نگاهی حیرت انگیز به برنامه روزانه افراد موفق + بررسی نمونه‌های واقعی

مسیر رسیدن به موفقیت آسان نیست. چرا که اگر اینطور بود، همه انسان‌ها باید قله‌های بزرگی را در زندگی فتح می‌کردند. اما رسیدن به موفقیت و ثروت در زندگی شدنی است و گواه آن نیز افراد موفقی هستند که کم و بیش نامی از آن‌ها شنیده‌ایم. یکی از بهترین کارها و یا به قول معروف میانبر‌ها برای رسیدن به موفقیت، الگو برداری از برنامه روزانه افراد موفق است. انسان‌های موفق همگی از مسیر‌های پر پیچ و خمی عبور کرده و بعد از تحمل شکست و البته آزمون و خطا‌های بسیاری، به اهداف خود دست پیدا کرده‌اند.

با بررسی و پیروی از روش زندگی افراد موفق، مسیر را برای خود هموارتر کرده و کمتر دچار اشتباه می‌شویم. به این دلیل که آن‌ها بهتر از هر شخص دیگری، مسیر موفقیت را می‌شناسند. جدا از اینکه افراد موفق از کدام کشور، از کدام نژاد و دارای چه تحصیلاتی بوده‌اند، دارای ویژگی‌های مشترک زیادی با دیگران هستند. منظورم از ویژگی‌های مشترک داشتن دست و پا نیست ها! بلکه برخورداری از 24 ساعت در روز است که همه انسان‌ها به طور مساوی از آن استفاده می‌کنند. انسان‌های موفق مانند ما در طول از این 24 ساعت استفاده کرده و زمان آن‌ها حتی یک اپسیلون نیز از ما بیشتر نیست!

زمان مهم ترین سرمایه برای انسان است. چون این زمان است که به ما فرصت می‌دهد که تحصیل کنیم، شغل به دست بیاوریم و به اهداف خود دست پیدا کنیم. پس همه انسان‌ها از نعمت زمان و آن هم به صورت یکسان برخوردار هستند. اما دلیل برتری افراد موفق چیست؟ جواب این سوال در راز نحوه استفاده آن‌ها از زمان خود است و این راز چیزی نیست جز برنامه ریزی، مدیریت زمان و استفاده صحیح از وقت. در ادامه با برنامه روزانه افراد موفق آشنا می‌شویم. دقت کنید که خیلی از این موارد در زندگی انسان‌های موفق مشترک بوده و به همین دلیل در این مقاله مطرح شده‌اند.

برنامه روزانه افراد موفق چگونه است؟

افراد موفق سحرخیز هستند

سحرخیزی یکی از عادات برنامه روزانه افراد موفق

اولین و مهم ترین موردی که بین همه افراد موفق مشترک است، عادت به سحر خیزی است. فرقی نمی‌کند که به زندگی یک بازیگر معروف نگاه کنید یا یک ورزشکار حرفه ای و حتی یک کارآفرین موفق. تمامی آن‌ها صبح زود از خوابی بیدار شده و مهم ترین کارهای خود را شروع می‌کنند. ضرب المثل‌های قدیمی و خوبی در زمینه ستایش سحرخیزی وجود دارد که میگه:

سحر خیز باش تا کامروا شوی

من که تا حالا ندیدم که در زندگینامه یک فرد موفق خوانده باشم که او تا ساعت ده صبح می‌خوابیده! شما چطور؟!

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگی افراد موفق

 وارن بافت هر روز ساعت 6:45 دفیقه از خواب بلند شده و به مطالعه می‌پردازد.

