اگر جزو افراد خلاق هستید، این 9 شغل خوراک شماست!

افراد خلاق کسانی هستند که از محیط‌های کاری پویا بیشتر استقبال می‌کنند تا محیط‌هایی که در آنجا هر روز کارهای ثابت و تکراری را انجام دهند. هر انسانی دارای ویژگی‌های شخصیتی متقاوتی است و یک فرد خلاق نیز از این قاعده مستشنا نیست. از سوی دیگر همه ما هر روز 24 ساعت زمان داریم و حداقل یک سوم آن را در محیط کار به سر می‌بریم. به این ترتیب محیط کاری باید به نوعی باشد که ما در آن احساس راحتی کنیم، نه اینکه مدام به ساعت خود نگاه کنیم که چه زمانی ساعت کاری تمام می‌شود!

افراد خلاق عاشق ایده و تنوع در کار هستند. کاری که آن‌ها را به فکر و چالش دعوت نکند، برای آن‌ها جالب نیست و راضیشان نمی‌کند. البته اینطور فکر نکنید که خلاقیت فقط متعلق به اشخاص خلاق است. هر فردی که قصد دارد در کارش پیشرفت داشته باشد، باید خلاقیت را در کارش به نحو عالی اجرا کند. در این مقاله قصد داریم در مورد مشاغل مناسب افراد خلاق صحبت کنیم. اما قبل از هر چیز لازم است با واژه خلاقیت و ویژگی‌های شخصیتی افراد خلاق بیشتر آشنا شویم.

خلاقیت به چه معناست؟

خلاقیت به طور ساده به معنای تبدیل ایده و تخیل به واقعیت است. اما در کنار این تعریف باید به مفاهیمی مانند تازگی و نو بودن نیز توجه کرد. خلاقیت و ایده پردازی یکی از ویژگی‌های جالب انسان است که افراد می‌توانند به درجات مختلفی از آن دست پیدا کنند. افراد خلاق بین پدیده‌هایی که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، ارتباط برقرار می‌کنند. ادیسون را در نظر بگیرید که با اختراع خود تأثیر شگرفی را در جهان به وجود آورد و آن اختراع چیزی نبود جز لامپ. روشنایی بخشیدن به خانه‌ها، یک رویا و تخیل بود که در آن زمان یک ایده جدید و نو نیز بود. اما ادیسون با تلاش توانست به آن رویا و ایده لباس واقعیت بپوشاند و این اختراع بزرگ جهان را به طور کلی تغییر داد. 

ویژگی افراد خلاق چه مواردی هستند؟  

ویژگی افراد خلاق چه مواردی هستند؟  

شاید از خود بپرسید که چه فاکتورهایی برای سنجش میزان خلاقیت افراد وجود دارد؟ در این قسمت سعی خواهیم کرد که با معرفی ویژگی‌های شخصیتی افراد موفق به این سوال شما پاسخ دهیم.

  • افراد خلاق بسیار رویا پرداز بوده و سعی می‌کنند که هنگام برخورد با یک مشکل یا مسئله از خود این سوال را می‌پرسند که: آیا راه دیگری نیز برای انجام این کار یا حل این مشکل وجود دارد؟
  • یک فرد خلاق عاشق این است که همیشه یک کار خلاقانه انجام دهد. به عبارت دیگر این اشخاص معمولا سعی می‌کنند در کارهای خود تفاوت ایجاد کنند.
  • یک فرد خلاق معمولا از یک زاویه دیگری به مسائل و به صورت کلی به زندگی نگاه می‌کند. همین ویژگی باعث شده است که افراد خلاق، ایده‌های خلاقانه و جدیدی را مطرح کنند.
  • اشخاص خلاق معولا رسیک پذیری خوبی نیز نسبت به دیگران دارند. این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها بیشتر با چالش‌ها روبرو شده و بدین صورت بیشتر از خلاقیت خود استفاده می‌کنند.
  • تمرکز یکی دیگر از ویژگی‌های افراد خلاق است که باعث می‌شود با سرعت بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کنند.
  • یک فرد خلاق ممکن است کمی تنبل یا راحت طلب نیز باشد! البته تعجب نکنید، به این دلیل که آن‌ها به دلیل این ویژگی به دنبال ایده‌های خلاقانه هستند که آن‌ها را زودتر به اهداف خود برساند.
  • یک شخص خلاق از بیان ایده‌های خود خجالت نمی‌کشد. به این دلیل که به ایده‌های خود ایمان دارد و سعی می‌کند که آن‌ها را به مرحله اجرا در بیاورد.
  • یک فرد موفق فقط تمایل ندارد که مدام از تراوشات ذهنی خود با دیگران سخن بگوید. بلکه افراد خلاق از شنیدن ایده‌های دیگران نیز بسیار لذت می‌برند.

