7 مانع ذهنی در مسیر رشد و توسعه فردی

مانع ذهنی در مسیر رشد و توسعه فردی

احتمالا برای شما هم این مسئله به وجود اومده که قصد دارید درب ظرف مربایی که تازه خریده اید را باز کنید اما بعد از دو سه بار تلاش کردن بالاخره تسلیم می شید و اون را به فرد کناریتون که داره به شما لبخند میزنه واگذار می کنید. با کمال تعجب می بینید که اون به راحتی و بدون هیچ تلاش خاصی بازش می کنه. تنها جمله ای که می تونید بگید تا آبروی خودتون را نگه دارید اینه که “من اون را شل کردم و شما حالا با یه حرکت بازش کردی”. ولی خودت هم خوب می دونی که اگه یه بار دیگه یعنی دفعه چهارم هم امتحان می کردی باز نمی تونستی بازش کنی وگرنه خودت این کار را می کردی. 🙂

شاید حق با تو باشه اما اینجا یه نکته پنهان وجود داره که شاید ازش بی خبر باشی. نکته این هست که با اولین فشاری که شما وارد می کنی و به هر دلیل درب باز نمی شه، یک سیگنال منفی به ذهن ارسال می شه که تو نمی تونی. و بار دوم این باور در تو تقویت میشه که ” تو نمی توانی.” و نکته جالب اینجاست که واقعا هم این اتفاق می افته چون تو باورش کردی.

این یه مثال ساده و ملموس زندگی روزمره ما هست که از دل اون می خوام نکات مهمی را بیرون بیارم و به شما بگم و خواهشم اینه که توی مثال گیر نکنید و بچسبید به نکته اصلی که می خوام در موردش صحبت کنم.

توی زندگی همه ما این موارد رخ میده که بعد از چند بار تلاش ذهن تسلیم می شه و گاهی وقت ها متوجه نیستیم که دقیقا در آستانه موفقیت قرار داریم. در واقع اگه احساس می کنی که سالهاست داری تلاش می کنی ولی نتیجه قابل قبولی نداری به این خاطر هست که این موانع ذهنی که در وجود توست اجازه نمی ده که به موفقیت های دلخواهت برسی.

موانع ذهنی برای هر کس ممکنه متفاوت باشه و تعدادشون هم زیاده اما چیزی که در اغلب انسان ها وجود داره موارد زیر هست. بنابراین اولین قدم اینه که اون ها را خوب بشناسیم و بدونیم که از کجا داریم می خوریم. متاسفانه اغلب افراد خودشون فکر می کنن که این ترمز های درونی ندارند و یا اون ها را انکار می کنن اما در عمل همین باورها را پیاده سازی می کنند.

در بخش بعد 7 باور که مانع پیشرفت و رشد توسعه فردی میشه را با هم بررسی می کنیم. از شما می خوام که دونه به دونه اون به اون ها فکر کنید و ببینید آیا در زندگیتون این باورها وجود داشته یا در موردش صحبت کردید. اگه وجود داره باید اون ها را برطرف کنید. به همین خاطر می تونید از لینک های زیر که در طول مقاله برای شما گذاشتم برای تکمیل تر شدن موضوع استفاده کنید.

شناسایی موانع توسعه فردی

  •  من هنوز علاقه ام را پیدا نکردم

پیدا کردن علاقه در توسعه فردی

این که شما دنبال علاقه ات می گردی خیلی خوبه اما گاهی وقت ها از انجام کاری می ترسی به همین خاطر هر چی هست را گردن علاقه می اندازی. حتی برای پیدا کردن علاقه هم باید دست به کار شد و چند تا کار تست کنی.

برای این که بتونی زودتر خودت را بشناسی، علاقه خودت را کشف کنی  و در مسیر توسعه فردی قدم بگذاری توصیه می کنم حتما کتابچه کاملا رایگان ثروت درون را از لینک زیر دانلود و مطالعه کن. بعد از خواندن و انجام تمرینات گفته شده فقط شروع کن. این شروع کردن به شما انرژی، اعتماد به نفس خواهد داد و می تونید زودتر کار مورد علاقتون را پیدا کنید.

دانلود رایگان فصل اول کتاب ثروت درون (راهنمای خودشناسی و کشف رسالت زندگی)

  • دیگران از من بهتر و لایق تر هستند

اگه این دیدگاه را دارید باید تلاش کنید که این حس را در خودتون ایجاد کنید که فردی ارزشمند هستید. باور کنید در هر شرایطی هستید حرفی برای گفتن دارید شاید آنقدر لایه های گرد و غبار در ذهنتان نشسته که حتی این موضوع که “من فردی ارزشمند هستم” را به هیچ عنوان قبول ندارید و یا به دیده شک و تردید به خودتان نگاه می کنید.

اشکالی نداره اما بدتر از آن اینه که هیچ کاری برای حس عزت نفس خودتون انجام ندید و طرز فکر ثابت داشته باشید. باور کنید که ما می تونیم با مطالعه، تمرین و آموزش دیدن تبدیل به یک انسان با عزت نفس بالا شویم، تبدیل به کسی شویم که خودمان برای خودمان ارزش قائل شویم و در این صورت هست که دیگران هم برای ما ازش قائل خواهند شد.