تیم کوک (رئیس شرکت اپل) هر روز ساعت 4:30 از خواب بیدار می‌شود

افراد موفق ایمیل‌های خود را بررسی می‌کنند

یکی دیگر از مواردی که در برنامه روزانه افراد موفق قرار می‌گیرد، چک کردن ایمیل و پاسخ دادن به آن‌هاست. اگر شما هم در جایگاه یک فرد موفق قرار بگیرید، این کار برایتان اهمیت زیادی دارد. مخصوصا اگر به عنوان یک کارآفرین مشغول به کار باشید. افراد موفق زیادی هستند که روز خود را با چک کردن ایمیل‌های شخصی خود آغاز می‌کنند. این چک کردن ممکن است پاسخ دادن به پیام‌های مهم بوده و یا فرستادن لیست کارهایی برای کارمندان. البته در اینجا می‌توان از دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام نیز نام برد. البته همه ما می‌دانیم که افراد موفق به هیچ عنوان وقت خود را با چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی نمی‌گذرانند. اما لازم به ذکر است که بعضی از آن‌ها این کار را برای با خبر شدن از آخرین اخبار روز استفاده می‌کنند.

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگی افراد موفق

● تیم آرمسترتنگ (مدیر عامل AOL) هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شده و به ایمل‌هایش پاسخ می‌دهد.

● دیوید کاش (مدیر عامل ویرجین آمریکا) هر روز ساعت 4:15 از خواب بیدار شده و ایمیل‌های خود را بررسی می‌کند

افراد موفق ورزش و مدیتیشن را فراموش نمی‌کنند

ورزش و مدیتیشن یکی از باید ها در برنامه روزانه افراد موفق

مگر می‌شود ورزش یا مراقبه را در زندگی افراد موفق مشاهده نکرد؟ بسیاری از آن‌ها بعد از بیدار شدن از خواب به فعالیت‌های بدنی پرداخته و به گفته خودشان در طول روز احساس شادابی و نشاط می‌کنند. البته این ورزش باید همراه با سحرخیزی باشد، چون از کسی که ساعت 10 از خواب بیدار می‌شود نباید انتظار ورزش داشت! مراقبه یا مدیتیشن نیز یکی از فعالیت‌های مفید برای حفظ تمرکز و همچنین آماده کردن مغز برای مواجه با چالش‌ها و مشکلات احتمالی است. داشتن یک ذهن نامنظم و به هم ریخته باعث می‌شود که قادر به انجام صحیح کارهایمان نباشیم.

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگی افراد موفق

● دواین جانسون (بازیگر پر آوازه آمریکایی) هر روز پیش از طلوع آفتاب از خواب بلند شده و تمرینات ورزشی خود را انجام می‌دهد.

● تیم فرس (نویسنده کتاب 4 ساعت کار در هفته) روز خود را با 20 دقیقه مدیتیشن و همچنین انجام حرکات کششی آغاز می‌کند.

افراد موفق به صبحانه خود اهمیت می‌دهند

بدون شک صبحانه مهم ترین وعده غذایی بوده و به همین دلیل در برنامه روزانه افراد موفق جایگاه ویژه‌ای دارد. پر انرژی ترین اوقات در زندگی هر فردی معمولا صبح‌ها و بعد از بیدار شدن از خواب است. این زمان بهترین فرصت برای انجام مهم ترین و البته سخت ترین کارها می‌باشد. معمولا در این اوقات تمرکز افراد نیز در موقعیت خوبی قرار دارد. خوردن یک صبحانه مقوی و خوب می‌تواند بهره وری ما را چندین برابر کند. خب بریم ببینیم انسان‌های موفق در صبحانه خود چی می‌خورند؟!

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگی افراد موفق

● اسکات آدامز (هنرمند) روز خود را با یک فنجان قهوه و مواد پروتئین دار شروع می‌کند.

● جان مکی (تاجر) به خوردن غذاهای سالم شهرت دارد. او هر روز برای خود یک لیوان اسموتی درست می‌کند. اسموتی شامل بادام، جو، شیر سویا، میوه‌های تازه و کلم و اسفناج است. من که تا حالا این این نوشیدنی را نخوردم شما چطور؟!

ما در اینجا سعی کردیم که صرفا چند نمونه برای شما معرفی کنیم. ولی باید دقت داشته باشید که عادات غذایی و سلیقه افراد در کشورهای مختلف با هم متفاوت است. به همین دلیل شما باید بهترین صبحانه را با توجه به طبع خود انتخاب کنید.

