چرخ زندگی چیست | 0 تا 100 استفاده از الگوی چرخ زندگی

شما شاد بودن و کسب لذت از زندگی را در چه چیزهایی می‌بینید؟ موفقیت و کسب ثروت؟! راستش خود من تا مدت‌ها به این اصل باور داشتم؛ اما زمانی که با الگوی چرخ زندگی آشنا شدم؛ نظرم به طور کلی عوض شد.

در حال حاضر دنیا پر شده از مقالات، ویدئو‌ها و کتاب‌ها در زمینه توسعه فردی و رسیدن به ثروت.

انگار کلمات موفقیت و خوشبختی به داشتنِ ماشین، خانه و پول زیاد گره خورده است.

اگر یک دوربین پیشرفته داشتیم و می‌توانستیم رفتارهای آدم‌های اطرافمان را ضبط و تحلیل کنیم؛ متوجه می‌شدیم که آن‌ها برای رسیدن به موفقیت و پول در حال تلاش هستند. انگار گمشده‌ای دارند و باید به آن دست پیدا کنند.

اما موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بعضی از آدم‌های موفق و پولدار را می‌بینیم که از زندگی خود راضی نیستند! انگار آن‌ها هم گمشده‌ای دارند که هنوز به آن دست پیدا نکرده‌اند.

همه این حرف‌ها را زدم تا به شما بگویم که انگار همه این آدم‌ها (چه موفق و چه ناموفق) از زندگی‌شان لذت نمی‌برند. یا بهتره بگویم که چرخ زندگی آن‌ها نمی‌چرخد!

در این مطلب جذاب می‌خواهم که بحث چرخ زندگی را مثل روز برای شما روشن کنم. در واقع چرخ زندگی به شما کمک می کند که زندگی متعادل و با معناتری داشته باشید.من را همراهی کنید و مطمئن باشید که دست خالی از این صفحه باز نمی‌گردید.

چی‌شد که وارد این مسیر شدم؛ تجربه شخصی نویسنده

تا چندی پیش تمام ذهن من را موفقیت شغلی و کسب دستمزد‌های بالا پُر کرده بود. از موفقیت‌های شغلیم راضی بودم؛ اما احساس می‌کردم که انگار یک چیزهایی سر جایشان قرارندارند.

این موضوع پابرجا بود که من به واسطه یکی از دوستانم با اصطلاح چرخ زندگی آشنا شدم. آنجا فهمیدم که همه چی پول و کسب موفقیت نیست.

در واقع زندگی ابعاد دیگری نیز دارد که باید به آن‌ها هم توجه کرد تا خوشبختی حقیقی محقق شود.

به همین دلیل شروع به جستجو کردم و با مفاهیم تازه‌ای مانند قانون جذب و شکرگزاری آشنا شدم.

مطالعه کنید: حقایق باورنکردنی درباره معجزه شکرگزاری

در این هنگام بود که از نظر روحی و روانی انرژی خیلی خوبی دریافت کردم و با اطمینان و ایمان کامل به این جمله رسیدم که:

همه چی موفقیت و پول نیست.

اگر می‌خواهید که خوشبختی را به معنای واقعی آن حس کنید؛ ابتدا باید با چرخ زندگی آشنا شوید.

نظریه چرخ زندگی چیست؟

تعریف چرخ زندگی

دایره تنها شکلی است که قابلیت چرخش دارد و هیچ کدام از اشکال دیگر این توانایی را ندارند.

با این تفاسیر، اگر فردی به شما بگوید که زندگی من نمی‌چرخد؛ پس به احتمال زیاد، چرخ زندگی‌اش شبیه به دایره نیست. پس به این علت چرخ زندگی‌اش نمی‌چرخد یا به سختی می‌چرخد.

مفهوم چرخ زندگی یا (Wheel of Life) برای اولین بار توسط Paul J.Mayer مطرح شد. او با طرح الگوی چرخ زندگی به این موضوع اشاره کرد که زندگی انسان چند بُعدی است. بنابرین برای رسیدن به خوشبختی واقعی، باید به تمامی ابعاد زندگی توجه داشته و یکی را فدای دیگری نکند.

