آشنایی با اصل پارتو یا قانون 80/20 و تأثیر آن در زندگی شما

همه ما انسان‌ها به دنبال رسیدن به بازدهی و راندمان بالا در زندگی خود هستیم. به عبارتی دیگر، دوست داریم که با کمترین کار به بیشترین نتایج ممکن دست پیدا کنیم. اصل پارتو یا قانون 80/20 یکی از آن مواردی است که می‌تواند ما را به این خواسته برساند. اگر شما بتوانید از قانون 80/20 به نحو احسن در فعالیت‌های روزانه خود استفاده کنید، مسلما به نتایج خیلی خوبی دست پیدا خواهید کرد.

قانون پارتو تقریبا در تمامی امور روزمره ما جاری و ساری است. به همین دلیل این قانون می‌تواند نقش مهمی را در زندگی شما ایفا کند. نحوه صحیح مدیریت زمان، موفقیت در فروش و روابط اجتماعی ما به نوعی با این قانون گره خورده است. در ادامه شما را با تأثیرات این قانون در موضوعات ذکر شده آشنا خواهیم کرد، اما قبل از هر چیز بهتر است با تعریف اصل پارتو بیشتر آشنا بشویم.

اصل پارتو چیست؟  

اصل پارتو چیست؟  

به صورت خلاصه می‌توان قانون پارتو را به این صورت تعریف کرد:

در بسیاری از رویداد‌ها و اتفاقات، 80% اثرات تنها ناشی از 20% عوامل هستند

قبل از اینکه به معرفی نمونه و مثال‌هایی برای درک بیشتر این قانون بپردازیم، ابتدا باید ببینیم که این قانون چگونه به وجود آمده است. ویلفردو پارتو در سال 1986 به این نکته پی برد که 80% از اراضی کشور ایتالیا متعلق به 20% از جمعیت این کشور است. به مرور این نظریه تبدیل به یک اصل در علم شد، به این دلیل که دانشمندان به صورت تجربی این نتیجه رسیدند که اصل پارتو در بسیاری از مواقع درست عمل می‌کند. مثال برای اصل پارتو زیاد است. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • 20% از کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم، باعث ایجاد 80% از درآمد ما می‌شوند.
  • اگر به عنوان یک فروشنده مشغول به کار هستید، باید بدانید که 20% از مشتریان شما، 80% از درآمد شما را ایجاد می‌کنند.
  • 80% از زمان شما متعلق به 20% از کارهایی است که انجام می‌دهید.
  • 80% از علل شکست شما، نتیجه 20% از فعالیت‌های شماست.

شاید در ابتدا در مقابل این قانون جبه گیری کنید و با قاطعیت بگویید که هیچ کدام از این مثال‌های مطرح شده درست نیست. اما باید دقت داشته باشید که قانون پارتو بارها و بارها به صورت تجربی و عملی در موقعیت‌های مختلف، به اثبات رسیده است.

چرا قانون 80/20 دارای اهمیت است؟ 

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، هر انسانی علاقه دارد که بازدهی خود را افزایش دهد. این کاملا بدیهی است که شما باید به آن 20% که باعث ایجاد 80% نتایج می‌شود بیشتر توجه داشته باشید، تا آن 80% که باعث ایجاد تنها 20% از نتایج می‌شود. دقت کنید که این کار به منزله توزیع و تقسیم مناسب انرژی و توان شما، برای کسب نتایج قابل قبول است. اجازه دهید بحث را با یک مثال ادامه دهیم. همانطور که گفتیم 80% از درآمد شما ناشی از 20% از فعالیت‌های شما است. در این صورت خیلی مسخره است که شما انرژی و تمرکز خود را به آن 80% معطوف کنید، به امید رسیدن به درآمدی بیشتر!

فرض کنید که شخصی در یک شرکت و به صورت تمام وقت مشغول به کار است. همچنین این فرد به صورت پاره وقت و دورکار نیز به کسب درآمد می‌پردازد. طبق اصل پارتو این شخص باید بیشترین انرژی و تمرکز خود را به شغل اصلی‌اش اختصاص دهد، به این دلیل که 80% از درآمد او از شغل اصلی‌اش است. بنابراین اگر این فرد به آن کارهای پاره وقت خود به اندازه ای توجه کند که به کار اصلی‌اش لطمه وارد شود، طبق اصل پارتو دچار زیان خواهد شد. 

کاربردهای اصل پارتو در زندگی شما

در این بخش یاد می‌گیریم که چطور از اصل 80/20 در زندگی خود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

اصل پارتو و مدیریت زمان 

اصل پارتو و مدیریت زمان  

اصل پارتو در مدیریت زمان بسیار تأثیر گذار است و همه ما به خوبی می‌دانیم که استفاده بهینه از زمان و وقت تا چه اندازه اهمیت دارد. اگر خوشبختانه جزو افرادی هستید که هر شب برای روز بعد خود برنامه ریزی می‌کنید، نباید قانون پارتو را فراموش کنید. تنها 20% از کارهایی که روی کاغذ آورده‌اید، 80% از نتایج مفید را برای شما به ارمغان می‌آورد. باید آن 20% را جزو اولین کارهای خود قرار دهید. دقت داشته باشید که این کارها حتما باید انجام شوند و نکته دیگر این است که روز خود را با انجام این کارها شروع کنید. مابقی کارها در رده‌های بعدی از اهمیت قرار دارند.

