کمال گرایی یا کامل گرایی؟

کامل گرایی چیست؟

تصور کنید قرار است صبح زود از خواب بیدار بشید. چشماتون که باز می کنید هنوز هوا کاملا تاریک هست. هنوز چند ثانیه نگذشته که یک دفعه نور شدیدی توی چشماتون احساس می کنید. چشماتون هنوز به این نور عادت نکرده و بعد از چند دقیقه کم کم چشماتون را باز می کنید و متوجه می شید که خورشید یک دفعه طلوع کرده. انگار لامپ بزرگی که مستقیم روی سر شما قرار داره و با یک کلید روشن می شه. یا این که دارید توی خیابون رانندگی می کنید و یکدفعه هوا کاملا تاریک می شه. چه اتفاقی می افته؟

اما خدا را شکر که خورشید صبح ها خورشید کم کم طلوع می کنه و کم کم هوا روشن می شه و شب ها کم کم غروب می کنه. یک بار دیگه پدیده های طبیعت را برای خودتون مرور کنید. فکر کنید همه جا سرسبز هست و فردا که بلند می شید متوجه می شید زمستون شده و همه چیز خشکه. یا اگه دقت کرده باشین بعضی از میوه ها که هنوز نرسیده می برن و به زرو مواد شیمیایی اون ها را می رسونن و وقتی می خوریم متوجه می شیم که چه طعم بدمزه ای دارن.

ما هم جزیی از طبیعت هستیم و اگه بخوایم با قوانین طبیعت مخالفت کنیم باعث می شه که ضربه بخوریم. فکر کنم کم کم متوجه شده باشید که قراره چی بگم؟ اره درسته در مورد کمال گرایی و کامل گرایی و این که کمال گرایی با کامل گرایی چه فرقی داره و کدام برای رشد و پشرفت لازمه داشته باشیم و کدام را باید حذف کنیم

. کامل گرایی یعنی این که هیچ عیب و نقصی نداشته باشیم یعنی به جای این که به تدریج رشد کنیم، توقع داشته باشیم همه چیز از اول درست باشه. چقدر آدم های ناموفق زیادی داریم که درگیر کامل گرایی شدن و چقدر انسان های موفق زیادی داریم که به تدریج شروع کردن و اولش بد یا متوسط بودن و بعد به درجات بالا رسیدن.

بذارید یه مثال از خودم بزنم: روزی که وب سایت کلام سبز که یه وب سایت آموزشی در حوزه دانشجویی هست راه اندازی کردم تقریبا چیز خاصی بلد نبودم. بعد کم کم یاد گرفتم و پیش رفتم. بعد یه فیلم آموزشی ضبط کردم و توی وب سایت گذاشتم. بعد از یک سال که متوجه شدم فیلمی که روز اول به عنوان محصول در وب سایت قرار داده بودم اصلا برام راضی کننده نیست.

صدای فیلم که با لپ تاپ ضبط شده بود از کیفیت مناسبی برخوردار نبود. چون با نرم افزارهای گرافیکی و تصویر برداری آشنایی زیادی نداشتم کیفیت تصویر هم به مراتب پایین بود. با وجود این که فروش خوبی هم داشت، بعد از یک سال فیلم را از روی وب سایت حذف کردم و مجدد شروع به ضبط و تدوین کردم. البته کلی تغییرات دیگه هم به مرور زمان دادم که هر ماه نتیجه بهتری حاصل می شد.

فکر کنید اگه روز اول می خواستم مثل فلان سایت مطرح خارجی یا داخلی فیلم های با کیفیت بسیار بالا قرار بدم تا امروز هنوز اقدام خاصی انجام نداده بودم. ولی وقتی کامل گرایی را کنار گذاشتم همه چیز به مرور درست شد.

کمال گرایی چیست؟

خب، تا این جا مشخص شد که کامل گرایی زیاد جالب نیست اما به جاش باید کمال گرایی را برای کارهامون در نظر بگیریم. بر خلاف نظر خیلی از افراد که می گن نباید کمال گرایی داشته باشیم من می گم که اون کامل گرایی هست و اتفاقا کمال گرایی خوبه.

