3 تله موفقیت را خوب بشناسید

اولین تله موفقیت یا همان اهمال کاری

توی خونه یا محل کارت نشسته ای، تصمیم می گیری که اهداف امروزت را خوب انجام بدی اما انگار یه چیزی جلوی شما را گرفته و یه ندایی هم از دورن می گه حالا فعلا این کار را انجام بده بعد برو سراغ کار اصلی. فورا گوشی را بر می داری و شروع به چک کردن شبکه های اجتماعی می کنی. بعد از یه مدت با گوشه چشمت ساعت گوشیتو نگاه می کنی و متوجه می شی که بیش از یه ساعت مشغول بودی. گوشی را کنار می گذاری و شروع به کار اصلی می کنی اما بازم احساس می کنی باید کار دیگه ای را انجام بدی. می ری سراغ یخچال و اگه چیزی نباشه حداقل یه لیوان آب می خوری. خودت هم خوب می دونی که زیاد تشنه نبودی ولی این کار را انجام دادی.

دوباره می ری سراغ کار اصلی، این بار چون گوشیت روی حالت بی صدا نبوده صداش را می شنوی که دوستت داره زنگ می زنه. یه گفتگوی نیم ساعته هم با اون انجام می دی. دوباره شروع و یه لحظه صدای تلوزیون را می شنوی که داره یه خبر مهم می گه یا فیلم مورد علاقت را داره پخش می کنه. ناخودآگاه بلند می شی و می ری سراغ تلوزیون و دو ساعت دیگر هم به همین سادگی گذشت…

روزانه مشابه این داستان برای خیلی ها اتفاق می افته اما نکته مهم اینه که باید جلوش را بگیریم. شاید بپرسید خب چی جوری؟ اگه بخوام این مورد را کامل توضیح بدم نیاز به یک کتابچه داره اما رفع اهمال کاری به دو صورت می تونه انجام بشه. رفع موانع درونی و بیرونی. موانع درونی مثل شناخت هدف و ارزش های زندگی؛ یعنی اگر کسی هدف و رسالت زندگی خود را به خوبی شناخته باشد و نسبت به آن اشتیاق داشته باشد نمی تونه اهمال کاری کنه. برای این که بتونید مطالب بیشتری را یاد بگیرید توصیه می کنم که مقالات زیر را مطالعه کنید.

اما موانع بیرونی هم باید برطرف کنیم. مثلا راحت ترین کار که اتفاقا اگه رعایت نکنیم بیشترین وقت را هم از ما می گیره اینه که هر وقت تصمیم گرفتید کاری را انجام بدهید، گوشی خودتون را در حالت بی صدا و در یک اتاق دیگه قرار بدید، چون اگه نزدیکتون باشه، حتی با روشن شدن صفحه اون ناخودآگاه دستتون به سمتش دارز می شه. با رعایت همین نکات ساده که خودم هم انجام می دم خیلی می تونه اهمال کاری را از بین ببره. بنابراین یکی از موانع موفقیت و اولین تله موفقیت اهمال کاری هست. یه نکته هم وجود داره که تنبلی کمی با اهمال کاری تفاوت داره. کسی که تنبل هست تقریبا هیچ کاری انجام نمی ده، اما افراد اهمال کار شاید کارهای زیادی انجام بدن ولی هیچ ارتباطی با هدف اصلی اون ها نیست.

دومین تله موفقیت یا لذت های آنی

لذت آنی و تله موفقیت

هر چی از این مورد بگم، کم گفتم. این مورد طوری هست که افراد موفق نیز با اون دست و پنجه نرم می کنن. یعنی یک لحظه شما را درگیر می کنه و تمرکز شما را از اهدافتان دور می کنه. همان قدر که نیاز به مراقبت داره و شاید در اوایل کمی سخت باشه، به همان انداز هم رعایت کردنش می تونه سرعت رسیدن به موفقیت و هدفتان را چندین برابر کنه.

بذار یه مثال ملموس خدمت شما بزنم. فصل امتحان ها که شروع می شه باید نتیجه یک ترم تحصیلی را با دادن امتحان ارائه کنید. اما با دیدن صحنه بازی کردن دوستمون با پلی استیشن شاید نتونید جلو خودتون را بگیرید و تا ساعت 2 شب بازی کنید(البته اگه قبلش درس نخونده باشید). اما معمولا نتیجه ای که اتفاق می افته این هست که یا این درس پاس نمی شه یا با نمره ضعیف پاس می شه. و شاید به خاطر همین مورد باید یک ترم دیگه این درس را بگذرونید و ساعت ها در کلاس درس سپری کنید.

حال شما این مورد را به کل زندگی تعمیم بدید. مثلا فردی که یک ماه است رژیم گرفته، با دیدن کیک خامه ای تولد دوستش شاید نتونه مقاومت کنه. حالا کاش همان یک بار بود. وقتی کیک را می خوره این حس در وجودش شکل می گیره که تو نمی تونی مقاومت کنی بنابراین ولش کن و رژیمت را بکشن و بعد از مدتی دوباره به حالت اولیه بر می گرده. بنابراین در هر هدف و زمینه ای که در حال پیشرفت هستید مراقب این تله موفقیت و دیگر موانع موفقیت باشید، چرا که می تواند کل تلاش های قبلی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سومین تله موفقیت یا میان برهای موفقیت

خطر میانبرها در عدم موفقیت

تقریبا اغلب افرادی به ویژه افرادی که تازه با اصول موفقیت و کتاب های موفقیت آشنا شدند به این فکر می کنند که چه راهی وجود دارد که بتوانند در چند ماه یا یکی دو سال به موفقیت های بزرگی برسند. معمولا این افراد شروع به دیدن فیلم های انگیزشی می کنند و بعد از مدتی متوجه می شوند که به خواسته های مورد نظرشون نرسیدن. به همین خاطر دچار افسردگی و بی رغبتی در هدفشون می شن.

اگه دوست دارید موفقیت های عالی و دراز مدت داشته باشید باید حتما صبر داشته باشید. البته صبر به معنای این نیست که هیچ کاری انجام ندهیم. اگه شما هر روز یه کار کوچک را برای مدتی انجام دهید متوجه می شوید که چقدر پیشرفت داشته اید و از تاثیر آن شگفت زده می شوید. اگر استمرار داشته باشید و هر روز آن یک گام کوچک خودتان را به هدفتان نزدیک کنید موفقیت شما تضمین شده است. بنابراین می توان گفت یا راه میانبری وجود ندارد و یا اگر داشته باشد نمی تواند موفقیت چندان پایداری ایجاد کند.

البته موانع موفقیت دیگری نیز وجود دارد که به تدریج به آن ها می پردازیم و توصیه می کنم که این تله موفقیت را جدی بگیرید. راستی، اگه شما هم احساس می کنید درگیر یکی از این تله های موفقیت هستید یا این که تله های دیگری را تجربه کردید می توانید در پایین همین بخش برای ما و دیگر دوستان نظر خودتان را بفرمایید.

1 نظر
  1. حسن تیرانداز می گوید

    سلام )کلا چند مدل تله داریم?که ازش خبر نداریم?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.