عزت نفس خودتان را تقویت کنید

افزایش عزت نفس

امیر پسری قد بلند و خوش هیکله که وقتی باهاش صحبت می کردم تقریبا توی زندگی هیچی کم نداشت. می گفت از نظر ثروت تامین هست، شغل و درآمد خوبی هم داره. اما همیشه یه چیز اون را آزار می ده، چیزی که سالها مثل یه عقده توی وجودش مانده. این که خودش احساس می کرد که عزت نفس خوبی نداره و دستاوردهای زندگیش اون را راضی نمی کرد. وقتی ازش خواستم بیشتر درباره خوش بگه این طور شروع کرد:

زمانی که سن کمی داشتم و مدرسه می رفتم، از این که چهره زیبا و اندامی خوش فرم داشتم مورد توجه دیگران قرار گرفته بودم. راستش خودم هم احساس خوبی داشتم. مشکل از اونجایی شروع شد که توی خونه، خواهر و داداشم برای این که من را کوچیک کنن، همیشه بهم می گفتن تو هیچی از خودت نداری و هر چی داری آماده بهت داده شده. حتی زمانی که با تلاش خودم نمره خوبی می گرفتم این طور وانمود می کردن که این نمره را به خاطر این که مورد توجه دیگران هستم به من دادن.

با همین حرف ها بزرگ شدم تا این که تلاش کردم یه شرکت برای خودم بزنم. شب و روز تلاش کردم و شرکتم را راه اندازی کردم اما باز هم می گفتن این هم به خاطر این هست که تو این ویژگی داری از تو خوششان می آید و کارت را راه می اندازن.

الان سالها گذشته و من هم به آنچه می خواستم رسیدم. اما هر بار که دستاوردی بدست می آوردم احساس می کنم ندایی از درون من فریاد می زنه که تو هیچی نیستی و به خاطر ظاهرت هست که به این دستاورد رسیدی. البته می دونم که این حرف اشتباهه و هر چند که دیگه خواهرم، برادرم و یا دوستانم کنارم نیستند که بخواهند به من یادآوری کنن اما انگار به صورت خودکار هر بار پس از انجام کاری این ندا در من زنده می شود.

حالا دیگه احساس می کنم عزت نفس خوبی ندارم. بعد از سال ها احساس می کنم شاید اون ها راست بگن. احساس خالی بودن بودم می کنم و این باعث شده در پیشرفت من هم تاثیر منفی داشته باشه. الان می خوام روی تقویت عزت نفس خودم کار کنم تا بتونم طعم موفقیت و آرامش را بچشم.

عزت نفس چیست؟

شاید خیلی از ما عزت نفس و اعتماد به نفس را یکی بدانیم درصورتی که این دو کاملا جدا ازهم هستند.

 عزت نفس حالت کلی تری نسبت به اعتماد به نفس داره. درواقع عزت نفس یعنی اینکه شما چقدر خودتون را دوست دارید، چقدر برای خودتون ارزش قائل هستید. البته این دوست داشتن حسی کاملا درونی هست و با غرور خیلی فرق داره. درواقع کسی که خودش را دوست داره به هر کس و هر چیزی جواب مثبت نمی ده، با هر فردی معاشرت نمی کنه، برای زمان خودش ارزش قائله، همان طوری که برای خودش ارزش قائل هست برای دیگران هم ارزش قائل هست و کسی را بی دلیل قضاوت نمی کند و ده ها مورد دیگه… درواقع کسی که عزت نفس داشته باشه این پتانسیل را نیز داره که از اعتماد به نفس بیشتری هم برخوردار باشه.

عزت نفس یعنی اینکه توانایی شما در لذت بردن از زندگی چقدر هست و اینکه چقدر به توانایی هایتان ایمان دارید. شما نباید توقع داشته باشید که در هر کاری فوق العاده باشید بلکه باید در یک یا چند کاره محدود بهترین خودتان باشید، همین که احساس رضایت و آرامش از خودتون داشته باشید نشانه خوبی برای عزت نفس هست. یعنی اینکه خودتون را با تمام خوبی ها و بدی قبول داشته باشید شما فرصت زندگی کردن و پیشرفت دارید و باید قدر این فرصت را بدانید.