مطالعه یکی از بهترین عادات افراد موفق

مطالعه - برنامه روزانه افراد موفق

مطالعه نیز یکی دیگر از عادت‌های افراد موفق است که بسیار به آن اهمیت می‌دهند. مطالعه علاوه براینکه باعث افزایش دانش و خلاقیت شما شده، نقش مؤثری نیز در جلوگیری از تنبلی مغز دارد. البته خواندن کتاب باید از روی اصول و با برنامه باشد. به این صورت که باید از قبل بدانیم که کدام کتاب را برای چه هدفی مطالعه کنیم. کتاب‌ها باید مروبط به حوزه کاری ما و یا برای رشد و توسعه فردی باشد.

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگی افراد موفق

● مطالعه یکی از عادات همیشگی بیل گیتس بوده است. با وجود تمام مشغله‌هایی که در زندگی این کارآفرین بزرگ وجود دارد، اما او همیشه زمان کافی برای مطالعه پیدا می‌کند.

● وارن بافت روز خود را با مطالعه آغاز می‌کند. جالب است بدانید که او 80 درصد از وقت خود را صرف مطالعه می‌کند!

دقت داشت باشید که میزان مطالعه در افراد مختلف است. هر کسی با توجه به شرایط کاری خود باید ساعات مشخصی را برای کتاب کتاب خوانی انتخاب کند. بعضی از افراد در روز بهتر مطالعه می‌کنند و برخی دیگر نیز در شب. بعضی از افراد باید حتما پشت یک میز نشسته و مطالعه کنند و برخی دیگر نیز دوست دارند که با خیال راحت دراز کشیده و از مطالعه خود لذت ببرند. پس شما نیز باید عادت مناسب خود را پیدا کنید.

افراد موفق مهم ترین کارهای خود را انجام می‌دهند

بسیاری از افراد به محض بلند شدن از خواب شروع به انجام کارهای خود می‌کنند. بدون اینکه به خود یادآوری کنند که مهم ترین کارهای آن‌ها کدام است. یکی از نکاتی که در برنامه روزانه افراد موفق موجود است، مشخص کردن مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهند. یکی از بهترین کارها تهیه یک دفترچه یادداشت است که کارهای خود را در آن بنویسید. دقت کنید که هنگام نوشتن در این دفترچه، قانون اولویت را رعایت کنید. هر شخصی بنا به موقعیتی که دارد، دارای کارهای مهمی است که باید انجام دهد. به عنوان مثال مهم ترین کار یک فرد کارمند، انجام وظایفش در محیط کار است. مهم ترین کار یک مغازه دار، ارتباط مؤثر با مشتریان و تلاش برا فروش بیشتر است. خوب فکرکنید و سپس مهم ترین کارهای خود را یادداشت کنید.

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگدی افراد موفق

● وارن بافت تمامی کارهای خود را روی کاغذ نوشته و سپس سه مورد از مهم تررین آن‌ها را انتخاب کرده و سعی می‌کند فقط روی آن‌ها تمرکز کند.

● از زندگی استیو جابز نیز نقل کرده اند که او روزانه سه ساعت از وقتش را برای مهم ترین کارهاش صرف می‌کرد.

افراد موفق هدف گذاری انجام می‌دهند

هدف گذاری یکی از عادات برنامه روزانه افراد موفق

حتما شما هم شنیده‌اید که داشتن هدف یکی از مهم ترین ارکان موفقیت است. و حتما این را هم شنیده‌اید که باید برای کل زندگی هدف یا هدف‌هایی داشت و برای رسدین به آن‌ها تلاش کرد. اما با نگاهی دقیق به برنامه روزانه افراد موفق، متوجه می‌شویم که آن‌ها برای هر روز خود هدفگذاری می‌کنند. توضیح اینکه برای رسیدن به موفقیت افراد باید برای خود اهداف روشنی داشته باشند. ابن اهداف می‌تواند به صورت سالانه انتخاب شود. اما رسیدن به این خواسته‌ها یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و باید برای رسیدن به آن‌ها برنامه مدون داشت. به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که قصد دارد مهارت حسابداری خود را تا آخر سال تقویت کند. او می‌تواند این هدف را به صورت اهداف کوتاه مدت ماهانه، هفتگی و روزانه تقسیم کرده تا نتیجه مورد نظر به دست آید.

