سفر به درون خودمان

سفر به درون و کشف خودمان

این متن بخش کوتاهی از فایل صوتی بالا هست و مطالب به صورت کامل در فایل صوتی وجود داره که می تونید گوش کنید.

سلام دارم خدمت شما و امیدوارم که بهترین خودتون باشید؛ برای همه ما این احساس به وجود اومده که بخوایم به یه جای ناشناخته سفر کنیم و دچار ترس و کمی اضطراب شده باشیم که البته طبیعی هست. در سفر به درون خودمان نیز همین مسئله وجود داره. سفر به درون و دنیای درون یک سفر ناشناخته برای خیلی از آدم ها هست که همین عامل هم باعث شده که از این کار ترس داشته باشن. بنابراین به جای ترس و یا تردید نسبت به خود باید به این سفر رفت چرا که این سفر ارزش زیادی برامون داره.

چرا سفر به درون مهمه و چه ارزشی داره

شاید بگید که ارزشش نداره که بخوایم به خودمون فکر کنیم، ما که داریم زندگیمون می کنیم و چه کاریه که بخوایم خودشناسی انجام بدیم. مهمترین چیزی که از خودشناسی به دست میاریم آرامش عمیق و دائمی هست. نکته بعد اینه که ما دیگه بازیچه اهداف دیگران نمی شیم و می تونیم خودمون برای خودمون تصمیم بگیریم. خیلی وقت ها هست که ما سال ها در راه برآورده کردن اهداف دیگران هستیم و خودمون هم خبر نداریم.

اما نکته دیگه ای که می خواستم خدمت شما بگم این هست که در سفر درون گاهی وقت ها ما این جمله را می گیم که مثلا من از خودم متنفرم و یا جملات مشابه. شاید کمتر کسی به این جمله دقت کرده باشه. در واقع این جمله دو کلمه کلیدی داره: من + خودم یعنی من از اون چیزی که برام ساختن و یا به وجودش آوردم راضی نیستم. پس می تونیم بگیم که من درونمون خوب و مقدسه اما اون چیزی که به وجود میاد یعنی همان خود شاید از دستش ناراحت باشیم که باید تغییرش بدیم. پس هر چه بین “من” و “خود” فاصله بیافته ما احساس بدتری خواهیم داشت.

در سفر درون به چه فکر کنیم

نکته ای که وجود داره اینه که اگه شما یه جای خوب و آرام برای فکر کردن بدست بیارید و ندونید باید چطوری و به چه چیزی فکر کنید دچار تخیلات خودتون می شید و هیچ چیزی نمی تونید به دست بیارید. بنابراین توصیه می کنم در سفر به دنیای درون برای به دست آوردن خودشناسی این سوالات را از خودتون بپرسید و حتما یادداشت کنید. شاید بپرسید که از این کار چه نتیجه ای می تونم بگیرم. اولین چیزی که می تونه برای شما مفید باشه اینکه شما با نگاه کردن روی کاغذ و دیدن پاسخ ها می تونید خودتون را بهتر درک کنید و در تصمیمات مهم زندگی معطل و مردد نمی شید. نکته دوم اینکه ذهن شما بر روی خواسته های شما متمرکز می شه و چه بسا جرقه ای از یک ایده برای آینده به ذهن شما بیاد که بتونه حسابی باعث انگیزه و پویایی شما بشه.

سوالاتی برای سفر به دنیای درون

  • از چه کاری لذت می برید و نسبت به انجامش احساس خوبی پیدا می کنید؟
  • اگر با همین کارهایی که هم اکنون انجام می دهید پیش برید تا  5 یا 10 سال آینده کجا هستید؟
  • از نظر اطرافیان، شما چه ویژگی و خصوصیت مثبتی دارید؟
  • چه توانایی و استعدادی دارید و نقاط قوت شما کجاست؟
  • در چه کاری خلاقیت شما بروز پیدا می کنه؟
  • اگه 30 میلیارد پول داشتید و قرار بود تا یک ماه آینده خرجش کنید چی کار می کردید؟
  • دوست دارید با چه افرادی بیشتر معاشرت داشته باشید و اون افراد چه ویژگی دارن؟

امیدوارم عمیقا روی این سوالات فکر کنید و فرقی نمی کنه که چند ساعت، چند روز و یا چند هفته زمان ببره. هر موقع فضای مناسبی داشتید به دنیای درون خودتون سفر کنید و خودتون را بهتر بشناسید.

15 نظرات
  1. امین می گوید

    سلام استاد گرامی کاش در سفر به دنیای درون از چشم سوم یا همون غده صنوبری و غدد های دیگه مثل تیمو کمی صحبت میکردین تا اگاه رسانی بیشتر میشد چون اوناهم مربوط به سفر به درون میشه …

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام امین
      بله درسته، اما با توجه به بازخوردی که داشتیم فعلا نیاز هست مطالب قابل فهم تری برای گفته شود و در ادامه به این مطالب که کمی تخصصی تر هست خواهیم پرداخت چون نیاز به مراقبه های خاص خودش دارد.