چرخ زندگی تصویری نسبتاً شفاف از وضعیت کنونی زندگی‌تان بوده و توجه به آن کمک شایانی به شما خواهد کرد. در واقع شما با استفاده از تمرین چرخ زندگی متوجه می‌شوید که به کدام حوزه‌ها بیش از حد توجه کرده و از کدام بخش‌ها غافل شده‌اید.

این چرخ دارای هشت بخش است که هر کدام به یک بعد از زندگی انسان اشاره می‌کند. پائول معتقد است که برای اینکه چرخ زندگی انسان به خوبی بچرخد و به معنای واقعی از آن لذتا ببرد؛ باید بین این بخش‌ها تعادل برقرار شود.

چرخ زندگی یا چرخه زندگی؟

متن چرخ زندگی به علت شباهت ساختاری که با واژه چرخه زندگی دارد؛ باعث می‌شود که گاهی این دو واژه به جای هم به کار بروند. دقت داشته باشید که چرخه زندگی یا Life Cycle  در علوم اقتصاد و زیست شناسی به معنای متفاوتی به کار می‌رود.

البته با سرچ واژه‌هایی مثل الگوی چرخه زندگی یا چرخه زندگی روانشناسی هم به سایت‌هایی می‌رسید که به موضوع چرخ زنـدگی پرداخته‌اند. اما واژه چرخ زندگی یا Wheel of Life اصطلاح صحیح‌تری بوده و در این مطلب در حال شرح آن هستم.

هشت ضلعی چرخ زندگی

هشت ضلع چرخه زندگی

تصویر بالا عکس چرخ زندگی است که به خیلی از افراد کمک کرده تا سطح رضایت‌مندی خود را افزایش دهند. در ادامه توضیح مختصری را در مورد اضلاع این هشت ضلعی چرخ زندگی خواهیم داشت.

ضلع اول: درآمد و کار

همه ما به خوبی می‌دانیم که برای داشتن یک زندگی خوب باید از لحاظ مالی خود را تأمین کنیم. البته چاره‌ای هم نداریم؛ چون بدون پول نمی‌توانیم نیازهای خود را برطرف کنیم. اما برای به دست آوردن پول، ما باید خدمتی را به جامعه ارائه دهیم که به آن شغل می‌گویند.

اگر شما شغلی داشته باشید که از انجام آن لذت برده و درآمد خوبی نیز کسب می‌کنید؛ این ضلع از چرخ زندگی‌تان به خوبی کار می‌کند.

ضلع دوم: سلامتی و تندرستی

بعد سلامتی در الگوی چرخه زندگی

سلامتی دقیقا همان چیزی است که انسان‌ها حاضرند برای به دست آوردن آن، تمام سرمایه خود را خرج کنند. اگر شما درآمد خوبی داشته اما از سلامتی برخوردار نباشید؛ بدون شک از زندگی لذت نخواهید برد. برای لذت بردن از زندگی باید به بُعد سلامتی خود نیز توجه کرد و برای آن هم زمان اختصاص دهید.

ضلع سوم: خانواده

خانواده جزو اولین نفراتی هستند که ما در هنگام تولد با آن‌ها آشنا شده و این ارتباط تا آخر عمر ادامه دارد. هر چه رابطه خوب و لذت‌بخشی را با خانواده‌تان داشته باشید؛ به همان نسبت از زندگی بیشتر لذت خواهید برد.

ضلع چهارم: روابط عاطفی

ازدواج و عشق یکی دیگر از اضلاع چرخ زندگی بوده و تأثیر زیادی بر رضایت شما از زندگی‌تان دارد. هر فردی نیاز دارد که با فردی زندگی مشترک خود را شروع کرده و از او آرامش دریافت کند.

هر چند سن منتاسب ازدواح معولا برای اشخاص متقفاوت است؛ اما غفلت از آن، باعث عدم تعادل چرخ زندگی شما خواهد شد.

