چگونه به خودشناسی برسیم؟

سوالی که بارها برای وب سایت بهترین خود ارسال می‌شود این هست که چگونه به خودشناسی برسیم و یا این‌که راه‌های خودشناسی چیست که البته سوالی مهم هست اما قبل از این که به این موضوع بپردازیم شما باید یک معما حل کنید تا بدانید که چقدر خودتان را می‌شناسید و در عمق ذهنتان چه می‌گذرد.

فرض کنید شما سوزن‌بان قطار هستید یعنی فردی که با حرکت یک اهرم یا یک دکمه در بین راه تعیین می‌کند قطار به سمت ریل چپ حرکت کند یا راست. محل کار شما در کنار یک روستا هست که ریل قطار از کنار آن عبور می‌کند. هر روز ده کودک سر به هوا و بازیگوش روی ریل قطار بازی می‌کنند و شما هم با توجه به زمان گذر قطار از این محل مراقب هستید که به کودکان آسیب نرسد و آن‌ها را از محل ریل قطار دور نگه دارید.

از طرفی در میان ده بچه بازیگوش یک بچه بسیار حرف گوش کن، متین و مودب وجود دارد که قوانین را بسیار رعایت می‌کند و همیشه برخلاف نه نفر دیگر حرف شما را به خوبی رعایت می‌کند. روزی از روزها شما متوجه می‌شوید که تا سه دقیقه دیگر قطار به محل تقاطع می‌رسد. شما با عجله سراغ بچه‌ها می‌روید و از آن‌ها می‌خواهید که از ریل سمت راست خارج شوند و در ریل سمت چپ به بازی خود ادامه دهند چرا که قطار قرار هست از ریل سمت راست عبور کند.

تصمیم شما در باره کودکان در ریل قطاربعد از کلی تذکر و سرو صدا کردن نتیجه این می‌شود که فقط همان پسربچه مودب و حرف گوش‌کن از ریل سمت راست خارج می‌شود و طبق حرف شما به ریل سمت چپ می‌رود و بازی خودش را ادامه می‌دهد اما هنوز 9 بچه دیگر در سمت راست ریل به بازی خود ادامه می‌دهند.

برای شما تنها کمتر از یک دقیقه زمان باقی مانده است که تصمیم بگیرید که اهرم قطار به چه سمتی هدایت کنید. اگر قطار را  به سمت راست هدایت کنید باعث مرگ نه نفر شده‌اید و اگر به سمت چپ هدایت کنید باعث مرگ یک نفر شده‌اید که بسیار قانونمند بوده و به حرف شما عمل کرده است.

نکته‌ای که وجود دارد این هست که فقط همین دو راه وجود دارد و راه‌های دیگر مثل متوقف کردن قطار و …. وجود ندارد در واقع شما فقط دو تصمیم دارید قطار به سمت راست برود و یا سمت چپ. تصمیمی که شما می‌گیرد چه هست؟

البته حل این معما ساده نیست اما برای این که کمی خودتان را محک بزنید خوب هست ولی فعلا زیاد درگیر آن نشوید و مطالب را ادامه دهید چون این معما پاسخ روشنی ندارد اما بر اساس پاسخی که در قلبتان به آن می‌دهید می‌توانید تا حدی شخصیت خودتان را درک کنید. زمانی که این معما را می شنوید ممکن است ساعت ها به این موضوع فکر کنید. منظور این هست که برای خودشناسی هم باید همین طور عمیقا فکر کنید و هر روز رفتار خودتان را زیر نظر بگیرید تا درک خوبی از خودتان پیدا کنید. باید مثل حل این معما عمیقا به خودمان و درونمان فکر کنیم تا بتوانیم خودمان را بهتر بشناسیم که البته در زیر روش های آن خواهم گفت.

چرا خودشناسی مهم هست؟

قبل از این که بدانیم چگونه به خودشناسی برسیم بهتر است که بدانیم چرا باید به خودشناسی برسیم هر چند شما که این مقاله را دنبال می‌کنید حتما لزوم این کار برای شما مشخص شده هست.

  • جلوگیری از اشتباهات تکراری

متاسفانه اغلب آدم‌ها کارهایی می‌کنند که کاملا تکرای هست و هر روز، هر ماه و هر سال انجامش می‌دهند ولی نمی‌دانند که چرا این اتفاق می‌افتد و شروع به گله و شکایت از همه چیز دارند به جز خودشان! البته مشخص هست که منظور ما هر کار تکراری نیست و برخی از کارهای تکراری باعث پیشرفت می شود مثل این که هر روز ورزش کنیم.

