌ها تمایل دارند که هیجان را در زندگی تجربه کنند و همچنین هنگام تصمیم گیری یا بررسی موضوعی خاص، تمامی احتمالات و گزینه‌های مختلف را مد نظر قرار می‌دهند. این افراد به شدت کنجکاو بوده و مهارت خوبی در درک مسائل دارند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه ENFP‌ها این است که آن‌‌ها اعتقاد دارند که باید ابتدا موضوعی را کامل درک کرده و سپس در مورد آن قضاوت کنند. همچنین این تیپ شخصیتی علاقه دارند که با ارائه ایده‌های جدید و بکر برای حل مسائل اقدام کنند. این اشخاص هوش کلامی خوبی دارند و به همین علت می‌توانند ارتباط خوب و مؤثری با دیگران برقرار کنند. ENFP‌ها خوش رو، شوخ و مثبت اندیش بوده و به همین دلیل دیگران معمولا جذب این افراد می‌شوند. یکی از دیگر از خصوصیات این اشخاص تمایل آن‌ها به همکاری و با دیگران و پرهیز از اختلاف و تضاد می‌باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENFP

● مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند
● اشخاصی مثبت اندیش و الهام بخش هستند
● دیگران دوست دارند که با این افراد در ارتباط باشند
● زمانی که مسئولیتی را قبول می‌کنند، به انجام آن متعهد هستند
● علاقه مند هستند که در ارتباطلات خود وضعیت برد – برد را ایجاد کنند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENFP

● ممکن است به نیازهای خود بی توجه باشند
● از انتقاد و جرو بحث با دیگران دوری می‌کنند
● گاهی اوقات زود از انجام یک کار خسته می‌شوند
● علاقه ای به انجام کارهای رزمره و تکراری ندارند
● گاهی اوقات نمی‌توانند خود را از بند رابطه‌های مخرب آزاد کنند

روابط تیپ شخصیتی ENFP با دیگران

روابط تیپ شخصیتی ENFP با دیگران

تیپ شخصیتی ENFP به طور کلی دوست دارند که با دیگران یک ارتباط خوب برقرار کرده و لحظلات خوشی را سپری کنند. علاوه براین آن‌ها تمایل دارند که دیگران نیز در شرایط خوبی زندگی کرده و از زندگیشان راضی باشند. ENFP‌ها تمایل دارند که احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند. این افراد معمولا به دلیل داشتن حس مثبت اندیشی خود، می‌توانند در وجود دیگران ایجاد انگیزه ‌کنند.

خصوصیات تیپ شخصیتی ENFP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP افراد کلی نگری هستند و علاوه بر این تمایل دارند که چالش و تنوع را در محیط کاری خود احساس کنند. این افراد معمولا رهبران خوبی می‌شوند و یکی از نقاط قوت برای این افراد تمرکز و توجه زیاد آن‎‌ها هنگام کار کردن بر روی پروژه شان است. ENFP‌ها دوست ندارند که یک نفر مدام بر کارشان نظارت داشته باشد ولی در عوض این افراد معمولا کارفرماهای خوبی شده و می‌توانند به خوبی کار دیگران را نظارت کنند. از آن جایی که این اشخاص معمولا خلاق و ایده پرداز بوده، معمولا علاقه ای به انجام کارها به روش سنتی و قدیمی ندارند و به جای آن تمایل دارند که ایده های جدید خود را برای انجام آن کار پیشنهاد کنند. لازم به ذکر است که نداشتن نظم و عدم توجه به جزئیات نیز از نقاط ضعف این افراد در محیط کار محسوب می‌شود.

تیپ شخصیتی ENFP چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه خلاقیت

این مشاغل به افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP این فرصت را می‌دهد که عطش خود را برای ارائه ایده های جدید ارضا کنند و همچنین از خلاقیت خود نیز در حین انجام کار استفاده کنند. بنابراین مشاغل زیر را می‌توان به این تیپ شخصیتی پیشنهاد داد:
خبرنگار، کارگردان، بازیگر، طراح داخلی، طراح مد و لباس و گرافیست

مشاغل حوزه بازاریابی و برنامه ریزی

مشاغلی که در حوزه بازاریابی قرار می‌گیرد، به ENFP‌ها این فرصت را می‌دهد که نیاز دیگران را به خوبی درک کرده و همچنین در این گونه از شغل‌ها تغییرات به سرعت رخ داده و یکنواختی یا روزمرگی در کار وجود ندارد. مانند مشاغل زیر:
کارشناس روابط عمومی، کارشناس بازاریابی، مدیر تبلیغات و برنامه ریز استراتژیک

مشاغل حوزه آموزش و مشاوره

تیپ شخصیتی ENFP در این حوزه این فرصت را پیدا می‌کنند که به دیگران کمک کنند و از سوی دیگر آن‌ها معمولا انگیزه دهندگان خوبی هستند. بنابراین مشاغل زیر نیز می‌تواند برای این تیپ شخصیتی مناسب باشد:
معلم دبستان، مشاور، روان شناس، مدد کار اجتماعی و معلم هنر

مشاغل حوزه تجارت و مدیریت

ENFP‌ها کارفرماهایی قابلی بوده و این مشاغل می‌تواند به آن‌ها این امکان را دهد که برای خودشان کار کنند. مانند مشاغل زیر:
مخترع، مدیر رستورزان، مدیر هتل، مدیر منابع انسانی و مشاور مدیریت

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی ENFP

● چارلز دیکنز: نویسنده انگلیسی
● رابین ویلیامز: بازیگر و کمدین انگلیسی
● جان لنون: موسیقی دان انگلیسی
● چه گوارا: رهبر انقلابی کوبا
● میچیو کاکو: فیزیکدان مشهور آمریکایی – ژاپنی
● جری رایس: بازیکن آمریکایی انگلیسی

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP

● مراقب تأثیر حرف‌های خود برروی دیگران باشید
● اولویت بندی را در انجام کارهای خود فراموش نکنید
● سعی کنید که ابتدا یک کار را تا انتها تمام کنید و سپس به سراغ پروژه بعدی بروید
● قبل از اینکه بخواهید با یک نفر رابطه دوستانه یا عاشقانه برقرار کنید، او را به خوبی بشناسید

آزمون MBTI کمک زیادی به ما می‌کند که دید بهتری نسبت به زوایای مختلف شخصیتی خود داشته باشیم. با انجام این تست، می‌توانید متوجه شوید چه تفاوت های شاخصی با دیگران دارید.
یکی دیگر از نکاتی که در مورد علم شخصیت شناسی وجود دارد، این است که ما به این وسیله می‌توانیم به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم. در اینصورت باید از نقاط قوت خود در جهت رسیدن به موفقیت استفاده کنیم و سعی کنیم که روز به روز آن را بهبود ببخشیم و از سوی دیگر نیز باید تلاش کنیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.