ضلع پنجم: رشد و توسعه فردی

بعد رشد و توسعه فردی در چرخ زندگی

انسان هیچ‌گاه از یادگیری فارغ نخواهد شد. بنابراین در الگوی چرخ زندگی بخشی به نام یادگیری قرار داده شده است. خیلی ساده می‌توان متوجه شد که چرا چرخ زنـدگی بعضی‌ها نمی‌چرخد.

چون آن‌ها خیال می‌کنند که با پایان دوران تحصیل، یادگیری نیز تمام می‌شود. مطمئن باشید که اگر زمانی را برای یادگیری اختصاص دهید؛ موفقیت‌های بیشتری را تجربه خواهید کرد.

ضله ششم: معنویت، یکی دیگر از بخش‌های الگوی چرخ زندگی

بر خلاف آن چیزی که در عموم جامعه به چشم می‌خورد؛ معنویت یک انتخاب نیست، بلکه یک باید است. چون هسته وجوی انسان را روح تشکیل می‌دهد و اگر او فقط به نیازهای جسمی خود توجه کند؛ چرخ زندگی او دچار اختلال خواهد شد.

شاید شما هم داستان‌های واقعی از افرادی را شنیده باشید که در اوج شهرت، ثروت و موفقیت، به زندگی خود پایان داده‌اند. با کمی جستجو می‌توان به عدم وجود معنویت واقعی در زندگی آن‌ها پی برد.

ضلع هفتم: ارتباطات اجتماعی

اهمیت ارتباطات اجتماعی در چرخه زندگی

انسان موجودی اجتماعی بوده و نیاز به ایجاد ارتباط و رفت و آمد با دیگران داشته که با بودن در کنار آن‌ها احساس رضایت و شادی کند. البته میزان ارتباط با دیگران، به نسبت درون گرایی و برون گرایی شما هم ارتباط دارد.

هر چقدر که شما برونگرا‌تر باشید؛ مسلماً ارتباطات بیشتری نیز خواهید داشت. کوشه‌گیری و قطع ارتبط با دیگران، به خودی خود مشکلات روحی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

ضلع هشتم: تفریح و سرگرمی

نیاز به تفریح و سرگرمی آخرین مورد از هشت ضلع چرخ زندگی است که در استفاده از آن افراط و تفریط شده است. یعنی بعضی‌ها آنقدر درگیر کار هستند که هیچ زمانی برای تفریح کردن پیدا نمی‌کنند.

تعجب نکنید؛ همچین افرادی واقعا وجود دارند! اما آنسوی دیگر اشخاصی هم هستند که به تفریح، بیش از حد بها داده و هیچ موقع در زمینه کاری خودشان پیشرفت نمی‌کنند.

مزایای استفاده از الگوی چرخ زندگی

آگاهی از وضعیت فعلی خودتان

زمانی که افراد ماشین خود را پیش یک تعمیرگاه می‌برند؛ تعمیر کار با استفاده از دستگاه دیاگ،عیب را تشخیص می‌دهد. چرخ زندگی هم حکم همان دستگاه دیاگ را برای تشخیص مشکل زندگی شما دارد. شما با استفاده از چرخ زندگی متوجه می‌شوید که به کدام بخش زندگی‌تان کم توجهی کرده‌اید.

الگوی چرخ زندگی ، کمک به هدف گذاری

الگوی چرخ زندگی

همه ما نیاز به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت برای رسیدن به موفقیت در زندگی داریم. اما هنگامی که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؛ نمی‌دانیم که چه اهدافی را برای خود تنظیم کنیم.

الگوی چرخه زندگی به شما کمک می‌کند که چارچوب معینی را برای اهداف خود تعیین کنید. در واقع هر چیزی که در خارج از این چارچوب قرار گرفته است؛ نباید برای آن وقت گذاشت.

مطالعه کنید: کشف هدف زندگی با 5 سوال اساسی و تأمل برانیگز

نقشه راه برای رسیدن به زندگی ایده‌آل

هیچ فردی نمی‌تواند که یک زندگی ایده‌آل را تعریف کرده و برای آن معیار تعیین کند. چون ایده‌آل بودن زندگی هر فردی با دیگر اشخاص تفاوت دارد. اما چرا؟

چون ما انسان‌ها ربات نیستیم و آرزوها و اهداف مختلفی داریم و هر کسی بهتر می‌داند که برای رسیدن به زندگی مورد علاقه‌اش، به چه چیزهایی نیاز دارد. تمرین چرخ زندگی به شما کمک می‌کند که برای خلق زندگی رویایی‌تان، چه اقداماتی را باید انجام دهید.