اما این‌که فردی هر روز اهمال کاری کند و کارهایی که تاثیر مهمی در آیند خود و خانواده‌اش دارند را به تعویق بیاندازد، این که فردی هر ماه یک بار به خاطر نداشتن اعتماد به نفس سرش کلاه می‌رود و از روزگار بد خود شکایت دارد این موارد اشتباهات تکراری هستند که شاید هرگز فکر نکند که مشکل از کجاست و چطور باید برطرف شود.

  • هدر نرفتن وقت، انرژی و هزینه

یکی دیگر از هدایایی که خودشناسی به ما می‌دهد این هست که وقتی بدانیم که هستیم و چه خصوصیاتی داریم و به چه نیاز داریم نیاز به سعی و خطای زیادی نداریم. یک مثال در حوزه آموزش خدمت شما عرض کنم که تقریبا اکثر افراد با آن مواجه هستند این هست که بدون این که بدانند مشکلشان کجاست شروع به تهیه انواع آموزش‌ها می‌کنند که این باعث می‌شود هزینه و زمان زیادی را از دست بدهند و شاید نتیجه قابل توجهی هم کسب نکنند.

سال‌ها قبل بدون این که شناختی از خودم داشته باشم و بدون این که بدانم علاقه، و رسالت زندگی من کجاست شروع به تهیه انواع آموزش‌ها کردم و زمان زیادی صرف کردم. آموزش‌هایی از قبیل برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید تا نحوه پرورش قارچ! و علاوه بر این که هزینه زیادی صرف کردم زمان زیادی هم صرف شد تا هر کدام از این آموزش‌ها را یاد بگیرم وسپس رها کنم در صورتی که اگر قبلا خودم را خوب می‌شناختم سریع‌تر وارد مسیری که هستم می‌شدم. شاید این فکر داشته باشید که به هر حال این که کار بدی نیست که کلی تجربه کسب کردید و به نتیجه رسیدید. بله موافقم و حتی در کتاب ثروت درون هم توضیح داده ام که چگونه به خودشناسی برسیم واین که برای رسید به موفقیت فقط فکر کردن کافی نیست و باید کمی هم سعی و خطا کرد اما تفاوت هست بین کسی که خودش را می‌شناسد و با چند سعی و خطا به مسیر موفقیت هدایت می‌شود تا کسی که سال‌های سال هست که سعی و خطا می‌کند و هنوز نمی‌داند از زندگی چه می‌خواهد.

فیلم آموزشی کشف رسالت و معنای زندگی

  • تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر

زمانی که فردی خودش‌، احساساتش و رفتارش را بشناسد در شرایط تصمیم‌گیری دشوار عملکرد بهتری دارد. و از آن‌جایی که زندگی ما با همین تصمیمات کوچک ساخته می‌شود، می‌تواند زندگی بهتری را تجربه کند. باز مثالی که باید از خودم خدمت شما بگویم این هست که از زمانی که خودم را شناختم و متوجه شدم مسیر زندگی و رسالتم کجاست بهتر توانستم به پیشنهاداتی که به من می‌شود وشاید برای خیلی از افراد وسوسه برانگیز باشد نه بگویم چرا که تصمیم‌گیری برای من ساده‌تر شده است.

بارها و بارها از طرف دوستان پیشنهادات مالی و شراکت‌های خوبی پیشنهاد شده که من با آن‌ها همکاری داشته باشم اما با توجه به این که خودم را می‌شناسم می‌دانم که من باید روی کاری که انجام می‌دهم تمرکز داشته باشم و خیلی راحت به آن‌ها پاسخ منفی دادم در صورتی که اگر خودم را نمی‌شناختم خواسته یا ناخواسته وارد هر پیشنهادی می‌شدم و معلوم نبود که در پایان چه اتفاقی رخ خواهد داد.

چگونه به خودشناسی برسیم؟

خودشناسی همیشه با توجه و تفکر صحیح صورت می‌گیرد. بهترهر روز مثلا پایان شب را به این اختصاص دهیم که رفتارهای من چه بوده است؟ به این فکر کنید که دائما چه افکاری از ذهنتان عبور می‌کند؟ در واقع برای این که خودمان را بهتر بشناسیم باید هر ساعت از افکار خودمان با خبر باشیم و خودمان را کامل به ناخودآگاه نسپاریم. بدانیم که دلیل این رفتار حال چه خوب و یا چه بد چه هست؟

فرض کنید فردا جشن تولد فرزندتان هست که یک سال با شوق انتظارش را می‌کشید ولی شما به خاطر مشغله فکری دقیقا در همان روز یک قرار ملاقات کاری در شهر دیگری را تنظیم می‌کنید که می‌تواند روی تاثیر مثبتی روی کار شما داشته باشد. شب به خانه می‌رسید و از همسرتان می‌خواهید که وسایل شما را جمع کند. اما مشاهده می‌کنید که همسرتان با هیجان خاصی از خرید کیک و شمع تولد برای جشن فردا صحبت می‌کند؛ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ جشن تولد یا قرار ملاقات را؟

شاید هیچ کدام از این انتخاب‌ها لزوما خوب یا بد نیستند اما نکته‌ای که وجود دارد شما هر کدام را انتخاب کنید در حقیقت نشان ازچیزی در وجود شما هست که  شخصیت شما را تعریف می‌کند. اگر جشن را انتخاب کنید اولویت ارزشی شما خانواده هست واگر کار را انتخاب کنید الویت شما کار و بیزینس هست.

