چگونه به برنامه ریزی خود متعهد بمانیم؟

چرا تعهد به خود کار دشواری هست؟

سوال: چندین سال هست که دارم کتاب ها و برنامه های موفقیت را مطالعه می کنم. اما هر بار که برنامه ریزی می کنم نمی تونم اجراش کنم. تمام روش های برنامه ریزی هم یادگرفتم و توی این کار حرفه ای شدم اما هر بار که موقع عمل می رسه کارهای به ظاهر جذاب تری میاد سراغم و اون ها را انجام می دم. اشکال کار من کجاست؟
کم نیستند افرادی که کوله باری از اطلاعات در مغز خود یا در حافظه کامپیوترشان جا خوش کرده و قفسه های کتاب هایشان با ترکیب رنگ عالی چیده شده است و هنوز هم در حسرت اطلاعات بیشتر هستند. نکته این نیست که چرا ما کتاب ها و آموزش های زیادی داریم، نکته مهم تر این هست که چند درصد از این اطلاعات در زندگی ما تبدیل به عمل می شود که به نظر من حتی اجرای 5 درصد آن چیزی که می دانیم می تواند زندگی ما را دگرکون کند.
اما همین چند درصد عمل هم کار سخت و دشواری هست. کیست که نداند سحر خیزی خوب هست؟ کیست که نداند در عین حالی که می ترسیم اما باید اقدام کنیم؟ کیست که نداند باید رژیم غذایی مناسب داشت و ….. اما چرا به قول دوستمان زمانی که به عمل می رسد هیچ اتفاقی نمی افتد و تعهد به خود را فراموش می کنیم و متعهد به برنامه ریزی نیستیم؟

هر کس به اندازه عملش دانش دارد 

شاید مهم ترین عللی که شما نمی توانید متعهد به هدفتان بمانید به شرح زیر هست که البته راجع به این موارد قبل صحبت شده و شما را به آن ها ارجاع می دهم.

  • هنوز خودشناسی نکرده اید

یکی از دلایل پنهانی که باعث می شود خیلی از افراد در هدف گذاری و برنامه ریزی شکست بخورند این هست که هنوز خودشان را خوب نشناخته اند. خودشناسی چیزی نیست که با یک تست مشخص شود. معمولا خودشناسی با شخصیت شناسی اشتباه گرفته می شود و افراد سعی می کنند با یک تست ساده کل وجود خودشان را بشناسند. بنابراین بعد از خودشناسی باید رسالت زندگی خودتان را مشخص کنید چرا که اگر این کار را انجام ندهید احتمال این که در نیمه راه احساس سرخوردگی کنید زیاد می شود.

  • عاشق کارتان نیستید

کسی که هوس انجام کاری دارد با کسی که عاشق کارش هست تفاوت بسیاری دارد و این نیز ریشه در این دارد که با شناخت خود بتوانید کاری که عاشقش هستید را پیدا کنید و کاری که جو دوستان و جامعه پیگیر آن هستند.

  • ترس از شکست دارید

یک عامل مهم که باعث رنگ باختن در تعهد به خود می شود ترس از انجام کار هست. ترس علت و ریشه های مختلفی دارد. شاید تعجب کنید که شاید ترس از موفق شدن داشته باشید. الان این سوال برایتان به وجود آمده که مگه کسی از موفق شدن می ترسد؟ بله، شاید در عمق ضمیر ناخودآگاه شما این باشد که اگر موفق شوم باید کارهای متفاوتی انجام دهم، همه از من توقع بالایی دارند، باید به دیگران پول قرض بدهم یا وقت خودم را برای آن ها قرار دهم و ….  بنابراین ترس مدل های مختلفی دارد که باید آن را خوب بشناسید اما در کل راهی جز حمله به آن و اقدام کردن ندارید.

مطالعه کنید: غلبه بر ترس از شکست و رسیدن به موفقیت
  • عزت نفس و اعتماد به نفس خوبی ندارید

افرادی که تعهد به خود ندارند احتمالا در عزت نفس و اعتماد به نفس قوی نیستند. زمانی که ما از نظر منطقی به این نتیجه می رسیم که نمی توان این کار را انجام داد و یا می ترسیم کاری را شروع کنیم، دو قوه نیرومند عزت نفس و اعتماد به نفس می تواند بسیار کمک کننده باشد.