  برای تقویت عزت نفس باید خودمون را در هر شرایطی که هستیم دوست و قبول داشته باشیم و این رکن و پایه اساسی برای تقویت عزت نفس هست چون در این صورت هست که می تونیم توی سختی ها تصمیم بگیریم و عوامل بیرونی نمی توانند تاثیر زیادی روی ما داشته باشند چون پایه قوی به نام عزت نفس در خودمون ایجاد کردیم که به ما انگیزه می ده که توانایی انجام این کار را داریم.

برای اینکه خودتان را دوست داشته باشید باید دست از سرزنش کردن خودتان بردارید. باید بدانید که چه نقاط قوت و ضعفی دارید. ما در برابر نقاط قوتمان وظیفه داریم که آن ها را خوب اجرا کنیم و نباید برای هر کاری خومان را ملامت کنیم. سعی کنید پاداش های متناسب با کاری که انجام می دهید به خودتان هدیه دهید.

ملاکی که می توانم برای دوست داشتن به شما بدهم این هست که فرض کنید با بهترین کسی که دوستش دارید ملاقات می کنید. برای او چه کاری انجام می دید؟ احتمالا بهترین لباس ها را می پوشید، از بهترین ظروف آشپزخانه استفاده می کنید، شاید او را به رستوران ببرید، خیلی با محبت با او رفتار می کنید و حرفی نمی زنید که از شما برنجد و ده ها کار مثبت دیگه. حال سوال من اینکه چه کسی بهتر از خودتان؟ چرا برای خودتان به اندازه بهترین دوستتان ارزش قائل نمی شوید؟

منشاء عزت نفس پایین کجاست؟

آیا عزت نفس پایین ارثی است؟ آیا عزت نفس پایین از هنگام تولد با ماست؟ یا… .

عزت نفس از کودکی درون ما شکل می گیرد با توجه به رفتاری که خانواده و اطرافیان با ما دارند بالا و پایین می رود، تا حدی بستگی به این داره که ما تشویق شویم یا تحقیر.

البته ناگفته نماند که این مطلب به این معنا نیست که هر کس در کودکی عزت نفس پایین داشت دیگر نمی تونه آن را تقویت کنه. علم روانشناسی این مورد را می پذیره که هر فرد می تواند با آموزش و یادگیری عزت نفس خودش را تقویت کند. پس زیاد نگران کودکی و گذشته خودتون نباشید و از همین الان از کارهای کوچک شروع کنید.

برخی از نشانه های عزت نفس پایین

  • افرادی که عزت نفس پایین دارند نظر دیگران برایشان زیاد مهم است و همیشه منتظر این هستند که دیگران تاییدشان کنند.
  • وقتی در جمع هست فکر می کند دیگران در مورد او سوء ظن دارند و هر نگاهی را این طور برداشت می کند که حتما عیبی در وجودش هست.
  • وقتی کسی از آنها تعریف می کند احساس خجالت می کنند و می خواهند نظر طرف مقابل را رد کند در صورتی که باید نظر طرف مقابل تایید کند تا دیگران بدانند در کارش مهارت دارد.
  • افرادی که عزت نفس پایین دارند به ظاهرشان بیش حد توجه دارند و همیشه درگیر ظاهرشان هستند.

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

قبل از هر چیزی ما باید انعطاف و توانایی این را داشته باشیم در هر جای زندگی و شرایطی که هستیم خودمون را قبول داشته باشیم چون قراره ما زندگی کنیم  و لذت ببریم.

تا کی قراره ما برای دیگران زندگی کنیم بیایید برای یه بار هم که که شده برای خودتون زندگی کنید آن طوری که دوست دارید زیاد مهم نیست بقیه در مورد شما چی فکر می کنند. ما عادت کردیم همیشه زیباترین لباسها وقتی کسی قراره بیاد بپوشیم، خوشبوترین ادکلن ها برای وقتی می خواهیم جایی برویم و… پس خودتون چی؟ شما باید قبل از هر کسی خودتون را دوست داشته باشید. این به این معنا نیست که برای دیگران ارزش قایل نباشید حرف من اینه اول خودتون. سعی کنید حرف های دیگران و قضاوت ها آن ها مثل داستان امیر، روی شما تاثیر نداشته باشه و این مستلزم این هست که خودشناسی انجام بدید و رسالت و مسیر زندگی خودتان را خوب بشناسید.

 پس خودتون را دست کم نگیرد شما در هر شرایطی که هستید می تونید بهترین خودتون باشید قدر خودتون را بدونید.

 

 

 

نظرات بسته شده است.