  2. نجمه می گوید

    سلام وقت بخیر
    میشه اینو توضیح بدی
    اگر پای رفتن برای سفر بیرون به دنیا را نداری به درون خودت سفر کن

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام نجمه خانم
      برای رسیدن به کمال می بایست هر روز به رفتاری که از خودمان سر می زند دقت کنیم این نیاز به این هست که قوه خودشناسی، تفکر و پرسشگری داشته باشیم. به نظرتون این موارد از کجا میان؟ از رفتن به درون خودمان با تفکر. ما می توانیم به دور دنیا سفر کنیم و تجربه کسب کنیم و به قول معروف پخته شویم اما با خودشناسی و تفکر درباره چیستی خودمان و دنیا نیز می توانیم به تجربیات معنوی و روحی زیادی کسب کنیم. در واقع می شود سفر به درون خودمان.

  3. ایمان می گوید

    سلام وققتون بخیر ممنونم بابت مطالب بسیار مفیدتون. منو ببخشید که جسارت میکنم تنها راه خالی کردن ذهن مدیتیشن هست که تمرکز رو روی نفس کشیدن بذاریم.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام ایمان
      ممنون از نظرتون، اگه منظورتان از خالی کردن ذهن به صفر رسیدن افکار هست باید بگم که این کار تقریبا شدنی نیست و فقط چند نقر در دنیا هستند که با سال ها ریاضت و سختی قادرند فقط چند ثانیه ذهن خودشان را کامل خالی کنن که البته به نظر بنده برای عموم مردم خالی کردن کامل نه نیاز هست و نه کاربردی داره که بخوایم سال ها براش تلاش کنیم. مدیتیشن کمک می کنه که ما کمی ذهن آگاه تر بشیم و با کمتر کردن افکار منفی به آرامش بهتری برسیم.

  4. سارا می گوید

    سلام من از طریق تحقیق دانشگاه با سایتتون اشنا شدم . مطالب خیلی خوبی دارید . ممنون ازتون

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام سارا
      ممنون از شما

  5. فریده می گوید

    سلام : سایت هم دارید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام فریده
      متوجه منظورتون نشدم…

  6. احسان می گوید

    چند روزی هست با شما آشنا شدم. لذت می‌برم از مطالب شما و دارم میخونمشون.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام احسان
      ممنونم از نظرتون و امیدوارم موفق و بهترین خودتان باشید.

  7. محمد می گوید

    سلام
    ممنون عالی بود

  8. گمنام می گوید

    خسته نباشی واقعا با این اطلاعات مفید دادنتون!
    سفر به درون با خالی کردن ذهن شروع میشه و هیچی نپرسیدن
    این … چیه که گفتین….اگه پول میداشتی میخواستی چیکار کنی….

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام دوست عزیز
      متوجه منظورتون نشدم. کاش یه کم بیشتر توضیح می دادی که من و شاید سایر افراد دیگر متوجه بشویم.
      توضیح این که ذهن انسان هیچ وقت خالی نمی شه و در هر لحظه، ما یا به افکار منفی فکر می کنیم یا مثبت و یا هر چیزی دیگر.
      آیا راهکار عملی برای خالی کردن ذهن دارید؟
      بنابراین بهترین راه این هست که خودمان افکارمان را آن طوری که دوست داریم هدایت کنیم. یکی از راه های ساده اما قوی برای هدایت افکار سوال پرسیدن از خودمان هست تا بتوانیم با تمرکز، به یک چیز و در واقع به پاسخ آن سوال فکر کنیم. البته بحث های زیادی در مکاتب عرفانی و یا انجام مدیتیشن ها گوناگون وجود دارد که این خارج از بحث ما هست.
      سوالاتی هم که در متن برای نمونه اورده شده به این خاطر هست که هر کس سوالات مربوط به مسئله خودش را پیدا کند و بداند از زندگی چه می خواهد؟ و یکی از مسائل مهم مسائل مالی هست که خیلی ها نمی دانند برای چه می خواهند ثروتمند شوند؟ آیا برای رسیدن به آرامش؟ آیا برای شهرت؟ ایا برای امور خیر و … در واقع اگر صادقانه به این سوالات پاسخ دهیم متوجه می شویم که در ناخودآگاه ما چه می گذرد. آیا نیاز به تغییر داریم؟ آیا باورهای درستی داریم؟ آیا باید راه دیگری را انتخاب کنیم؟ و این آغاز خودشناسی هست.
      البته همین قدر که وقت گذاشتی و مطالب را مطالعه و نظرتون را ارسال کردید از شما سپاسگزارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.