رهایی از سردرگمی با استفاده از الگوی چرخ زندگی

چرا با وجود اینکه همه ما در یک روز 24 ساعت زمان داریم؛ اما به موفقیت نزدیک نمی‌شویم؟ چون به درستی نمی‌دانیم که چگونه باید زمان خود را به مهم‌ترین کارهایمان اختصاص دهیم.

حالا سوال اینجاست که منظور از کارهای مهم چیست؟ کارهای مهم همان‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند که در هشت ضلع چرخ زندگی به خوبی رشد کنیم.

چگونه از الگوی چرخ زندگی استفاده کنیم؟ حالا وقت عمل است!

مرحله اول: وضعیت کنونی خود را مشخص کنید

اولین گام برای استفاده از تکنیک چرخ زندگی این است که تست چرخ زندگی را انجام دهید. یعنی باید وضعیت خود را در هر کدام از هشت ضلع چرخه زندگی مشخص کنید. بدین منظور روی یک کاغذ چرخ زندگی خود را مانند شکل زیر رسم کنید:

استفاده از الگوی چرخه زندگی

اگر دقت کنید؛ هر کدام از این هشت ضلع، دارای 10 نقطه هستند. در قدم اول باید به خوبی فکر کنید و به خودتان در این هشت زمینه نمره بدهید. به عنوان مثال در زمینه سلامتی، به خوتان از 1 تا 10 نمره داده و نقطه آن را در دایره مشخص کنید. برای انجام این کار می‌‌توانید به سوالات چرخ زندگی در بعد سلامتی که در قسمت زیر مطرح شده است، پاسخ دهید:

● آیا تناسب اندام خوبی دارید؟

● وضعیت سلامتی روحی شما مساعد است؟

● آیا از اعتماد به نفس خوبی برخوردار هستید؟

● آیا در حال حاضر از وضعیت سلامتی خود راضی هستید؟

برای هر کدام از این هشت ضلع؛ باید سوالاتی این چنینی برای خود مطرح کنید. با پاسخ دادن صادقانه به این سوالات چرخ زندگی ، متوجه می‌شوید که وضعیت الانِ شما در این حوزه‌ها چگونه است.

نکته: اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید به خودتان صادقانه نمره دهید؛ از افراد دیگر کمک بگیرید. البته منظور کسانی هستند که شما را به خوبی می‌شناسند، مثلا اعضای خانواده یا یک دوست صمیمی. می‌توانید هنگامی که به خودتان نمره دادید؛ به فرد دیگری هم نشان دهید تا نظرش را در مورد نمرات به شما بگوید.

مرحله دوم: به دست آوردن الگوی چرخ زندگی

زمانی که نمره خود را در هر زمینه مشخص کردید؛ آن نقطه را پر رنگ کنید. در ادامه نقاط به دست آمده را با دقت به هم وصل کنید. شکل به دست آمده شکلِ چرخ زندگی شما را نشان می‌دهد.

تحلیل شکل به دست آمده

زمانی که الگوی Wheel of Life را به دست آوردید؛ با اشکال متفاوتی برخورد خواهید کرد. هر چه شکل به دست آمده به دایره نزدیک‌تر باشد؛ یعنی چرخ زندگی شما به خوبی در حال چرخش است.

اما زمان‌هایی پیش می‌آید که Wheel of Life مانند یک چرخ نیست و اشکال عجیب و غریبی به خود می‌گیرد. اگر بخواهم تمامی صحبت‌هایم را جمع بندی کنم؛ باید بگویم که الگوی چرخه زندگی دو نوع است:

الگوی چرخ زندگی تعادل

در این حالت شما به خوبی به تمامی ابعاد زندگی خود توجه کرده و تعادل خوبی بین آن‌ها برقرار کرده‌اید. طبق نظریه چرخ زندگی، زمانی که شما بتوانید بین بخش‌های زندگی خود طوری تعادل ایجاد کنید که نمودار چرخ زندگی شبیه به دایره شود؛ در این حالت بیشترین احساس لذت را در زندگی خود تجربه خواهید کرد.

