چرا دلسرد و ناامید می‌شویم

نمی‌دانم که هدفت چه هست و کجای مسیر موفقیت ایستاده‌ای، اما خوب می‌دانم بارها و بارها دلسرد و ناامید شده‌ای و در پی آن یک حس ناخوشایند در دلت چرخ میزند. در این حالت هر از چند دقیقه یک بار و برای چند ثانیه شمع امیدی در درونت روشن می‌شود ولی افکار منفی آنقدر قوی هستند که مثل طوفانی غرنده شمع امیدت را خواموش می‌کند.

با خودت می‌گویی کاش می‌شد مثل روز اولی که شروع کردم انگیزه و انرژی داشتم اما حالا به کنجی خزیده‌ای و دنبال چاره‌ای هستی که این دلسرد و ناامید را از خودت دور کنی تا این که به این مطلب رسیده‌ای. پس خوش آمدی و در این چند دقیقه نکاتی به شما یادآوری خواهم کرد که بتواند گره از کارتان باز کند و دوباره پراز انرژی شوی. بهتر است قبل از این که بریم سراغ ادامه موضوع چندتا جمله‌ مثبت و انگیزه‌بخش را بخوانی تا با انرژی بالاتری به ادامه موضوع بپردازیم.

چرا دلسرد و ناامید می‌شویم و باید چه کار کرد؟

جالب هست بدانید همه انسان‌ها چه افراد معمولی و چه افراد موفق گاهی در مسیر رسیدن به هدف دلسر و ناامید می‌شوند. چون ما انسان هستیم و از روح و جسم ساخته شده‌ایم. گاهی اوقات به خاطر به خاطر این که مدتی غذای نامناسبی استفاده می‌کنیم باعث می‌شود که هرمون‌های بدن مثل دوپامین که برای افزایش انگیزه هست نتوانند به خوبی عمل کنند و ممکن است احساس ناامیدی را تجربه کنیم.

درواقع می‌خواهم این نکته را بگویم که دلسردی و ناامیدی ممکن است علت یا علت‌هایی داشته باشد که نتوان به سرعت و به سادگی پیدا کرد اما اگر کمی خودمان را بشناسیم و درک بیشتری از خودمان پیدا کنیم معمولا در زمانی ناامیدی می‎‌توان علت را پیدا کرد و دوباره با شادابی و نشاط برگردیم. به همین خاطر نباید در زمان ناامید شدن خودمان را آنقدر سرزنش کنیم که ناامیدتر و دلسردتر شویم.

پس متوجه شدیم که علت ناامیدی و دلسری ممکن است از بعد جسمانی باشد. اما علت‌های دیگری نیز وجود دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • هیجان کاذب در شروع کار: 

داشتن شوق و هیجان بسیار خوب و لازم هست تا ما بتوانیم دشواری مسیر رسیدن به هدف را ساده کنیم. اما نکته‌ای که وجود دارد این هست که برخی از افراد کلا افراد احساسی هستند و هر گاه می‌بینند کاری باعث شهرت، ثروت و … برای فردی دیگر شده است بدون هیچ شناختی از خود و بازار کار سریعا شروع به اقدام می‌کنند. این افراد در آغاز بسیار پرتلاش هستند اما بعد از آن احساس می‌کنند که این کاری نیست که باید انجام می‌دادند و کمتر از دو یا سه ماه کاملا دست از کار می‌کشند.

بنابراین لازم هست که کمی درباره کسب و کاری که قرار هست شروع کنید فکر کنید و ببینید که آیا شما فردی هستید که بتوانید تا پایان راه دوام بیاورید.

  • نظرات دیگران درباره ما:

یک عاملی که افراد زیادی را مایوس، دلسرد و ناامید می‌کند شنیدن حرف‌های دیگران هست. در این رابطه یک فایل صوتی به اسم ترس از حرف مردم در کانال تلگرام بهترین خود وجود دارد که می‌توانید آن‌را بشنوید و اگر درگیر این ترس هستید آن‌را برطرف کنید.

شنیدن فایل صوتی ترس از حرف مردم در کانال تلگرام

بنابراین لازم هست تمام تلاش خودتان را به کار گیرید که از افرادی که احساس می‌کنید شما را دلسرد و مایوس می‌کنند دوری کنید. این افراد با مثال‌های بکر و درجه یک و قابل قبول (البته برای خودشان) سعی می‌کنند که شما را هم دلسرد و ناامید کنند. پس اگر می‌خواهی یک عامل کلیدی ناامیدی را از خودت دور کنی لازم هست که این اقدام را به صورت جدی انجام دهی.