اگه این مورد جز افکار و باورهای شماست باید از همین دنبال یک کتاب در زمینه عزت نفس باشید. کتاب های زیادی وجود دارن اما شاید برای شروع می تونید از کتاب “اعتماد به نفس” نوشته باربارا دی آنجلیس کمک بگیرید. این کتاب به شما کمک خواهد کرد که یکی از مهارت های توسعه فردی خودتون را افزایش دهید.

  • باید از اول کامل باشم تا شروع کنم

کامل گرایی در توسعه شخصی

بارها در مورد کامل گرایی و این که چه آسیب هایی به ما خواهد زد صحبت شده و ما هم صحبت کردیم. اما انگار این وسوسه در اکثر آدم ها یک وسوسه دائمی هست که باید دائم مراقبش بود. کافیه برای شروع کمی این دیدگاه را کنار بگذارید بعد متوجه خواهید شد که چقدر دست و پایتان از غل و زنجیر رها می شه و با سرعت به سمت اهدافتون حرکت می کنید.

همه شرکت ها و انسان های بزرگ به تدریج کامل و کامل تر شده اند. این باور اشتباه که من از همین الان باید مثل شرکت رقیبم ( که ده سال هست کار می کنه) بهتر باشم باعث می شه که فشار زیادی تحمل کنید و به احتمال زیاد همین فشار تولید ترس و استرس می کنه و شما را از ادامه مسیر رشد و توسعه فردی منصرف می کنه.

  • با گذشت زمان پیشرفت خود به خود انجام می شود

گذشت زمان یک عامل کلیدی هست که می تونه منجر به رشد و توسعه فردی بشه. اما یک تصور اشتباه این هست که صرف گذشت زمان می تونه همه چیز را درست کنه. باید به این جمله باور داشته باشیم که:

زمان مثل خمیر در دست تو هست و شما هست که به آن شکل میدهی
شاید این باور اشتباه به این خاطر در ذهن ما ثبت شده که چون ما در کودکی تا جوانی از نظر جسمی رشد کرده ایم و به فردی قوی تر (جسمی) رسیده ایم بنابراین از نظر ذهنی هم و رشد شخصیتی هم به همین ترتیب رشد خواهیم کرد اما می بینیم که اینطور نیست.
در واقع این شما هستید که با تصمیات درست و تدریجی به زمان شکل میدید که بعد از گذشت آن از شما چه فردی بسازه. پس در انتظار گذر زمان نباش چون زمان به هر حال میگذره و باید در این گذر زمان برای خودتون کاری انجام بدید.
  • نمی دانم چطور پیشرفت و از کجا شروع کنم

مشکل بسیاری از افراد این نیست که نمی دانند چه کاری باید انجام بدن، مشکل این هست که نمی خواهند و شاید می ترسند که کاری انجام بدن. نیازی نیست که گام اول را بزرگ بردارید از گام های کوچک شروع کنید. این جمله بسیاری از مواقع برای من مفید بوده که:

ماشینی که در تاریکی شب حرکت می کند فقط 100 جلوتر از خودش را می بیند و وقتی به نقط بعد رسید 100 بعدی روشن می شود.
شاید کوچکترین قدم این باشه که دنبال کتابی باشید که مشکل شما توی اون هست. می خوام این بگم که خیلی مهم نیست که حالا قدم اول چی خواهد شد فقط زمان بگذارید بررسی کنید و شروع کنید.
  • فعلا وقت مناسبی برای شروع نیست

وقت نامناسب برای رشد

در اغلب مواقع این ما هستیم که در پشت این جمله کلیشه ای که “الان فرصت ماسبی نیست” پنهان می شیم. هر چه کاری را به تاخیر بیاندازید امکان انجام آن هم کمتر خواهد شد. شاید در سن بیست سالگی تصمیم داشتید یه فوتبالیست مشهور بشید اما الان در سن چهل سالگی فقط می تونید در باشگاه نزدیک خونه خودتون توپ بازی کنید.

بنابراین فرصت سوزی را کنار بگذارید و از الان اولین گامی که می تونید در این جهت بردارید را شروع کنید که شاید فردا برای اون کار دیر باشه.

  • می ترسم اشتباه کنم و شکست بخورم

حق با شماست، مسیر رشد و توسعه فردی و پیشرفت مسیری هست که ممکنه اشتباه کنید یا حتی شکست بخورید. خب، خودتون چه راهی دارید؟ می خواید همین جوری دست روی دست بگذارید تا زمانی برسد که شما از هر گونه شکست عایق شوید؟ اگه راهی به ذهنتون می رسه که ترس و شکست در انجام اهداف و کارها را به کلی از بین ببرید توصیه می کنم کتابی در این باره بنویسید چون می تونه بهترین کتاب دنیا بشه.

شما فکر می کنید که افراد موفق با لبخندی زیبا و با کت و شلواری اتو کشیده از آسمان به زمین نازل شدند؟ کافیه راجع به اون ها یه بررسی ساده انجام بدید تا کلا دیدتون عوض بشه. این جمله کوتاه خیلی برای من انرژی بخش بوده: فقط شروع کن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.