آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ یکی از مدل های مطرح شده در نظریه مایرز-بریگز است که در این مقاله قصد داریم خصوصیات و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. شناخت تیپ شخصیتی کمک زیادی به ما می‌کند که بتوانیم با توجه به علایق و استعداد‌های خود تصمیم‌های درستی بگیریم.
برای اینکه از تیپ شخصیتی خود اطلاع پیدا کنید، می‌توانید از آزمون MBTI استفاده کنید.

خصوصیات تیپ شخصیتی ENTJ

خصوصیات تیپ شخصیتی ENTJ

افراد دارای تیپ شخیتی ENTJ در مقام رهبری دیگران بسیار خوب عمل کرده و البته این خصلت آن‌ها شامل کمک به دیگر افراد برای رسیدن به اهدافشان نیز می‌شود.
از دیگر ویژگی‌های این اشخاص قدرت برنامه ریزی و هدف گذاری بالای آنهاست و تمایل زیادی به افزایش سطح مهارت و دانش خود و آموزش آن به دیگران دارند.
ENTJ‌ها در محیط کار خود می‌توانند برای حل مشکلات ایده های جالب و کاربردی ارائه دهند. از دیگر خصوصیات افراد دارای این تیپ شخصیتی قدرت بالای آن‌ها در انجام کارهایی دانست که نیاز به قدرت تحلیل و استدلال دارد و همچنین برای پی بردن به حقیقت هر چیزی فقط از استدلال و منطق استفاده می‌کنند.
فردی که دارای تیپ شخصیتی ENTJ است بسیار آینده نگر بوده و علاقه زیادی دارد که در هر کاری به موفقیت برسد، از این رو همواره به دنبال کسب علم و دانش و افزایش اطلاعات خود است.
این اشخاص همانطور که گفته شد از قدرت استدلال و منطق بالایی برخوردار هستند، بنابراین از انجام کارهایی که نیاز به حل مسائل پیچیده دارند بسیار لذت می‌برند.
این افراد فعال، پر انرژی، متفکر و البته مصمم و قاطع بوده و زمانی که برای انجام کاری تصمیم می‌گیرند، برای رسیدن به خواسته خود دست از تلاش بر نمی‌دارد. این اشخاص از نظم زیادی نیز برخوردار هستند و این ویژگی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که کارهای خود را به خوبی مدیریت کرده و به نتایج مطلوب برسند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENTJ

● با منطق تصمیم می‌گیرند
● تمایل زیادی به رقابت کردن دارند
● انگیزه زیادی برای رشد و توسعه خود دارند
● علاقه زیادی به افزایش سطح دانش و مهارت‌های خود دارند
● سخت کوشی و تلاش زیادی برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود دارند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTJ

●علاقه شدیدی به جایگاه ریاست دارند
● ممکن است اهل مشاجره و بحث باشند
● تمایل زیادی به کنترل کردن دیگر افراد دارند
● گاهی اوقات قبول کردن حرف دیگر افراد برایشان سخت است
● به دلیل منطقی بودن زیاد ممکن است گاهی اوقات سخت گیر و عجول باشند.

روابط تیپ شخصیتی ENTJ با دیگران

روابط تیپ شخصیتی ENTJ با دیگران

افراد داری تیپ شخصیتی ENTJ می‌توانند در بعضی از مواقع بسیار رک باشند و این رک بودن می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد که به سادگی از دیگران انتقاد کنند. این افراد از فرصت با دیگران بودن جهت تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند.
همانطور که گفته شد،ENTJ ‌ها دوست دارند که اغلب در مقام رهبری باشند و به این طریق بتوانند دیگران را کنترل کنند، به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات از حرفی که مخالف میلشان است، ناراحت شوند.
با اینکه ENTJ‌ها بسیار پر تلاش و سخت کوش هستند، ولی در موقعیت های پر استرس ممکن است تا حدودی عصبی به نظر برسند.
البته این افراد همواره برای زندگی کردن شور و اشتیاق خاصی دارند و سعی می‌کنند که با قدرت آینده نگری خود شرایط مطلوبی را برای خود و دیگران فراهم کنند.

