چگونه تبدیل به فرد مثبت اندیشی شویم؟ بررسی تکنیک های مثبت اندیشی

سعی کن همیشه نیمه پر لیوان رو ببینی. جمله‌ای زیبا و با مفهوم که همگی حداقل چندین بار در طول زندگی خود، آن را شنیده و یا گفته‌ایم. همگی به خوبی می‌دانیم که این جمله به این مفهوم است که ما باید در زندگی فرد مثبت اندیشی باشیم. اما به راستی چقدر در زندگی واقعی خود تلاش کرده‌ایم که مثبت اندیش شویم؟ آیا می‌دانید که با چه روش‌هایی می‌توان مثبت اندیش شد؟ داشتن احساس خوب در زندگی هر انسانی یک باید است، در غیر این صورت هجوم افکار منفی باعث ایجاد استرس و مشکلات در می‌شود. در این مقاله مثبت اندیشی را بیشتر خواهیم شناخت و با تکنیک‌هایی آشنا می‌شوبم که انرژی مثبت را در لحظه به لحظه زندگی خود درک کنیم. اما قبل از هر چیز باید ابتدا با تعریف مثبت اندیشی بیشتر آشنا شویم.

مثبت اندیشی چیست؟

زندگی هیچ گاه بدون چالش نبوده و نخواهد بود. درستی این جمله به راحتی قابل اثبات است. فقط کافی است، برگردیم به سالیان پیش که بزگترین دغدغه ما قبول شدن در امتحان‌های دوران مدرسه بود. وقتی کمی جلوتر رفتیم با چالش‌های جدیدی مانند انتخاب رشته تحصلی، شغل و موفقیت در آن و حتی ازدواج مواجه شدیم. حالا که این حقیقت را قبول کردیم باید این نکته را نیز بدانیم که داشتن حس مثبت اندیشی کمک شایانی به ما خواهد کرد که از زندگی لذت بیشتری ببریم. افراد مثبت اندیش همان کسانی هستند که همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند. این اشخاص در پی بروز اتفاق‌های ناگوار به دنبال جنبه‌های مثبت آن هستند. دقیقا برعکس افرادی که فقط به جنبه‌های منفی آن اتفاق توجه می‌کنند. مثبت اندیش‌ها به چالش به عنوان یک مسأله نگاه می‌کنند که باید حل شود. به مرور وجود افکار مثبت در اشخاص مثبت اندیش باعث می‌شود که آن‌ها همیشه منتظر وقوع اتفاقات خوب در زندگی خود باشند. داشتن این حس به خودی خود باعث ایجاد حال خوب در این افراد می‌شود. اگر واقعا قصد رسیدن به موفقیت در زندگی را دارید، باید مهارت مثبت اندیشی را یاد بگیرید. بازیگر معروف و نابغه هنرهای رزمی بروس لی، درباره ستایش مثبت اندیشی اینطور می‌گوید:

اجازه نده افکار منفی وارد ذهنت شوند، چرا که آن‌ها علف‌های هرزه‌ای هستند که اعتماد به نفس را از بین می‌برند

افراد مثبت اندیش چه ویژگی‌هایی دارند؟

افراد مثبت اندیش می‌توانند به راحتی قابل تشخیص باشند. چرا که انرژی و حس مثبتی که آن‌ها مدام از درون خود ارتعاش می‌دهند، باعث ایجاد تغییرات مثبتی در چهره و حتی محیط پیرامون آن‌ها می‌شود. افراد مثبت اندیش، مدام به زندگی خود عشق می‌ورزند. مهم نیست که با چه چالش‌هایی مواجه هستند، آن‌ها به خوبی می‌دانند که هر مشکلی یک راه‌حل دارد. مثبت اندیشی در این اشخاص باعث می‌شود که آن‌ها به هیچ عنوان از حقایق فرار نکنند و بلکه آن‌ها را چه خوب و چه بد بپذیرند. آرامش و شادی را می‌توان در چهره این افراد دید، به این دلیل که آن‌ها روح خود را با انرژی مثبت تغذیه می‌کنند.

یک فرد مثبت اندیش همیشه نیمه پر لیوان را می‌بیند، به همین دلیل آن‌ها همیشه منتظر بهترین اتفاقات در زندگی خود هستند. شکست برای افراد مثبت اندیش معنایی ندارد! آن‌ها شکست را نقطه مقابل موفقیت نمی‌بینند و از آن به عنوان پیش نیاز موفقیت یاد می‌کنند. وجود مثبت اندیشی در زندگی این افراد باعث شده است که آن‌ها بعد از شکست از زمین بلند شده و بار دیگر دست به تلاش بزنند. از آنجایی که مثبت اندیش‌ها همیشه به جنبه‌های مثبت در زندگی توجه می‌کنند، به همین دلیل، آن‌ها برای شاد بودن نیاز به دلیل‌های خیلی بزرگ ندارند. اگر با این افراد ارتباط داشته باشید، شادی را در تک تک لحظات زندگی آن‌ها خواهید دید.

