اهمال کاری چیست؟ 9 نسخه برای درمان اهمال کاری

در زندگی اکثر انسان‌‌ها زمان‌های مقدسی وجود دارد که قرار است اتفاقات مهمی رخ داده و تصمیمات سرنوشت سازی گرفته شود. این زمان‌ها، اسم‌های خاصی دارند که شاید برای شما نیز آشنا باشد مانند: یک ساعت دیگه، فردا، شنبه، هفته بعد، اول ماه، اول سال، ماه بعد، سال بعد. اما جالب این است که این زمان‌های مهم هیچ گاه از راه نمی‌رسند و این بیانگر یک کلمه دو حرفی بوده که مشکل بسیاری از افراد است: اهمال کاری 

اهمال کاری موضوع جدیدی نیست و می‌توان گفت اکثر انسان‌ها در تمامی دوران – کم یا زیاد – به آن دچار بوده‌اند. اگر شما هم مدام کارهای خود را از این روز به روز بعد موکول می‌کنید، این مقاله را از ددست ندهید. در این نوشته قرار است به چند سؤال پاسخ دهیم: اهمال کاری چیست؟ دلایل اهمال کاری چه مواردی هستند؟ راه‌های درمان اهمال کاری کدامند؟

اهمال کاری چیست؟    

اهمال کاری چیست؟

در مقدمه برای شما زمان‌هایی را نام بردم که دارای نام‌های خاصی بودند. در ادامه قصد دارم که با هر کدام از این اسامی، جمله‌‌هایی بسازم که احتمالا برای خیلی از ما آشناست.

  • یک ساعت دیگه تمرین‌های درسم را انجام میدم، الان میخوام PS بازی کنم!
  • فردا به بانک می‌روم، امروز میخوام با دوستم برم بیرون!
  • شنبه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، برای امتحانم درس میخونم.
  • هفته بعد ورزش کردن را شروع می‌کنم. این هفته حسش نیست!
  • اول ماه برنامه دقیقی برای زندگی خودم طراحی می‌کنم.
  • اول سال شروع به یادگیری یک مهارت پولساز می‌کنم.
  • سال بعد برای کنکور میخونم امسال دیگه دیر شده!

فکر می‌کنم تا اینجا به خوبی متوجه شده‌اید که بعضی از ما با چه مشکل بزرگ و البته قدیمی مواجه هستیم. حالا موقع آن رسیده است که یک تعرف ساده و خودمونی و البته صحیح از اهمال کاری داشته باشیم.

اهمال کاری یعنی به تأخیر انداختن کارهای غیر جذاب (ضروری) و در مقابل انجام دادن کارهای جذاب (غیر ضروری)

به تعویق انداختن کارها در اکثر مواقع از همین فرمول ساده پیروی می‌کند. در مثال‌هایی که در ابتدای این بخش برای شما زدم، به خوبی می‌توان این موضوع را درک کرد. هر فردی می‌تواند تعلل ورزیدن (اهمال کاری) را در زندگی و برنامه‌های خود مورد بررسی قرار دهد. معمولا هر شخصی در زندگی خود کارهای ضروری زیادی دارد که اغلب برایش جذاب نیست. به این دلیل که باید برای به انجام رساندن آن کارها انرژی مصرف کرده و زحمت بکشد. اما انجام کارهای غیر ضروری به دلیل جذاب بودنشان، خیلی برای ما سخت نیست. اهمال کاری زمانی به وجود می‌آید که فرد کارهای غیر ضروری را به کارهای ضروری ترجیح دهد.

آیا من یک اهمال کار هستم؟    

آیا راهی برای تست اهمال کاری وجود دارد؟ در این قسمت تعدادی پرسش آورده شده است که شما با استفاده از آن‌ها بتوانید میزان تعلل را در کارهای خود بسنجید. اما قبل از آن از شما می‌خواهم که با صداقت کامل خود را مورد سنجش قرار دهید. شاید افرادی باشند که ادعا کنند دچار اهمال کاری نیستند. قصد من هم این نیست که همه انسان‌ها را به اهمال کاری متهم کنم. بنابراین با مطرح کردن این پرسش‌ها قضاوت را بر عهده خواننده میگذارم.