نکته مهم:

زمانی که از قانون پارتو و اهمیت آن 20% عوامل صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که آن 80% را به طور کلی فراموش کنیم. بلکه باید آن را نیز به موازات پیش ببریم، اما توجه و تمرکز اصلی ما بر روی آن 20% است. این موضوع مانند این است که یک کارآفرین، فقط به آن 20% کارکنان خود که 80% نتایج را به وجود می‌آورند توجه کرده و مابقی کارمندان خود را به صورت کلی فراموش کند!

قانون پارتو و بهره وری کارکنان   

اصل پارتو در مدیریت بسیار اهمیت دارد و یکی از ابعاد مهم مدیریت، بررسی بهره وری کارکنان است. طبق اصل پارتو 80% از نتایج یک سازمان یا یک شرکت، متعلق به فعالیت 20% از کارکنان آن مجموعه می‌باشد. وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که برای آن 20% از کارکنان، کلاس‌ها و آموزش‌های ویژه‌ای را اختصاص دهید. البته این کار به معنی نادیده گرفتن مابقی کارکنان نیست و آن‌ها نیز اثرات خود را به شکلی در موفقیت مجموعه ایجاد می‌کنند.

قانون پارتو و هدف گذاری  

قانون پارتو و هدف گذاری  

کاربرد اصل پارتو در هدفگذاری نیز به این صورت است که شما باید به اهدافی بیشتر توجه داشته باشید که 80% از خوشبختی شما را تأمین می‌کند. آن اهداف با اینکه انگشت شمار هستند، اما بیشترین تأثیر را برای شما ایجاد می‌کنند. این هدفگذاری‌ها می‌تواند در مورد این حوزه‌ها باشد: سلامتی و تندرستی، موفقیت شغلی، ارتباط مؤثر با دیگران، بالا بردن مهارت و کمک به دیگران.

اصل پارتو و فروش   

توجه به قانون 80/20 در فروش می‌تواند برای شما طوفان به پا کند. دقت داشته باشید که طبق قانون پارتو، شما دارای مشتریانی هستید که 80% از درآمد شما متعلق به خرید‌های آن‌هاست. بنابراین لازم است که به این دسته از مشتریان خود دقت خاصی داشته باشید. اگر سیستم باشگاه مشتریان خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید، به راحتی می‌توانید این مشتریان را شناسایی کنید. در مرحله بعد باید برای این دسته از افراد نامی انتخاب کنید، مثلا مشتریان طلایی. به این دلیل که این مشتریان واقعا از جنس طلا هستید و بیشترین سود را برای شما فراهم می‌کنند. شما به هیچ عنوان نباید این مشتریان را از دست دهید و باید آن‌ها را همیشه از خود راضی نگاه دارید. البته باز هم خاطر نشان می‌کنیم که نباید از آن 80% مشتریان خود غافل شوید. چون ممکن است آن‌هم هم روزی به دسته مشتریان طلایی شما ملحق شوند.

قانون پارتو و دایره دوستان   

قانون پارتو و دایره دوستان   

می‌توانید از اصل 80/20 برای شناسایی نزدیک ترین دوستان خود استفاده کنید. زمانی که با قانون پارتو آشنا شدم، به ارتباط آن با دوستان خودم کمی فکر کردم و متوجه شدم که کاملا در مورد من صدق می‌کند. من حدودا 10 تا دوست دارم، اما بیشترین زمانم را فقط با دو نفر از آن‌ها می‌گذرانم. این دوستان معمولا همان کسانی هستند که صمیمیت بیشتری با آن‌ها دارید و هنگام برخورد با یک مشکل، با آن‌ها تماس می‌گیرید. البته معمولا این صمیمیت دو طرفه است و آن‌ها نیز همچین احساسی نسبت به شما دارند. چقدر خوب می‌شو که آن 20% از دوستان صمیمی شما را افراد موفق، خلاق و مثبت اندیش تشکیل دهند. چون شما از آن افراد بیشترین تأثیر پذیری را در اعمال و رفتارهای خود دارید.

قانون پارتو و عادات رفتاری شما   

چگونه می‌توان اصل پارتو را به بحث عادات ارتباط داد؟ عادت‌های ما یعنی کارهایی که آن‌ها را هر روز و چه بسا بی اختیار انجام می‌دهیم. طبق اصل پارتو 80% از نتایج کارهای ما، مربوط به 20% از عادات‌های ماست. اگر در زندگی خود نتیجه‌ای نمی‌گیرید و مدام روزهای تکراری را تجربه می‌کنید، وقتش رسیده است که نگاهی دقیق به عادت‌های خود داشته باشید. آیا شما عادت کرده اید که ساعات خود را به کارهای غیر مهم و صرفا جهت وقت گذرانی اختصاص دهید؟ اگر این جمله را تصدیق می‌کنید، پس طبق قانون 80/20 نباید انتظار موفقیت مالی را داشته باشید. وقت آن رسیده است که یک کاغذ بردارید و در آن بنویسید که چه عادت‌هایی را باید در خود به وجود آورید که به 80% از نتایج مطلوب دست پیدا کنید.

نتیجه گیری

اصل پارتو به این نکته اشاره می‌کند که همه عوامل به یک میزان در به وجود آوردن نتایج تأثیر گذر نیستند. بعضی از آن‌ عوامل چندین برابر بقیه، می‌توانند، نتایج را تغییر دهند. اگر به خوبی قانون 80/20 را درک کرده باشید، این توانایی را دارید که از آن به نفع خود و در تمامی زمینه‌های زندگی استفاده کنید. می‌توانید با دانلود کتاب اصل پارتو از اینترنت، اطلاعات بیشتری از این قانون به دست آورید. وقت آن رسیده است که یک لیست تهیه کرده و آن 20%‌های مهم زندگی خود را در آن یادداشت کنید و از این پس توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.