چگونه مثبت اندیش شویم؟

معاشرت با افراد مثبت اندیش

معاشرت با افراد مثبت اندیش؛ یکی از تکنیک‌های مثبت اندیشی

مثبت اندیشی به صورت عجیبی می‌تواند از یک فرد به فردی دیگر سرایت کند. برای پی بردن به این موضوع، کافی است که مدتی خود را در محاصره افراد مثبت اندیش قرار دهید. در این صورت به راحتی می‌توانید اثرات آن را در زندگی خود مشاهده کنید. بدون شک این روش یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مثبت اندیشی در شماست.

زندگی خالی از مشکل نیست

همه انسان‌ها در زندگی خود، آرزوی رسیدن روزی را دارند که دیگر هیچ مشکلی نداشته باشند. اما باید بدانید که وجود مشکل (بخوانید چالش) در زندگی انسان‌ها اجتناب ناپذیر است. باید در زندگی این قانون را بپذیریم که:

چالش‌های شما در زندگی هیچ گاه به پایان نمی‌رسد، بلکه از یک صورت به صورتی دیگر منتقل می‌شود!

اما باید این را بدانید که شما به عنوان یک انسان، توانایی پیروز شدن در مقابل همه چالش‌ها را دارید. درک همین مطلب، از شما یک انسان مثبت اندیش خواهد ساخت.

خود را ببخشید

یادآوری مداوم اشتباهات گذشته هیچ کمکی به رشد یا بهتر کردن زندگی شما نخواهد کرد. این کار فقط باعث هدر رفتن زمان و انرژی شما می‌شود. بدین منظور همیشه دو نکته زیر را مد نظر داشته باشید:

  • اشتباه کردن یکی از پیش نیازهای رسیدن به موفقیت است. به این اشتباهات به عنوان کسب تجربه‌های گرانبها نگاه کنید.
  • ابراز پشیمانی به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید به دنبال راه‌هایی باشید که آن اشتباهات را جبران کنید.

 نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق؛ یکی از تکنیک‌های مثبت اندیشی

وجود افکار منفی و کلنجار رفتن با آن‌ها در ذهن شما، مانع ایجاد آرامش ذهنی و مثبت اندیشی در شما می‌شود. یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش‌ها برای تقویت انرژی مثبت در شما، نفس کشیدن است. جالب است بدانید که همین نفس کشیدن به ظاهر ساده، حامل مهم ترین انرژی حیاتی ماست. یک نفس عمیق که همراه با تمرکز باشید، توانایی تزریق انرژی مثبت زیادی را به درون شما دارد.

کاری که دوست دارید را انجام دهید

هیچ چیز به اندازه انجام کارهایی که ما را خوشحال می‌کند و به آن‌ها علاقه داریم، برایمان لذت بخش نخواهد بود. افراد علاقه مندی‌های گوناگونی دارند. خواه علاقه شما تماشای فیلم باشد، خواه انجام پروژه‌های طراحی سایت و حتی نواختن پیانو. اگر علاقه دارید کاری را شروع کنید، هر چه زودتر دست به کار شوید و امروز و فردا نکنید. در ضمن اگر هنوز موفق نشده‌اید که علاقه خود را کشف کنید، فیلم کشف علاقه واقعی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

باور به تغییر پذیری

هیچ انسانی کامل نیست و همه افراد نقاط قوت و ضعف‌های خاص خودشان را دارند. ولی نکته مهم این است که هر انسانی این توانایی را دارد که خود را تغییر دهد. عادات رفتاری نامناسب باعث می‌شود که انرژی شما رو به تحلیل رفته و قدرت مثبت اندیشی شما کمتر شود.

مشغول کردن خود

پاسکال (ریاضی دان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی) می‌گوید که:

سرچشمه همه فساد‍‌ها بیکاری است. شیطان برای دست‌های بیکار، کار تهیه می‌کند

زمان‌هایی را که هیچ کاری برای انجام دادن ندارید را به خاطر بیاورید. چه فکرهایی به ذهن شما خطور می‌کند؟ فکرهای بیخود و منفی. این نکته را بدانید که اگر شما به ذهن خود برنامه ندهید، ذهن شما این کار را انجام می‌دهد. برای تقویت مثبت اندیشی، اجازه ندهید که بیکاری باعث هجوم افکار منفی به مغز شما شود. سعی کنید که برای تمام روز خود برنامه داشته باشید. این برنامه ریزی باید به جنبه‌های مختلف زندگی شما ربط داشته باشد، از جمله کار و درآمد زایی، یادگیری، تفریح و …

شکرگزاری

شکرگزاری از عوامل رسیدن به مثبت اندیشی

مثبت اندیشی رابطه مستقیمی با شکرگزاری دارد. یک فرد مثبت اندیش، سعی می‌کند که فقط به جنبه‌های مثبت هر اتفاق در زندگی خود نگاه کند. این کار باعث شده که او متوجه شود که خداوند در تک تک لحظات زندگی اش، اتفاقات مثبتی را برای او رقم زده است. یک انسان مثبت اندیش، خدا را بابت تمام این اتفاثات مثبت شکرگزاری می‌کند. همانطور که می‌دانید، شکرگزاری یکی از مهم ترین قوانین جهانی موفقیت است.

