پرسونال برندینگ چیست؟ 9 راهکار طلایی برای بهبود برند سازی شخصی

از کلمه برندینگ سال‌هاست که در دنیای تجارت و کسب و کار استفاده می‌شود. در واقع هر فردی که دارای کسب و کاری است، یا محصولی را تولید می‌کند و یا اینکه مشغول ارائه خدمات به دیگران است. هر فردی باید تکنیک‌های برند سازی را برای کسب و کارش اجرا کند تا به موفقیت برسد. اما به نظرم مفهوم مهم تری در دنیای کسب و کار به وجود آمده و آن پرسونال برندینگ و یا برند سازی شخصی است.

در واقع در بحث پرسونال برندینگ هدف این است که یک فرد تمام تلاش خود را انجام دهد و خودش را برند کند! زمانی که افراد تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که یک محصول را نزد دیگران برجسته کنند، آیا یک انسان نباید برای برندینگ شخصی خود زمان بگذارد؟ اگر شما هم علاقه دارید خود را نزد دیگران و از همه مهم تر رقبایتان برجسته کنید، این مقاله را از دست ندین.

پرسونال برندینگ چیست؟

امروزه شاهد رقابت بسیار زیادی در بین کسب و کارها هستیم. در این بین آیا می‌توان گفت که صرف گرفتن یک مدرک تحصیلی و به دست آوردن شغل و یا یادگیری یک مهارت، می‌تواند باعث موفقیت شما در سطح ایده آل شود؟ برند سازی شخصی به همان اندازه برند سازی محصولات اهمیت دارد و حتی بیشتر از آن. برندینگ شخصی در واقع معرفی ویژگی‌ها، توانایی‌ها و خصوصیات برجسته شما نسبت به دیگران است.

برند سازی شخصی در واقع نگاه دیگران به شما خواهد بود. اینکه دیگر افراد چه طرز نگاهی به شما دارند و برند شما را در چه سطحی ارزیابی می‌کنند. پرسونال برندینگ در واقع یک خط کش در اختیار دیگران قرار داده که با استفاده از آن بتوانند، شما را مورد سنجش قرار دهند. این سنجش می‌تواند ویژگی‌های شخصیت شما، مهارت‌های شما، کسب و کار شما، میزان رضایت مشتریان از خدمات یا محصولات شما و … باشد. با برندینگ شخصی شما با صدایی بلند به دیگران می‌گویید که چه خدماتی را می‌توانید به آن‌ها ارائه دهید، اما با کیفیتی بهتر از دیگران.

چرا پرسونال برندینگ اهمیت داره؟

دلایل اهمیت پرسونال برندینگ

تا سال‌ها پیش ما بیشتر با نام برند محصولات آشنایی داشتیم و کمتر به اسم بنیانگذار آن برند و سابقه او توجه می‌کردیم. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و دلیل آن نیز وسیع شدن دنیای ارتباطات و همچنین ظهور شبکه‌های اجتماعی بوده است. به همین دلیل صاحبان کسب و کارها به این نتیجه رسیدند که باید علاوه بر معرفی برند کسب و کار خود، به فکر پرسونال برندینگ نیز باشند.

بزارید یک مثال بزنم. همه ما فیسبوک را می‌شناسیم. ولی به همان اندازه که با این شبکه اجتماعی آشنا هستیم، با شخصیت مارک زاکربرگ که صاحب آن هست، نیز آشنایی داریم. ما می‌دانیم که او دارای چه سابقه‌ای است و همچنین چه تحصیلاتی دارد. بعلاوه ممکن است در مورد اینکه او چگونه فیسبوک را ایجاد کرد نیز اطلاعاتی داشته باشیم. همین مورد را می‌توانیم در مورد بیل گیتس و شرکت آن یعنی مایکرویافت نیز مورد بررسی قرار دهیم. می‌توانیم اینطور بگوییم که برند یک کسب و کار و برند سازی شخصی در یک راستا قرار دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

مزایای پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ در واقع به افراد کمک می‌کند که با سرمایه گذاری بر روی خود، با فرصت‌های شغلی بهتری مواجه شوند. بعلاوه فرآیند برند سازی شخصی به افراد کمک می‌کند که با نقاط ضعف و وقت خود آشنا شده و به این ترتیب خود را به موفقیت نزدیک تر کنند. شما با استفاده از پرسونال برندینگ نزد دیگران شناخته شده و این کار شما را در مقابل رقبایتان، برجسته تر می‌کند.

خلاصه کلام اینکه شما با برندینگ شخصی، پادشاه حرفه و شغل خود می‌شوید. آیا فقط افرادی که مشغول تولید یک محصول هستند، باید برای پرسونال برندینگ خود تلاش کنند؟ مسلما خیر. به عبارت دیگر هر فردی که مشغول انجام کاری بوده و از طریق آن درآمد کسب می‌کند، باید برند سازی شخصی را جدی بگیرد. اجازه دهید با یک مثال موضوع را روشن تر کنیم. در کشور ما چند نفر برنامه نویس وجود دارد؟ چند نفر حسابدار وجود دارد؟ و همچنین چند نفر وکیل؟ اگر شما بخواهید یک برنامه نویس، حسابدار و یک وکیل مشهور و موفق در شهر و حتی در کشور خود شوید، باید با افراد زیادی رقابت کنید.