الگوی چرخ زندگی نامتعادل

آشنایی با الگوی چرخ زندگی نامتعادل

اگر به شکل بالا توجه کنید؛ چرخ زندگی به شکلی درآمده که هیچ شباهتی به دایره ندارد. به نظر شما آیا این زندگی خواهد چرخید؟ مسلما نه! اگر به خوبی دقت کنید؛ متوجه می‌شوید شخصی که این شکل را رسم کرده است؛ به بعضی از جنبه‌های زندگی خود اهمیت نداده است.

● دقت داشته باشید که اکثر افراد نمودار چرخ زندگی نامتعادل دارند. اگر الگوی چرخه زندگی شما هم این گونه بود؛ باید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید.

پیش به سوی منِ ایده‌آل

کاری که باید در این مرحله انجام دهید؛ این است که باید دوباره چرخ زندگی خود را تحلیل کنید. در واقع باید به این موضوع بپردازید که به چه دلیل چرخ زندگی شما نمی‌چرخد. بنابراین باید به دو سوال خیلی مهم جواب دهید:

● کدام حوزه‌ها هستند که به آن‌ها کم توجهی کرده‌اید؟

● به کدام بخش‌های زندگی‌تان بیش از حد نیاز توجه نشان داده‌اید؟

شما در مرحله قبل به هر کدام از آن هشت بخش، به خودتان نمره دادید و وضعیت کنونی زندگی‌تان را مشخص کردید. اما همه انسان‌ها یک نقطه ایده‌آل در زندگی خود داشته و دوست دارند که به آن دست پیدا کنند. پس در این مرحله باید نقطه ایده‌آل خود را در هر کدام از آن هشت بخش مشخص کرده و در جایی یادداشت کنید. به مثال‌ زیر توجه کنید:

فرض کنید که شخصی ایده‌آل‌های خود را در سه زمینه شغل و کسب درآمد و سلامتی تفریح سرگمی به صورت زیر مشخص کرده است:

شغل و کسب درآمد:

● داشتن یک شغل در زمینه مورد علاقه‌ام و درآمد ماهیانه 20 میلیون تومان.

سلامتی:

● در حال حاضر اضافه وزن دارم و باید 15 کیلو وزن کم کنم تا به تناسب اندام برسم.

به همین صورت برای تمامی آن هشت ضلع ایده‌آل‌های خود را پیدا کنید و یادداشت کنید.

الان زمان هدف گذاری است

تا به اینجا شما وضعیت کنونی و ایده‌آل خود را به دست آورده‌اید. فرض کنید که وضعیت الان شما A  و ضعیت ایده‌آل شما B است. شما باید برای رسیدن به نقطه B یا همان چرخ تعادل زندگی ، باید برای خود هدف‌گذاری کنید.

مثلا این شخص با استفاده از ترسیم چرخ زندگی و شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، اهداف زندگی خود را به صورت زیر تعریف می‌کند:

هدف گذاری در زمینه کسب درآمد:

● باید سعی کنم که مهارت‌هایم را در زمینه شغلی‌ام افزایش دهم.

● باید برنامه ریزی کنم که یک کسب‌ و‌ کار اینترنتی در زمینه کاری خودم راه‌اندازی کنم.

هدف گذاری در زمینه سلامتی:

● باید روزی 1 ساعت در یک باشگاه ورزش کنم.

● باید پیش یک دکتر تغذیه بروم و یک برنامه رژیم غذایی را به صورت نظم انجام دهدم.

