چه کسی تمرکز حواس مرا دزدید؟

دوست عزیر! همین الان تمرین کن. چند دقیقه می‌توانی روی این نوشته تمرکز داشته باشی؟ این یک چالش کوچک هست که شما را محک می‌زند. نمی‌دانم با تلفن همراه مقاله را می‌خوانی یا با کامپیوتر، لپ تاپ و … به هر حال شما در معرض انواع مطالب جذاب هستی. شاید یک پیامک از دوستت دریافت کنی. شاید پیامک واریز وجه به حساب شما باشد، شاید تلفن شما زنگ بخورد و شاید مادرتان برای شما یک استکان چای آورده و می‌خواهد با شما سر صحبت باز کند. الان نمره تمرکز و حواس شما چقدر هست؟

در دنیای امروز چقدر تمرکز حواس داریم؟

یک روز خود را برای نمونه در نظر بگیرید. شب قبل از خواب خودتان را صادقانه چک کنید. الگویی که اغلب تکرار می‌شود این هست: بیدار شدن، چک کردن شبکه‌های اجتماعی‌مطالعه اخبار، رفتن سرکار، صحبت با همکاران، چند دقیقه کار، چک کردن ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی، صحبت با همکاران، چک کردن پیامک، صحبت با رییس و انجام کار، نگاه کردن به ساعت برای رفتن به خانه، نهار، خواب، چک کردن تلفن همراه، تماس با یک دوست، خرید نیازهای زندگی، نشستن پای خبرهای منفی، شام، سرچ در اینترنت درباره فرار یک بازیگر به خارج از کشور، دیدن یک ویدئو درباره منفجرشدن یک ساختمان و درنهایت خواب و …

این یک مثال بود و حالا شما خودتان را بررسی کنید وشب به بازدهی خودتان نمره دهید. چه نمره‌ای به خودتان برای تمرکز حواس در طول روز روی یک موضوع مفید خواهید داد؟ چه کار باید کنید که تمرکز حواس بالاتری پیدا کنید؟

آیا داشتن تمرکز حواس امکان پذیر هست؟

شاید یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی که افراد موفق و کسانی که تمایل دارند به موفقیت بالایی برسند این هست که تمرکز حواس خود را افزایش دهند. اما آیا شدنی هست؟ خوشبختانه بله، اما با تمرین. 

معمولا وقتی صحبت از تمرین می‌شود ذهن افراد بیشتر سراغ حرکات فیزیکی می‌رود مثل تمرین برای بدنسازی، نواختن پیانو، تمرین خط و مکالمه زبان. اما مشکل این‌جاست که کمتر افرادی باور می‌کنند که نیروی ذهن هم با تمرین به دست می‌آید و مشکل از همین‌جا شروع می‌شود. چیزی که در ذهن این افراد می‌گذرد این هست که چرا من تمرکز حواس ندارم؟ آیا من مشکلی دارم؟ چرا اینقدر دست‌و‌پا چلفتی هستم؟ چرا همه چیز را فراموش می‌کنم؟ و خودشان را تیرباران می‌کنند و عزت نفس خودشان را کم می‌کنند.

وقتی افرادی این‌گونه فکر می‌کنند مثل این هست که یک فرد در خانه بماند و بگویید چرا بازوانم رشد نمی‌کند و قوی نمی‌شوم، چرا من نمی‌توانم خوب پیانو بزنم و … آیا این منطقی هست؟ بارها و بارها تحقیقات علمی نشان داده که مغز ما مثل ماهیچه نیاز به تقویت شدن دارد. 

برای تمرکز کردن نیز نیاز به تمرین دارید. برای این کار روش‌های زیادی مثل انواع مدیتیشن و … وجود دارد اما یک نکته بگویم و حرفم را خلاصه کنم. یک راه ساده وجود دارد که می‌توانید با انجام آن تمرکز حواس خودتان را افزایش دهید. آن راه چیست؟ اگر قول بدهید انجامش بدهید برای شما خواهم گفت.

چند موضوع که هر روز در زندگی روزمره برای شما تکرار می‌شود را پیدا کنید. مثلا هر روز با ماشین سر کار می‌روم، هر روز معمولا نیم ساعت مطالعه دارم، هر روز با همسر یا فرزندم دو ساعت صحبت می‌کنم و … در واقع همین کارهای هر روز و نه کارهای عجیب و غریب را در نظر می‌گیریم. 

حال یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، مثلا همان بیست دقیقه رانندگی تا رسیدن به محل کار. سعی کنیم که در لحظه حال باشیم و فقط به رانندگی توجه کنیم. به این که الان دقیقا کجا هستم و مثلا باید الان دنده را عوض کنم و … در روز اول و حتی چند روز اتفاقی که می‌افتد این هست که شما سریعا ذهنتان مشغول کارهای انجام نشده اداره، خریدهای منزل، پرداخت کردن قبض تلفن و … می‌رود. خب، سخت هست اما دوباره به زمان رانندگی برگردید و دقیقا حس کنید که پشت فرمان هستید و متر به متر دارید جلو می‌روید وبه رویدادهای همین الان مثل سبز شدن چراغ راهنما و … توجه کنید.