خصوصیات تیپ شخصیتی ENTJ در محیط کار

ENTJ‌ها اغلب دوست دارند که در محیط کاری خود در نقش یک رهبر ظاهر شده و مسئولیت امور را بر عهده بگیرند.
اگر در جریان کار مشکلی پیش بیاید، این ENTJ‌ها هستند که برای حل آن مشکل پیش قدم شده و از خود ایده های خلاقانه برای به جریان افتادن دوباره کار ارائه می‌کنند.
افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ بسیار پر تلاش بوده و جدیت در کار را ترجیح می‌دهند و از سوی دیگر نیز بسیار اهل رقابت جویی هستند. این اشخاص را می‌توان اغلب مشغول کار دید، به طوری که ممکن است از نظر دیگران معتاد به کار نیز به حساب بیایند.
ENTJ‌ها جهت حل مسائل پیچیده بسیار توانمند بوده و انگیزه زیادی نیز جهت رشد در کار و حرفه خود دارند.
البته افراد دارای تیپ شخصیتی  ENTJ در توجه به جزئیات مقداری ضعیف عمل کرده و همچنین توجه بیش از حد به کار نیز ممکن است آن‌ها را از دیگر ابعاد زندگی غافل کند.

تیپ شخصیتی ENTJ چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه مدیریت و رهبری

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ اغلب تمایل دارند در مقام رهبری و کنترل دیگران ظاهر شده و امور را در دست بگیرند و به همین دلیل مشاغل زیر برای آن‌ها مناسب است:
مدیر فروش، مدیر بازرگانی،مدیر داخلی، کارگردان و مدیر پروژه

مشاغل حوزه مشاوره و مشاوره

ENTJ‌ها از اینکه دانش خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و یا اینکه آن‌ها را برای رسیدن به اهدافشان کمک کنند، لذت می‌برند. از این رو مشاغل زیر نیز برای آن‌ها مناسب به نظر می‌رسد:
معلم، استاد دانشگاه، مشاور تحصیلی، مشاور شغلی و حرفه کوچینگ

مشاغل حوزه تکنولوژی

از آنجایی که افراد دارای تیپ شخصیتی ‌ENTJ منطقی بوده و در استدلال و حل مسائل نیز تبحر دارند، بنابراین در مشاغل زیر نیز می‌توانند موفق شوند:
تحلیلگر سیستم، برنامه نویس و مهندس کامپیوتر

مشاغل حوزه مالی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ رقابت در کار را دوست دارند و همچنین به مباحث مالی نیز علاقه دارند، بنابراین مشاغل زیر را نیز می‌توانند امتحان کنند:
حسابدار، حسابرس، مدیر مالی و اقتصاد دان

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی ENTJ

● ادل: خواننده انگلیسی
● مصطفی کمال آتاتورک: رئیس جمهور ترکیه
● بیل گیتس: کارآفرین آمریکایی
● جورج کلونی: بازیگر آمریکایی
● گری کاسپاروف: استاد بزرگ روسی شطرنج
● رابرت جیمز والر: نویسنده آمریکایی

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ

●  نخواهید که همیشه دیگران کنترل کنید
● دیگران را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید
● در انجام کارهای خود بیش از حد عجول نباشید
● سعی کنید علاوه بر کار، زمانی را نیز برای تفریح خود در نظر بگیرید

خود شناسی یکی از مراحل زندگی تمامی انسان هاست و در تمامی زندگی او نیز ادامه دارد. با شناخت تیپ شخصیتی می‌توانید تصمیم های عاقلانه و درست بگیرید. با اینکه امروزه رضایت شغلی در بین افراد کم شده است، ولی با انجام این تست یا پرسش نامه‌های مشابه می‌توانید به یک خودشناسی شغلی خوبی برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.