نکات مهم برای استفاده از الگوی چرخ زندگی

با خود صادق باشید

صداقت با خود؛ از نکات مهم در الگوی چرخ زندگی

هنگام ترسیم چرخ زندگی ، صداقت را در نظر بگیرید. گاهی اوقات ما دوست نداریم به این نتیجه برسیم که دربعضی از جنبه‌ها کم کاری کرده‌ایم. در این صورت ممکن است که نقاط چرخ زندگی را غیر صادقانه به هم متصل کنید که شبیه به دایره شود.

تعادل زمانی ایجاد کنید

زمان در چرخ نامتعادل زندگی به صورت درستی اختصاص داده نشده است. یعنی شما به بعضی ازحوزه‌ها کم و به برخی دیگر بیش از حد توجه نشان داده‌اید. اگر در هنگام هدف گذاری با کمبود وقت مواجه شدید، به آن معنی است که باید زمان را به صورت عادلانه بین تمامی بخش‌ها اختصاص دهید.

راه‌حل:

فرض کنید که شما در بررسی‌های خود، به این نتیجه رسیده‌اید که بیش از حد به کار خود زمان اختصاص داده‌اید. در این حالت ازخود بپرسید که آیا راهی وجود دارد که کمی از کارهایتان کم کنید تا زمان بیشتری به دست آورید؟

مثلا می‌توانید بعضی ازکارهای خود را به اشخاص دیگر برون سپاری کنید تا زمان بیشتری برای انجام کارهای مهم‌تر ذخیره کنید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

به هیچ عنوان، تکرار می‌کنم به هیچ عنوان چرخ زندگی خود را با دیگران مقایسه نکیند. به این علت که افراد دارای خواسته‌ها، آرزوها و اهداف مختلفی هستند.

برای روشن شدن موضوع، دو شخصِ فرضی علی و محمد را در نظر بگیرید. علی عاشق طبیعت است و دوست دارد که در هفته دو بار به دل طبیعت رفته و یک بار هم در سال برنامه مسافرت داشته باشد. اما علی به ورزش خیلی علاقه دارد و همزمان ورزش‌های بدنسازی و کاراته را حرفه‌ای انجام می‌دهد.

بدیهی است که علی زمان بیشتری را به گردش و محمد اکثر وقت خود را به ورزش اختصاص می‌دهد. علی در روز یک ساعت ورزش می‌کند و هفته‌ای دو بار به طبیعت می‌رود. اما محمد چهار ساعت از برنامه خود را به ورزش کردن اختصاص داده و هر چند ماه یکبار به طبیعیت می‌رود. با اینکه چرخ زندگی این دو فرد با یکدیگر تفوات‌هایی دارد؛ اما چون این دو شخص علایق متفاوتی دارند؛ هر دو از زندگی لذت می‌برند.

باب مارلی در جمله زیبایی اینطور می‌گوید:

روزی که مسابقه دادن با دیگران را تمومی کنی، اون روز، روزیه که تو برنده شدی.

مطالعه کنید: دست از مقایسه خود با دیگران بردارید

در نهایت هدف لذت بردن از زندگی است

لذت از زندگی، هدف از ترسیم چرخه زندگی

دقت کنید که هدف از ترسیم چرخ زندگی این است که ما از زندگی خود لذت کافی را ببریم. پس نباید یکی از بخش‌های زندگی خود را فدای دیگری کنیم.

مطمئن باشید که در این صورت نه تنها از زندگی لذت نمی‌برید؛ بلکه دچار مشکلاتی نیزخواهید شد. اگر واقعا روزی 12 ساعت کار کردن به شما لذت می‌دهد؛ این کار را انجام دهید. اما مراقب باشید که:

● اولاً این کار مانع این نشود که از هفت بخش دیگر زندگی خود غافل شوید.

● دوماً اینکه مطمئن شوید که شما به کار اعتیاد پیدا نکرده باشید.

عامل اولویت را از یاد نبرید

گاهی اوقات در زندگی بعضی از جنبه‌های چرخ زندگی مهم‌تر بوده و دارای اولویت بیشتری هستند. فرض کنید که شخصی در حال آمده کردن خود برای آزمون کنکور است.

به نظر شما آیا این منطقی است که این شخص به همه جنبه‌های زندگی خود به یک میزان توجه داشته باشد؟ اولویت اصلی برای این شخص، یادگیری و آموزش است و باید خود را برای آزمون مهم زندگی‌اش آماده کند.