  • تصمیم گیری‌های زندگی‌ام را به دقایق آخر موکول می‌کنم.
  • اجرای تصمیمات خود را به تعویق می‌اندازم.
  • اغلب هنگام انجام کارهای مهم، وقتم را به کارهای دیگری اختصاص می‌دهم.
  • کارهایی که امروز انجام می‌دهم، همان‌هایی هستند که باید چندین روز قبل انجام می‌دادم.
  • همیشه با کمبود زمان مواجه هستم.
  • اغلب کارهایم در زمان معین شده انجام نمی‌شوند.
  • به تعویق انداختن کارها کلی برایم دردسر ایجاد کرده است.

حالا باید ببینید که این جملات تا چه میزان حالات شما را توصیف می‌کنند. اگر این نشانه‌ها در شما وجود دارد، وقتش رسیده است که با خواندن این مقاله از برای درمان اهمال کاری و تنبلی خود اقدام کنید.

بررسی عواقب اهمال کاری

تا اینجا با تعریف اهمال کاری آشنا شدیم و همچنین با بررسی معیارهایی، متوجه شدیم که تا چه میزان به این رفتار مبتلا هستیم. قبل از اینکه به معرفی روش‌های درمان اهمال کاری بپردازیم، باید با عواقب آن آشنا بشویم. در واقع باید بدانیم که اگر به تعویق انداختن کارها را درون خود ریشه کن نکنیم، چه مشکلاتی برای خود به وجود خواهیم آورد. در این صورت است که با اشتیاق بیشتری قسمت بعدی این مقاله (درمان اهمال کاری) را مطالعه خواهید کرد.

فرصت‌های زندگی را از دست می‌دهیم

چندین سال پیش تحقیق جالبی از افرادی که در بستر مرگ بودند، انجام شد. از آن‌ها خواسته شد که حسرت‌های خود را در زندگی بیان کنند. جالب است بدانید که یکی از حسرت‌هایی که در بین خیلی از آن‌ها مشترک بود، انجام ندادن بعضی از کارها بود. یکی از دلایل انجام ندادن کارها، همین اهمال کاری است. با به تعویق انداختن کارهایتان، فرصت‌های نابی را از دست خواهید داد. امام علی در نهج البلاغه می‌فرمایند:

از دست دادن فرصت، مایه غم و اندوه است

زمان ارزشمند خود را تلف می‌کنیم

از دست دادن وقت، یکی از عواقب اهمال کاری

زمان از آن گنج‌هایی است که اگر برود، دیگر بر نمی‌گردد. در واقع شما می‌توانید پول از دست رفته خود را به دست آورید، اما زمان را هرگز. اهمال کاری یکی از قاتلان وقت است که اگر درمان نشود، این سرمایه را از ما خواهد گرفت. فکر می‌کنم همین دلیل کافی باشد که به طور جدی برای درمان اهمال کاری تلاش کنید.

به اهداف خود نمی‌رسیم

رسیدن به اهداف و خواسته‌ها، نیازمند داشتن یک برنامه ریزی دقیق و تلاش است. افراد اهمال کار هیچ گاه نخواهند توانست برنامه مناسبی را برای زندگی خود طراحی کنند و به همین دلیل پیشرفت زیادی را تجربه نخواهند کرد.

در شغل خود پیشرفت نمی‌کنیم

پیشرفت در شغل و به دنبال آن رسیدن به درآمد خوب، یکی از خواسته‌های تمامی انسان‌هاست. اهمال کاری می‌تواند شما را پیش کارفرما یا مشتریانتان، سرافکنده کند. بنابراین اگر به دنبال رسیدن به موفقیت در این بعد هستید، باید از شر اهمال کاری خلاص شوید.

عزت نفسمان پایین می‌آید

از بین رفتن عزت نفس یکی دیگر از عواقب اهمال کاری

عزت نفس به معنای حس ارزشمندی است که هر شخصی نسیت به خود دارد. اهمال کاری باعث می‌شود که افراد نه تنها برای خود ارزش قائل نشوند، بلکه مدام خود را سرزنش کنند. این ندای سرزنشگر، هم از درون و هم از بیرون بر شما اعمال می‌شود.

نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم

همانطور که پیش تر اشاره شد، یکی از ویژگی‌های افراد اهمال کار، ناتوانی آن‌ها در تصمیم گیری است. البته تصمیم گیری یک قسمت ماجرا و قسمت دیگر عمل کردن به آن تصمیم است. اهمال کاران در هر دو زمینه ناتوان هستند.

سلامت روحی و جسمی خود را به خطر می‌اندازیم

اهمال کاری اثرات مستقیمی بر روی جسم و روح ما دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اهمال کاری باعث ایجاد افسردگی، کم خوابی، دلهره، ترس و ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بهره وری و بازدهی خوبی نداریم

یکی دیگر از اثرات اهمال کاری این است که باعث می‌شود بهره وری و خروجی ما در روز کم شود. حتما افرادی را دیده‌اید که با وجود کمبود وقت، کارهای مهم و زیادی را در روز انجام می‌دهند. اما یک فرد اهمال کار در آخر شب از خود سؤال می‌کند که: چرا امروز هیچ کار مهمی انجام ندادم؟ شاید بتوان یکی از پاسخ‌های این سؤال را ریشه در اهمال کاری آن‌ها دانست.

روش‌های کاربردی برای درمان اهمال کاری    

توجه به عواقب اهمال کاری

بررسی عواقب اهمال کاری

یکی از اصلی ترین روش‌ها برای مقابله با فرار از عمل، توجه به عواقب آن است. عواقب تعلل کردن را که در قسمت پیش گفته شد را در یک کاغذ نوشته یا در گوشی‌تان ذخیره کنید. هر موقع که قصد اهمال کاری داشتید، خواندن آن لیست می‌تواند مفید باشد. اما اگر این مورد نیز کارساز نبود، روش‌های بعدی را دنبال کنید.

مشخص کردن مهلت مشخص برای انجام یک کار

یکی از روش‌های سودمند برای درمان اهمال کاری، این است که برای کارهایتان زمان مشخص کنید. فرض کنید که شما قرار است شروع به یادگیری دوره آموزشی کشف علاقه واقعی کنید. می‌توانید با خود بگویید که من از اول ماه خرداد شروع کرده و تا اول ماه تیر آن را به پایان می‌رسانم.

تجزیه انجام کار به بخش‌های کوچکتر

انجام مرحله قبل برای دوری از اهمال کاری مناسب است اما به تنهایی کافی نیست. شما باید در این مرحله مشخص کنید که هر روز چقدر زمان برای آن کار مشخص کرده‌اید. مثلا می‌توانید با خود بگویید که من روزانه از ساعت 17 تا 18 را به یادگیری این دوره آموزشی اختصاص می‌دهم. با این کار ذهن شما نظم پیدا کرده و به مرور به انجام این کار شرطی می‌شود.

در نظر گرفتن جریمه

گاهی اوقات با وجود عمل به کارهایی که گفته شد، باز هم در دام اهمال کاری می‌افتیم. در اینجا یکی از روش‌های سودمند این است که در صورت انجام ندادن آن کار، خود را جریمه کنید. پس می‌توانید اینطور با خود عهد ببندید که:

من از اول خرداد به مدت یک ماه و روزانه از ساعت 17 تا 18 شروع به یادگیری دوره آموزشی کشف علاقه واقعی می‌کنم. در صورتی که به وعده خود عمل نکنم، خودم را یک هفته از تماشای تلوزیون محروم خواهم کرد.

