چطور انسان سحرخیزی باشیم؟

چطور از سرخیزی لذت ببریم؟

معمولا همه ما با بیدار شدن صبح زود مشکل داریم اما تا حالا شده از شدت ذوق و هیجان خوابتون نبره و طاقتتون نباشه صبح بشه. یادتونه اردوهای مدرسه، حتی اگه قرار بود ما را یه جای معمولی و تکراری ببرند یه شور و شوقی داشتیم که قابل توصیف نبود شب تا صبح تو ذهنمون خیال پردازی می کردیم. شب قبلش دائم با خودمون می گفتیم یادم باشه فردا اینو ببرم، اونو ببرم همین جور وسطای خیال پردازی بودیم که خوابمون می برد. صبح روز بعد، نه تنها تلاشی برای بیدار شدن نمی کردیم بلکه با اولین زنگ ساعت و بدون اینکه مادرمون بخواهد برای بیدار شدنمون تلاشی کنه از خواب شیرین با شوق بیدار می شدیم.

اینو گفتم برای اینکه بعضیا می گن ما اصلا نمی تونیم سحر خیز باشیم پس اینطوریا هم نیست بلکه دلیلش اینه که ما هیچ انگیزه ای برای بیدار شدن نداریم. سحرخیزی هم سراغ کسی میره که انگیزه ای درون خودش به وجود آورده باشه.

چطور سحرخیزی در خودمون به وجود بیاریم؟

اگه می خواهید توی زندگیتون فرد موفقی باشید یکی از راه هاش اینه که عادت سحرخیزی را در خودتون به وجود بیارید. قبلا در مورد ایجاد عادات خوب صحبت شده که می تونید اون را مطالعه کنید.

شاید بگید یعنی اگه عادت سحرخیزی نداشته باشم نمی تونم فردی موفق باشم؟ چرا می تونید اما یکی از دلایل موفقیت، به وجود آوردن عادت های خوب درون خودتون هست.  شاید شما هم با افرادی برخورد کرده باشید که میگن وقتی زیاد می خوابم عذاب وجدان می گیرم یا می خواهم زود بیدار شوم چون احساس می کنم روزم را تلف کردم.

طبق آمار اکثر مدیران موفق شرکت های بزرگ سحر خیزی را در زندگیشون به یک عادت تبدیل کردن. دلیلش هم می تونه این باشه که نسبت به رقیباشون زمان بیشتری دارند. در اول صبح یه آرامش، سکوت و تمرکزی هست که با هیچ زمان دیگری قابل مقایسه نیست. شاید فکر کنید دارم اغراق می کنم ولی تا تجربش نکنید نمی دونید من چی میگم البته برای زمانی خوبه که هدف داشته باشید. شما با کشف معجزه سحر خیزی به خودتون ثابت می کنید که چقدر انگیزه دارید و چقدر برای کارتون ارزش قائل هستید.

جیم رون: انگیزه چیزی هست که باعث میشه کاری را شروع کنید. عادت چیزی هست که باعث می شه مسیرتان را ادامه دهید.

چطور با سحرخیزی از خواب بیدار شویم؟

بذارید یه حقیقت بگم معمولا هیچ یک از ما صبح زود بیدار شدن را دوست نداریم، اون حس زود بیدار شدن هست که دوست داریم. اون حس خوب هست که انگیزه زود بیدار شدن را به ما میده. برای اینکه سحرخیزی را در خودمون به وجود بیاریم باید یه انگیزه برای زود بیدار شدن پیدا کنیم.

تصویر سازی ذهنی تاثیر فوق العاده ای در سحرخیزی داره این تاثیر در حدی هست که یک قهرمان جهانی می گفت هیچ گاه حتی در تمرین هایم نشده به توپی ضربه بزنم مگر اینکه تصویر دقیقی از آن در ذهنم باشه. بنابراین باید توی ذهنتون تجسم کنید که الان صبح زود هست و از خواب بیدار شدید، لباس پوشیدید و از خونه بیرون زدید.

توی راه نسیم خنکی به صورت شما می خوره. به جز چندتا مغازه و نانوایی همه جا بسته هست و از ترافیک هم خبری نیست. قدم می زنید تا به پارک برسید. وقتی به پارک می رسید صدای پرنده ها را می شنوید که از بالای سر شما عبور می کنن…. در واقع باید یک حس فوق العاده ای را برای خودتون به وجود بیارید.

توجه داشته باشید برای عادت دادن خود به سحرخیزی نباید به خودتون زیاد فشار بیارید درسته میگن سحرخیزی ولی قرار نیست همه چی مثل معجزه در یه زمان کوتاه اتفاق بیفته چون اگه بهتون زیاد فشار بیاد بعد از چند روز خسته شده و رهاش می کنید پس این عادت را کم کم در خودتون به وجود بیارید مثلا اگر هر روز ساعت هشت از خواب بیدار می شوید سعی کنید روزی یک رب تا نیم ساعت زود تر بیدار شوید.

درسته نیم ساعت تاثیری زیادی نمی تونه روی زندگیتون داشته باشه اما وقتی شما روزی نیم ساعت از خوابتان کم کنید تاثیر آن در دراز مدت فوق العاده هست.برای این کار عجول نباشید و بعد دو سه روز نباید نا امید شوید چون تمرین زیادی می طلبه.

اگه شما عادت های تان کنترل نکنید آن ها شما را کنترل می کنند.

5 راهکار برای راحت تر بیدار شدن

  • باید اولین کاری که می خواهید صبح که از خواب بیدار می شوید انجام دهید آخرین فکری مثبتی باشه که شب هنگام خواب دارید.
  • ساعت را دور از خودتون قرار دهید تا وقتی زنگ می خوره مجبور شوید از رختخواب جدا شوید و اون را خاموش کنید این راه رفتن باعث میشه شما از مرحله صفر خواب به مرحله یک برسید. این در صورتی هست که اگه ساعت نزدیکتون باشه توی همون حالت خواب ساعت خاموش می کنید گاهی اوقات شخص اصلا متوجه نمیشه بعد هم شاکی هست که ساعت من زنگ نخورده. اگه هم متوجه شوید باخودتون می گویید پنج دقیقه دیگه بخوابم بعد بلند می شوم دیگه پنج دقیقه همان و بیدار شدن همان.
  • مسواک زدن و دوش گرفتن
  • آب خوردن: یه لیوان آب نزدیک خودتون بذارید وقتی بیدار می شوید اولین چیزی که می خورید یه لیوان آب باشه .آب خوردن چند تا مزیت داره اول: اینکه آب خوردن تا حدی خواب را از شما دور می کنه. دوم: چون چند ساعت خواب بودید و آب نخوردید بدن شما به آب نیاز داره. سوم: طب سنتی هم توصیه می کنه هر روز ناشتا یه لیوان آب گرم بخورید برای سلامت جسم مفید هست.
  • اگه بتونید اتاق خوابتون را ترک و ورزش هم کنید دیگه عالی هست.

سخت ترین کار دنیا برای اغلب افراد اینه که سرخیزی را بخواهند عملی کنند.

بعد از مدتی که عادت به سحرخیزی کردید آن موقع است که تاثیر آن را در زندگی خود اساس می کنید. احساس می کنید نسبت به قبل سرحال تر و سرزنده تر هستید، استرس تون کم تر شده، کمبود وقت ندارید و نسبت به زندگی و آینده امید بیشتری دارید.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.