زمانی که شما کمال گرا باشید به جای این که منتظر باشید تا همه چیز درست بشه سعی می کنید که شروع کنید و کم کم به سمت کمال و بهتر شدن پیش برید. در واقع همان شعار سایت ما هست که می گه بهترین خودتون باشید. یعنی گام به گام به سمت بهتر شدن پیش بریم. اگه ما کمال گرایی نداشته باشیم هیچ موقع خوب نمی شیم و بعد از اندکی پیشرفت متوقف می شیم.

کم شدن اعتماد به نفس با کامل گرایی

خیلی از افراد هستن که به خاطر این که دچار کامل گرایی شدن هیچ موقع نمی تونن کارشون را شروع کنن و به همین خاطر همیشه از خودشون ناراضی هستن و اعتماد به نفس خودشون را از دست می دن. چون کم کم به توانمندی هاشون شک می کنن و احساس می کنن که هیچ کاری نمی تونن انجام بدن در صورتی که برعکس پتانسیل و توانمندی های خوبی دارن.

 حالا چی کار کنیم؟

اگه شما دچار کامل گرایی هستی باید به گذشته خودت نگاه کنی. با پیش گرفتن این روند چه تاثیرات منفی دریافت کرده ای؟ اگه کامل گرایی را کنار می گذاشتی الان در چه وضعیتی بودی؟ چقدر عقب افتادی؟ باید عمیقا احساس بدی نسبت به کامل گرا بودن پیدا کنید.

نکته بعدی این هست که برای کاری که قرار هست انجام بدین چه نکاتی واقعا ضروری هست. مثلا فرض کنید شما قراره یه فیلم ضبط کنید و انتشار بدین. آیا باید با کیفیت فوق حرفه ای تدوین و ضبط بشه؟ خیر شما باید با کیفیت تقریبا مناسب بتوانید محتوای خوبی به مخاطب خودتون منتقل کنید. یا همین طور اگه قراره یک دفتر کار داشته باشید می تونید در جای کوچکتر شروع کنید و بعد اون را گسترش بدین.

نکته مهم دیگه ای که می خوام خدمت شما بگم اینه که دست از مقایسه خودتان با دیگران بردارید. این تفکر که رقیب شما چقدر عالی هست و شما که اول راه هستید چقدر ضعیف هستید هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. باید خودتان را به سمت بهتر شدن حرکت بدید و سعی کنید هر روز چند درصد بهتر از قبل خودتان باشید.

شما چه راه حلی برای رفع کامل گرایی دارین؟ می تونید نظرتون را پایین همین متن بنویسید.

2 نظرات
  1. ممم می گوید

    سلام، من در مورد کامل گرایی و کمال گرایی مطلبی خوانده بودم که برعکس این مقاله ی شما هست. یعنی اتفاقا کامل گرایی خوب هست زیرا در کامل گرایی انسان به صورت کامل همراه با تمام نقاط مثبت و منفی خودش در نظر گرفته می شود که این به بهبود عزت نفس کمک می کند. ولی کمال گرایی یعنی اینکه انسان بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف و ناتوانی هایش در پی به دست آوردن یک هدف باشد. مثل داوطلبان کنکوری که فقط به دنبال مثلاً برق / کامپیوتر دانشگاه شریف هستند

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام و تشکر از نظر شما
      این که ما بتوانیم نقاط مثبت و منفی خودمان را پیدا کنیم بسیار خوب است و ما می تونیم از طریق خودشناسی به اون برسیم که می تونید از اینجا کتابی که به اسم ثروت درون نوشتم را به رایگان دانلود کنید. اما فرض من این هست که بسیاری از افراد که می خواهند کاری را شروع کنن سعی می کنند که همه جوانب کامل باشد. مثلا برای راه اندازی وب سایتشان سعی می کنن از روز اول چند ده میلیون هزینه کنن تا یه وب سایت جامع و بی نقص داشته باشن. اما وقتی این رفتار (کامل گرایی) را کنار بگذاریم و با خودمان عهد کنیم که هر روز بهتر و بهتر شویم (کمال گرایی) این می تونه باعث شروع و حرکت بشه. منظور ما از کمال گرایی این نیست که خیال پرداز باشیم و کاری نکنیم بلکه منظور ما پیشرفت تدریجی برای بهتر شدن هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.