چگونه برای خودمان تعهد ایجاد کنیم؟

علاوه بر نکاتی که در قسمت قبل برای تعهد به خود به آن اشاره کردیم و بیشتر به ضمیر ناخودآگاه و خودشناسی و … برمی گردد، راه حل های دیگری هم وجود دارد که می تواند برای متعهد ماندن بسیار مفید باشد.

  • به خودتان قول مکتوب دهید

کافیست روی یک برگه کاغذ کاری که می خواهید انجام دهید را یادداشت کنید و بعد آن را امضا کنید. از آنجایی که امضای شما برایتان قابل احترام هست اهمال کاری را کنار می گذارید.

  • به دیگران قول دهید

به دیگران قول دهید اما نه به هر کس. به کسی قول دهید که شما را درک کند. وقتی به دیگران قول می دهید خودتان را متعهد می کنید که این کار را انجام دهید و این یک روش قدرتمند هست. سعی کنید به یکی دو نفر مورد قبول، قول دهید که فلان کار را انجام خواهید داد.

  • برای خودتان جایزه تعیین کنید

مغز ما هم منطق می خواهد و هم احساس را دوست دارد. اگر شما همیشه کار کنید و هیچ بهایی به مغز احساسی ندهید به احتمال زیاد جلو شما را خواهد گرفت چون این مغز بسیار قدرتمند هست. بنابراین متناسب با کاری که انجام می دهید یک جایزه برای خودتان تعیین کنید. این جایزه می تواند یک بستنی، بازی کامپیوتری، پیاده روی یا دعوت خود به رستوران باشد.

  • پشتیبان داشته باشید

مورد بسیار مهم این هست که یک نفر همیشه همراهتان باشد تا شما را به مسیر اصلی بازگرداند. نقاط قوت و ضعف شما را بگوید و شما را به جلو هل دهد.

  • گاهی به نتیجه فکر کنید

گاهی وقت ها نیاز هست که به رویاهای خودمان فکر کنیم. انجایی که نتیجه گرفتیم. توی اون لحظات چه حسی دارید؟ مسلما احساس فوق العاده ای خواهید داشت. به همین خاطر بعد از آن انگیزه بیشتری برای شروع دارید.

  • شب ها خودتان را تحلیل کنید

هر شب قبل از خواب، روزی را که سپری کرده اید را بررسی کنید. شاید نتوانسته اید تمام آن چیزی که می خواستید انجام دهید اما به خاطر کارها و پیشرفت های اندکی که داشته اید خودتان را تحسین کنید و برای کارهایی که به هر دلیل انجام نداده اید این پرسش مطرح کنید که فردا چطور می توانم این کار را انجام دهم؟

بنابراین با کارکردن روی عوامل درونی مثل ناخودآگاه و ذهن و عوامل بیرونی مثل قول مکتوب، پشتیبان و … شما به عمل گرای فوق العاده ای تبدیل خواهید شد.

شما در کجا و در چه کاری اهمال کاری می کنید؟

چه راه حلی برای خودتان پیدا کردید؟

نظر خودتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید….

8 نظرات
  1. Maryam می گوید

    بسیار عالی بود ممنونم

  2. Shape می گوید

    خیلی مفید با بیان خوشمزه 🍓
    کاری که عاشقشینو خوب انجام میدین ✨✨

  3. Delniya Alizadeh می گوید

    سلام خیلی جالب بود ممنونم
    من سه ساله هربار دقیق ترین برنامه درسی رو برای خودم می ریزم وحتی مشاور هم برام برنامه ریخته ولی هر بار بهش عمل نمی کنم من فقط سه ماه فرصت دارم و اصلا نمی خوام این بار شکست بخورم لطفا کمکم کنید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      باید دلایل اهمال کاری شما پیدا بشه، این که کی و چرا و به چه شکل عمل نمی کنید مهم هست که می تونید از جلسات مشاوره جهت برطرف کردن این موضوع استفاده کنید.

  4. Delniya Alizadeh می گوید

    واقفا جالب بود خیلی ممنونم
    من سه سال تمامه هر هفته برای خودم دقیق ترین برنامه ی درسی رو می نویسم ولی باز بهش عمل نمی کنم واین سه ماه آخرین فرستم هست و اسلا نمی خوام ازدستش بوم

  5. سمیرا می گوید

    سلام و درود
    وب سایت خیلی خوبی دارید
    ممنونم

  6. محمد می گوید

    فقط اراده است که آدم ها رو متمایز می کنه . . .

  7. محمود می گوید

    مقاله بسیار کاربردی بود. ممنونم ازتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.