آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی INFJ

اگر در آزمون MBTI شرکت کرده اید و متوجه شده اید که دارای تیپ شخصیتی INFJ هستید، با خواندن این مقاله می‌توانید با ویژگی‌ها و خصوصیات این تیپ شخصیتی آشنا شوید. آزمون مایرز-بریگز یکی از معروف ترین تست‌ها برای رسیدن به خودشناسی است که برای زمینه‌های زیادی به خصوص راهنمای شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات تیپ شخصیتی INFJ

خصوصیات تیپ شخصیتی INFJ

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ بسیار ایده پرداز بوده و همچنین نیاز زیادی به استقلال در زندگی شخصی و کاری خود دارند. این افراد را می‌توان به نوعی متفکر اما با احساسات قوی معرفی کرد که دارای اعتماد به نفس زیادی بوده و به این دلیل به تصمیمات خود بسیار اعتماد دارند.
از آنجایی که INFJ‌ها درون گرایی نسبتا بالایی دارند، از درون خود انگیزه می‌گیرند و همچنین با داشتن قدرت تخیل قوی می‌توانند به ایده هایی که در ذهن خود دارند جهت داده و برای عملی کردن آن‌ها تلاش کنند.
اشخاصی که دارای تیپ شخصیتی INFJ هستند بسیار متعهد و آرمان گرا هستند و از آنجایی که معمولا تصمیم گیرندگان قابلی هستند، می‌توانند در بخش‌های مدیریتی و رهبری خوب عمل کنند.
یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی جالب INFJ‌ها این است که آن‌ها از بحث کردن با دیگر افراد فراری هستند و اصلا به این کار علاقه ای ندارند. در حقیقت این اشخاص دوست دارند که با دیگران تفاهم داشته و نقطه نظرات یکدیگر را قبول کنند.
INFJ‌ها سعی می‌کنند که همیشه قبل از اینکه دست به عمل بزنند، فکر کنند و از دیگر ویژگی‌های این تیپ شخصیتی نیز این است که آن‌ها معمولا ترجیح می‌دهند که در یک زمان فقط به یک موضوع فکر کنند.
این افراد معمولا بیشتر ساکت هستند و دیگران نیز معمولا INFJ‌ها را به عنوان اشخاصی مهربان می‌شناسند. یکی دیگر از خصوصیات تیپ شخصیتی INFJ این است که آن‌ها برای دیگران ارزش زیادی قائل هستند و به نوعی خوشبختی دیگران برایشان مهم است و نکته جالب دیگر در مورد شخصیت این افراد است که گاهی اوقات می‌تواند پیچیده باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی INFJ

● شنوندگان قابلی هستند
● مسئولیت پذیری بالایی دارند
● از بحث و مشاجره دوری می‌کنند
● قدرت ایده پردازی و تخیل بالایی دارند
● به احساسات و نیازهای دیگران توجه زیادی دارند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی INFJ

● انتقاد پذیری کمی دارند
● در انجام وظایف روزانه خود چندان خوب کار نمی‌کنند
● گاهی اوقات نسبت به نقطه نظرات خود تعصب بالایی دارند
● گاهی اوقات ممکن است شخصیت واقعی خودشان را مخفی کنند
● با وجود قدرت ایده پردازی بالایی که دارند ولی ممکن است ایده هایشان عملی نباشد

روابط تیپ شخصیتی INFJ با دیگران

روابط تیپ شخصیتی INFJ با دیگران

افراد داری تیپ شخصیتی INFJ بسیار مهربان بوده و دوست دارند روابط خوب و صمیمی با دیگران داشته باشند. این اشخاص شنونده خوبی هستند و به همین خاطر می‌توانید به راحتی مدت زمانی طولانی را با این اشخاص صحبت کنید.
INFJ‌ها علاقه ای ندارند که از احساسات و زندگی شخصی خود با هر کسی صحبت کنند و برای این کار فقط به دوستان بسیار نزدیک خود اعتماد دارند.
همانطور که اشاره شد INFJ‌ها در قبال احساسات دیگر افراد مسئولیت زیادی برای خود قائل بوده و به نظر می‌رسد گاهی اوقات در این کار زیاده روی می‌کنند. در ضمن اگر می‌خواهید از این اشخاص انتقاد کنید باید محتاطانه تر عمل کنید، به این دلیل که آن‌ها معمولا انتقاد پذیر نیستد.

