موفقیت با تعیین ارزش های زندگی

چرا باید ارزش های زندگی خودمان را تعیین کنیم؟

تصور کنید شما ناخدای یک کشتی و کم کم از خشکی فاصله می گیرید. بعد از چند ساعت روی عرشه می روید و می بینید که تمام اطراف شما آبی هست و دیگر هیچ نشانی از خشکی به چشم نمی خورد. وقتی به کشتی باز می گردید متوجه می شوید سیستم قطب نما از کار افتاده شما در پهنای آبی دریا گیر کرده اید. چه حسی به شما دست می دهد؟

ممکن است بگویید از تجربه خودم استفاده می کنم ولی اگر فاصله زیادی مثلا بین دو کشور بخواهید بپیمایید قطعا از ناکجا آباد سر در می آورید. ممکن است بگویید که از ستاره ها استفاده می کنم. خب این شد یه حرفی و داریم کم کم به اصل مطلب یعنی ارزش های زندگی نزدیک می شویم. پس شما مجبورید از یک چیزی استفاده کنید که شما را به مقصد برساند یا این که در اقیانوس بی انتها بمانید و سرگیجه بگیرید.

ارزش های زندگی چیست؟

ارزش های زندگی همان قطب نمای زندگی ما هست که باعث می شود هدف زندگی را گم نکنیم. اما معمولا کمتر کسی از این قطب نما استفاده می کند و اجازه می دهند که در گوشه انبار خاک بخورد و از بین برود. جالب این که برخی از افراد حتی نمی دانند که این گوهر ناب در درونشان وجود دارد که بخواهند از آن استفاده کنند. برخی از ارزش هایی مثل شجاعت، استقلال، ماجراجویی و … که در ادامه لیستی از آن را برای شما خواهم آورد ممکن است در درون شما وجود داشته باشد که باید کشف شوند.

پاسخ تصمیمات شما در از ارزش های زندگی نهفته است

به احتمال زیاد یک یا چند سوال مشابه سوالات زیر برای شما به وجود آمده است:

چرا بارها هدف گذاری کرده ام ولی به نتیجه نرسیده ام؟

کدام دانشگاه و رشته را انتخاب کنم؟

آیا در ایران بمانم یا به خارج از کشور مسافرت کنم؟

شغل کارمندی بهتره یا آزاد؟

ارشد بخونم با برم خدمت سربازی ؟

الان ازدواج کنم با نه؟

و ده ها سوال دیگر که هر روز برای اکثر افراد پیش می آید ناشی از این هست که ارزش های خود را پیدا نکرده اند هر چند که ممکن است هدف گذاری کرده باشند.

چطور ارزش های زندگی خودم را پیدا کنم؟

در زیر لیستی از ارزش های زندگی و فردی وجود دارد که شما باید از بین آن ها ده تا را انتخاب کنید. روش انتخاب به این صورت هست که باید آن هایی را انتخاب کنید که حس می کنید از درون لذت می برید و احساس خوبی به شما دست می دهد. باید توجه کنید که این ارزش ها ناشی از کمبود های موقت زندگی نباشد. مثلا ممکن است شما یک ماه تحت فشار کاری باشید ودر نتیجه مهمترین ارزش شما آزادی شود. بنابراین باید در شرایط مختلف و در چند روز این ارزش ها را یادداشت کنید و ده تای آن را انتخاب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب ها را داشته باشید. البته ممکن است شما ارزش های دیگری هم داشته باشید که در این لیست نباشد. بنابراین می توانید آن ها هم انتخاب کنید.

تعیین ارزش های زندگی

یافتن سه ارزش اصلی زندگی

حالا که ده ارزش اصلی خود را پیدا کردید، باید باز هم آن را کم کنید. برای این کار باید دو به دو مقایسه کنید و این سوال را از خود بپرسید که کدام مهم تر است. در این موقع متوجه می شوید که 5 ارزش اصلی دارید. باز هم مقایسه می کنیم تا این که به سه ارزش نهایی برسید. اگر کارهای گفته شده را با دقت و حوصله انجام داده باشید متوجه می شوید که زندگی شما با این ارزش ها کنترل می شود. یعنی جایی که این ارزش های زندگی باشد شما احساس خوبی دارید و جایی که این ارزش ها وجود نداشته باشد احساس خوبی ندارید.

مثال: فرض کنید یکی از ارزش های شما آرامش و در کنار خانواده بودن هست. حال اگر شما بخواهید برای کاری یا ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنید باید تحمل رنج و سختی زیادی داشته باشید. و اگر یکی از ارزش های شما جاه طلبی(به معنای مثبت) باشد، شاید کارکردن یا ادامه تحصیل در شهر یا کشور خود زیاد برایتان اهمیت نداشته باشد و راحت می توانید در جای دیگری زندگی کنید.

با این روش می توانید در تصمیمات کوچک و بزرگ زندگی راحت تر و دقیق تر تصمیم بگیرید و همچنین احساس آرامش را نیز تجربه کنید. شما هم می توانید تجربیات خودتان در این را بطه برای ما و دیگر دوستان بنویسید.

6 نظرات
  1. حسن زارع بیدکی می گوید

    من عکس شما را در سایت گذاشتم برای کسانی که در دوره من شرکت می کنند و لینک شما پایین اون عکس هست مشکل که ندارد

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام حسن
      استفاده از مقالات در صورت گذاشتن لینک مانعی ندارد.

  2. مسعود می گوید

    با تشکر

  3. زهرا السادات اسماعیل زاده می گوید

    سلام با تشکر از شما
    مطلب ساده وروان وخوبی بود

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      ممنون از شما
      و همیشه بهترین خودتان باشید

  4. پریا فتح اللهی می گوید

    خیلی خوبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.