آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی ESTP

اگر در آزمون MBTI شرکت کرده اید و متوجه شده اید که دارای تیپ شخصیتی ESTP هستید، با خواندن این مقاله می‌توانید با ویژگی‌ها و خصوصیات این تیپ شخصیتی آشنا شوید. آزمون مایرز-بریگز یکی از معروف ترین تست‌ها برای رسیدن به خودشناسی است که برای زمینه‌های زیادی به خصوص راهنمای شغلی مورد استفاده قرار می گیرید. از این تست در بسیاری از شرکت‌های معروف استفاده می‌کنند تا بتوانند هر شخصی را در جای مناسب قرار دهند. امروزه نارضایتی شغلی یکی از عوامل مهم در عدم موفقیت است که می‌توان با استفاده از این آزمون و آزمون‌های مشابه، به شغل ایده آل و مورد علاقه خود رسید.

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTP

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP شاد، پرانرژی و فعال هستند و بیشتر در زمان حال زندگی می‌کنند. این افراد عادت ندارند که برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند و این مورد را می‌توان یکی از نقاط ضعف آن‌ها به شمار آورد. ESTP‌ها واقع بین هستند و بیشتنر بر اساس احساسات خود تصمیم می‌گیرند. کنجکاو بودن یکی از ویژگی‌های این اشخاص است و بسیار عملگرا می‌باشند، به صورتی که عمل کردن ر ابه گفتگوهای عملی ترجیح می‌دهند. یکی دیگر از خصوصیات افراد دارای تیپ شحصیتی ESTP این است که آن‌ها تمایل دارند که بیشتر مشاهده کنند و از کسب تجربه‌های جدید استقبال می‌کنند و به صورت کلی علاقه ای به کلنجار رفتن با نظریات علمی را ندارند. این اشخاص هنر مذاکره را به خوبی یاد دارند و به صورت کلی افرادی اجتماعی و معاشرتی هستند که ممکن است کمی نیز شوخ طبع باشند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESTP

● افرادی پر انرژی و فعالی هستند
● قدرت ریسک پذیری بالایی دارند
● خود را به خوبی با شرایط جدید سازگار می‌کنند
● از محبوبیت خوبی نزئ دیگران برخوردار هستند
● توانایی خوبی در حل مشکلات و مدیریت بحران‌ها دارند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ESTP

● به احساسات دیگران توجه زیادی ندارند
● علاقه ای به برنامه ریزی کردن برای آینده ندارند
● ممکن است با رک گویی زیاد خود دیگران را برنجانند
● قبل از انجام کارهای خود به فکر مهیا کردن تمام تدارکات نیستند
● گاهی اوقات به دلیل پذیرفتن بیش از حد مسئولیت های متعدد از تمام کردن کارهای خود در موعد مقرر عاجز هستند

روابط تیپ شخصیتی ESTP با دیگران

روابط تیپ شخصیتی ESTP با دیگران

فردی که دارای تیپ شخصیتی ESTP است، علاقه دارد که از آزادی و استقلال برخوردار باشد و به صورت کلی دوست ندارد که کنترل شود. این افراد علاقه زیادی به کسب تجربه‌های جدید داشته و به همین دلیل از ملاقات کردن با افراد جدید نیز در زندگی خود لذت می‌برند و از این رو با اطرافیان خود رابطه خوبی برقرار می‌کنند. ESTP‌ها تمایل دارند که هیجان و شادی را در روابط خود احساس کنند. این اشخاص ممکن است تا حدودی غیر قابل پیش بینی باشند و از این رو گاهی شناخت آن‌‌ها برای دیگران مشکل است.

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTP در محیط کار

تیپ شخصیتی ESTP در محیط کار بسیار عملگرا و خلاق هستند و همچنین توانایی خوبی در کار کردن در شرایط پر استرس دارند و به طور کلی به مشاغل پر استرس نیز علاقه دارند. این اشخاص علاقه دارند که همزمان روی چند پروژه کار کنند و این کار ممکن است باعث شود که نتوانند کارهای خود را سر موقع تمام کنند و به همین دلیل اکثر آن‌ها 90 دقیقه ای هستند. ESTP‌ها در متقاعد کردن دیگران توانا هستند و رقابت کردن از دیگر خصوصیات آن‌هاست. افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP می‌توانند خود را با شرایط مختلف سازگار کنند و همچنین قدرت رسیک پذیری بالایی نیز دارند. عدم آینده نگری از نقاط ضعف این افراد در محیط کار می‌باشد و ESTP‌ها باید سعی کنند که حتما برنامه ریزی را در کار خود وارد کنند.

تیپ شخصیتی ESTP چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه فروش و خدمات

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP علاقه دارند که در شغل خود با دیگران ارتباط برقرار کنند و از سوی دیگر مشاغلی را ترجیح می‌دهند که تصمیمات مهمی را در کوتاه ترین زمان بگیرند. بنابراین مشاغل زیر را می‌توان به آن‌ها پیشنهاد داد:
افسر پلیس، آتش نشان، مهماندار هواپیما، مهندس پرواز، فروشنده و بازرس

مشاغل حوزه مالی

مشاغل حوزه مالی به ESTP‌ها این امکان را می‌دهد که ریسک و هیجان را در کار خود امتحان کنند و از سوی دیگر شرایط کار ثابت نیست و ممکن است به سرعت شرایط تغییر کند. بنابراین به ESTP‌‍ها مشاغل زیر را نیز می‌توان پیشنهاد داد:
بانکدار، سرمایه گذار، کارگذار بیمه، تحلیلگر مالی و حسابدار

مشاغل حوزه سرگرمی

تیپ شخصیتی ESTP علاقه دارند که دیگران را سرگرم کنند و با آن‌ها ارتباط داشته باشند. بنابراین مشاغل زیر نیز برای آن‌ها مناسب است:
گزارشگری مالی، ورزشکار حرفه ای، مجری و بازیگر

مشاغل حوزه صنایع دستی

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP به کارهای فنی  علاقه دارند و از طرفی دیگر نیز دوست دارند برای خودشان کار کنند. بنابراین مشاغل زیر نیز برای آن‌ها مناسب به نظر می‌رسد:
نجار، عکاس، برق کار، نقشه بردار و مهندس مکانیک

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی ESTP

● جرج دابلیو بوش: رئیس جمهور سابقآمریکا
● وینستون چرچیل: نخست وزیر بریتانیا
● کنی راجرز: خواننده و تهیه کننده آمریکایی
● توماس ادیسون: مهندس، مخترع و کارآفرین اها آمریکا
● آنجلینا جولی: بازیگر آمریکایی
● جان وین: بازیگر آمریکایی

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP

● به احساسات دیگران توجه داشته باشید
● سعی کنید که رک گویی شما دیگران را اذیت نکند
● برای انجام کارهای خود برنامه ریزی دقیق داشته باشید
● قبل از اینکه دست به عمل بزنید، مدتی را به فکر کردن اختصاص دهید

آزمون MBTI  کمک زیادی به ما می‌کند که دید بهتری نسبت به زوایای مختلف شخصیتی خود داشته باشیم. با انجام این تست، می‌توانید متوجه شوید چه تفاوت های شاخصی با دیگران دارید.
یکی دیگر از نکاتی که در مورد علم شخصیت شناسی وجود دارد، این است که ما به این وسیله می‌توانیم به نقاط ضعف و قوت خود پی ببریم. در اینصورت باید از نقاط قوت خود در جهت رسیدن به موفقیت استفاده کنیم و سعی کنیم که روز به روز آن را بهبود ببخشیم و از سوی دیگر نیز باید تلاش کنیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.