نکته دیگری که در خودشناسی وجود دارد آگاه شدن از احساساتمان هست. این که چه موقع و در چه شرایطی حالمان خوب هست و در چه شرایطی بد. البته همیشه هم این طورنیست و گاهی اوقات شاید بدون هیچ دلیلی حس خوب یا بد را تجربه کنیم اما مهم هست که نسبت به احساسات خودمان اشراف داشته باشیم.

فکر کنم تا این‌جا تا حدی متوجه شدیم که چگونه به خودشناسی برسیم اما هنوز راه‌های خودشناسی زیادی وجود دارد. اما در کنار تفکر و کنجاوی در وجود خودمان، می‌توانید از تست‌های شخصیت شناسی MBTI نیز استفاده کنید که به شما می‌گوید که در کدام تیپ شخصتی جای دارید. یا این که علاقه واقعی شما چیست؟ مثلا یکی از سوالاتی که برای کشف علاقه خودتان می‌توانید بپرسید این هست که چه کاری هست که حتی اگر هیچ پولی دریافت نکنم حاضرم به خوبی آن را انجام دهم؟ در چه کاری ساعت‌‌ها غرق می‌شوم و گذر زمان را متوجه نمی‌شوم؟ و …

برای رسیدن به خودشناسی فوق العاده باید پازل خودشناسی را تکمیل کنیم. این که چه علاقه و استعدای داریم؟ این که باورهای ما چگونه شکل گرفته؟ این که تیپ شخصیتی که داریم از کدام نوع هست؟  این که اولویت ارشی ما به چه ترتیبی هست؟ که هر کدام به صورت مفصل در کتاب ثروت درون ذکر شده و شما می‌توانید کامل مطالعه کنید و به خودشناسی خوبی برسید.

8 نظرات
  1. مینا می گوید

    سلام میشه لطفا بگید چگونه علاقه خودم رو پیدا کنم خیلی احساس ناامیدی و سردرگمی دارم و به شدت ناراحتم لطفا جواب بدید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام مینا
      توی کامنت های این صفحه که لینکش براتون در زیر گذاشتم پاسخ سوالتون را دادم.
      https://behtarinekhod.com/%D9%86%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%88%D9%86%D9%85-%D8%A8%D9%87-%DA%86%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%85/

  2. مبینا می گوید

    چطور بدونم که این شغل شغل رو یایی من هست؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام مبینا
      فیلم ورد به شغل رویایی دقیقا در همین مورد صحبت شده است. روی لینک زیر کلیک کنید.
      رسیدن به شغل رویایی

  3. مبینا می گوید

    اگر میشه جواب من رو بدید

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام پاسخ شما داده شد

  4. مبینا می گوید

    سلام خسته نباشید
    من از خیلی عاشق مامایی بودم عاشق این بود که جراحی انجام بدم و بچه به دنیا بیارم اما کم کم اولا هی بقیه بهم میگفتن درسای تجربی خیلی سخت اینا علاقم کم شد ولی دوباره علاقم زیاد شد چون هی فکر می کردم من الان دارم همچین جراحی میکنم اینا علاقم زیاد می‌شود ولی بعد دوباره علاقم کم شد بخاطر کنکور ولی دوباره گفتم که من میرم ازاد یا نیمه دولتی دوباره علامند شدم به رشته ولی الان من نمیدونم چرا علاقم کم شده در برابر روزا ی دیگه نمی دونم چیکار کنم علاقم زیاد بشه لطفا جواب من رو بدید ممنون 💗

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام مبینا
      این کم و زیاد شدن احساسات و علاقه شما شاید تا حدی طبیعی باشه ولی اگه این طور پیش بره ممکنه بخواین از حرف مردم می ترسید و یا این که می خواید برای دل دیگران کاری کنید ولی گاهی وقت ها ندای درونی شما ممکنه چیز دیگه ای بگه و به همین خاطر این تضاد به وجود میاد. اگه می خوای در مورد علاقه کامل بدونی که چطور می تونی علاقه خودت را پیدا کنی توصیه می کنم فیلم آموزشی زیر را ببین.
      کشف علاقه واقعی (کلیک کنید)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.