اشخاصی که مانند شما آن درس یا حرفه را یاد گرفته و قصد دارند که از آن کسب درآمد کنند. مفهوم پرسونال برندینگ در اینجا اهمیت پیدا می‌کند. اگر شما دارای یک رزومه قوی، سابقه کار درخشان و مهارت‌های کاربردی باشید، مسلما تمام توجه دیگران به سمت شما بوده و این شما هستید که بهترین پیشنهاد‌های شغلی را دریافت می‌کنید. پرسونال برندینگ در واقع اعتبار و هویت شما محسوب می‌شود و به این علت دارای اهمیت  زیادی است. جف بیزوس که خود دارای یک پرسونال برندینگ عالی بوده، اهمیت برند سازی را اینطور بیان می‌کند:

برند شما آن چیزی است که مردم در نبود شما، درباره شما می‌گویند

راهکارها و نکات طلایی برای بهبود برند سازی شخصی

خودتان را معرفی کنید

معرفی خود اولین مرحله برای پرسونال برندینگ

اولین و مهم ترین مرحله در روند پرسونال برندینگ، این است که شما خودتان را به طور دقیق معرفی کنید. به عبارتی دیگر در این مرحله شما باید با یک خودشناسی اصولی، زوایای شخصیتی خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید. کاری که شاید تا‌کنون آن را انجام نداده و یا اینکه آن را مهم ندانسته‌اید. بهترین کار برای انجام این کار، پرسیدن سؤالاتی از خودتان و جواب دادن به آن‌هاست. مانند:

● من چه مهارت‌هایی دارم؟
● من چه علایق و استعداد‌هایی دارم؟
● رسالت زندگی من چیست؟
● چه خدماتی را می‌توانم با کیفیت مناسب به دیگران ارائه دهم؟
● چگونه می‌توانم ایده‌های جالب و منحصر به فردی را در کارم انجام بدهم؟

دقیقا قصد انجام چه کاری را دارید؟

بعد از پاسخ به سؤالات بالا، احتمالا خواهید توانست این مرحله را نیز انجام دهید. شما باید بدانید که هدفتان از پرسونال برندینگ چیست. شما قرار است نزد دیگران برجسته شوید، اما در چه زمینه‌ای؟ در این قسمت نیز می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی، زودتر به نتیجه برسید. پرسش‌هایی از قبیل:

● دوست دارید دقیقا در چه چیزی حرفه ای شوید؟
● دوست دارم که مردم من را با چه چیزی بشناسند؟
● اگر فقط قرار بود، در یک چیز به مهارت کامل برسم، چه چیزی را انتخاب می‌کردم؟
● دوست دارم چه تآثیری بر روی دیگران بگذارم؟

مخاطبین خود را به صورت دقیق مشخص کنید

تعیین مخاطبین هدف یکی از مهم ترین مراحل پرسونال برنیدنگ

جامعه هدف و مخاطبین خود را به طور دقیق مشخص کنید. این مورد نیز یکی از مراحل پرسونال برندینگ است. حرفه شما هر چیزی که باشد، مسلما افراد خاص خود را نیز می‌طلبد. در واقع شما دارای جامعه هدف مخصوصی هستید و باید بر روی آن‌ها تمرکز کنید. به عنوان مثال یک وکیل که در زمینه طلاق فعالیت می‌کند، دارای جامعه هدف زوجین است نه مجرد‌ها. در این خصوص باید از خود بپرسید که چه کسانی می‌توانند از مهارت و خدمات شما بیشترین نفع را برده و استفاده کنند. دوست دارید به چه کسانی کمک کنید؟ تمامی این موارد منجر به پیدا شدن مخاطبین اصلی شما می‌شود.

مزیت رقابتی شما چیست؟

یکی از مهم ترین تکنیک‌های پرسونال برندینگ این است که شما مزیت رقابتی خود را به صورت کامل با یک شعار تبلیغاتی به دیگران نشان دهید. یک برند با یک شعار به تکامل می‌رسد، به این دلیل که شما را به صورت کامل به دیگران معرفی می‌کند. سعی کنید که در شعار تبلیغاتی خود، هدف خود را نیز بگنجانید. گاهی اوقات یک شعار می‌تواند تا سال‌ها در ذهن مردم باقی بماند. مثل تبلیغ یخچال و فریز امرسان: زیبا، جادار، مطمئن

داشتن یک وب سایت و بهینه سازی آن

داشتن وب سایت - از مراحل پرسونال برندینگ

یکی دیگر از مهم ترین تکنیک‌های پرسونال برندینگ که خیلی باید به آن توجه کنید، بحث داشتن یک وب سایت و به طور کلی حضور در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه تمامی کسب و کارها مجهز به فضاهای مجازی هستند. حتی یک بوتیک لباس ساده نیز دارای یک پیج اینستاگرام و یا یک کانال تلگرام است. شاید عمل به این وعده که ما همیشه در کنارتان هستیم، تا سل‌ها قبل امکان پذیر نبوده و یا اینکه خیلی سخت بوده است. اما امروزه با داشتن همچنین امکاناتی شما باید همیشه جلوی دید مشتریان و یا جامعه هدفتان باشید.

