آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی ISFP

یکی از مدل‌های رفتاری که در آزمون MBTI مطرح شده است، تیپ شخصیتی ISFP می‌باشد. آزمون مایرز-بریگز یکی از معروف ترین تست‌ها در زمینه خودشناسی است که طبق آمار حدود 2 میلیون نفر در سال از آن برای پی بردن به تمایلات خود در زمینه ارتباطات و شغل مورد علاقه خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که 90 درصد از معتبر ترین شرکت‌ها در آمریکا از آزمون MBTI برای استخدام نیروی کار استفاده می‌کنند.
اگر در این آزمون شرکت کرده اید و متوجه شده اید که دارای تیپ شخصیتی ISFP هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید که بتوانیم به بررسی جنبه‌های مختلف این تیپ شخصیتی بپردازیم.

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFP

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFP

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP بسیار ساکت و ارام هستند و می‌توانند علاقه دیگران را به خود جلب کنند. اگر با این اشخاص برخورد کنید ظاهری آرام دارند، ولی هنگام کار کردن بسیار با شوق و اشتیاق عمل می‌کنند. ISFP‌ها شخصیتی متواضع و محافظه کار دارند و از طرفی نیز معمولا کم حرف هستند البته به جز زمانی که در جمع دوستان صمیمی خود هستند.
از دیگر ویژگی‌های ISFP‌ها می‌توان به شخصیت پیچیده آن‌ها اشاره کرد به طوری که معمولا شناخت آن‌ها برای دیگران سخت است. البته نکته جالب در مورد ISFP‌‌ها این است که آن‌ها معمولا شخصیت واقعی خود را به ندرت نشان می‌دهند و این باعث می‌شود که دیگران در شناسایی خصوصیت‌های اخلاقی آن‌ها دچار مشکل شوند.
شخصی که دارای تیپ شخصیتی ISFP است بیشتر در زمان حال زندگی می‌کنند و همچنین علاقه زیادی به برنامه ریزی برای آینده ندارند.
از دیگر خصوصیات این تیپ شخصیتی می‌توان به صبر و انعطاف پذیری و رابطه خوب آن‌ها با دیگران اشاره کرد.
این افراد علاقه ای ندارند که به دیگران دستور داده و یا آن‌ها را رهبری کنند ولی در مقابل وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده شان گذاشته شده است را به خوبی انجام می‌دهند.
ISFP‌ها علاقه ای ندارند که دیگران را مجبور کنند که نظرات آن‌ها را قبول کنند و به طور کلی از اختلاف و ناسازگاری با دیگر افراد خودداری می‌کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISFP

● شنوندگان قابلی هستند
● به جزئیات اهمیت می‌دهند
● اشخاصی مهربان و دوست داشتنی
● از صبر و شکیبایی زیادی برخوردار هستند
● در انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود جدی و پیگیر هستند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISFP

● در برابر انتقاد واکنش نشان می‌دهند
● زندگی در لحظه حال و عدم توجه به آینده
● در انجام برنامه ریزی برای آینده مشکل دارند
● توجه بیش از حد به نیازهای دیگران و غفلت از نیازهای خود
● از بحث و مشاجره دوری کرده و به همین دلیل شاید نتوانند عقاید خود را بیان کنند

روابط تیپ شخصیتی ISFP با دیگران

روابط تیپ شخصیتی ISFP با دیگران

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP در روابط با دیگران صمیمی و مهربان بوده و از انجام کمک به دیگر افراد کوتاهی نمی‌کنند. این اشخاص شنوندگان خوبی هستند و می‌توانید حسابی با آن‌ها درد دل کنید.
با اینکه ISFP‌ها در ظاهر آرام و ساکت هستند، ولی شناخت آن‌ها برای دیگران کمی سخت است. این افراد با انتقاد مشکل دارند، چه بخواهند از کسی انتقاد کنند و چه کسی از آن‌ها انتقاد کند. به همین دلیل توجه کنید که اگر آن‌ها از کارهای شما ایراد نمی‌گیرند دلیل نمی‌شود که با کارها یا عقاید شما موافق هستند.
ISFP‌ها علاقه ای به بحث کردن با دیگران نداشته و این خصوصیت ممکن است باعث شود که آن‌ها نتوانند به خوبی از نظرات یا عقاید خود دفاع کنند. از دیگر خصوصیات تیپ شخصیتی ISFP این است که تمایل دارند برای دیگران مفید واقع شوند و آن‌ها را برای رسیدن به خواسته هایشان یاری کنند.
این افراد علاقه خود را بیشتر با عمل به دیگران نشان می‌دهند و به طور کلی اشخاصی کم حرف هستند.

