علت نرسیدن به هدف چیست؟

آیا در نرسیدن به هدف رازی وجود دارد؟

شاید شما به بخشی از اهداف خود نرسیده اید و حتی اقدامات متفاوتی هم انجام داده اید و این سوال برایتان مطرح شده است که آیا در نرسیدن به هدف رازی وجود دارد؟ آیا اقدامی هم مانده که باید انجام دهم؟ البته شاید خودتان مشکل را تشخیص داده اید و دنبال راه حل آن هستید. به هر حال فرقی نمی کند و شما می توانید تا انتها همراه ما باشید. بعد از چند سال صحبت با افراد مختلف متوجه شده ام که مشکلاتی در راه نرسیدن به هدف دارند که شاید توجه چندانی به آن نشده است. این اصول بنیادی هستند و در صورت رعایت نشدن مثل یک سد جلو شما را می گیرد. بنابراین می خواهیم به این موارد بپردازیم.

چقدر خودتان را می شناسید؟

یکی از دلایل مهم نرسیدن به هدف، عدم خودشناسی هست. این موضوع بسیار مهم است ولی کمتر متاسفانه کسی به آن توجه می کند و از اهمیت آن خبر دارد. در واقع خودشناسی یک قدم مهم و اولیه برای رسیدن به هدف است. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید توصیه می کنم که ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید و سپس ادامه مطلب را دنبال کنید.

افراد زیادی را می توانید در اطراف خود ببینید که حتی در سن بالای 50 سال هنوز نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. این افراد در بهترین حالت هدف گذاری هم انجام می دهند ولی چون هنوز خودشان را نشناخته اند به این سو و آن سو می روند. این افراد از درون رضایت چندانی از خود ندارند حتی اگر بهترین وضعیت مالی و یا از نظر شما در شرایط مطلوب باشند.

زمین ذهنتان را آماده پاشیدن بذر کرده اید؟

خیلی علاقه مندم که این مثال ساده و جالب که برای همه قابل درک هست را به دیگران بگوییم. موفق شدن شبیه کشاورزی و یا باغبانی هست. شما اگر بهترین گل را از کشور دیگری هم بیاورید و در یک زمین شوره زار بکارید حتما از بین خواهد رفت حتی اگر بهترین آب و هوا داشته و به موقع به آن آبرسانی کرده باشید. در حقیقت این نیز یک مانع برای نرسیدن به هدف است که شما حتما باید به آن توجه کافی داشته باشید. این مورد شاید در ظاهر خودنمایی نکند ولی در پشت پرده می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. شاید متوجه شده باشید که چقدر تلاش می کنید و حتی اهدافتان را به صورت منظم بر روی کاغذ یادداشت می کنید اما بعد از مدتی می بینید که دارید درجا می زنید و حتی خودتان هم متوجه نیستید که به کجا گیر کرده اید.

بنابراین مهم است که اول ترمز دستی ذهنتان را بخوابانید و بعد شروع به گاز دادن در جاده موفقیت بکنید.

چقدر از هدفتان می ترسید؟

شاید برای شما جالب باشد که همان قدر که هدف شیرین هست برای برخی از افراد ترسناک هم هست. البته برای تمام افرادی که می خواهند اهداف بزرگی داشته باشند این حس به وجود می آید اما افراد موفق می دانند که چگونه باید آن را کنترل کنند. آن ها می دانند که این ترس طبیعی و لازمه پیشرفت هست و اگر ترسی وجود نداشته باشد کارها به خوبی پیش نمی رود و تلاشی صورت نمی گیرد. اما افراد ناموفق آنقدر این ترس را بزرگ می کنند که دیگر حتی یک قدم برداشتن هم برایشان سخت و دشوار می شود و دست از کار می کشند. در واقع در این وقع نرسیدن به هدف برایشان راحت تر از قبول ترس و پیشرفت است.

اقدام نکردن عامل نرسیدن به هدف

اگر بخواهم یک عامل مهم نرسیدن به هدف به شما معرفی کنم این هست که افراد بعد از یادگیری مطالب فراوان هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نمی دهند و صرفا معلومان خود را افزایش می دهند. شاید برایتان جالب باشد و حتی خودتان هم تجربه کرده باشید که:

هنگامی که اولین قدم را برمی دارید دیوار مستحکم ترس و اهمال کاری فرو می ریزد.

پس خیلی مهم است که به هر نحوی که شده خودتان را قانع کنید که اولین قدم را بردارید. برای این که این بتوانید این کار را انجام دهید یک تکنیک به شما معرفی می کنم.

تکنیک 5 دقیقه در شروع کار

سعی کنید همین حالا کاری که ساعت ها و روزها به عقب انداخته اید را انجام دهید. اشکالی که به وجود می آید این هست که در ذهنتان این حرف تکرار می شود که کار سختی هست و نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارد و یا این که حالا حوصله این کار را ندارم و … ولی به خودتان قول دهید که به هر نحوی که شده فقط 5 دقیقه شروع به انجام آن کار کنید و بعد از مدتی متوجه خواهید شد که یک ساعت هست که دارید آن فعالیت را انجام می دهید. پس دائما از این تکنیک استفاده کنید و مشاهده خواهید کرد که چقدر در کار خود پیشرفت داشته اید.

5 نظرات
  1. بدون نام می گوید

    :))) من خیلی واسه تیزهوشان خوندم روزای تعطیل ۳۰۰ تا تست میزدم روزایی که مدرسه داشتیم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تا پس چرا قبول نشدم ؟ :))))

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام آقا یا خانم بی نام 🙂
      موارد زیادی برای موفق شدن یا نشدن در هر کاری وجود داره که لیست کردن همه عوامل در حد چند کتاب هست. اما برای مورد شما شاید موارد زیر قابل توجه باشند.
      آیا سرعت تست زدن شما به اندازه زمان تعیین شده است؟
      آیا مطالب را به درسی را به خوبی درک کرده اید؟
      آیا در درس خواندن فقط کمیت مد نظرتان بوده یا کیفیت درس خواندن هم در نظر گرفته اید؟
      آیا در جلسه امتحان اعتماد به نفس کافی داشته اید یا درگیر افکار منفی شده اید؟
      و….

  2. محمد می گوید

    مقاله خوب بود ولی توی تصویری که گذاشتین برای این مقاله توپه تقریبا گل شده و به تور دروازه رسیده و از خط دروازه هم رد شده.

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      ممنون از دقت نظر شما 🙂

  3. محمد می گوید

    ممنون خوب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.