شناسایی افکار منفی

این روش مهم ترین راه برای تقویت مثبت اندیشی در شماست. زمانی که شما افکار منفی در ذهن خود دارید، چگونه می‌توانید یک فرد مثبت اندیش شوید؟ برای رسیدن به حال خوب باید بدانید که افکار منفی چگونه وارد ذهن شما می‌شوند و جلوی آن‌ها را بگیرید. در حقیقت شما باید کانال‌هایی که افکار منفی را از طریق آن‌ها جذب می‌کنید را شناسایی کرده و هر چه زودتر آن‌ها را ببندید. این کانال‌ها می‌تواند تلوزیون، دوستان و یا شبکه‌های اجتماعی باشند.

روز خود را مثبت شروع کنید

زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، چه احساسی دارید؟ چه فکرهایی به ذهن شما خطور می‌کند؟ اگر به محض بیدار شدن از خواب، افکار منفی (مانند قسط عقب افتاده) به ذهن شما هجوم می‌آورد، نخواهید توانست روز خود را مثبت شروع کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای شروع یک روز با انرژی مثبت، انجام شکرگزاری به محض بیدار شدن از خواب است.

لبخند بزنید

لبخند زدن؛ یکی از عوامل مؤثر بر ایجاد مثبت اندیشی

یکی از بهترین روش‌های ممکن برای تقویت مثبت اندیشی، لبخند زدن است. لازم نیست که حتما یک اتفاق فوق العاده، مانند برنده شدن در یک قرعه کشی چند صد میلیونی برای شما رخ دهد که لبخند بزنید. این لبخند زدن می‌تواند به خاطر داشته‌هایمان در زندگی باشد (چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی). اگر روز بدی را تجربه کرده‌اید، باز هم لبخند زدن را فراموش نکنید. یادتان باشد که گاهی لازم است به مشکل‌هایمان نیز بخندیم!

یادداشت کردن جنبه های مثبت هر اتفاق

چرا همیشه باید فقط به جنبه‌های منفی هر اتفاق نگاه کنیم؟ سعی کنید که جنبه‌های مثبت را در تمامی اتفاقات زندگی خود پیا کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید. یک مثال ساده در این مورد، چالش‌هایی است که در زندگی با آن‌ها روبرو شویم. اکثر افراد با خود می‌گویند که: ای کاش با این چالش روبرو نمی‌شدم. اما انسان‌های مثبت اندیش، با خود می‌گویند که با این چالش، قوی تر می‌شوم. رمز موفقیت و حال خوب انسان‌های مثبت اندیش در این تفاوت‌ها نهفته است.

استفاده از جملات مثبت اندیشی

تأثیر جملات مثبت را در تقویت مثبت اندیشی دست کم نگیرید. پیشنهاد می‌کنم که یک لیست از جملات مثبت که باعث حس خوب و شادی می‌شود را در دفترچه یا گوشی خود، همراه داشته باشید. هنگامی که با افکار منفی مواجه می‌شوید، نگاه کردن به جملات این لیست، تأثیرات خوبی خواهد داشت.

زندگی در حال

زندگی در حال؛ یکی از تکنیک‌های مثبت اندیشی

یکی از مهم ترین مواردی که باعث شده افکار منفی در وجود شما ریشه بزند، ترس از آینده است. ترس از آینده نیز اغلب به خاطر اشتباهات و شکست‌هایی است که در گذشته تجربه کرده‌ایم. زندگی در حال حس بسیار خوبی را به انسان منتقل می‌کند و باعث افزایش مثبت اندیشی در شما می‌شود.

انسان‌های مثبت اندیش لزوما افرادی نیستند که در شرایط مناسبی از لحاظ مالی قرار دارند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که تمرکز بیشتری به جنبه‌های مثبت زندگی داشته باشند. اگر هم یک اتفاق جنبه منفی داشته باشد، از آن به عنوان تجربه یاد می‌کنند.

آیا به نظر خودتان فرد مثبت اندیشی هستید؟ چه راه‌های دیگری برای تقویت مثبت اندیشی می‌شناسید؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.