آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ یکی دگر از تیپ‌های مطرح شده در آزمون MBTI است که در این مقاله قصد داریم خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم. خودشناسی یکی از گام‌های بسیار مهم برای رسیدن به زندگی ایده آل است و اگر غیر از این باشد، هیچ گاه نخواهیم توانست به رضایت در زندگی دست پیدا کنیم.

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTJ

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTJ

ESTJ‌ها در انجام کار‌های خود بسیار عالی و دقیق عمل می‌کنند. به این دلیل که جزئیات را به خوبی در نظر گرفته و در هنگامی که تصمیمی می‌گیرند به سرعت به دنبال انجام آن می‌روند. این افراد در انجام کار‌های گروهی به خوبی عمل کرده و به دیگر افراد دیگر تیم نیز کمک می‌کنند که وظایف و کار‌های خود را به خوبی سازماندهی کنند.
این افراد از اینکه مسئولیتی را به آنها واگذار کنید و یا اینکه کنترل امور را در دست بگیرند، بسیار استقبال کرده و در انجام تعهدات خود بسیار جدی هستند. هنگامی که کاری را به او می‌سپارید، او با رعایت تمامی جزئیات و با انتخاب روشی که شما را در کوتاه ترین زمان به نتیجه برساند، دست به افدام می‌زند. یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد تحلیلگر و منطقی بودن آنهاست، به طوری که سعی می‌کنند به هر موضوعی از جنبه منطقی نگاه کنند.
این افراد در لحظه زندگی می‌کنند و گاهی نیز ممکن است به راحتی از دیگران انتقاد کنند. در انجام کارهای خود نظم زیادی داشته و به انجام هر کاری در وقت خودش معتقد هستند.
این افراد اغلب تصمیمات خود را با توجه به تجربیات گذشته خود، می‌گیرند و اغلب نیز تصمیماتی درستی با توجه به شرایط کنونی و با در نظر گرفتن احتمالات آینده اتخاذ می‌کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESTJ

● منظم و وقت شناس هستند
● تصمیمات درست و منطقی می‌گیرند
● مسئولیت پذیری زیادی در زندگی خود دارند
● تمایل زیادی به انجام کارهای خود به صورت صحیح و اصولی دارند
● بسیار مقرراتی بوده و دوست دارند وظایف خود را در قالب چهار چوب‌های تعیین شده انجام دهند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ESTJ

● ندیدن نتیجه مثبت کارهای دیگران
● شنیدن عقاید مخالف خود، آنها را اذیت می‌کند
● ممکن است به احساسات دیگر افراد بی توجه باشند
● به دلیل جزئی نگر بودن زیاد، ممکن است قدرت دوراندیشی خود را از دست دهند
● فقط نظرات خود را قبول دارند و ممکن است نظرات خود را به دیگران تحمیل کنند

روابط تیپ شخصیتی ESTJ با دیگران

روابط تیپ شخصیتی ESTJ با دیگران

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ دارای از خود گذشتگی زیادی در روابط با دیگران بوده و این مورد می‌تواند باعث شود که آنها جایگاه خوبی نزد اطرافیان خود پیدا کنند. این افراد مسئولیت پذیری زیادی دارند و می‌توانند در محیط کاری وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و یا انجام مسئولیت های یک پدر یا مادر در یک خانواده
با این که ESTJها به انجام مسئولیت های کاری خود بسیار پایبند بوده، ولی می‌توانید در اوقات فراغت این افراد لحظات خوبی را تجربه کنید. به طور کلی این اشخاص از وقت گذرانی با اطرافیان خود لذت زیادی می‌برند. از سوی دیگر نیز همانطور که گفته شد، این افراد ممکن است بر روی نقطه نظرات خود اصرار داشته باشند و عقاید دیگران را به راحتی قبول نکنند. به همین دلیل ESTJها باید برای ایجاد یک رابطه خوب با اطرافیان خود نظرات آنها را نیز گوش کنند. مطلب دیگر این است که این افراد دارای این تیپ شخصیتی به انجام کارهای خود و همچنین کیفیت روابط خود با دیگران دقت زیادی داشته به طوری که خوشبختی خود را در زندگی از کیفیت کارها و روابط خود می‎سنجند.

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ در سازماندهی کارها و وظایف به خوبی عمل می‌کنند و به همین دلیل در بخش‌های مدیرتی یا سرپرستی بهتر کار می‌کنند. استفاده بهینه از زمان و منابع می‌تواند به آنها این امکان را دهد که با کمترین زمان و بودجه، بیشترین منفعت را به دست آورند. در انجام وظایفی که به آنها سپرده شده است، تعهد زیادی داشته و سعی می‌کنند این مسئولیت‌ها را به روش صحیح و منطقی انجام دهند. یکی از نقاظ ضعف این افراد در محیط کار این است که آنها در برابر تغییر مقاومت نشان داده و این ویژگی می‌تواند سرعت پیشرفت آنها را کند کند.
این افراد به این دلیل که بیشتر در زمان حال زندگی می‌کنند، ممکن است نیازهای آینده خود را به درستی درک نکنند و به این علت باید چشم انداز خوبی نیز به آینده داشته باشند.
عدم علاقه به در نظر گرفتن نظرات دیگران در محیط کار نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این افراد می‌باشد و باید برای پیشرفت خود و مجموعه ای که در آن کار می‌کنند، به نظرات دیگران نیز توجه کنند.

تیپ شخصیتی ESTJ چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه خدمات

اشاره کردیم که ESTJها افرادی واقع بین هستند و دوست دارند طبق مقررات و ضوابط کار کنند و به همین دلیل مشاغل زیر را می‌توان به آنها پیشنهاد کرد:
مامور بیمه، فروشنده، مامور پلیس و مشاور مالی

مشاغل حوزه تکنولوژی

از آنجایی که افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ دارای ذهنی منطقی و تحلیلگر هستند، به همین دلیل مشاغل زیر نیز برای آنها مناسب است:
مهندس کامپیوتر، تحلیل گر نرم افزار و مهندس راه و ساختمان

مشاغل حوزه مدیریت

ESTJها تمایل زیادی به مدیریت و سازماندهی کردن امور دارند و به همین علت مشاغل زیر نیز برای آنها مناسب است:
مدیر پروژه، مدیر تولید، رئیس بانک و مشاور مدیر

مشاغل حوزه حرفه های خاص

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ESTJ هستند، می‌توانند در حرفه هایی که فرد باید با استفاده از شواهد و استدلال منطقی دست به عمل بزند، موفق شوند. مانند مشاغل زیر:
پزشک، داروساز، قاضی و مهندس برق

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی ESTJ

● اندرو جکسون: رئیس جمهور آمریکا
● سلین دیون: خواننده کانادایی
● نولان رایان: بازیکن آمریکایی بیسبال
● نانسی گریس: مجری تلوزیونی آمریکایی
● آلن شوگر: کارآفرین انگلیسی
● کاندو لیزا رایس: وزیر امور خارجه آمریکا

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ

● به نظرات دیگران نیز گوش کنید
● تلاش دیگران را نیز ببینید و از آنها تقدیر کنید
● به دیگران دستور ندهید و فکر نکنید که همیشه حق باشماست
● در برابر تغییرات مقاومت نشان ندهیدو همبشه خود را به روز نگه دارید

شناخت تیپ شخصیتی باعث می‌شود که شناخت بهتری را از خود و دیگران به دست آورده و زندگی بهتری را تجربه کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.