چند نکته مهم:

  • سعی کنید که مشخص کردن مهلت برای انجام یک کار را معقول انجام دهید. باید به حجم کار مورد نظر خود نگاه کرده و با توجه به آن مهلت تعیین کنید.
  • برای تعیین ساعات روزانه نیز باید هوشمندانه عمل کنید. فرض کنید شما روز شنبه مشغله‌های زیادی داشته باشید و به دلیل کمبود وقت یا خستگی، نتوانید طبق برنامه عمل کنید. در این حالت می‌توانید آن یک ساعت را به روز جمعه خود که وقت بیشتری دارید، اضافه کنید.
  • تعیین جرمیه برای هر فردی متغیر است. جریمه‌ها به دو دسته پولی و غیر پولی تقسیم می‌شود. ممکن است یک شخصی اوضاع مالی خوبی داشته باشد و جریمه نقدی روی او جواب ندهد. در این صورت او باید خود را از کاری که بیشترین علاقه را به انجام آن دارد، محروم کند.

برنامه روزانه خود را واقع بینانه بچینید

برنامه ریزی صحیح یکی از عواقب اهمال کاری

بعضی از افراد برنامه روزانه خود را آنقدر سنگین طراحی می‌کنند، که هیچ گاه نمی‌توانند آن را انجام دهند. سعی کنید که کمال گرا نباشید و ابتدا با توجه به توانتان کارهای روزانه خود را مشخص کنید. به مرور می‌توانید برنامه خود را سنگین تر کنید.

دوری کردن از عوامل اهمال کاری

در بسیاری از مواقع اهمال کاری حاصل تحریکات بیرونی است. شما برای فرار از عمل و به تعویق انداختن کارهایتان، چیکار می‌کنید؟ بعضی از افراد تلوزیون تماشا می‌کنند، بعضی از افراد وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و مثال‌هایی دیگر. سعی کنید این عوامل را از خود دور کنید.

آشنا نبودن با علاقه و استعداد خود

در بعضی از مواقع شما هیچ گونه شناختی با علاقه و استعداد‌های خود ندارید. بنابراین مشغول به کاری هستید که هیچ تناسبی با ویژگی‌های شخصیتی شما ندارد. در اینجا است که سعی می‌کنید در اولین فرصت از زیر کار در بروید. در این خصوص می‌توانید نگاهی به کتاب ثروت درون داشته باشید

ناتوانی در نه گفتن

نه گفتن یکی از راه‌های مقابله با اهمال کاری

گاهی اوقات شما با پیروی از روش‌های بالا بر اهمال کاری غلبه کرده و مشغول کار خود هستید. در این هنگام یکی از دوستانتان زنگ می‌زند و به شما می‌گوید که: حاضر باش بیام دنبالت بریم بیرون! در این مواقع باید با قاطعیت بگویید که کار دارید و روز دیگری را برای بیرون رفتن انتخاب کند. دقت کنید که اگر به خواسته او تن بدهید، به صورت ناخواسته به اهمال کاری لبیک گفته‌اید.

یک روش جالب و کاربردی

اسم این روش جایگزین کردن یک کار با کار دیگر است که می‌تواند برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارهایتان مفید باشد. این روش به این صورت است که شما لیستی از کارهای مهم خود را یادداشت می‌کنید. در این هنگام اگر موقع انجام یک کار مهم دچار تعلل شدید، آن کار را به یکی از کارهای مهم دیگر خود عوض کنید. مثلا اگر حوصله انجام پروژه‌ طراحی سایت را ندارید، به جای آن زبان بخوانید.

البته تأکیید می‌شود که هر کار را در جای خود انجام دهید. این روش مربوط به زمانی است که هیچ جور نمی‌توانید خود را راضی کنید که آن کار مهم را انجام دهید.

  • مطالعه کتاب اهمال کاری نیز می‌تواند برای شما سودمند باشد که من کتاب «قورباغه‌ات را بخور» اثر برایان ترسی را پیشنهاد می‌کنم.

کارهای مهم باید انجام شوند و با اهمال کاری فقط به خودتان ضربه میزنید و وقت را هدر میدهید. اگر به تعویق انداختن کارها برایتان تبدیل به یک عادت شده است، باید به شکل جدی روی آن کار کنید. خواندن این مقاله و عمل به روش‌های آن می‌تواند یک گام بزرگ برای درمان «کار امروز را به فردا انداختن» باشد.

راستی آیا شما نیز تاکنون گرفتار اهمال کاری شده‌اید؟ چه کارهایی برای خلاصی از آن انجام داده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.