بدین منظور داشتن یک وب سایت شخصی می‌تواند گزینه خوبی برای ارتباط سازی با دیگران به طور صحیح و تأثیر گذار باشد. از طرف دیگر شما باید با علم سئو (Seo) و یا بهینه سازی سایت آشنا باشید و یا اینکه کسی را استخدام کنید که بر روی آن کار کند. این کار به شما کمک می‌کند که به رتبه‌های بالاتری در گوگل دست پیدا کنید. با انجام این کارها افراد در هر موقع از شبانه روز این توانایی را خواهند داشت که به سایت شما سر زده و با خدمات شما آشنا شوند. همین کار را می‌توانید در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز انجام دهید.

خدمات رایگان ارائه دهید

در طی مسیر شیرین پرسونال برندینگ، گاهی اوقات لازم است که شما بدون چشم داشت، خدماتی را به دیگران ارائه دهید. این کار باعث می‌شود که حس خوبی را به دیگران انتقال داده و توجه آن‌ها را به خود جلب کنید. به عنوان مثال سایت‌های زیادی هستند که مشغول فروش دوره‌های آموزشی خاصی هستند. اما در کنار این، به صورت مرتب در سایت خود، مقالات رایگانی را بارگذاری می‌کنند. و یا کتاب‌های الکترونیکی رایگانی را در اختیار شما قرار می‌دهند که از آن‌ها استفاده کنید. اگر دارای یک شغل سنتی هستید، نگران نباشید و برای شما هم راه‌حل وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از تخفیفات و یا خدمات خاصی در زمینه کار خود، توجه دیگران را به خود جلب کنید.

خودتان باشید، اما بهترین خودتان

متمایز بودن یکی از شرایط موفق شدن در پرسونال برنیدنگ

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که باید در روند برند سازی شخصی مورد توجه قرار دهید، بحث نوآوری و دوری از کپی برداری است. تمام برند‌ها و اشخاصی که در زمینه کاری خودشان به موفقیت رسیدند، همگی دارای خلاقیت و ایده پردازی بودند. کپی برداری شاید بتواند شما را تا مدتی محبوب نگه دارد، اما نه برای همیشه. البته این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که منظور من در اینجا اجتناب از کپی برداری است. اما شما باید بتوانید تحلیل رقبا را به خوبی انجام داده و از آن‌ها الگو بگیرید. گاهی اوقات شما با بررسی کارهای دیگر افراد به یک ایده جالب دست پیدا می‌کنید، که می‌تواند شما را در پرسونال برندینگ موفق کند.

مواظب برندتان باشید

اجازه دهید این قسمت را با یک جمله مهم و تأثیر گذار از وارن بافت شروع کنیم:

20 سال طول می‌کشد تا شهرت و اعتبار کسب کنید و پنج دقیقه زمان برای خراب کردن آن کافی است! اگر به این موضوع خوب فکر کنید، راه‌های متفاوتی را امتحان می‌کنید

یکی دیگر از نکات مهم در بحث برند سازی شخصی، این است که از برند خود به خوبی محافظت کنید. پرسونال برندینگ پروسه‌ای بسیار شیرین بوده، اما باید مراقب باشید که زحماتتان به یک باره نابود نشود. فکر نکنید که با ایجاد یک برند کارتان تمام می‌شود. شما باید همواره برای بهبود آن تلاش کرده و مراقب باشید که به آن صدمه‌ای وارد نشود. برند سازی برای یک نفر، مانند اعتبار یک فرد در بازار است. اگر شخصی به مدت 20 سال در بازار به خوبی کار کند، همه از برند آن شخص به خوبی یاد می‌کنند. اما کافی است که آن فرد فقط یک بار جنسی را گرون بفروشد، همین کار باعث می‌شود که به یک باره از محبوبیت آن فرد کم شود.

تخصص خود را افزایش دهید

افزایش تخصص از شرایط موفقیت در پرسونال برندینگ

اعتبار برند یک محصول، به کیفیت آن محصول بستگی دارد و همینطور اعتبار برند یک شخص نیز به مهارت و تخصص آن فرد بستگی دارد. چه بخواهید یک مدرس باشید چه یک مهندس و شاید هم یک پزشک، باید همواره برای بهبود تخصص خود تلاش کرده و آن را بهبود دهید. تمامی این مراحل در کنار داشتن یک تخصص و مهارت منحصر به فرد، ارزش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری:

پرسونال برندینگ از اصلی ترین کارهایی است که باید برای موفقیت خود انجام دهید. برند در واقع صدا و تصویر شما در ذهن مردم است و این به شما بستگی دارد که چگونه این صدا را به گوش مردم برسانید.

بهترین خودتان باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.