9 مورد از مشاغل مناسب برای افراد خلاق

مشاغل حوزه طراحی

مشاغل حوزه طراحی

شغل‌های حوزه طراحی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد خلاق است. این شغل نیاز به ایده و تخیل دارد و یک فرد خلاق می‌تواند عطش خود را برای ایده پردازی در این مشاغل برطرف کند. مشاغل زیادی در این حوزه قرار می‌گیرند از جمله آن می‌توان به طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی لباس، طراحی لوگو، طراح گرافیک اشاره کرد. امروزه برای افرادی که در این شغل‌ها طرح و برنامه‌های جدیدی داشته باشند، فرصت‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد.

مشاغل حوزه موسیقی و آهنگسازی

آیا به عنوان یک فرد خلاق علاقه دارید که با استفاده از خلاقیت خود یک اثر هنری از خود خلق کرده و آن را جاودانه کنید؟ به شما تبریک می‌گوییم، چون درست زدید به خال! مشاغل حوزه موسیقی و آهنگسازی نیازمند افراد خلاق است که با روحیه هنری و احساسی خود قطعات گوش نوازی را برای ما خلق کنند. آهنگساز در حقیقت شخصی است که در عین مسلط بودن به علم موسیقی، ایده‌های فکری خود را در قالب موسیقی پیاده می‌کند. هر آهنگساز حتما باید با یک سازآشنا بوده و آن را به خوبی بنوازد. در ضمن اگر در کنار موسیقی به نوشتن نیز علاقه دارید، می‌توانید شانس خود را به عنوان یک ترانه نویس هم امتحان کنید.

نوشتن، بهشت افراد خلاق

آیا از نوشتن لذت می‌برید یا به عبارت دیگر دست به قلم خوبی دارید؟ آیا این توانایی را دارید که یک قلم بردارید و با واژگان جمله‌های جادویی خلق کنید؟ اگر جوابتان به این سؤال‌ها مثبت است، چرا نویسندگی را امتحان نمی‌کنید؟ شاید فکر کنید که برای تبدیل شدن به یک نویسنده باید حتما یک رمان نویس مشهور باشید، مانند جناب آقای محمود دولت آبادی. راستش خود من هیچ موقع در خواب هم نمی‌دیدم که روزی کار نویسندگی انجام دهم! اما باید به شما بگویم که هر شخصی توانایی تبدیل شدن به یک نویسنده را دارد. فقط کافی است شروع کنید به نوشتن و کمی علاقه را هم چاشنی آن کنید. به عنوان نکته آخر باید به شما بگویم که نویسندگی انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید توانایی‌های خود را در زمیه‌های مختلفی مانند نویسنده رمان، فیلمنامه نویس، تولید کننده محتوا و تبلیغ نویسی امتحان کنید.

شغل هیجان انگیز عکاسی

شغل هیجان انگیز عکاسی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه دارید به بهانه‌های مختلف با گوشی خود از چیزهای مختلف عکس بگیرید، بهتر است در کنار تفریح کمی هم کسب درآمد داشته باشید. بله منظورم شغل عکاسی است. افرادی که وارد این شغل می‌شوند باید در کنار داشتن خلاقیت از ذوق هنری خوبی نیز برخوردار باشند. به طور کلی این شغل دارای دو مرحله کلی است: شما ابتدا باید با استفاده از دوربین خود از سوژه مورد نظر عکس برداری کنید. مرحله دوم نیز مربوط به ظاهر نمودن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی می‌باشد.

تبدیل به یک متخصص مد شوید

اگر جزو افرادی هستید که عاشق مد بوده و از خلاقت خوبی نیز برخوردار هستید، این شغل خوراک شماست. یک متخصص مد باید در کنار دانستن علم طراحی با مفاهیم زیبایی شناختی نیز آشنا بوده و بتواند با استفاده از خلاقیت خود، مدل‌های جدیدی را در تولید انواع پوشاک، کفش و زیورآلات ارائه دهد. یک متخصص مد باید همیشه از آخرین اخبار مربوط به دنیای مد با خبر بوده و همچنین باید این نکته مهم را نیز بداند که سلیقه مردم به طور مداوم در حال تغییر است. دقت کنید که یک متخصص مد باید در کنار تمامی این موارد به آداب و رسوم و همچنین نوع پوشش افراد مختلف در کشورهای مختلف جهان نیز توجه زیادی داشته باشد.

