آشنایی با ویژگی های تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ نیز یکی دیگر از شانزده مدل شخصیتی در نظریه مایرز-بریگز است. آزمون MBTI یکی از معروف ترین آزمون‌ها برای خودشناسی و تعیین نوع تیپ شخصیتی هر فردی است.
علی رغم اینکه به این آزمون ایراداتی نیز گرفته اند، اما همچنان بعضی از شرکت‌های بزرگ برای استخدام نیروی کار، از این آزمون استفاده می‌کنند.
اگر در این آزمون شرکت کرده اید و متوجه شده اید که دارای تیپ شخصیتی INTJ هستید، در این مقاله به معرفی این افراد خواهیم پرداخت.

خصوصیات تیپ شخصیتی INTJ

خصوصیات تیپ شخصیتی INTJ

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ بسیار کمال طلب، مستقل و با انگیزه هستند. این اشخاص به افکار و باور‌های خود بسیار معتقد هستند و همچنین رفتار‌های خود را با توجه به الگوی ذهنی خود انجام می‌دهند. نکته قابل توجه در مورد این افراد این است که آنها از خود و دیگران توقعات بالایی دارند و این احتمال وجود دارد که از نظر بعضی ها کمال گرا نیز به نظر برسند.
یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد انگیزه دادن به خود و دیگران است. به طوری که با برخورد با این افراد می‌توانید انرژی درونی خود را بالا برده و با انگیزه ای بالا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.
این افراد برای رشد و توسعه فردی خود بسیار تلاش می‌کنند و علاقه دارند که کارها و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.
از دیگر خصوصیات تیپ شخصیتی INTJ می‌توان به انتقاد پذیری آنها توجه کرد و در صورتی که آن انتقاد صحیح باشد، از آن استقبال خواهند کرد.
شاید افرادی را دیده باشید که با کوچکترین بی محلی از سوی طرف مقابل ناراحت می‌شوند، ولی این افراد برعکس عمل کرده و از بی محلی ناراحت نمی‌شوند. افراد با این تیپ شخصیتی کنجکاو، قاطع و مصمم هستند. زمانی که هدفی را برای خود انتخاب می‌کنند، بی وقفه برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و تا زمانی که به هدف خود نرسیدند، دست از تلاش بر نمی‌دارند.
INTJها با مسائل انتزاعی و مسائل پیچیده خوب کنار می‌آیند و به همین علت در مباحثی مانند ریاضی بهتر کار می‌کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی INTJ

● اعتقاد به اندیشه‌ها و افکار خود
● برای خود اهداف سطح بالا در نظر می‌گیرند
● کار کردن با مسائل انتزاعی برایشان راحت است
● تا رسیدن به اهداف خود دست از تلاش بر نمی‌دارند
● داشتن انگیزه بالا برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود

نقاط ضعف تیپ شخصیتی INTJ

● دیگران را با معیار‌های خود می‌سنجند
● ممکن است بر این عقیده باشند که همیشه حق با آنهاست
● مسئولیت کار‌ها یا شکست‌های خود را بر عهده نمی‌گیرند
● انتقادی رک و صریح دارند و این کار ممکن است دیگران را ناراحت کند
● کمی بی توجه به احساسات دیگران هستند و ممکن است بی عاطفه ارزیابی شوند

روابط تیپ شخصیتی INTJ با دیگران

روابط تیپ شخصیتی INTJ با دیگران

افرادی که دارای تیپ شخصیتی INTJ هستند، بسیار صمیمی و با وفا هستند و اگر همچین فردی را در بین دوستان خود دارید، باید قدرش را بدانید. این اشخاص به روابط سنتی بهای زیادی می‌دهند.
از آنجایی که این افراد دارای درون گرایی بیشتری هستند، از معاشرت‌های دو نفری لذت بیشتری می‌برند تا اینکه بخواهند در یک جمع برای دیگران سخنرانی کنند!
این اشخاص دوست دارند زمانی که با فرد دیگری در حال صحبت هستند، نقطه نظرات خود را مطرح کنند و از طرفی دیگر نظرات طرف مقابل را نیز بشنود. البته ناگفته نماند که گاهی اوقات این افراد روی نظرات خود سماجت به خرج داده و بر این عقیده هستند که حق با آنهاست.