در مثال دیگر اگر قرار هست مورد صحبت با همسر را انتخاب کنید باید در هنگام صحبت کاملا به او توجه کنید و نگران آینده و گذشته نباشید. باز هم کار سختی هست اما تمرین کنید و تمرین. حال اگر روی یک موردی که انتخاب کردید مسلط شدید مورد دیگری را انتخاب کنید. مثلا شما بعد از یک ماه در رانندگی به تمرکز می‌رسید. حال علاوه بر این که در رانندگی همچنان تمرکز خودتان را حفظ می‌کنید، برای ماه بعد تمرکز روی صحبت با همسر را نیز به آن اضافه کنید.

با این تمرین تمرکز حواس بعد از مدتی متوجه خواهید شد که تمرکز حواس فوق‌العاده‌ای پیدا کردید و مغز شما در اختیار خودتان قرار خواهد گرفت. یعنی هرگاه برای کاری نیاز به تمرکز داشتید به سادگی می‌توانید خود را متمرکز نگه دارید.

اما چه بگویم از داشتن تمرکز حواس…. واقعا بازدهی شما را آنقدر زیاد می‌کند که از پیشرفت خودتان متحیر خواهید شد. در واقع در این زمانه‌ای که همه چیز دست به دست هم داده که تمرکز را از انسان‌ها بدزدد و البته افراد با بازدهی بسیار کمی در حال گذراندن زندگی روزمره خود هستند شما می‌توانید به معنای کلمه بترکونید. 

تمرین: سوالات زیر را برای شناخت بهتر خود در قسمت نظرات بنویسید.

نمره شما به تمرکز حواستان چند هست؟

آیا تلاشی برای تمرکز داشتن انجام داده‌اید؟ چقدر موفق بوده‌اید؟

همین الان چه برنامه‌ای می‌خواهید شروع کنید که تمرکز شما افزایش پیدا کند؟

4 نظرات
  1. ندا می گوید

    من سال ۸۷ فارغ التحصیل شدم تورشته مهندس کشاورزی گرایش دامپروری یکسال بعد وارد بازارکارشدم غیرمرتبط وبی علاقه تا سال ۹۲ بعدش ازدواج کردم ویه سری کارای پراکنده رو بصورت پروژه ای با همسرم انجام دادم سال ۹۶ صاحب یه فرزند شدم وسه سال بعدی تا همین امسال ومتوجه نشدم چطورگذشت الان که ۳۵ سالم دوست دارم ادامه تحصیل بدم ولی رشته خودمو دوست ندارم اصلا نمیدونم چی دوست دارم تابرم دنبالش ولی فقط میخام ازاین یکجا موندن رهابشم وپیشرفت کنم

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      پایه و اساس شفاف شدن در مسیر زندگی خودشناسی و فهمیدن اینکه رسالت زندگی ما چی هست. به همین خاطر هست که ما نمی دونیم به چی علاقه داریم و یا از زندگی چی می خوایم. بنابراین شما پتانسیل و استعدادهای خاصی دارید که باید مشخص بشه، ارزش هاتون، باورهای شما و … باید معلوم بشه. بعد کم کم مسیرتان شفاف تر خواهد شد. در همین سایت مقالات زیادی راجه به خودشناسی، علاقه و استعداد و … نوشتم که می تونید مطالعه کنید. همچنین برای مطالعه و یادگیری بیشتر می تونید از کتاب ثروت یا فیلم آموزشی کشف علاقه که در همین سایت هست استفاده کنید.
      اگر نکته خاصی هم هست که می تونم از طریق کامنت پاسخ گوی شما باشم بفرمایید.
      بنابراین می تونید قدم های اول را این گونه شروع کنید، بعد که مشخص شد خیلی راحت تر می تونید کار مورد علاقه خودتون را پیدا کنید و از بودن در آن لذت ببرید.
      در کل بر اساس چند نکته کلیدی که از متن شما متوجه شدم تونستم پاسخ شما را بدم که امیدوارم براتون مفید باشه.

  2. ندا می گوید

    سلام آقای رزم جو من یه مادر۳۵ ساله م که چندین ماه توخلا گرفتارشدم دلم میخاد یه کاری بکنم ولی نمیدونم چکاری راهنماییم میکنید بقیشم توضیح بدم؟

    1. علی اصغر رزم جو می گوید

      سلام
      بله، می تونید کامنت خودتون را ثبت کنید یا اگه طولانی هست می تونید از مشاوره خصوصی استفاده کنید. پیام به 09171094149

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.