فرق بین هدف و مقصد چیست؟

هدف و مقصد در نظر شما به چه معناست؟

یه روز تصمیم می گیری که از فردا برای خودت هدف گذاری کنی و زندگی هدفمندی داشته باشی. شروع به تحقیق در مورد هدف گذاری می کنید و چند سایت اینترنتی و دو تا کتاب نحوه هدف گذاری هم در کنارش مطالعه می کنید. بسیار انرژی می گیرید و یک برگ سفید یا یک دفترچه برمی دارید و شروع به نوشتن اهداف خود می کنید. فردا زمانی که خورشید طلوع می کند شروع به انجام اهداف خود می کنید و سپس یکی یکی آن ها را تیک می زنید و ممکن است یکی دو تا هم نتوانید انجام بدهید. تا اینجا شما بدون شناخت هدف و مقصد زندگی این کار را انجام داده اید.

بعد از یک هفته کم کم دست از هدف گذاری بر می دارید و دوباره به همان روال قدیمی برمی گردید. وقتی به خودتان می آیید می بینید دو هفته بدون هدف گذاری سپری کرده اید. دوباره دست به کار می شوید و اهداف خودتان را می نویسید ولی ممکن است دوباره همان اتفاق قبل تکرار شود. بعد از چند بار و حتی چند سال درگیری با این موضوع؛ یه روز با خودتون فکر می کنید که چرا این اتفاق می افتد؟ اصلا من برای چه به این دنیا آمده ام. هدف و مقصد زندگی من چیست؟ و کلی سوال دیگه ذهن شما را درگیر می کند.

کلیک کنید: دانلود رایگان کتابچه خودشناسی و کشف رسالت زندگی

تعریف هدف و مقصد چیست؟

اگر هنوز سوالات بالا ذهن شما را درگیر کرده اصلا اشکالی ندارد. در واقع یکی از دلایل مهمی که در نوشتن اهداف باید در نظر بگیریم این هست که ابتدا بدانیم تفاوت هدف و مقصد در چیست؟ اگر ما ندانیم که اصلا هدف و مقصد چه تفاوتی دارد در نوشتن اهداف دچار مشکل خواهیم شد و به احتمال زیاد به آن نمی رسیم. و نمی توانیم رسالت زندگی خودمان را پیدا کنیم.

هدف چیست؟
فرض کنید قرار است از شیراز به سمت تهران حرکت کنید. در این بازه زمانی چند ساعته در بین راه توقف هایی برای استراحت و صرف غذا خواهید داشت. به این توقف گاه ها هدف می گویند. در مسیر زندگی هم به همین شکل هست و کارهایی که انجام می دهید اهداف شما هستند مثلا تلاش برای رسیدن به یک ماشین یا خرید یک خانه زیبا.
اهداف، ایستگاه های بین راه هستند.
مقصود زندگی چیست؟
در مثال قبل رسیدن به شهر تهران مقصود و همان هدف غایی هست. مثلا نزدیکی به خالق، تکامل و … مقصود زندگی هستند.
مقصود از جنس معنویت هست و نمی توان پایانی را برای آن در نظر گرفت.
هیچ کس نیست که در لحظات آخر زندگی که در حال جان دادن است بگوید که ای کاش خانه بزرگ تر و یا ماشین زیباتری داشتم. بلکه آرزو دارد که ای کاش فرصتی دیگر برای دوست داشتن و بهبود روابط زندگی خود، همسر، فرزندان و … داشت. این گونه افراد از مقصود سخن می گویند و حرفی از اهداف نمی زنند. امیدوارم که تا اینجا شناخت خوبی از هدف و مقصد پیدا کرده باشید. اما در ادامه به تفاوت این دو می پردازیم.

تفاوت هدف و مقصود چیست؟

  • اهداف را تعیین می کنیم اما مقصد را کشف می کنیم.
  • اهداف قابل تیک زدن هستند اما مقصود تمام شدنی نیست.
  • اهداف انرژی می خواهند اما مقصود انرژی می دهد.
  • اهداف از بیرون نشات می گیرند اما مقصود از درون.

اگر بخواهید در یک جمله کوتاه هدف زندگی خود را تعیین کنید چیست؟ پاسخ این سوال مقصود زندگی شما را در بر می گیرد مثلا خدمت به مردم.

یک داستان کوتاه برای درک بهتر هدف و مقصد

آلفرد نوبل

شاید اسم جایزه صلح نوبل را زیاد شنیده باشید و تعجب کنید که این جایزه توسط مخترع دینامیت یعنی الفرد نوبل ابداع شده است. داستان از این قرار بود که روزی برادر نوبل از دنیا رفت و به خاطر شهرتی که نوبل یا همان مخترع دینامیت داشت، روزنامه ها به اشتباه مرگ آلفرد نوبل را تیتر کردند. صبح وقتی نوبل از خواب بیدار شد متوجه شد که یک روزنامه این تیتر را به عنوان مرگ آلفرد نوبل انتخاب کرده است:

آلفرد نوبل، دلال مرگ و مخترع مرگ آورترین سلاح بشری مرد!

آلفرد نوبل از تعجب خشکش زد البته بسیار ناراحت که آیا بعد از مرگ من باید مردم مرا این گونه بشناسند؟ بنابراین در وصیت نامه اش نوشت: بعد از مرگم تمام ثروت و دارایی ام را صرف جایزه ای برای صلح و پیشرفت های صلح آمیز شود.

کلیک کنید: دانلود رایگان کتابچه خودشناسی و کشف رسالت زندگی

در واقع نوبل بعد از این ماجرا مقصد زندگی خود را بر اساس صلح و پیشرفت بشر قرار داد، در صورتی که او قبل از این داستان می خواست به هدف خود یعنی دست یابی به یک مواد منفجره بسیار قوی برسد.

4 نظرات
  1. امید می گوید

    درود خدمت شما استاد بزرگوار!
    خیلی جامع و پر مفهور تشریح نموده اید اما میشه چند مثال زنده از زندگی برای مقصود و هداف بنویسید تا بیشتر بدانیم!

  2. محمد عاشق حاکمانی می گوید

    توضیحات تانرا خوندم در نهایت نتوستم تفاوت بین هدف و مقصد را دریابم، چون به درستی توضیح داده نشده فکر میکنم که بین این دو کلمه اصلا هیچ تفاوتی وجود ندارد مایان در ذهن مون تفاوت را ایجاد کرده ایم و سعی می کنیم این تفاوت ساخته شده خود مون را به نحوی توضیح بدیم که قادر به این کار نشده ایم. احترام

  3. به دریآ می گوید

    سلام اینکه گفتید هدف از بیرون نشات میگیره و مقصد از بیرون،
    و اینکه اگر من هدفم خدمت به مردم مقصد من رو در بر میگیره میشه بیشار تفکیکش کنید برام و بگید منظورتون چیه
    مثلا من مقصدم نزدیک شدن به خداست. هدف خدمت به مردم از چه لحاظ این مقصد رو در برمیگیره ؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      به صورت کلی هدف ملموس هست یعنی دارای زمان، محل انجام، وضوح کامل، تمام شدنی و… هست اما مقصد فراتر هست و تا پایان عمر وجود دارد و بی انتهاست. مثل نزدیک شدن به خداوند میشه مقصد و حالا خودش شامل هدف هایی ملوس هست مثل انجام عبادات و…
      مقاله را یک بار دیگر هم مطالعه کنید بیشتر متوجه خواهید شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.