خصوصیات تیپ شخصیتی INTJ در محیط کار

اشخاص دارای تیپ شخصیتی INTJ دارای نظم زیادی در کار بوده و به انجام کار‌های بدون قانون و رویه مشخص علاقه ای ندارند. این اشخاص خلاقیت بالایی برای حل مسائل دارند و در صورت بروز چالش و بحران در محیط کار ایده های جالی برای حل آن چالش از خود بروز می‌دهند.
همانطور که گفته شد این اشخاص انتظارات زیادی از خود و دیگران دارند و به همین دلیل ممکن است بیش از حد روی خود و دیگران فشار بیاورند.
یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد علاقه زیاد به استقلال در کار و همچنین کار کردن به صورت انفرادی می‌باشد. به همین دلیل دوست ندارند که کسی در کار آنها دخالت کند!
زمانی که مشغول پیدا کردن یک راه حل برای یک مشکل هستند، کلیه احتمالات را در نظر گرفته و چیزی را از قلم نمی‌اندازند.
دیگر ویژگی این افراد این است که نبود چالش و تنوع در کار آنها را خسته می‌کند و به همین دلیل به انجام کار‌های یکنواخت اداری علاقه ای ندارند.

تیپ شخصیتی INTJ چه مشاغلی را دوست دارند

مشاغل حوزه تجارت و امور مالی

همانطور که اشاره شد این گروه تیپ شخصیتی دارای قدرت تحلیل گری خوبی هستند و از آنجایی که مشاغل حوزه مالی نیاز به تحلیل زیادی دارد، بنابراین مشاغل زیر برای این افراد مناسب است:
حسابدار، حسابرس، مدیر مالی، کارشناس بودجه، اقتصاد دان و کارشناس بورس

مشاغل حوزه تکنولوژی

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ علاوه بر تحللی گر بودن دارای ذهنی خلاق بوده ایده پرداز هستند و به همین دلیل مشاغل حوزه تکنولوژی نیز برای آنها مناسب است مانند:
برنامه نویس، مهندس کامپیوتر، طراح سایت، تحلیلگر داده، دانشمند و کیهان شناسی

شاغل حوزه آموزش

همانطور که اشاره شد این افراد میل زیادی به رشد شخصی مخصوصا در زمینه علم و دانش دارند و چه شغلی بهتر از آموزش در سطوح بالا که امکان تبادل نظر و مطرح کردن عقاید علمی را نیز برای آنها فراهم کند و به همین دلیل مشاغل زیر نیز برای آنها مناسب به نظر می‌رسد:
استاد دانشگاه، محقق، ریاضی دان

مشاغلی که خلاقیت لازمه آنهاست

همانطور که اشاره شد، این تیپ شخصیتی دارای خلاقیت زیادی در کار بوده و از محیط های کاری سرد و بی روح دوری می‌کنند. بنابراین مشاغل زیر نیز مناسب آنهاست:
نویسنده، ایده پرداز، نقاش، مخترع، گرافیست، طراحی داخلی و نقشه کش

معرفی چند شخص معروف دارای تیپ شخصیتی INTJ

● جان اف کندی: رئیس جمهور آمریکایی
● هیلاری کلینتون: سناتور آمریکا و وزیر خارجه
● لانس آمسترانگ: دوچرخه سوار مشهور آمریکایی
● استفان هاوکینگ: اختر شناس انگلیسی
● فردریک نیچه: فیلسوف و نویسنده آلمانی
● مارک زاکربرگ: بنیانگذار فیسبوک

چند پیشنهاد برای افراد دارای تیپ شخصیت INTJ

● مسئولیت‌های کار‌های خود را بر عهده بگیرید
● سعی نکنید که همه را با معیار‌های خود بسنجید
● زمانی که از دیگران انتقاد می‌کنید، مراقب باشید که آنها را ناراحت نکنید
● به نظرات دیگران نیز توجه کنید و نخواهید که همیشه حرف خود را به کرسی بنشانید

در این مقاله در مورد افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ نکات خوبی را یاد گرفتیم. آشنایی با تیپ شخصیتی هر فردی این امکان را می‌دهد که بتوانیم روابط بهتری را با هر فردی داشته باشیم و هر شخصی را برای کار مناسب آن انتخاب کنیم.
آزمون MBTI به افراد این امکان را می‌دهد که در محیط کاری مناسب خود حضور پیدا کنند و بدین طریق به حداکثر پتانسیل‌های فردی خود دست پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.