اما بدیهی است که در کنار این بخش، باید به سلامتی خود اهمیت داده و حتی زمانی را نیز برای تفریح در نظر بگیرد.   

کلام آخر

طبق تحقیقات دانشمندان، بزرگ‌ترین حسرت انسان‌ها به خاطر کارهایی است که هیچ گاه انجام ندادند. شاید همه ما آرزو داشتیم که یک دلِ سیر به مسافرت برویم یا اینکه زمان بیشتر را با خانواده اختصاص دهیم؛ اما آنقدر درگیر کار و برنامه‌های خود هستیم که به کلی فراموش می‌کنیم که زندگی ابعاد دیگری هم دارد.

الگوی چرخ زندگی به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و از زندگی لذت ببریم. باز هم تأکید می‌شود که معیار، لذت بردن از زندگی است. پس به هیچ عنوان هنگام ترسیم چرخ زندگی، خود را با هیچ کس مقایسه نکنید. سعی کنید طوری هشت ضلعی چرخ زندگی خود را ایجاد کنید که چرخ زندگی‌تان به خوبی بچرخد.

آیا شما تاکنون از الگوی چرخه زندگی استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما تمرین چرخ زندگی تا چه حد می‌تواند به کیفیت زندگی شما کمک کند؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

12 نظرات
  1. محمود می گوید

    بسیار بسیار عالی و آموزنده و کامل بود یقینا از این مطالب ، استفاده خواهم کرد. موفق باشید

    1. پیمان می گوید

      بسیار ممنونم از محتوای خوبتان واقعا استفاده کردم فقط نکته‌ای که به نظرم می‌رسد این است که این چرخ زندگی یک چیز کم دارد و آن محوری ست که این چرخ دور آن میچرخد. اینجاست که پای ایدئولوژی به زندگی باز می‌شود به این معنا که تمام این ۸ محور در بستر یک ایدئولوژی می‌گیرد و هدفگذاری برای هر کدام از این ۸ محور با توجه به آن مکتب و فلسفه زندگی صورت می‌پذیرد بدون ایدئولوژی اصلاً زندگی معنایی ندارد که ما بخواهیم مثلاً سلامتی خود را برای آن حفظ کنیم یا درآمد بیشتری به دست آوریم اینکه فکر کنیم صرفاً هدف از زندگی لذت بردن است گراره درستی نیست چرا که ما می‌دانیم قسمت زیادی از زندگی ما انسان‌ها را رنج تشکیل می‌دهد پس خیلی مهم است که پیش از آنکه وارد بحث چرخ زندگی شویم اول ایدئولوژی و معنای خود را از زندگی به دست آورده و سپس برای هر کدام از این ۸ محور هدف گذاری نماییم.

  2. Amin می گوید

    با سلام و احترام ، مطلب بسیار خوب و آموزنده بود، برقرار باشید

  3. علی می گوید

    با سلام و تشکر از مطالب خوب سایت شما.
    امید است شاهد مطالب بروز و بیشتر باشیم

  4. Zhaleh می گوید

    خیلی آموزنده و عالی👍🏻واقعا خسته نباشین🌹

    1. اشکان می گوید

      خیلی ممنونم از نگاه شما.

  5. کار دارم می گوید

    احسنت ممنون بابت مقاله عالی

    1. اشکان می گوید

      مرسی از توجه شما.

  6. Raana می گوید

    بسیار عالی…خودشناسی می تونه اولین قدم به سمت موفقیت باشه

    1. اشکان می گوید

      خوشحالم که براتون مفید بوده

      1. عاطفه می گوید

        بی نهایت مقاله کامل بود و تمام نکات یادداشت کردم، مرسی از اینکه وقت گذاشتین و تجربیات خودتون با ما به اشتراک گذاشتین، از خداوند مهربان و آگاه، برکتی از جنس نور و عشق و ثروت و سلامتی برای شما خواستارم

        1. علی اصغر رزم جو می گوید

          سلام عاطفه
          خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفت. موفق باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.