چرا در تصمیم‌گیری مشکل دارم ؟

تقریبا هر هفته ایمیل‌هایی برای من ارسال می‌شود و افرادی هستند که بین دوراهی یا چند راهی تصمیم‌گیری هستند.

مشکلی که اغلب افراد دارند این هست که چرا در تصمیم‌گیری مشکل دارم و چطور باید این مشکل حل شود. در زندگی هر فردی چه افراد موفق و بزرگ و چه افراد معمولی هر روز نیاز به تصمیم‌گیری هست.  تصمیم‌ها گاهی بزرگ هست مثلا چطور کارآفرینی موفق باشم؟ آیا شرکت جدیدی تاسیس کنم یا در همان قبلی فعالیت کنم؟ چطور در دنیا تاثیر گذار باشم؟ و برخی اوقات تصمیم‌ها کوچک هستند مثل این که کدام لباس بپوشم؟ امشب چه غذایی بخورم؟ در واقع هر ساعت ما در حال گرفتن تصمیمات بزرگ یا کوچکی هستیم.

چرا در تصمیم‌گیری مشکل دارم و چه راهکاری وجود دارد؟

  • آموزش تصمیم‌گیری ندیده‌ایم و در آن مهارت نداریم

مگه تصمیم‌گیری هم آموزش نیاز دارد؟ بله، مشکل همین جاست که باور نمی‌کنیم تصمیم‌گیری یک علم هست افراد بزرگ و شرکت‌ها برای یادگیری این موضوع هزینه زیادی صرف می‌کنند تا بتوانند درست‌ترین تصمیمات را بگیرند. تصمیم درست یعنی بازگشت چند برابری هزینه و کسب سود و تصمیم نادرست نیز یعنی ضرر و زیان.

بنابراین شاید تا الان یک کتاب تخصصی نیز در مورد مطالعه نکردیم و شاید پرداختن به بحث تصمیم‌گیری در این مقاله به صورت کامل امکان پذیر نباشد و هدف این هست که نکات کلی‌تر جهت یادآوری بیان شود تا به صورت یک سرنخ شما آن را دنبال کنید. مثل این که شاید تاکنون دنبال کتابی  یا مطلبی برای تصمیم‌گیری نبوده‌اید و حتی به آن فکر نمی کردید که این یک شاخه ای از علم هست اما اکنون می توانید در این باره چند کتاب خوب تهیه و مطالعه کنید.

زمانی که شما مطالعه می کنید متوجه خواهید شد که در یک تصمیم چقدر خطاهای ذهنی وجود دارد که ممکن است منجر به یک تصمیم اشتباه شود در صورتی که ما فکر می کنیم تصمیم درستی گرفته ایم. بنابراین لازم هست که در این باره مطالعه کنیم و بعد از آن در گرفتن تصمیم به مهارت برسیم.

  • رسالت زندگی خود را نمی شناسیم

وقتی فردی در زندگی هدف و رسالتی برای خود تعیین نکرده باشد و نداند که از زندگی چه می‌خواهد چه فرقی می کند که به کدام سمت برود؟ اگر ندانیم که هستیم و قرار هست در این دنیا چه کاری انجام دهیم هر تصمیمی که جلو ما قرار گرفته می شود انرژی زیادی از ما گرفته خواهد شد چرا که نمی دانیم باید آن را انجام دهیم یا نه و در نهایت به احتمال زیاد دچار اشتباه خواهیم شد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که چرا در تصمیم‌گیری مشکل دارم شاید به خاطر این باشد که هنوز رسالت خودتان را در این دنیا پیدا نکرده اید.

  • اعتماد به نفس نداریم و از تصمیم می ترسیم

گاهی وقت‌ها ما می دانیم که تصمیم درست چیست اما چون می ترسیم و اعتماد به نفس کافی برای انجام آن کار نداریم احساس می کنیم که نمی توانیم تصمیم درستی در زندگی بگیریم و شاید حس کنم ریشه آن در حل مسئله و تصمیم گیری هست اما باید سری به ترس‌های خود بزنید و ببینید که آیا واقعا راه درست را نمی توایند تشخیص بدهید یا این که ناشی از ترس های شماست. پس مهم هست که شناخت خوبی از خود داشته باشید و از درون خودتان خبر داشته باشید.

  • می‌خواهیم دریک زمان همه چیز با هم داشته باشیم

احتمالا شما هم با این مورد مواجه شده‌اید که در یک زمان کارهای مختلفی می خواهید انجام دهید و احساس می‌کنید که در هر کدام از آن ها منفعتی وجود دارد. این که فردا با دوستانم به تفریح بروم و هم برای کارم یک شریک مالی پیدا کنم و همچنین برای خرید خودرو که فقط تا فردا تخفیف دارد اقدام کنم، سه تصمیم برای من ایجاد می کند که هر کدام منافع خاص خودش را دارد. اما کدام کار باید انجام شود؟

این‌جا شما باید کارهایتان را اولویت‌بندی کند و پیدا کنید که کدام مهم‌تر هست و منافع بهتری برای من خواهد داشت. شاید شما نیاز باشد که با بهترین دوستانتان به تفریح بروید چون که چند ماه کار سخت انجام داده‌اید و هم اکنون از نظر روحی نمی توانید عملکرد مناسبی داشته باشید و شاید با این تفریح شما از نظر روحی و انگیزه بسیار قوی شوید.

شاید نیاز باشد که با یک شریک مالی صحبت کنید و این برای شما اهمیت بیشتری داشته باشد. بنابراین برای این‌که بتوانید اولویت بندی مناسبی داشته باشید می‌توانید از جدول T استفاده کنید. برای این کار روی یک برگ کاغذ علامتی به شکل T بزرگ بکشید. سمت راست فایده کار و سمت چپ زیان‌های کاری که می‌خواهید انجام دهید بنویسید.

شاید درنگاه اول فکر کنید این کار زیاد به  شما کمک نمی‌کند اما با نوشتن، شما چند اتفاق می‌افتد. وقتی شروع به نوشتن می‌کنید افکار و ایده‌هایی به ذهنتان می‌آید که شاید هیچ گاه به آن فکر نکرده‌اید و طرفی دیگر وقتی می نویسید می توانید در پایان با یک نگاه روی موضوع اشراف داشته باشید و همین کار ساده می تواند قدرت تصمیم گیری شما را زیاد کند.

فکر کنم تا حد زیادی علت این سوال که چرا در تصمیم‌گیری مشکل دارم را متوجه شده باشید. بنابراین الان وقت این هست تک تک موارد بالا را اجرا کنید تا بتوانید به یک تصمیم گیرنده فوق‌العاده تبدیل شوید. مطالعه کنید، مهارت خود را افزایش دهید، رسالت و هدف زندگی خود را مشخص واعتماد به نفستان را تقویت کنید و از جدول T نیز استفاده کنید.

شما برای این که بهتر بتوانید تصمیم بگیرید چه کاری انجام می‌دهید؟ آیا تجربه موفقی هم در این راستا داشته اید؟ نظر خودتان را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.