خصوصیات تیپ شخصیتی INFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ در محیط کاری خود خلاقیت بالایی دارند و همچنین برای موفق شدن در کار خود بسیار تلاش می‌کنند. این اشخاص با اینکه ایده آل گرا هستند ولی می‌توانند روابط و همکاری خوبی با دیگر افراد داشته باشند.
INFJ‌ها در شغل خود و به طور کلی در زندگی در قبال مسئولیت‌های خود تعهد بالایی دارند و نکته جالب در مورد INFJ‌ها این است که آن‌ها علاقه ای به رقابت با دیگران ندارند و به طور کلی از اختلاف و درگیری دوری می‌کنند.

تیپ شخصیتی INFJ چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه مشاوره و آموزش

مشاغلی که در دسته آموزش و مشاوره قرار می‌گیرند، به افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ این امکان را می‌دهد که با دیگران ارتباط برقرار کرده و بتوانند آنچه را که یاد گرفته اند را نیز با دیگران به اشتراک بگذارند. مشاغل زیر برای آن‌ها مناسب است:
مشاور، روانشناس، معلم، استاد دانشگاه، حرفه کوچینگ

مشاغل حوزه خلاقیت

همانطور که اشاره شد افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ دارای قدرت ایده پردازی خوبی بوده و وجود خلاقیت بالا در این افراد نیز می‌تواند آن‌ها را برای اجرا کردن ایده هایشان عملی کند
نویسنده، طراح داخلی، نقاش و تبلیغات

مشاغل گروه خدمات اجتماعی

از آنجایی که رفاه دیگران برای INFJ‌ها مهم است، به همین دلیل در مشاغلی که در دسته خدمات اجتماعی قرار می‌گیرند این فرصت را خواهند داشت که به دیگران خدمت رسانی کرده و با آن‌ها در ارتباط باشند. بنابراین مشاغل زیر را نیز می‌توان به اشخاص دارای تیپ شخصیتی INFJ پیشنهاد داد:
مددکار اجتماعی، مربی مهد کودک، کتابدار و پرستار

مشاغلب حوزه مذهب

در اینن مقاله بارها اشاره شد که رفاه و خوشبختی دیگران یکی مواردی است که INFJ‌ها برای آن تلاش می‌کنند. به همین دلیل نیز مشاغل حوزه مذهب به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به دیگران کمک کند که شناخت بهتری از خود پیدا کرده و در حقیقت باورهای خود را عمیق تر کنند. بنابراین این افراد مشاغل زیر را نیز می‌توانند امتحان کنند:
رهبر مذهبی، روحانی و معلم آموزه های دینی

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی INFJ

● کارل یونگ: روانشناس معروف سوئیسی
● افلاطون: فیلسوف یونانی
● جی.کی.رولینگ: نویسنده انگلیسی
● مهاتما گاندی: رهبر حقوق مدنی هند
● آدولف هیتلر: دیکتاتور نازی
● آل پاچینو: بازیگر آمریکایی

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ

● سعی کنید انعطاف پذیری بالاتری داشته باشید
● از بیان احساسات خود خجالت یا ترس نداشته باشید
● انتظار نداشته باشید که همه چیز همیشه ایده آل باشد
● شخصیت واقعی خود را بپذیرید و همزمان برای توسغه فردی خود تلاش کنید.

آزمون MBTI  کمک زیادی به ما می‌کند که دید بهتری نسبت به زوایای مختلف شخصیتی خود داشته باشیم. با انجام این تست، می‌توانید متوجه شوید چه تفاوت های شاخصی با دیگران دارید.
یکی دیگر از نکاتی که در مورد علم شخصیت شناسی وجود دارد، این است که ما به این وسیله می‌توانیم به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم. در اینصورت باید از نقاط قوت خود در جهت رسیدن به موفقیت استفاده کنیم و سعی کنیم که روز به روز آن را بهبود ببخشیم و از سوی دیگر نیز باید تلاش کنیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.