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFP در محیط کار

اشخاص دارای تیپ شخصیتی ISFP در محیط کاری خود روابط خوبی با دیگر همکاران خود داشته و می‌توانند به خوبی با آن‌ها همکاری کنند. ISFP‌ها تمایل دارند که در محل کار وظایف خود را به خوبی انجام داده و بتوانند به رشد و تعالی سازمان خود کمک کنند.
این افراد علاقه ای ندارند که دیگر افراد را رهبری با مدیریت کرده و یا به نوعی به آن‌ها دستور دهند و به همین علت به نظر می‌رسد که در بخش هایی که نیاز به کنترل دیگران است، نتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند.
ISFP‌ها در هنگام کار به جزئیات توجه زیادی دارند و این می‌تواند به نوعی به آن‌ها کمک کند که وظایف خود را به خوبی انجام داده و اشتباهات خود را به حداقل برسانند.
یکی از خصوصیات ISFP‌ها این است که در محیط‌ های کاری اداری که مقررات خاص خود را دارد، راحت نیستند و تمایل دارند که انتخاب زمان مناسب برای کار قدرت انتخاب داشته باشند.

 تیپ شخصیتی ISFP چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه هنری و خلاقیت

همانطورکه اشاره شد، ISFP‌ها تمایل چندانی به کارهای اداری نداشته و تمایل دارند که در انجام کار خود مستقل باشند. بنابراین به نظر می‌رسد که مشاغل زیر برای آن‌ها مناسب باشد:
هنرمند، نجار، طراح داخلی، نقاش و خیاط

مشاغل حوزه خدمات بهداشتی و درمانی

افراد دارای تیپ شخصتی ISFP تمایل دارند که ارتباط خوبی با دیگران داشته باشند و بتوانند به آن‌ها کمک کنند، به همین جهت این اشخاص مشاغل زیر را نیز می‌توانند امتحان کنند:
پرستار، فیزیوتراپ، چشک پزشک، گفتار درمانگر و متخصص تغذیه

مشاغل حوزه فنی و علمی

ISFP‌ها تمایل زیادی به جزئیات دارند و بنابراین مشاغل زیر نیز برای آن‌ها مناسب به نظر می‌رسد:
نقشه کش، زمین شناس، تحلیلگر سیستم و نعمیر کار وسایل برقی

مشاغل حوزه خدمات

این اشخاص تمایل دارند که به دیگران کمک کنند تا به رشد و تعالی رسیده و همچنین برای برآورده کردن نیازهای دیگران نیز تلاش می‌کنند. بنابراین ISFP‌ها مشاغل زیر را نیز می‌توانند امتحان کنند:
معلم، استاد دانشگاه، آتش نشان، مدد کار اجتماعی و استاد دانشگاه

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی ISFP

● مایکل جکسون: خواننده پر آوازه آمریکایی
● میلارد فیلمور: رئیس جمهور آمریکا
● برد پیت: بازیگر معروف آمریکایی
● دیوید بکهام: بازیکن فوتبال انگلیسی
● باب راس: نقاش آمریکایی و مجری تلوزیون
● استیون اسپیلبرگ: کارگردان آمریکایی

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP

● به نیازهای خود نیز توجه کنید
● کمی آینده نگر و کلی بین باشید
● مهارت‌های کلامی خود را بهبود دهید
عقاید و نقطه نظرات خود را ابراز کنید

خود شناسی یکی از مراحل زندگی تمامی انسان هاست و در تمامی زندگی او نیز ادامه دارد. با شناخت تیپ شخصیتی می‌توانید تصمیم های عاقلانه و درست بگیرید. با اینکه امروزه رضایت شغلی در بین افراد کم شده است، ولی با انجام این تست یا پرسش نامه‌های مشابه می‌توانید به یک خودشناسی شغلی خوبی برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.