افراد موفق شکرگذاری می‌کنند

بحث شکرگذاری پدیده جدیدی نیست و دین اسلام بارها و بارها از اهمیت آن سخن گفته است. اثراتی که شکرگذاری در زندگی انسان ایجاد می‌کند، واقعا شگفت انگیز است. کافی است هر روز هنگام بیدار شدن از خواب خدا را بابت چیزهایی که دارید، شکر کنید. مواردی که برای شکرگذاری انتخب می‌کنید، نباید لزوما ثروت یا ماشین باشد. بلکه می‌تواند چیزهای مهم دیگری مانند سلامتی، داشتن خانواده خوب و همچنین روابط خوب با دیگران باشد. جول استین درباره شکرگذاری اینطور می‌گوید:

افراد موفق همیشه به خاطر داشته‌هایشان هر چند اندک در حال شکرگذاری هستند، اما افراد ضعیف همواره در حال شمردن داشته‌های دیگران هستند

بررسی نمونه‌های واقعی از زندگی افراد موفق

● آنتونی رابینز روزش را با شکرگذاری برای چیزهایی که دارد، شروع می‌کند. سپس برای خانواده و دوستانش دعا کرده و در مرحله بعدی نیز کارهای مهم خود را تجسم سازی می‌کند.

● جان پاول دجوریا (کارآفرین و موسس شرکت محصولات موی) صبح‌ها 5 دقیقه از زمان خود را به شکرگذاری و افزایش تمرکز صرف می‌کند.

 افراد موفق نه می‌گویند

قدرت نه گفتن یکی از عادات روزانه افراد موفق

تا اینجا بیشتر به مواردی اشاره کردیم که در برنامه روزانه افراد موفق وجود دارد. اما انسان‌های موفق به همان اندازه که خیلی از کارها را انجام می‌دهند، به خیلی از چیزها هم نه می‌گویند. به خاطر داشته باشید که اگر واقعا قصد دارید به خواسته‌ها و آرزوهای خود دست پیدا کنید، باید توانایی نه گفتن را در مقابل چیزهای غیر ضروری و غیر مفید داشته باشید. ساعت‌ها چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، خوابیدن زیاد، تماشای بیش از حد تلوزیون و … از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها بگویید نه! وارن بافت می‌گوید:

تفاوت میان افراد موفق و افراد واقعا موفق در این است که افراد واقعا موفق تقریبا به هر چیزی بله نمی‌گویند. آن‌ها ارزش وقت خود را می‌دانند و سعی می‌کنند با گفتن “نه” از آن بهترین استفاده را بکنند. بله گفتن باعث رضایت همه می‌شود، ولی باعث می‌شود برنامه کاری خودشان را پیش نبرند.

نتیجه گیری

رسیدن به موفقیت اتفاقی نیست و افراد موفق هم به صورت شانسی به اهداف و آرزو‌های خود نرسیده‌اند. آن‌ها در زندگی خود کارهایی را انجام داده‌اند که افراد معمولی آن‌ها را انجام نمی‌دهند و یا بهتر است بگوییم که نمی‌خواهند انجام دهند! فرمول نانوشته و ساده‌ای برای رسیدن به موفقیت وجود دارد و آن هم الگو گرفتن از برنامه روزانه افراد موفق است. در این مقاله صرفا به مهم ترین کارهایی که افراد موفق به صورت روزانه آن‌ها را انجام می‌دهند، اشاره کردیم. اگر شما نیز موارد دیگری می‌شناسید، خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.