چگونه می‌توان یک فیل را خورد ؟

چند وقت پیش دوستی با هیجان پرسید می‌دانی شرکت گوگل برای این که فردی را استخدام کند چطور ازش مصاحبه می‌گیرند؟ گفتم خب…. نه چون من برای شرکت یاهو مصاحبه دادم و از گوگل خبری ندارم. گفت شوخی نکن جدی می‌گم. گفتم حالا چه شده نکنه می‌خواهی استخدام شوی؟

وقتی دید من خیلی سوالش را جدی نگرفتم گفت: ” می‌گن برای تست هوش یه سری سوالات عجیب می‌پرس” گفتم خب مثلا چه؟ گفت یکی از سوالاتشون این هست که از فردی پرسیدن چگونه می‌توان یک فیل را خورد و چون این فرد هم پاسخ داده قبول شده. حالا تو می‌توانی جوابش را حدس بزنی؟

کمی از سوال طفره رفتم اما وقتی اصرار کرد سعی کردم کمی فکر کنم. چند تا پاسخ مختلف دادم که گفت نه قبول نیست. گفتم خب فیل که خوردنی نیست گفت نه فرض ما به این هست که حتما باید خورده شود. در همین حین کتاب اثر مرکب دارن هاردی به یادم آمد. اساس آموزه این کتاب به صورت کاملا خلاصه این هست که هر کار بزرگی را اگر به بخش‌های کوچک تقسم کنیم و مرتب انجام دهیم قابل دستیابی هست.

رو به دوستم کردم و با غرور گفتم خب، باید فیل را لقمه لقمه کرد و بعد خورد. دوستم گفت حالا درست شد. گفتم خب پس سفارش مرا برای استخدام شدن در شرکت گوگل بده. گفت باشه کاری کردی که سوالات دیگر را برایت نگویم و بعد هم که بحث عوض شد.

اما فارغ از این که این سوال در کجا و برای چه مطرح شد نکته مهمی دارد و این سوال با وجود این که این موضوع کاملا از یاد دوستم رفت اما در ذهن من باقی ماند. هر گاه کاری بزرگ بود که خواستم انجام دهم و احساس می‌کردم شاید از پس آن برنیایم با خودم دوباره این سوال را مطرح می‌کردم که چگونه می‌توان یک فیل را خورد و سعی می‌کردم با همان جوابی که دادم کارم را شروع کنم.

چگونه می‌توان از پس کارهای بزرگ برآمد؟

گاهی اوقات هدف‌هایی بزرگ داریم، رویا پردازی می‌کنیم و مسیر و رسالت زندگی خودمان را تعیین می‌کنیم. حالا همه چیز آماده هست اما چطور باید انجامش داد؟ مگر می‌شود من به هدفم که این‌قدر بزرگ هست برسم؟ من کجا و رسیدن به هدفم کجا؟

بله حق با شماست؛ شما نمی‌توانید با یک قدم یک کیلومتر طی کنید اما می‌توان با هزار قدم یک متری یا با دو هزار قدم نیم متری بالاخره به هدفتان برسید. اما با این تفکر که نمی‌توانم یک کیلومتر را طی کنم هیچ گاه به هدفی که می‌خواهید نمی‌رسید در واقع باید فیلتان را لقمه لقمه بخورید تا تمام شود و شما نمی‌توانید فیلتان را با یک یا دو بار گاز زدن کامل بخورید هر چند که با اشتها باشید.

دوستان؛ نمی‌دانم چقدر اهمیت این موضوع را درک می‌کنید اما اگر ده‌ها بار با خودتان مرور کنید باز هم کم هست. سعی کنید اقداماتی که تاکنون موفق نشده‌اید انجام دهید و از آن می‌ترسید که وای چقدر بزرگ هست را از همین امروز انجامش دهید و ببینید که چقدر راحت‌تر به هدفتان خواهید رسید.

سوالی که بسیاری از افراد دارند این هست که با این روش ما به هدفمان می‌رسیم اما خیلی طول می‌کشد و من می‌خواهم زودتر به هدفم برسم. بسیار عالی اما روش کار فرقی نمی‌کند و لازم هست که کارتان را به بسته‌های کوچک تقسم کنید ولی اگر اشتیاق دارید که زوتر به هدفتان برسید باید هر روز یک بسته را انتخاب کنید و انجام دهید واگر توانایی آن را دارید روزی دوبسته از آن را انجام دهید ولی نکته مهم این هست که باز از این قانون خارج نشوید و هر روز ده بسته را انتخاب نکنید چون ممکن است یک روز آن را انجام دهید اما درنهایت در میانه راه توان خود را از دست خواهید داد و شاید هیچ گاه به هدف خود نرسید.

دوستان، همه ما این این موضوع را تجربه کردیم و هدف‌های بزرگی را انتخاب کردیم اما بعد از چند قدم زود ناامید شدیم چون از این قانون استفاده نکردیم و البته هر گاه از روش تدریجی استفاده کردیم به نتیجه رسیدیم. برای تمرین همین الان موفقیت‌های کوچک و بزرگی را که بر اساس  قانون لقمه لقمه کردن یا همان اثر مرکب بدست آوردید مرور کنید.

به عنوان مثال روزی که می‌خواستم کتاب ثروت درون را تالیف کنم با وجود این که دومین کتابم بود باز همان افکار برای لحطاتی سراغم آمد که نمی‌شه، وقت زیادی از من خواهد گرفت، نیاز به تحقیقات زیادی دارد و … اما چون قانون اثر مرکب یا لقمه کردن فیل را می‌دانستم با یک برنامه ریزی منظم در مدت کمتر از دوماه کتابم را نوشتم در صورتی که در این مدت کارهای دیگری برای انجام داشتم ولی به خودم تعهد دادم که هر روز بخشی هر چند کوچک باید انجام شود و خوشبختانه کتاب تالیف شد.

بنابراین نگوید مهارتش را ندارم تا به هدفم برسم، زمانش را ندارم، هدفم خیلی بزرگ هست و … اگر هر روز یک قدم کوچک بردارید بعد از مدتی وقتی نتیجه اقدام کردنتان را می‌بینید شوق بیشتری پیدا خواهید کرد و با انرژی بیشتری می‌توانید قدم‌های بعدی را بردارید. حال دیگر می‌دانیم که چگونه می‌توان یک فیل را خورد و در زندگی از این روش استفاده کنیم.

شما چقدر این قانون را در زندگی رعایت می‌کنید؟ چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ آیا تصمیم دارید از امروز این قانون را اجرا کنید؟ نظر خودتان را برای ما و دوستان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.