  • نداشتن رسالت و هدف درست:

بارها وبارها در مورد نقش رسالت زندگی صحبت کردیم و مقاله‌ها در وب سایت بهترین خود نوشته شد. کافیست در قست سرچ سایت کلماتی مثل رسالت زندگی یا خودشناسی جستجو کنید تا بهترین مطالب به شما نشان داده شود. اما به صورت خلاصه این که کسی نمی‌داند از زندگی خود چه می‌خواهد شبیه برگی هست که در باد به این سو آن سو می‌رود و در پایان ناامید و خسته دست از کار می‌کشد و به این نتیجه می‌رسد که اصلا من کجا و موفقیت کجا و به همین ترتیب همه چیز را رها می‌کند.

داشتن یک زندگی با معنا همراه با چرایی انجام کار به شما کمک بسیاری می‌کند که در هنگام ناامیدی دوباره هدف خودتان را مرور کنید و به انگیزه بیشتر به کارتان ادامه دهید.

  • ترس از رقابت با دیگران:

اگر شما احساس می‌کنید که ترس از رقبا دارید به این معنا هست که یک باور محدود کنند در ذهن شما وجود دارد. این باور به اشتباه به شما می‌گوید که دنیا در حال تمام شدن هست، مشتری کم هست و برای من نیست، باید برای رسیدن به مخاطب جنگید و … در صورتی که به آن شدتی که شما فکر می‌کنید نیست. دنیا درحال رشد و ثروتمند شدن هست. لازم هست قبول کنید که انسان‌های زیادی هستند که دوست دارند از شما خدمات بگیرند و شما را ثروتمند کنند. اگر می‌خواهید این باور را از بین ببرید و انگیزه را جایگزین آن کنید می‌توانید فایل صوتی در همین رابطه را در کانال تلگرام بهترین خود دریافت کنید.

  • عدم پیشرفت در کارها:

یکی از دلایلی که شاید شما یا هر فرد دیگری را دلسرد و ناامید کند این هست که تصور می‌شود بین تلاش و پیشرفت یک نمودار خطی هست. به این صورت که اگر من یک درجه تلاش کردم باید یک درجه موفق شوم، اگر پنج درجه تلاش کردم باید به همین نسبت پنج درجه موفق شوم و این بسیار خطرناک و ناامید کننده هست.

تحقیقات نشان داده است که در ابتدا کارها سخت پیش می‌رود و نیاز به تلاش زیادی دارد و از طرفی نتیجه خیلی کم به وجود می‌آید. برای این که این مطلب بهتر در ذهن شما جای بگیرد مثل قطاری هست که اول حرکت بسیار انرژی مصرف می‌کند و البته سرعت خیلی کمی دارد اما یک ساعت بعد با مصرف انرژی کمی سرعت بسیار بالایی دارد به طوری که اگر حتی به یک مانع بتنی هم برخورد کند آن را می‌شکافد و عبور می‌کند.

بنابراین نباید انتظار داشته باشیم در اول راه تلاش ما فورا به نتیجه برسد. اما نکته‌ای که وجود دارد تلاش شما از بین نمی‌رود بلکه در حال ذخیره شدن هست و شما مشاهده نمی‌کنید اما همین تلاش‌ها وقتی روی هم انباشه شود انرژی زیادی را تولید خواهند کرد. پس نتیجه این هست که در اول راه تلاش زیاد ولی نتیجه کم هست و در ادامه با تلاش کمتر نتایجی چند برابر تلاش به شما باز خواهد گشت. پس صبور باشید و به کارتان ادامه دهید.

  • داشتن کامل‌گرایی در کارها:

یکی از دلایل دیگری که باعث می‌شود افرادی را دلسرد و ناامید کند داشتن کامل‌گرایی در کارهاست. التبه در این رابطه نیز فایل صوتی درکانال تلگرام بهترین خود هست که می‌توانید بشنوید. اگر شما فکر کنید در ابتدای راه همه چیز باید کامل باشد تا شروع کنید دچار اشتباه شده‌اید و هر روز از مسیر موفقیت دورتر می‌شوید.

افراد موفق با همان امکانات و مهارتی که دارند شروع به کار می‌کنند و کم‌کم در مسیر موفقیت پیشرفت می‌کنند اما افراد کامل‌گرا تمام تلاششان به این هست که همه چیز کامل و جامع باشد. بنابراین به جای این که تمرکز خودشان را روی پیشرفت قرار دهند مدام به جزئیات توجه می‌کنند و در همان مکان اول درحال درجا زدن هستند.

پس اگر کامل‌گرا هستید باید با تمرین بر این ویژگی خودتان غلبه کنید و از این که در ابتدا کامل نیستید نترسید و فقط شروع کنید تا نتیجه را ببینید و روزی خواهد رسید که شما به حد مطلوبی در حال کامل و کامل‌تر شدن هستید.

شما در چه کاری دلسرد و ناامید شده‌اید؟ آیا ریشه دلسردی و ناامیدی خودتان را پیدا کرده‌اید؟ آیا موارد ذکر شده شامل شما می‌شود؟ نظرتان را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.