مشاغل حوزه تبلیغات

تبلیغات نقش زیادی در موفقیت کسب و کار‌ها دارد و اگر افراد خلاق در این عرصه قدم بگذارند، موفقیت زیادی را تجربه خواهند کرد. به این دلیل که خلاقیت و ایده پردازی در تبلیغات حرف اول را می‌زند و به طور یقین کسب و کارها نیز حاضرند برای یک ایده تبلیغاتی خوب پول زیادی خرج کنند. شما می‌توانید به عنوان یک کارشناس یا مدیر تبلیغات شرکت خود را تأسیس کرده و به کسب و کارها کمک کنید که تبلیغات مؤثری را انجام دهند.

طراح وب سایت

طراح وب سایت

اگر جزو افراد خلاق هستید و از کار با کامپیوتر لذت می‌برید و همچنین با طراحی گرافیک نیز آشنایی دارید، چه بهتر است که این سه علاقه را با هم ترکیب کرده و یک طراح وب سایت شوید. طراح وب سایت بر روی شکل ظاهری یک وب سایت کار می‌کند. در واقع او تلاش می‌کند که یک وب سایت علاوه بر اینکه دارای ظاهر جذابی است، دارای کاربری آسان نیز باشد که کار کردن با آن برای افراد مختلف آسان باشد. این شغل در حال حاضر بازار خوبی داشته و خبر خوب نیز این است که می‌توانید به عنوان یک فریلنسر در مکان دلخواهتان، به کار مشغول شوید.

شغل کپی رایتر یا تبلیغ نویس

شغل تبلیغ نویسی یکی از مهارت‌های پولساز در حوزه تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ است که اگر آن را به خوبی یاد بگیرید، درآمد بسیار بالایی خواهید داشت. تبلیغ نویسی یعنی هنر نوشتن متن‌های تبلیغاتی به صورتی که بتواند در ذهن مخاطب نقش ببندد. نوشتن توضیحات محصول، نوشتن متن‌های تبلیغاتی در اینستاگرام، طراحی شعارهای تبلیغاتی از جمله وظایف یک کپی رایتر محسوب می‌شود. یک تبلیغ نویس باید به نویسندگی علاقه داشته و همچنین با روانشناسی فروش و درک نیاز مخاطب نیز به خوبی آشنا باشد.

کارشناس روابط عمومی و بازاریابی

اگر به عنوان کارشناس روابط عمومی و بازاریابی در جایی مشغول به کار شدید، باید این را بدانید که این شغل نیازمند افراد خلاق است. به این دلیل که کار شما ارتباط مؤثر با مشتریان فعلی یا بالقوه مرتباط با کسب و کار است و باید با استفاده از کارهای خلاقانه آن‌ها را مجذوب خود کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله یاد گرفتیم که افراد خلاق به دنبال ایده‌های خلاقانه کسب و کار بوده که بتوانند با استفاده از آن‌ها، نیاز به ایده پردازی را درون خود ارضا کنند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که ذهن خلاقی دارید، بهتر است با توجه به علاقه خود یکی از این 9 شغل را انتخاب کنید. در ضمن اگر شغل‌های دیگر را نیز می‌شناسید که مناسب شخصیت‌های خلاق است، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین خودتان باشید

3 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام من یه طراح یه ایده پرداز هستم
    ولی نمی‌دونم از کجا باید شروع کنم

  2. محمودی می گوید

    لطفا خیاطی و آشپزی رو هم به این مشاغل اضافه کنید
    من عاشق اینم که با پارچه های رنگی خیاطی کنم . وقتی چند رنگ رو کنار هم میذارم و با کمی تور و روبان تزیینشون میکنم از خلق یک اثر جدید زیبا به خودم می بالم
    در مورد آشپزی هم همینطور
    من عاشق طعم های جدیدم و سعی میکنم با ادویه ها پ چاشنی های مختلف کلوچه ها و غذاهای خوشمزه تری خلق کنم
    کلا آدم خلاق عاشق اینه که با کمترین امکانات و سخت ترین شرایط چیزی رو خلق کنه که همه رو مبهوت کنه
    مثلا من اوقاتی که پارچه ی کمی موجود دارم و باید اونقدر فکر کنم تا کمترین دورریز رو داشته باشم بیشترین لذت رو میبرم

    1. اشکان می گوید

      سلام وقتتون بخیر. ممنونم از اینکه وقت گذاشتین مقاله را خوندین و و خوشحالم از اینکه مورد پسند شما بود. بله کاملا با حرف شما موافقم. ممنونم از نظرتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.